Решение по дело №99/2020 на Районен съд - Брезник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 декември 2020 г.
Съдия: Петър Симеонов
Дело: 20201710200099
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

Гр. Брезник, 03.12.2020 година

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

          БРЕЗНИШКИ РАЙОНЕН СЪД, ІІ състав в публично съдебно заседание на тридесети ноември две хиляди и двадесета година, в състав :

                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: ПЕТЪР СИМЕОНОВ

     При секретаря Е.С. като разгледа НАХД № 99 по описа на БРС за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН, във връзка с раздел XI  от Закон за водите (ЗВ)

       Образувано е по жалба на С. Д.в качеството и на изпълнителен директор на „Напоителни системи“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.София, ул..“Цар Борис III“ №***.  Обжалвано е наказателно постановление № НЯСС-***/10.08.2020г. /НП/, издадено от П. С. Г.- председател на ДАМТН, с което на „Напоителни системи“ ЕАД, ЕИК *********, представлявано от С.Д.Д.- изпълнителен директор е наложена имуществена санкция от 1000лв. / хиляда лева/ за нарушение на разпоредбата на чл.190а от ЗВ, която задължава собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях да изпълняват предписанията по чл.138 а, ал.3, т.5 от Закона за водите.

В подадената жалба се релевират оплаквания за незаконосъобразност на атакуваното с нея наказателно постановление, което било издадено в нарушение на материалния закон и при съществени процесуални нарушения, водещи до ограничаване правото на защита на жалбоподателя. Твърди се от жалбоподателя, че е изтекъл преклузивния срок, през който може да се състави АУАН. Т.е при бездействие на АНО, който е открил нарушението не се предвижда да тече нов тримесечен срок за съставяне на АУАН при настъпването на допълнителни факти. Твърдят, че е нарушена разпоредбата на чл.37 ал.1 б.Б от ЗАНН. Моли съда да постанови решение, с което да отмени обжалваното наказателно постановление. Алтернативно се релевира маловажност на нарушението.

В съдебно заседание пред Районен съд - Трън, жалбоподателя, редовно призован, изпраща представител.

Административнонаказващият орган, редовно призован, не се явява и не изпраща представител в съдебно заседание. В депозирано писмено становище от АНО се оспорва жалбата и се развиват конкретни съображения за неоснователност на същата. Моли атакуваното наказателно постановление да бъде потвърдено.

Преди всичко, съдът намира подадената жалба за допустима, като подадена от надлежна страна в процеса, срещу подлежащ на обжалване акт и в законоустановения срок – чл. 59, ал. 2, предл. 1 от ЗАНН. Видно от разписката на самото НП то е връчено на 27.08.2020 г., а жалбата е подадена в седемдневният срок, на 02.10.2020 г. видно от пощенският плик с който е подадена жалбата. Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установена следната фактическа обстановка: Съгласно заповед на Областния управител на област Перник № РД 54/02.08.2019г., контролните органи по чл.138 а , ал.3 от Закона за водите / ЗВ/  на 03.09.2019г. са извършили  проверка на язовирната стена на яз.Бегуновци, общ.Брезник. В проверката участвали петима служители на различни ведомства касаещи безопасната експлоатация ии стопанисване на водоеми, в състав на комисия определена със заповед на областния управител. Присъствала и В. С. – специалист ВАР ХТР Перник. На същата дата членовете на комисията съставили протокол №*/03.09.2019г. като дали различни предписания на стопанина на язовира в пет точки. Под т.4 е описано следното предписание: „ Да се почисти от храстовидна растителност преливника и се осигури пълната му проводимост“. Даден е срок за изпълнение: 30.11.2019г. На 02.01.2020г. служители на ДАМТН св.В.Г.А. и Ж.Г.С. в присъствието на св.П. Ч.организатор на ХТР Перник, представител на оператора / въззивното дружество/ посетили на място язовира и констатирали, че не е изпълнено горното предписание. За установеното съставили КП № ******/02.01.2020г. Въз основа на КП св.В.Г.А. съставил АУАН № ****/10.02.2020г. като констатираното нарушение е описано по следния начин: „На 01.12.2019г. „Напоителни системи“ ЕАД с ЕИК ********* не е изпълнило даденото в протокол № */03.09.2019г. предписание по чл.138 а, ал.3, т.5 от Закона за водите, а именно: „Да се почисти от храстовидна растителност преливника и се осигури пълната му проводимост“ със срок за изпълнение 30.11.2019г., с което е нарушило чл.190 а, ал.2 от ЗВ.“

Жалбоподателят бил поканен за съставяне на АУАН, негов процесуален представител се явил на 10.02.2020г. в гр.София, сградата на РО –НЯСС-ЗЦБ в ГД НЯСС, при ДАМТН т.е акта бил съставен в негово присъствие. Като свидетели по акта се подписали разпитаните по делото свидетели И.М.С. и А.Г.Г..

 

На база горният АУАН е издадено в атакуваното НП в него е описана следната фактическа обстановка и обстоятелства по установяването на нарушението: „ На 02.01.2019г. на основание чл.190 ал.4, т.2 е извършена проверка на язовир „Бегуновци“, находящ се в поземлени имоти № 000051, 000052, 000006, № 000128, № 000079, № 000131, № 000076, № 006006  в землището на с.Бегуновци, общ.Брезник, съгласно акт за частна държавна собственост № ***/28.03.2003г. собственост на Напоителни системи ЕАД, с ЕИК: *********. За извършената проверка е съставен констативен протокол № ****/02.01.2020г. В хода на проверката е извършен оглед и обход на малка язовирна стена съгласно класификацията на чл.141 а ал.1 и 2 от ЗВ и съоръженията към нея, както и преглед на документацията от експлоатацията. При проверката на язовирната е установено, че изградения преливник е силно обрасъл с храстовидна растителност, в резултат на което е намалена проводимостта му , като по този начин е установено, че не е изпълнено от собственика на яз.Бегуновци задължителното предписание, дадено в Протокол № */03.09.2019г. на контролните органи по чл.138 а ал.3 от ЗВ, назначени със заповед № РД-54/02.08.2019г. на областния управител на обл.Перник, а именно : „Да се почисти от храстовидна растителност преливника и да се осигури пълната му проводимост“, със срок на изпълнение 30.11.2019г.“.  

     Изложената до тук фактическа обстановка се потвърждава изцяло от събрания по делото доказателствен материал. Като свидетели по делото са допуснати и разпитани св.В.Г.А.,  присъствал при установяване на нарушението и св.И.М.С. и св.А.Г.Г., които са свидетели при съставяне на АУАН. Показанията на свидетелите потвърждават изцяло фактическата обстановка, описана в АУАН и в НП, относно извършените проверки, както и обстоятелствата около съставянето и връчването на АУАН. До колкото тези показания са непротиворечиви и еднопосочни и се подкрепят от останалите писмени доказателства по делото съдът ги кредитира изцяло.

При така установените факти съдът достигна до следните правни изводи:

Съгласно Чл. 190а. (Нов – ДВ, бр. 58 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) ал.(1) Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право: 1. на свободен достъп до контролираните от тях язовирни стени и до съоръженията към тях; 2. да изискват необходимите данни, сведения, обяснения и друга информация; 3. (изм. и доп. – ДВ, бр. 55 от 2018 г.)  да дават предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение; 4. да съставят актове за установяване на административни нарушения съобразно правомощията си по този закон. Ал. (2) Собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5. По силата на чл. 200, ал.1, т.39 и т.42 от ЗВ - чл. 200, ал. (1) Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което: т.39. (нова – ДВ, бр. 58 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 2 и чл. 190а, ал. 1, т. 3 – от 1000 до 20 000 лв. ; т.42 - 42. (предишна т. 17, изм. - ДВ, бр. 65 от 2006 г., предишна т. 38, бр. 58 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) за всички останали случаи на нарушаване на забрани или неизпълнение на задължения по този закон - от 500 до 2000 лв; Следователно, деянието, за което на дружеството - жалбоподател е наложена административна санкция, е обявено от закона за наказуемо.

При съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление съдът не констатира процесуални нарушения от категорията на съществените, които налагат отмяна на последното наказателно постановление.

Съставеният акт за установяване на административно нарушение, както и НП отговарят на изискванията съответно на чл. 42 от ЗАНН и чл. 57 от ЗАНН, относно необходимите реквизити, които следва да се съдържат в АУАН и НП.

В случая както в АУАН така и в НП е описано  едно нарушение, точно и пълно. Касае се нарушение изразяващо се в неизпълнение на предписание дадено по чл. 190а, ал.1, т.3 от ЗВ, а именно „Да се почисти от храстовидна растителност преливника и да се осигури пълната му проводимост“, със срок на изпълнение 30.11.2019г.“. 

В случая действително е посочена датата на констатиране на нарушението, която е 02.01.2020г. и която е датата след тази, до която съгласно протокол №4/03.09.2019г. на Главна дирекция "Надзор на язовирните стени и съоръженията при тях", жалбоподателят е следвало да извърши почистване храстовидната растителност от преливника и да се осигури пълната му проводимост. В НП е посочено и мястото на извършване на нарушението. Посочен е и точният документ, за който се твърди, че е дадено предписанието, като така е дадена възможност за преценка, дали има дадено такова предписание, точната дата на нарушението и мястото където то е извършено. По същество съдът намира за уместно да отбележи, че до колкото се сочи, че жалбоподателят не е изпълнил предписание дадено с протокол, който е издаден надлежно, практика е налице валидно дадено предписание, което следва да се изпълнява. Тоест налице е състав на нарушение, което е извършено от дружеството жалбоподателя. Непредприемането на извършването на почистване преливника от съществуващата храстовидната растителност, води до неосигуряване на безопасна експлоатация на водоема, защото преливника е съоръжението, осигуряващо безопасно преминаване на водата при повишено ниво вследствие на валежи или снеготопене, а както и самите свидетели заявиха при силни валежи може да се получи неконтролирано преливане на водата,  и да се разрущи самата стена. Ноторно известно е, че въпросната растителност води до намаляване пропускливостта на преливника и невъзможностт да се осигури бърз и навременен отток на преливаща вода своевременно, което може да доведе  до опасни. Твърдяното нарушение се извършва чрез бездействие (като не са предприети действия за изпълнение на указанията) в определения срок. Срокът за изпълнение на предписанията е до 30.11.2019г. и следователно жалбоподателят е имал правноустановена възможност да изпълни указанията до тази дата. Нарушението е извършено след изтичане на дадения срок както правилно административно наказващият орган е посочил.

Със Закона за водите се уреждат обществените отношения, свързани с техническото състояние и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях са пряко и непосредствено свързани с тяхната безопасна експлоатация. Преките и непосредствени последици от неизправно техническо състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, са свързани с човешкия живот и здраве, околната среда, културното наследство и стопанска дейност. Съдът намира, че извършеното нарушение не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН (вж. ТР № 1/12.12.2007 г. по т. н. д. № 1/2007 г., ОСНК на ВКС), тъй като не се отличават с по- ниска степен на обществена опасност от обикновените случаи /не са налице многобройни или изключителни смекчаващи отговорността обстоятелства/.

Съдът намира, че в случая АНО е приложил прецизно основния критерий при определяне на наказанието залегнал в чл. 27 от ЗАНН, а именно, тежестта на нарушението. За да се наложи имуществена санкция в размер на 1000 лв. за нарушението, следва и тежестта на нарушението да е сравнително малка за съответния вид, което да бъде съобразено все пак с размерите на язовира и повода, по който е била извършена проверката, за която са били дадени неизпълнени в последствие, задължителни предписания. Отчетено е и наличието на смекчаващи отговорността обстоятелства, а именно факта, че от деянието не са настъпили вредни последици. Ето защо съдът намира, че наложеното наказание се явява съразмерно на извършеното нарушение, поради което и с оглед на гореизложеното наказателното постановление следва да бъде потвърдено.

 

    

Мотивиран така и на основание чл. 63, ал. 1, изр. 1 от ЗАНН съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС – ***/10.08.2020г. на председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор/ДАМТН/, с което на „Напоителни системи“ ЕАД- Централно управление , с ЕИК ********* , със седалище и адрес на управление: гр.София, бул.„Цар Борис III“ №***, е наложена "имуществена санкция" в размер на 1000 лв. на основание чл. 200, ал.1, т.39 от Закона за водите за неизпълнение на предписание по чл. 138а, ал.3, т.5, вр. с т.4 от същия закон.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - гр. Перник по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс в 14- дневен срок от съобщението му на страните, че е изготвено.

 

                                     Районен съдия: