Разпореждане по дело №181/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 декември 2023 г.
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20237210700181
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ  613

гр.Силистра, 19.12.2023 година

 

Административният съд гр.Силистра, в закрито заседание на деветнадесети декември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:съдия Павлина Г.-Железова, при секретаря Румяна Пенева, разгледа докладваното административно дело №181/ 2023г. по описа на съда и, установи:

 

Постъпила е молба от Община Тутракан, обективираща искане за спиране на допуснато по силата на закон (чл. 27, ал. 2 ЗУСЕФСУ) предварително изпълнение на оспорения правоограничителен акт, издаден от Ръководителя на УО на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР) 2014-2020г., налагащ финансова корекция в размер на 10% от стойността на допустимите разходи по Договор № ПО-07-503/29.07.2022г. за изпълнение на обществена поръчка, сключен с изпълнител „Пътстрой-Варна“ ЕООД на стойност 4 694 707.10 лева без ДДС (съответно с данъка - 4 703 875.76 лева). Ответният орган е определил финансовата корекция съгласно пропорционалния метод, в хипотезата на чл. 5 от Наредбата за посочване на нередностите по ЗУСЕФСУ и съобразно етапа на развитие на правоотношенията по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) №BG16RFOP001-6.002-0010-C01, с оглед на който (етап) не са верифицирани и извършени всички плащания.

В този контекст не става ясно от сезиралата съда молба, каква значителна вреда се твърди, след като процесните средства са изплатена,респ. подлежаща на изплащане БФП на общината. В съдебната практика се е наложило трайно разбирането, че в понятието „трудно поправими вреди“ не попадат тези от материално или финансово естество (Вж.Определение №11645/12.12.2023г.,адм.д.№11652/23г IVО на ВАС, от най-новата практика). Ако се поддържа, че защитаваният интерес на общината спрямо нормативно преценените значими обстоятелства по чл. 60 ал. 1 АПК, е свързан с опасността от причиняване на значителна вреда, следва да бъдат дадени указания на молителя (жалбоподател в основното производство) в следния порядък:

-           Какво се твърди като фактически обстоятелства, легнали в основата на формираното искане за спиране на предварителното изпълнение на процесното по делото Решение за налагане на финансова корекция № РД-02-36-1045/18.09.2023г., издадено от РУО на ОПРР 2014-2020г., който е и заместник министър на регионалното развитие и благоустройството?;

-           Ако са релевирани „значителни вреди“ в хипотезата на чл. 166 ал. 4 във връзка с чл. 166 ал. 2 АПК и доколкото молителят носи доказателствената тежест за тяхното установяване (важните държавни и обществени интереси; опасността, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или от закъснението на изпълнението може да последва значителна вреда, са презумирани от закона, който с чл. 166 ал. 4 АПК е допуснал оборването им), да посочи правното значение в настоящото производство на представените с молбата извлечения от счетоводни сметки (без тяхното разчитане и анализ); фактури, които свидетелстват за някакви делови отношения, но не и за тяхното изпълнение или не.

Последното, по хипотеза се свързва с доказване на твърденията на молителя от самия него с убедителни доказателства. Простото заявяване, че общината има финансови затруднения и още едно такова задължение, ще я затрудни, не попълва изискването на релевираната правна разпоредба, което прави искането нередовно.

В горния контекст, подателят на молбата следва да уточни, какви фактически обстоятелства твърди и как същите ще причинят значителни вреди на общината, съгласно регламентацията от чл. 150 ал. 1 т. 6 и ал. 2 АПК. При неотстраняване в срок на установената нередовност (неяснота) на молбата по чл. 166 ал. 4 АПК, същата ще бъде оставена без разглеждане, по аргумент от чл. 158 ал. 3 АПК. Предвид спецификата на производството по чл. 166 АПК, настоящият състав намира за пра-вилно, в ускорен порядък, да определи кратък срок за изпълнение на указанията му, воден от което и на основание чл. 158 ал. 1 АПК, съдът

 

Р А З П О Р Е Д И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ молба на Община Тутракан, подадена кмета на общината, с искане за спиране на предварителното изпълнение на обжалвано решение за определяне на финансова корекция по ЗУСЕФСУ - предмет на съдебния контрол по адм.дело №181/2023г. по описа на АС гр.Силистра, като УКАЗВА на подателя ѝ, че следва в 3-дневен срок от получаване на настоящото разпореждане, да уточни с писмена молба следното:

-           Какво се твърди като фактически обстоятелства, легнали в основата на формираното искане за спиране на предварителното изпълнение на процесното по делото Решение за налагане на финансова корекция № РД-02-36-1045/18.09.2023г., издадено от РУО на ОПРР 2014-2020г., който е и заместник министър на МРРБ?;

-           Ако са релевирани „значителни вреди“ в хипотезата на чл. 166 ал. 4 във връзка с чл. 166 ал. 2 АПК, да посочи правното значение за настоящото произнасяне на съда, на представените с молбата счетоводни извлечения от сметки; копия на фактури и ведомости по аналитични партиди.

 

При неизпълнение на указанието в определения от съда срок, жалбата ще бъде оставена без разглеждане.

 

Препис от настоящото разпореждане на се връчи на Община Тутракан по реда на чл. 137 АПК за проследяване на сроковете и свързаните с тях процесуални последици.

 

 

СЪДИЯ: