Решение по дело №58/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 100
Дата: 25 април 2019 г. (в сила от 25 април 2019 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20197110700058
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                     Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   100

 

                                         №100 от 25.04.2019 год., гр. Кюстендил

 

   В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесет и девети март хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                                              СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретаря Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдията административно дело №58 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Делото е образувано по жалба с вх. №637/06.02.2019 г. по описа на съда от И.Г.С., с адрес: ***, срещу мълчаливия отказ на кмета на Община Кюстендил за предоставяне на достъп до поисканата със Заявление за достъп до информация №ДО-1/03.01.2019 г. обществена информация, съдържаща се в първичните счетоводни касови и банкови документи, за причините за изплащането и размера на сумите, изплатени от Община Кюстендил на държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и физически лица /без информация за плащания за финансови операции с гриф “държавна тайна” или класифицирани по закона, без плащания, породени от трудови договори, социални плащания и подпомагания/ за времето от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г., включително. Иска се отмяна на мълчаливия отказ за предоставяне на достъп до горепосочената обществена информация и разрешаване на спора по същество, като на жалбоподателя се признае достъп до исканата информация и ответникът бъде задължен да му я предостави в поисканата форма. Претендират се направените разноски по производството на делото.

Жалбоподателят твърди, че на 03.01.2019 г. е подал до кмета на Община Кюстендил заявление за достъп до обществена информация, с което поискал да му бъде предоставен под формата на преглед на оригиналите достъп до първичните счетоводни касови и банкови документи, годишните, тримесечните и месечните оборотни ведомости с информация за: причините за изплащането и размера на сумите, изплатени от Община Кюстендил на държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и физически лица /без информация за плащания за финансови операции с гриф “държавна тайна” или класифицирани по закона, без плащания, породени от трудови договори, социални плащания и подпомагания/ за времето от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г., включително. На 18.01.2019 г. получил Решение №01/17.01.2019 г. на кмета на Община Кюстендил, с което бил предоставен частичен достъп до търсената информация, а именно – предварителен касов отчет и предварителна оборотна ведомост, при спазване на ограниченията на Закона за защита на личните данни, като липсвало произнасяне по искането за достъп до останалата посочена в заявлението обществена информация – тази, съдържаща се в първичните счетоводни касови и банкови документи, за причините за изплащането и размера на сумите, изплатени от Община Кюстендил на държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и физически лица, за горепосочения период. В съдебното заседание по делото жалбоподателят поддържа жалбата.

Ответникът – кметът на Община Кюстендил, представя писмено становище, с което прави възражение за недопустимост на жалбата поради липса на правен интерес от оспорването, доколкото с Решение №01/17.01.2019 г. на жалбоподателя е предоставена исканата информация, тъй като предварителният касов отчет и предварителната оборотна ведомост съдържат в обобщен вид информацията в първичните счетоводни касови и банкови документи, месечните и тримесечните оборотни ведомости с причините за изплащането и размера на сумите, изплатени от Община Кюстендил за посочения в заявлението период. В съдебното заседание по делото процесуалният му представител по пълномощие поддържа становището за недопустимост на жалбата и евентуално я оспорва като неоснователна.  Прави искане за присъждане на възнаграждение за юрисконсулт.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:

И.С. *** Заявление за достъп до информация №ДО-1/03.01.2019 г., с което е поискал да му бъде предоставен под формата на преглед на оригиналите достъп до първичните счетоводни касови и банкови документи, годишните, тримесечните и месечните оборотни ведомости с информация за: причините за изплащането и размера на сумите, изплатени от Община Кюстендил на държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и физически лица /без информация за плащания за финансови операции с гриф “държавна тайна” или класифицирани по закона, без плащания, породени от трудови договори, социални плащания и подпомагания/ за времето от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г., включително. Въз основа на това заявление с Решение №01/17.01.2019 г. кметът на Община Кюстендил му е предоставил достъп до предварителния касов отчет и предварителната оборотна ведомост, съхранявани в Община Кюстендил, при спазване на ограниченията на Закона за защита на личните данни. Решението е връчено на С. на 18.01.2019 г.

С оглед така установената фактическа обстановка и като съобрази наведените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните, и извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във вр. с чл. 146 от АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е срещу акт, който подлежи на оспорване по съдебен ред и от лице с правен интерес от оспорването по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК. Неоснователно е възражението на ответника за недопустимост на жалбата поради липса на правен интерес. Предмет на жалбата е административен акт на ответника, непредоставящ исканата информация в цялост /мълчалив отказ да се предостави част от търсената със заявлението информация/. Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 2 от АПК /искането е постъпило при ответника на 03.01.2019 г., жалбата срещу мълчаливия отказ е депозирана на 06.02.2019 г., като съгласно чл. 149, ал. 2 от АПК мълчаливият отказ се оспорва в едномесечен срок от изтичането на срока, в който административният орган е длъжен да се произнесе – в случая 17.01.2019 г./.

Разгледана по същество, жалбата е основателна. В разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е регламентирал коя информация е обществена – тази, която е свързана с обществения живот в Република България и дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти /последните са посочени в чл. 3 от ЗДОИ/. Следователно в обхвата на понятието “обществена информация” попадат всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти. Кметът на Община Кюстендил, като орган на изпълнителната власт в общината /чл. 38, ал. 1, изр. 1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация/, е задължен субект по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ. За всеки от субектите по чл. 3 от ЗДОИ е регламентирано задължение да предоставя информация, която е създадена в кръга на неговата компетентност и е налична, както и има качеството на обществена. В случаите, когато задължените по чл. 3 от ЗДОИ лица не се произнесат в срок по подадено пред тях заявление за достъп до обществена информация, е налице мълчалив отказ по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Според чл. 28, ал. 1 и ал. 2 от ЗДОИ заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране и в този срок органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или съответно отказ за предоставяне на достъп до исканата обществена информация, за което уведомяват писмено заявителя. Нормите на чл. 37, чл. 38 и чл. 39 от ЗДОИ императивно регламентират съответно основанията за отказ, съдържанието на решението за отказ и реда за неговото съобщаване на заявителя. Единствената призната от закона възможност за процедиране на задължения по смисъла на чл. 3 от ЗДОИ субект по отправеното до него заявление за достъп до обществена информация е да постанови изричен акт – решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата информация, обхващащо цялата търсена със заявлението информация, като писмено уведоми заявителя за това свое решение. Изискването за писмено произнасяне е една от гаранциите за законосъобразност на акта.

С оглед характера на уредените обществени отношения и целта на приложимия материален закон, при условие че нормата на чл. 39 от ЗДОИ императивно задължава субектите по чл. 3 да се произнасят с мотивирано решение, особено в случаите на отказ да бъде предоставена исканата информация, кметът на Община Кюстендил е бил длъжен да се произнесе в законоустановения срок по процесното заявление за достъп до обществена информация в частта му относно поискания достъп до информацията, съдържаща се в първичните счетоводни касови и банкови документи, за причините за изплащането и размера на сумите, изплатени от Община Кюстендил на държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и физически лица за времето от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г., включително, с изричен акт, в който мотивирано да посочи фактически и правни основания за евентуален отказ или да предостави исканата информация на заявителя. Предварителният касов отчет и предварителната оборотна ведомост се изготвят въз основа на първичните счетоводни касови и банкови документи, но в обобщени показатели и цифри. В случая не данните в предварителния касов отчет и предварителната оборотна ведомост са търсените от заявителя, а данните, съдържащи се в първичните счетоводни касови и банкови документи, за причините за изплащането и размера на сумите, изплатени от Община Кюстендил на държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и физически лица /без информация за плащания за финансови операции с гриф “държавна тайна” или класифицирани по закона, без плащания, породени от трудови договори, социални плащания и подпомагания/ за процесния период. Като не се е произнесъл по заявлението в тази му част в законоустановения срок, кметът на Община Кюстендил е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила, установени в чл. 38 и чл. 39 от ЗДОИ. Съгласно посочените разпоредби отказът да бъде предоставен достъп до обществена информация може да бъде само изричен и се постановява с мотивирано решение, в което се посочват правното и фактическо основание на отказа и което се връчва лично срещу подпис на заявителя. Мълчалив отказ по ЗДОИ е недопустим, поради което само на това основание същият подлежи на отмяна, без съдът да се произнася по същество /неспазването на законоустановената форма е самостоятелно основание, водещо до незаконосъобразност на отказа – чл. 146, т. 2 от АПК/. В съответствие с чл. 173, ал. 2, предл. 3 от АПК, с оглед естеството на производството, преписката в частта на отменения мълчалив отказ следва да бъде изпратена на кмета на Община Кюстендил за произнасяне по заявлението в частта относно поискания достъп до информацията, съдържаща се в първичните счетоводни касови и банкови документи, за причините за изплащането и размера на сумите, изплатени от Община Кюстендил на държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и физически лица за времето от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г., включително, с изричен акт, удовлетворяващ изискванията за съдържание по чл. 34 от ЗДОИ, в случай че органът реши да предостави достъп до поисканата информация, или по чл. 38 от ЗДОИ, в случай че реши да постанови отказ за предоставяне на достъп до същата, като на основание чл. 174 от АПК се определи и срок за произнасянето. Съдът намира, че срокът следва да бъде 14-дневен, считано от датата на получаване на препис от решението.

Предвид изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя направените от него разноски по производството на делото за държавна такса в размер на 10.00 лева.

Воден от гореизложеното, съдът

 

                                Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ мълчаливия отказ на кмета на Община Кюстендил за предоставяне на достъп до поисканата със Заявление за достъп до информация №ДО-1/03.01.2019 г. от И.Г.С., с адрес: ***, обществена информация, съдържаща се в първичните счетоводни касови и банкови документи, за причините за изплащането и размера на сумите, изплатени от Община Кюстендил на държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и физически лица /без информация за плащания за финансови операции с гриф “държавна тайна” или класифицирани по закона, без плащания, породени от трудови договори, социални плащания и подпомагания/ за времето от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г., включително.  

ИЗПРАЩА административната преписка в частта на отменения мълчалив отказ на кмета на Община Кюстендил за произнасяне съобразно мотивите на настоящото решение в 14-дневен срок от получаването на препис от същото.

ОСЪЖДА кмета на Община Кюстендил да заплати на И.Г.С., с адрес: *** размер на 10.00 /десет/ лева – разноски по делото.

Решението е окончателно.

 

 

 

                                                                             СЪДИЯ: