Решение по дело №18/2025 на Районен съд - Тервел

Номер на акта: 9
Дата: 17 април 2025 г. (в сила от 9 май 2025 г.)
Съдия: Росен Иванов Балкански
Дело: 20253250200018
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 март 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 9
гр. х , 17.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – х в публично заседание на седемнадесети април през
две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Росен Ив. Балкански
при участието на секретаря М.Т.Д.
като разгледа докладваното от Росен Ив. Балкански Административно
наказателно дело № 20253250200018 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 376 и следващи от НПК .
хски районен съд е сезиран с постановление от 10.03.2025 година ,при
хски районен съд с вх. № 598 от 11.03.20254 година на Живко Желязков –
прокурор при Районна прокуратура гр.Добрич- ТО х , по досъдебно
производство № 46/ 2023 година , прокурорска преписка вх. № 1062/ 2023
година за освобождаване от наказателна отговорност на Обв. Д. М. К., ЕГН
**********, роден на хххххххх, българин, български гражданин, със средно
образование, не осъждан, не освобождаван по реда на по реда на чл. 78 а от
НК , с добри характеристични данни , за извършено от него престъпление по
м
чл. чл. 343, ал.1, б.б", предл. второ, във вр. с чл.342, ал.1 от НК, за това, че
на 11.03.2023 г. в гр. х, общ. х, обл. Добрич, на кръстовището между
ххххххххххххх, при управление на моторно превозно средство -марка „ххх",
модел „ХЗ" с per. № ТХ хххх XT, нарушил правилата за движение по
пътищата:
Чл. 20. ал. (2) от ЗДвП, Водачите на пътни превозни средства са длъжни
при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните
условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното
средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с
конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко
предвидимо препятствие
Чл. 50. ал.(1) от ЗДвП, На кръстовище, на което единият от пътищата е
сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от
другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се
движат по пътя с предимство.
Чл. 46. ал.(2) ППЗДвП - Пътен знак Б2 указва на водачите на пътни
превозни средства, че са длъжни да спрат на "стоп-линията", очертана с пътна
маркировка, ши ако няма такава - на линията, на която е поставен знакът.
Преди да потеглят отново, водачите са длъжни да пропуснат пътните превозни
1
средства, които имат предимство, в резултат на което причинил по
непредпазливост на Н.И.Р. от гр. Добрич средна телесна повреда изразяваща
се в „Счупване на тялото на първи поясен прешлен" довело до „Трайно
затруднение движението на снагата, за период от около 3-4 месеца.

В съдебно заседание Районна прокуратура гр. х редовно призована не
се представлява , не взема отношение по депозираното постановление .
Обвиняемия редовно призован се явява лично .Не оспорва
постановлението .

Съдът , като обсъди предложението на Районна прокуратура и събраните
по делото доказателства – тези съдържащи се по досъдебно производство №
46 / 2023 година по описа на РУ на МВР х и в тяхната съвкупност приема за
установено следното :
От фактическа страна :
Установена е по ДП №46/ 2023 година по описа на РУ на МВР гр. х
следната фактическа обстановка , която се приема и от съда а именно :

На 11.03.2023 г в гр. х, общ. х, обл. Добрич, на кръстовището между
ххххххххххххх е настъпило ПТП между л.а. ххх", модел „ХЗ" с per. № ТХ
хххх XT , който се управлявал от обв. Д. М. К. и товарен автомобил „хх“ с per.
№ ТХ хххх АР с водач Д. И.Р., и пасажер Н.И.Р.. Причината за настъпването
на пътно - транспортното произшествие се дължи на обстоятелството е, че
водача на л.а. ххх -обв. Д. К., движейки се по ул. „хх“ в посока гр. Добрич, не
спира на знак „Стоп“ и навлиза в кръстовището с ул. „хх“, като отнема
предимството на товарен автомобил „хх“, движещ се в същото време в посока
ул. „х. В резултат от удара возещата се на предна дясна седалка в „х“ хх
получава различни по вид наранявания, като се оплаква от болки в главата и
кръста, а двамата водачи се разминават без сериозни наранявания. При
пристигане на екип на спешна помощ, и преглед на пострадалите при
инцидента, екипът откарва х до МБАЛ-Добрич за допълнителен преглед и
рентген. В резултат на извършения преглед не са установени фрактури или
други сериозни наранявания на х и ПТП-то е обслужено по административен
ред.
Поради продължаваща болка в областта на кръста на х, на 17.03.2024 г.
същата посещава отново МБАЛ-Добрич за допълнителен преглед, при който е
извършена и компютърна томография на гръбнака. В резултат на новите
изследвания е констатирана фрактура на прешлен на гръбначния стълб.
По досъдебното производство са били предприети процесуално-
следствени действия свързани с изготвянето на протокол за оглед на
местопроизшествие, изготвянето на Автотехническа експертиза и разпит на
лицата станали преки участници в настъпилото пътно-транспортно
произшествие.
От заключението на вещото лице изготвило Автотехническата
експертиза се установява, че при извършеният оглед на кормилният
механизъм, окачването на предният мост, задният мост, ходовата част и
спирачната система на лекият автомобил л.а. ххх", модел „ХЗ" с per. № ТХ
хххх XT и товарен автомобил „хх“ с per. № ТХ хххх АР не са установени
2
неизправности, които да са съществували преди произшествието, и които са
могли да станат причина за неговото настъпване.
След произшествието водачите на двете МПС били тествани за употреба
на алкохол резултата от който е отрицателен.
От изготвените по делото експертизи става ясно, че пострадалата Н.И.Р. е
получила счупване на първия поясен прешлен, което е довело до трайно
затруднение движението на снагата за период от около 3-4 месеца, което
покрива медико-биологичния признак на средна телесна повреда по смисъла
на НК. По искане на процесуалния представител на обв. Д. К., е била
назначена допълнителна СМЕ, заключението по която е обобщила крайния
извод, а именно, че травматичното увреждане е възможно да се получи от
механизма на настъпилото ПТП.
От доказателствата по досъдебното производство се установява, че с
действията си извършени на 11.03.2023 г. в гр. х, общ. х, обл. Добрич, на
кръстовището между ххххххххххххх, при управление на моторно превозно
средство -марка „ххх", модел „ХЗ" с per. № ТХ хххх XT, нарушавайки
правилата за движение по пътищата, по посочените по- горе разпоредби.
От правна страна :
Доказателствата мотивират съда да приеме ,че от обективна и
субективна страна обв. Д. М. К., ЕГН **********, роден на хххххххх, е
м
осъществил изпълнителното деяние на престъпление чл. 343, ал.1, б.б",
предл. второ, във вр. с чл.342, ал.1 от НК и то се е изразило в действията
му по управление на 11.03.2023 г в гр. х, общ. х, обл. Добрич, на
кръстовището между ххххххххххххх на моторно превозно средство л.а. ххх",
модел „ХЗ" с per. № ТХ хххх XT при което е настъпило ПТП между същото
МПС и товарен автомобил „хх“ с per. № ТХ хххх АР ,като е нарушил
правилата за движение по пътищата:
Чл. 20. ал. (2) от ЗДвП, Водачите на пътни превозни средства са длъжни
при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните
условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното
средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с
конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко
предвидимо препятствие
Чл. 50. ал.(1) от ЗДвП, На кръстовище, на което единият от пътищата е
сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от
другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се
движат по пътя с предимство.
Чл. 46. ал.(2) ППЗДвП - Пътен знак Б2 указва на водачите на пътни
превозни средства, че са длъжни да спрат на "стоп-линията", очертана с пътна
маркировка, ши ако няма такава - на линията, на която е поставен знакът.
Преди да потеглят отново, водачите са длъжни да пропуснат пътните превозни
средства, които имат предимство, в резултат на което причинил по
непредпазливост на Н.И.Р. от гр. Добрич средна телесна повреда изразяваща
се в „Счупване на тялото на първи поясен прешлен" довело до „Трайно
затруднение движението на снагата, за период от около 3-4 месеца.
Обвинението се доказва от събраните по досъдебното производство
доказателства .
Обвиняемия Д. М. К., ЕГН ********** е наказателно отговорен -
3
пълнолетен , български гражданин , не осъждан ,не е освобождаван от нак.
Отговорност по реда на чл. 78 а от НК.
Причините за извършването на деянието съдът намира в
незачитането от страна на обвиняемия на установения правов ред свързан
с правила за движение по пътищата .
Деянието е извършено при превес на смекчаващи вината
обстоятелства - направени признания за извършеното, липсата на образувани
досъдебни производства за извършени престъпления от общ характер, чисто
съдебно минало, изразено критично отношение към извършеното.
Доказателствата по досъдебното производство дават основание да се
приеме, че са налице трите кумулативно дадени предпоставки даващи
основание за освобождаване на обвиняемото лице от наказателна отговорност
с налагането на административно наказание, съгласно разпоредбата на чл.78а
от НК, а именно: за престъпление осъществяващо състава на престъпление по
м
чл. 343, ал.1, б.б", предл. второ, във вр. с чл.342, ал.1 от НК, което е
извършено при форма на вината по непредпазливост се предвижда наказание
„Лишаване от свобода» до три година или пробация за средна телесна
повреда. На второ място за да е приложима хипотезата на чл. 78а от НК
следва обвиняемия да не е осъждан и да не е освобождаван от наказателна
отговорност на основание чл. 78а от НК и от самото деяние да няма
причинени имуществени вреди, подлежащи на възстановяване.
Видно от приложеното по досъдебното производство свидетелство за
съдимост обв. Д. М. К., ЕГН ********** е неосъждан и не е
освобождаван от наказателна отговорност на основание чл.78а от НК, а от
деянието не са причинени имуществени вреди подлежащи на възстановяване.
При определяне на административното наказание съдът съобразно
разпоредбите на ЗАНН обсъди тежестта на деянието , личността на
нарушителя , подбудите за неговото извършване , както и смекчаващите и
отегчаващи вината обстоятелства : Деянието е с висока степен на обществена
опасност –накърнени са защитени обществени отношения вързани с правила
за движение по пътищата . От друга страна съдът отчита , че обвиняемия е с
добри характеристични данни .
Предвид установеното и като съобрази целите и задачите на
наказанието –неговата превантивна и превъзпитателна функция по отношение
на дееца, съдът прие,че следва да освободи от наказателна отговорност
обвиняемия, като на основание чл. 78 а от НК му бъде наложено
административно наказание глоба , към минимума -в размер на
1000,00/хиляда / лева.
При този изход на делото обвиняемия Д. М. К., ЕГН ********** ,
следва да бъде осъден да заплати и сумата от 5 лева- разноски за служебно
издаване на изпълнителен лист .
Водим от гореизложените съображения, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА обвиняемия Д. М. К., ЕГН **********, роден на
хххххххх, българин, български гражданин, със средно образование, не
осъждан, не освобождаван по реда на по реда на чл. 78 а от НК , с добри
4
характеристични данни , за ВИНОВЕН в това ,че на 11.03.2023 г. в гр. х, общ.
х, обл. Добрич, на кръстовището между ххххххххххххх, при управление на
моторно превозно средство -марка „ххх", модел „ХЗ" с per. № ТХ хххх XT,
нарушил правилата за движение по пътищата:
Чл. 20. ал. (2) от ЗДвП, Водачите на пътни превозни средства са длъжни
при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните
условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното
средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с
конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко
предвидимо препятствие
Чл. 50. ал.(1) от ЗДвП, На кръстовище, на което единият от пътищата е
сигнализиран като път с предимство, водачите на пътни превозни средства от
другите пътища са длъжни да пропуснат пътните превозни средства, които се
движат по пътя с предимство.
Чл. 46. ал.(2) ППЗДвП - Пътен знак Б2 указва на водачите на пътни
превозни средства, че са длъжни да спрат на "стоп-линията", очертана с пътна
маркировка, ши ако няма такава - на линията, на която е поставен знакът.
Преди да потеглят отново, водачите са длъжни да пропуснат пътните превозни
средства, които имат предимство, в резултат на което причинил по
непредпазливост на Н.И.Р. от гр. Добрич средна телесна повреда изразяваща
се в „Счупване на тялото на първи поясен прешлен" довело до „Трайно
затруднение движението на снагата, за период от около 3-4 месеца –
м
престъпление по чл. 343, ал.1, б.б", предл. второ, във вр. с чл.342, ал.1 от НК
,като на основание чл. 78 а от НК ГО ОСВОБОЖДАВА от наказателна
отговорност за извършеното от него престъпление ,като му налага
административно наказание- ГЛОБА в размер на 1000,00/хиляда / лева .
Осъжда Д. М. К., ЕГН ********** със снета по- горе самоличност да
заплати по сметка на хски районен съд сумата от 5/ пет / лева- за служебно
издаване на изпълнителен лист .
Решението подлежи на обжалване пред Добрички окръжен съд в
петнадесет дневен срок за обвиняемия считано от днес, а за РП Добрич
считано от съобщаването му.

Съдия при Районен съд – х: _______________________
5