Решение по адм. дело №1848/2025 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 12233
Дата: 10 ноември 2025 г. (в сила от 10 ноември 2025 г.)
Съдия: Веселина Чолакова
Дело: 20257050701848
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 август 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 12233

Варна, 10.11.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - II състав, в съдебно заседание на четиринадесети октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

При секретар ДОБРИНКА ДОЛЧИНКОВА като разгледа докладваното от съдия ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА административно дело № 20257050701848 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Съдебното производство е по реда на чл. 145, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл. 40, ал. 1 от Закон за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Образувано е по жалба от Т. В. Н., [ЕГН], с адрес в [населено място], [жк], [адрес], против мълчалив отказ за предоставяне на обществена информация от секретаря на Община Варна, по Заявление за достъп до обществена информация рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 г. относно „схема, маршрута и пътя по която е предвиден достъп на линейка и специализиран автомобил за превозване на инвалиди до всеки вход на бл. 27, бл. 28, бл. 29 в [жк], [населено място], във връзка с издаването на Заповед № 10/Г./15.03.2024 г. на Община Варна, съгласно чл. 3, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № РД-02-20-2 от 2021 г.“.

Жалбоподателят счита, че мълчаливият отказ е незаконосъобразен, тъй като не е предоставена поисканата от него обществена информация. Твърди, че съгласно чл. 34 и чл. 37 от ЗДОИ законодателят е въвел изискване за мотивирано произнасяне на задължения субект независимо дали предоставя или отказва достъп до поисканата от заявителя информация. Изтъква, че в случая в постановеното от секретаря на Община Варна решение липсва произнасяне в законоустановения срок относно заявената обществена информация, поради което е формиран мълчалив отказ по подаденото от жалбоподателя заявление, което представлява нарушение на административнопроизводствените правила. Сочи, че в издаденото решение на секретаря на Община Варна се съдържа неясна, неразбираема и непълна информация, като изобщо липсва произнасяне относно заявената обществена информация. Аргументира, че постановеният отказ противоречи на решение № 8074 от 17.07.2025 г., постановено по адм. дело № 582/2025 г. по описа на Административен съд – Варна, с което съдът е върнал на административния орган преписката за произнасяне по същото заявление с дадени задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. Отправеното искане е за отмяна на мълчаливия отказ и връщане на преписката със задължителни указания за предоставяне на поисканата със заявлението обществена информация в посочената от заявителя форма на достъп.

В открито съдебно заседание жалбоподателят поддържа жалбата по изложените в нея съображения и претендира присъждане на разноските по делото съгласно представен списък по чл. 80 от ГПК.

Ответната страна – секретарят на Община Варна, в депозирана чрез процесуален представител писмена молба, оспорва жалбата, като я счита за процесуално недопустима, а в условията на евентуалност – за неоснователна. Твърди, че в изпълнение на Решение № 8074/17.07.2025 г. на Административен съд – Варна е постановено решение на секретаря на Община Варна, в условията на делегиране, с което е предоставена наличната в Община Варна информация по заявлението на жалбоподателя. Сочи, че правилата, касаещи моторните превозни средства /МПС/ със специален режим на движение, са регламентирани в Наредба № I-141/18.09.2002 г. за условията и реда, при които се ползва специален режим на движение от моторните превозни средства, като в случай че жалбоподателят счита, че трябва да съществува друг документ във връзка с това обстоятелство, то ЗДОИ не е средство, което задължава административния орган да го създаде. Моли за оставяне на жалбата без разглеждане, евентуално за отхвърлянето й като неоснователна, както и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на Община Варна. При претендиране от насрещната страна на разноски за адвокатско възнаграждение се моли за присъждането им в минимален размер.

Административният съд, след като се запозна с доводите, изложени в жалбата, като обсъди и анализира събраните по делото доказателства, прие за установено следното от фактическа страна:

Административното производство е образувано по Заявление за достъп до обществена информация рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 г., подадено от Т. В. Н. чрез ССЕВ до кмета на Община Варна, с което е поискано предоставянето на достъп до следната информация: схема, маршрута и пътя по която е предвиден достъп на линейка и специализиран автомобил за превозване на инвалиди до всеки вход на бл. 27, бл. 28, бл. 29, [жк], [населено място] във връзка с издаване на Заповед № 10/Г./15-03-2024 г. от Община Варна, съгласно чл. 3, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № РД-02-20-2 от 2021 година. Към заявлението е приложен файл 5.рdf, на който според заявителя се виждат ясно очертани две успоредни червени линии северно от бл. 27, бл. 28, бл. 29, представляващи осигурен път, по който е възможен достъп с линейка и специализиран автомобил за транспорт на инвалиди до всеки вход на бл. 27, бл. 28, бл. 29, [жк], [населено място].

С писмо рег. № ДОИ25000054ВН_002ВН/25.02.2025 г. от директора на Дирекция „Контрол и санкции“ при Община Варна до директора на Дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ при Община Варна е изискано да бъде предоставена поисканата със заявлението от Т. Н. информация в срок до 04.03.2025 година.

С писмо рег. № ДОИ25000052ВН_003ВН/05.03.2025 г. от директора на Дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ при Община Варна е изпратена поисканата със заявлението от Т. Н. информация.

С Решение рег. № ДОИ25000052ВН_005ВН/07.03.2025 г. Секретарят на Община Варна, който е определен със Заповед № 3620/07.11.2022 г. на Кмета на Община Варна за длъжностно лице, което да разглежда постъпилите заявления за достъп до обществена информация по ЗДОИ и да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация, предоставя достъп до обществена информация по подаденото от Т. В. Н. З. рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 г., като е посочено, че исканата информация е изготвена под формата на писмена справка, която следва да се сканира и предостави на заявителя чрез ССЕВ ведно с екземпляр от решението.

С писмо рег. № ДОИ25000054ВН_006ВН/07.03.2025 г. от секретаря на Община Варна, във връзка със Заявление за достъп до обществена информация, Т. В. Н. е уведомен, че въпросът с премахване на антипаркинг елементи в [жк] (бл. 27, 28, 29) е поставен за разглеждане на седмото редовно присъствено заседание на Общинската комисия по безопасност на движението по пътищата на Община Варна, провело се на 10.12.2024 година. След оглед от служители на Дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ при Община Варна е установено, че незаконно са премахнати антипаркинг елементите до бл. 27 в [жк], Район „Младост“. На място на незаконно премахнатите антипаркинг елементи има поставени камъни, които да ограничават достъпа на моторни превозни средства по пешеходната алея, обслужваща входовете на блока. Каменните препятствия не са поставени от Община Варна, а вероятно от живущи в блока, които не желаят да има достъп на моторни превозни средства по пешеходната алея, обслужваща входовете на блока.

Във връзка с издаденото Решение рег. № ДОИ25000052ВН_005ВН/07.03.2025 г. на секретаря на Община Варна, по жалба на Т. В. Н. е образувано адм. дело № 582/2025 г. по описа на Административен съд – Варна, по което е постановено окончателно Решение № 8074/17.07.2025 г., с което е отменен мълчалив отказ на секретаря на Община Варна по Заявление за достъп до обществена информация рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 г., депозирано от Т. В. Н., и преписката е върната на административния орган за изрично произнасяне по същество по заявлението, при съблюдаване на указанията по прилагане на закона, дадени в решението.

С писмо рег. № ДОИ25000054ВН_010ВН/21.07.2025 г. и писмо рег. № ДОИ25000054ВН_011ВН/21.07.2025 г. до секретаря на Община Варна Т. В. Н. е поискал от да се изпълни Решение № 8074/17.07.2025 г. по адм. дело № 582/2025 г. по описа на Административен съд – Варна.

С писмо рег. № ДОИ25000054ВН_014ВН/22.07.2025 г. от директора на Дирекция „Контрол и санкции“ при Община Варна до директора на Дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ при Община Варна е изискано да бъде предоставена поисканата с исканията за допълване рег. № ДОИ25000054ВН_010ВН/21.07.2025 г. и рег. № ДОИ25000054ВН_011ВН/21.07.2025 г. от Т. Н. информация в срок до 29.07.2025 г., съобразявайки се с Решение № 8074/17.07.2025 г. по адм. дело № 582/2025 г. по описа на Административен съд – Варна.

С писмо рег. № ДОИ25000052ВН_015ВН/28.07.2025 г. от директора на Дирекция „Инженерна инфраструктура и благоустрояване“ при Община Варна е изпратена поисканата с искане за допълване рег. № ДОИ25000054ВН_010ВН/21.07.2025 г. от Т. Н. информация.

С Решение рег. № ДОИ25000052ВН_016ВН/01.08.2025 г. секретарят на Община Варна предоставя достъп до обществена информация по подадените от Т. В. Н. искания за допълване рег. № ДОИ25000054ВН_010ВН/21.07.2025 г. и рег. № ДОИ25000054ВН_011ВН/21.07.2025 г. към Заявление за достъп до обществена информация рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 г., като е посочено, че исканата информация е изготвена под формата на писмена справка, която следва да се сканира и предостави на заявителя чрез ССЕВ ведно с екземпляр от решението.

С писмо рег. № ДОИ25000054ВН_017ВН/01.08.2025 г. от секретаря на Община Варна, във връзка с Решение № 8074/17.07.2025 г. по адм. дело № 582/2025 г. по описа на Административен съд – Варна и искания за допълване рег. № ДОИ25000054ВН_010ВН/21.07.2025 г. и рег. № ДОИ25000054ВН_011ВН/21.07.2025 г. към Заявление за достъп до обществена информация рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 г., Т. В. Н. е уведомен, че са премахнати антипаркинг елементите, находящи се в [жк], пред бл. 27, 28 и 29, във връзка с което в Община Варна и в районната администрация са постъпили жалби от граждани, изразяващи несъгласие от създалата се ситуация и опасение от настъпване на ПТП, породено от факта, че в района функционират две танцови школи и филиал на детска ясла. Посочено е също така, че пред бл. 29 в [жк], на партера на вх. А, се помещава Център за социална рехабилитация и интеграция за деца „Р.“ с целева група „Деца със специални потребности, техните семейства и близки“ с капацитет 60 места. Непосредствено след премахване на преградните съоръжения самоинициативно от граждани са поставени подръчни предмети с цел да се преустанови навлизането на автомобили. С писмото заявителят е уведомен, че основна цел на Община Варна при осъществяване на дейността й е осигуряване на здравословни и безопасни условия на живот на жителите и гостите на града, както и че поставянето на ограничителни съоръжения е една възможна мярка за постигане целите на чл. 169 от ЗУТ за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с основните изисквания за достъпност и безопасност при експлоатация.

Решение рег. № ДОИ25000052ВН_016ВН/01.08.2025 г. и писмо рег. № ДОИ25000054ВН_017ВН/01.08.2025 г. са връчени на Т. В. Н. чрез ССЕВ на 02.08.2025 година.

На 12.08.2025 г. в Административен съд – Варна е депозирана жалба от Т. В. Н. срещу мълчалив отказ за предоставяне на поисканата със Заявление рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 г. обществена информация.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена против акт, подлежащ на съдебен контрол, от лице, което има правен интерес от оспорването, и в законоустановения срок, което обуславя нейната допустимост.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореният мълчалив отказ е на компетентен орган – секретаря на Община Варна, който със Заповед № 3620/07.11.2022 г. на кмета на Община Варна надлежно е определен за длъжностно лице, което да разглежда постъпилите заявления за достъп до обществена информация по ЗДОИ и да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация.

За да е налице задължение за предоставяне на определена информация, тя трябва да е обществена по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, т.е. свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. С разпоредбите на чл. 10 и чл. 11 от ЗДОИ е дадено легално определение на понятията „официална“ и „служебна“ обществена информация. Официална е информацията, която се съдържа в актовете, издавани от държавните органи и на органите на местно самоуправление при осъществяване на техните правомощия /чл. 10 от ЗДОИ/. Служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации /чл. 11 от ЗДОИ/.

С подаденото на 21.02.2025 г. заявление за достъп до обществена информация от Т. Н. е поискана обществена информация, която е служебна по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ, поради това, че чрез информираност относно извършването на строително-монтажни работи на строеж: „Благоустрояване в част от 15-ти м.р. – междублоково пространство, заключено между [улица], [улица], [улица]и [улица], който като четвърта категория строеж следва да бъде приведен в съответствие с изискванията на чл. 169 от ЗУТ, като се осигури достъп на линейки до входовете на бл. 27, 28 и 29 в кв. Св. Иван Рилски“, заявителят може да си състави собствено мнение относно дейността на задължения субект по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, в случая кметът на Община Варна, т.е. поисканата информация е обществена по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ.

Нормите на ЗДОИ уреждат обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация. При анализа на законовите разпоредби се налага изводът, че задълженият субект по чл. 3 винаги дължи мотивирано писмено произнасяне. Този извод следва от изричните разпоредби на чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ – изискваща писмено уведомяване на заявителя за взетото решение, и чл. 38 и чл. 39 от ЗДОИ – въвеждащи изисквания за форма и съдържание на административното решение, връчване на решението за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация. Тоест налице е законов императив за писмено произнасяне по заявлението, включително и при отказ.

В случая задълженият по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ субект – кметът на Община Варна, е делегирал правомощията си на секретаря на Община Варна, който следва да издаде решение за предоставяне на достъп до обществена информация по чл. 34 от ЗДОИ, респ. решение за отказ за нейното предоставяне по чл. 38 от ЗДОИ при наличие на някое от основанията, предвидени в чл. 37 от ЗДОИ. В разглеждания казус, макар да е налице издадено Решение рег. № ДОИ25000052ВН_016ВН/01.08.2025 г. от секретаря на Община Варна за предоставяне на достъп до обществена информация, със същото не е предоставен достъп до конкретната, поискана от Т. В. Н. със Заявление рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 г., обществена информация. С посоченото заявление жалбоподателят цели да получи информация относно „схема, маршрута и пътя по която е предвиден достъп на линейка и специализиран автомобил за превозване на инвалиди до всеки вход на бл. 27, бл. 28, бл. 29, [жк], [населено място] във връзка с издаване на Заповед № 10/Г./15-03-2024 г. от Община Варна, съгласно чл. 3, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № РД-02-20-2 от 2021 г.“. Предоставената с Решение рег. № ДОИ25000052ВН_016ВН/01.08.2025 г. информация е под формата на писмена справка, обективирана в писмо рег. № ДОИ25000054ВН_017ВН/01.08.2025 г. на секретаря на Община Варна, от чието съдържание е видно, че заявителят е уведомен за премахване на антипаркинг елементи, находящи се в [жк], пред бл. 27, 28 и 29, за наличие на подадени жалби във връзка с това и за поставяне на тяхно място на подръчни предмети от граждани с цел да се преустанови навлизането на автомобили, както и за целите на Община Варна и възможните мерки за спазване на нормата на чл. 169 от ЗУТ. В решението и справката не се съдържа информация за схемата, маршрута и пътя по която е предвиден достъп на линейка и специализиран автомобил за превозване на инвалиди до всеки вход на бл. 27, бл. 28, бл. 29, [жк], [населено място], достъп до която всъщност е поискан от жалбоподателя със заявлението от 21.02.2025 година.

При това положение не може да се приеме твърдението на ответния административен орган, че с издаденото Решение рег. № ДОИ25000052ВН_016ВН/01.08.2025 г. е предоставена търсената от Т. В. Н. обществена информация. Целта на ЗДОИ е на заявителя да се предостави конкретната поискана от него информация, именно получаването на достъп до която ще му предостави възможност да си състави мнение за дейността на задължения субект по чл. 3 от ЗДОИ. Предоставянето на различна от поисканата със заявлението информация е равнозначно на отказ същата да бъде предоставена.

В решението на секретаря на Община Варна не е посочено изрично, че се отказва предоставянето на поисканата от жалбоподателя обществена информация, като от административния орган не са изложени никакви мотиви за наличие на някое от основанията по чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ. С оглед горното правилно в жалбата се твърди, че е налице формиран мълчалив отказ за предоставяне на поисканата със Заявление рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 г. обществена информация, какъвто съгласно трайната и безпротиворечива съдебна практика е недопустим. В случая ответникът, като задължен субект по чл. 3 от ЗДОИ, е бил сезиран с надлежно искане за достъп до обществена информация, поради което, на основание чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, е бил длъжен да се произнесе с изричен мотивиран акт след получаване на заявление за достъп до обществена информация, отговарящо на изискванията на чл. 25 от ЗДОИ, каквото безспорно е процесното Заявление рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 година. При липса на произнасяне в административното производство по конкретно заявеното искане, съдът в настоящия случай не е възможно да извърши прецизна проверка относно наличието на евентуални основания за отказ да бъде предоставена търсената информация.

Предвид изложеното постановеният мълчалив отказ за предоставяне на обществената информация, поискана с подаденото от Т. В. Н. З. за достъп до обществена информация рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 г., е незаконосъобразен и следва да се отмени. Тъй като естеството на административния акт не позволява решаването на въпроса по същество, на основание чл. 173, ал. 2, предложение трето от АПК, делото следва да се изпрати като преписка на административния орган – секретаря на Община Варна, за ново произнасяне по Заявление за достъп до обществена информация рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 г., подадено от Т. В. Н., при съобразяване на дадените в мотивите на настоящото решение задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона относно постановяването на изричен мотивиран акт за предоставяне или за отказ за предоставяне на достъп до поисканата от заявителя обществена информация.

При този изход на спора и предвид своевременно направеното искане ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в размер на 10 лева, представляващи държавна такса за образуване на делото.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ мълчалив отказ за предоставяне на обществена информация от секретаря на Община Варна по Заявление за достъп до обществена информация рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 година.

ИЗПРАЩА делото като преписка на секретаря на Община Варна за произнасяне по подаденото от Т. В. Н. З. за достъп до обществена информация рег. № ДОИ25000054ВН_001ВН/21.02.2025 г. съобразно задължителните указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Община Варна да заплати на Т. В. Н., [ЕГН], с адрес в [населено място], [жк], [адрес], сумата от 10 /десет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението не подлежи на обжалване.

Съдия: