О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 399
град Велико Търново, 01.11.2019 г.
Административен съд – Велико Търново, VI - ти
състав, в закрито съдебно заседание на първи ноември през две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСЕН БУЮКЛИЕВ
като разгледа докл***аното
от докладчика адм. дело № 659/2019 г. по описа на Административен съд – гр. Велико
Търново, за да се произнесе, съобрази следното:
Ищецът
Д.А.Н. *** Оряховица, чрез процесуалния си представител ***.Д. ***, иска да
бъде осъден ответника Държавен фонд „Земеделие“ му заплати обезщетение за пропуснати
ползи в общ размер от 22 540 лв.
В
обстоятелствената част на исковата молба се излага, че със заявление за
подпомагане с УИН 04/230616/70205 за
кампания 2016 г. е заявил пред ДФ „Земеделие“ за подпомагане 299, 67 ха площи
по СЕПП; 19,86 ха площи по схема за преходна национална площ; 127, 04 ха площи
по мярка 13,1; 15, 78 ха площи по схема за обвързано подпомагане на протеинови
култури, подпомагане за ЕПЖ /едри преживни животни/ и ДПЖ /дребни преживни
животни/ по схема АК 13; 106 животни по схема ПНДЖ; 6 броя животни по
схема АП 46, като според приложимия Регламент ЕС №1306/2013 г. на ЕП и на
съвета плащанията за подпомагане по тези мерки се осъществяват в период от
първи декември до 30 юни на следващата година. При това според ищеца до края на
юни на 2017 г. е следвало субсидиите по посочените мерки и схеми да му бъдат
изплатени. Твърди се, че в рамките на този срок ДФ „Земеделие“ не се произнася
по заявлението му и не извършва плащанията по тези схеми и мерки, като вместо
това на 2.11.2017 г. издава акт, с който спира административното производство
по обработката на подаденото заявление. Този акт е заповед №03- РД/4125
от2.11.2017 г.а на ИД на ДФ „Земеделие“. Тази заповед е обжалвана, като е
образувано административно дело №892/2017 г. по описа на АСВТ, по което с
определение №467 от 14.12.2017 г. на съда тази заповед е отменена. Това
определение е подложено на обжалване, като в крайна сметка е влязло в сила на
20.03.2018 г. В последствие на ищеца са изплатени следните суми, както следва :
на 30.07.2018 г. сумата от 11 192, 96 лв. и сумата от 1173, 48 лв.; на
06.08.2018 г. сумата от 32 825, 46 лв.; на 10.08.2018 г. сумата от
37 165, 87 лв.; на 17.08.2018 г. сумата от 2766, 46 лв., на 07.09.2018 г.
сумата от 58 609, 62 лв.; на 8.10.2018 г. сумите от 4 412, 28 лв. и
от 20 888, 73 лв.; на 28.08.2019 г. сумите от 3 755, 58 лв. и от
8906,09 лв.
При това ищецът поддържа, че от отменената заповед
на ИД на ДФ „Земеделие“ са му причинени имуществени вреди в общ размер,
определен като цена на иска. Тези имуществени вреди са квалифицирани като
пропуснати ползи, които представляват законната лихва върху дължимите според
ищеца плащания от деня, следващ падежа на плащанията /01.07.2017 г./ до датата
на съответното плащане по релевантната мярка/схема за подпомагане.
Искът
е недопустим, тъй като не е налице абсолютната процесуална предпоставка,
визирана в разпоредбата на чл.204, ал.1 от АПК „Иск може да се предяви след отмяната на
административния акт по съответния ред.“. Понятието административен акт, с
който борави тази разпоредба се съдържа в разпоредбите на чл.21, ал.1-4 от АПК.
Характерно за това понятие, че то предполага наличие на засегнати права и
интереси, които имат материално правен, а не процесуален характер. Посоченото
разбиране, извън чисто граматическото и логическо тълкуване на дефинитивните
норми, се извлича и по аргумент от процесуалния ред, по който административните
актове по чл.21 от АПК могат да бъдат отменени – при съдебно или
административно обжалване на акта, засягащ съответния интерес.
Както
на ищеца, така и на настоящият съдебен състав е известно, че сочената заповед №03
- РД/4125 от2.11.2017 г.а на ИД на ДФ „Земеделие“е акт, издаден по движението
на административното производство. Този акт е обжалван пред съда по реда и при условията на чл.54, ал.5 вр. с чл.197 и сл. от АПК, а не по реда и при условията на чл.145 и сл. от АПК,
т.е. той е обжалван именно като акт, въплъщаващ процесуално действие, а не като
акт, засягащ законен интерес или твърдяно материално право. Определението на
АСВТ, с което заповедта на ИД на ДФ „Земеделие“ е било подложено на обжалване с
частна жалба, като – видно от определение №946/23.01.2018 г. на тричленен
състав на ВАС, тази юрисдикция не е констатирала процесуална
незаконосъобразност на проведеното пред АСВТ, производство, като това становище
на тричленният състав на ВАС е потвърдено с определение № 3489/20.03.2018 г. на
петчленен състав на ВАС.
При
това положение, отменената заповед №03- РД/4125 от2.11.2017 г.а на ИД на ДФ
„Земеделие“ не представлява отменен административен акт по разума на чл.204,
ал.1 от АПК.
Липсата
на процесуалната предпоставка, визирана в разпоредбата на чл.204, ал.1 от АПК,
води до недопустимост на исковото производство – арг.
за по-силното от чл.207 от АПК.
При
това положение следва исковата молба да се върне на ищеца, а производството по
делото следва да се прекрати – арг. от чл.129, ал.3
от ГПК вр. с чл.144 от АПК.
Водим от горното Великотърновският административен съд, шести състав
О П Р Е Д Е Л И :
Връща
исковата молба на Д.А.Н. ***, с която се иска да бъде осъден ответника по иска Държавен
фонд „Земеделие“ –гр. София, да му заплати обезщетение за пропуснати ползи в
размер от 22 540 лв. и прекратява производството по делото.
Определението
може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на
страните пред Върховния административен съд.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: