Определение по дело №186/2024 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 1355
Дата: 27 март 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247260700186
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

1355

Хасково, 27.03.2024 г.

Административният съд - Хасково - V състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА
   

Като разгледа докладваното от съдия ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА административно дело № 20247260700186 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба от В. Т. В. от [населено място] срещу Мълчалив отказ на Община Харманли. В жалбата се твърди, че на 26.01.2024г. жалбоподателят подал заявление за дерегистрация на регистрирани на неговия адрес лица съгласно чл.92 от ЗГР – вх.№ОХ-05-220, като произнасянето по това искане следвало да стане в 7-дневен срок съгласно чл.21, ал.3 от АПК. От Община Харманли обаче получил отговор с писмо изх.№ОХ-05-220 от 09.02.2024г., че била назначена комисия по чл. 99Б от ЗГР и не от комисия не било установено да има адресни регистрации, извършени в нарушение на чл.92 и чл.99А от ЗГР. При наличието на писмото жалбоподателят счита, че е налице Мълчалив отказ по смисъла на чл.58, ал.1 от АПК. Изрично уточнява в допълнително становище, че бил заявил искане в процедура за дерегистрация, а не в процедура по чл.99Б от ЗГР и не по назначаване на комисия, поради което мълчаливият отказ бил налице. Уточнява, че неправилно първоначално посочил, че мълчаливият отказ бил формиран от Община Харманли вместо правилното – Кмет на Община Харманли, както и по отношение на твърденията за срока на формиране на отказа пак неправилно посочил 7 дни вместо правилното 14 дни. Иска съдът да постанови решение, с което да бъде отменен Мълчалив отказ на Кмет на Община Харманли по Заявление вх.№ОХ-05-220/26.01.2024г., като преписката бъде върната със задължителни указания за продължаване на административното производство

Като разгледа искането и представената по делото административна преписка, съдът установи от фактическа страна:

Със Заявление вх.№ОХ-05-220/26.01.2024г. В.В. - като собственик на жилищен имот на [улица], ***, иска всички регистрирани на адреса лица да бъдат заличени – освен изрично посочените от него, които живеели там.

С Писмо изх.№ОХ-05-220-1 от 09.02.2024г. Кмет на Община Харманли информира В.В., че на основание чл.92, ал.1 от ЗГР е назначена комисия, която да извърши проверка по реда на чл.99Б от ЗГР – относно спазване изискванията на чл.92 и чл.99А от ЗГР при извършване на адресни регистрации на процесния адрес, както и че в резултат на извършената проверка при спазване на изискванията на чл.140а от Наредба №РД-02-20-9 от 21 май 2012г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация комисията не е установила адресни регистрации на посочения адрес, извършени в нарушение на чл.92 или чл.99А от ЗГР.

В представената преписка се установява Протокол от 07.02.2024г., съставен при проведеното заседание на комисията и отразяващ резултатите от извършената проверка - посочените в заявлението лица имат постоянен и настоящ адрес в жилището. За същите тези лица било установено, че не живеят повече от 30 дни на заявения от тях адрес, но не са заявили промяна на настоящ адрес, представляващо административно нарушение по чл.99, ал.1 от ЗГР. Комисията приела, че установеното не било основание за издаване на заповед за заличаване на адресна регистрация. Формиран е извод, че не са установени адресни регистрации на посочения адрес, извършени в нарушение на чл.92 или чл.99А от ЗГР към момента на заявяването им, поради което се предлага на органа да не издава заповед за заличаване на адресни регистрации.

Административен съд Хасково, след преценка на допустимостта на жалбата счита, че същата е процесуално недопустима, поради което и не следва да бъде разгледана, а образуваното производство следва да бъде прекратено.

Съгласно заявеното в жалбата предмет на оспорване е мълчалив отказ, формиран по Заявление вх.№ОХ-05-220/26.01.2024г.

Съгласно чл.57 от АПК сроковете за издаване на индивидуален административен акт са до 14 дни от започване на производството, а административният акт по чл.21, ал.2 и 3 се издава до 7 дни. Непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ съгласно чл.58, ал.1 от АПК. За да е налице мълчалив отказ, е необходимо преди това до административен орган да е било отправено искане за издаване на индивидуален административен акт, което да не е било удовлетворено в определения от съответната норма срок, както и това искане да е било адресирано до компетентния орган. Мълчаливият отказ подлежи на оспорване пред съд, но само при условие, че органът не се е произнесъл с изричен акт по заявеното искане. Допустимо е оспорване на мълчалив отказ при издаден изричен акт, но само в хипотезата, при която изричният акт е издаден след оспорването на мълчаливия отказ - чл.58, ал.3 от АПК.

В настоящия случай след подаденото заявление и преди образуване на съдебното производство административният орган се е произнесъл по искането с изричен акт, който не е оспорен от жалбоподателя - Писмо изх.№ОХ-05-220-1 от 09.02.2024г. на Кмет на Община Харманли. Поради това съдът счита, че не е налице мълчалив отказ, а доколкото предметът на оспорване се определя от заявеното в жалбата, то в настоящото производство няма годен за оспорване административен акт. В този смисъл жалбата е недопустима и на основание чл.159, т.1 от АПК следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

Следва да се има предвид, че съгласно чл.92, ал.1 от ЗГР адресната регистрация се извършва от кмета на общината, на района или на кметството или от определени от тях длъжностни лица при заявяване от лицето. Съгласно чл.99Б, ал.1от ЗГР при писмен сигнал или по искане на собственик на имот, подадени до орган по чл.92, ал.1 или до областния управител за нарушение на чл.92, чл.99, ал.1 и 4 или чл.99А, както и по собствена инициатива, кметът на общината или на района издава заповед за определяне на комисия, която да извърши проверка за спазване на изискванията за извършване на адресна регистрация или промяна на адрес. В случая в издаденото след извършената проверка по предвидения в ЗГР ред Писмо изх.№ОХ-05-220-1 от 09.02.2024г. на Кмет на Община Харманли се сочат резултатите от проверката, инициирана със заявлението от жалбоподателя, но и по същество се отказва заличаване на адресната регистрация. Така посоченото писмо представлява отказ да се издаде заповед за заличаване на адресни регистрации по смисъла на чл.99Б, ал.3 от ЗГР и е административен акт, чиято законосъобразност може да бъде оспорена по съдебен ред. Но тъй като в настоящото производство изрично се търси произнасяне на съда по отношение на твърдян формиран мълчалив отказ, то в случая не следва да се обсъжда законосъобразност на писмото.

Поради изложените съображения жалбата срещу Мълчалив отказ на Кмет на Община Харманли по Заявление вх.№ОХ-05-220/26.01.2024г., е недопустима и на основание чл.159, т.1 от АПК следва да се остави без разглеждане, като производството по делото се прекрати.

Мотивиран така, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба от В. Т. В. от [населено място] срещу Мълчалив отказ на Кмет на Община Харманли по Заявление вх.№ОХ-05-220/26.01.2024г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело №186/2024г. по описа на Административен съд Хасково.

Определението може да бъде обжалвано в 7-дневен срок от съобщаването му с частна жалба пред Върховен административен съд.

 

Съдия: