РЕШЕНИЕ
№ 9691
Пловдив, 05.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - VII Състав, в съдебно заседание на шести октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | МАРИАНА ШОТЕВА |
При секретар ХРИСТИНА НИКОЛОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИАНА ШОТЕВА административно дело № 20257180701445 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на Сдружение „Тенис клуб Макс Про – 2020“, [ЕИК] със седалище и адрес на управление [населено място], [улица], представлявано от С. Б. Г. – председател на Управителния съвет на сдружението, против Заповед 25ОА1900/19.06.2025 г. на Кмета на Община Пловдив, с която е определен за спечелил търга за отдаване под наем за срок от 10 години на недвижим имот – публична общинска собственост, находящ се в [населено място], район „Централен“, [улица] (тенис-кортове), а именно: поземлен имот с идентификатор 56784.521.1302 по КК и КР на [населено място], с площ на имота от 2116 кв.м., трайно предназначение на територията: Урбанизирана, начин на трайно ползване: Спортно игрище, който поземлен имот е включен в УПИ I – Хълм на освободителите, кв. 328 по плана на II-IV гр. част и съставлява терен за тенис кортове и сграда с идентификатор 56784.521.1302.1 по КК и КР на [населено място], с площ на сградата от 112 кв.м., бр. етажи: 1, предназначение: Спортна сграда, база, актуван с акт за публична общинска собственост № 1702/03.12.2015 г. на Община Пловдив, за извършване на спортна дейност – тенис на корт, участникът Сдружение „Тенис клуб Академик – 83“, [ЕИК], със седалище и адрес на управление [населено място], Спортен комплекс Стадион Пловдив, представлявано от С. Д. Т. – председател на Управителния съвет, с предложена наемна цена в размер на 4 650 лева с включено 20 % ДДС на месец.
В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на обжалвания административен акт и се иска неговата отмяна от съда и връщане на преписката на административния орган за ново произнасяне със задължителни указания. Претендират се сторените по делото разноски. Допълнителни съображения са изложени в депозирана по делото писмена защита от пълномощник – адв. Т..
Ответникът – Кмет на Община Пловдив, чрез процесуален представител юриск. Р. И. - Б. намира жалбата за неоснователна и като такава моли да бъде отхвърлена. Подробни съображения са изложени в депозирани по делото писмени бележки. Претендира юрисконсултско възнаграждение, съгласно представен списък на разноските.
Заинтересованата страна – Сдружение „Тенис клуб Академик – 83“, редовно призована, не изразява становище по допустимостта и основателността на жалбата.
Съдът констатира, че неправилно в настоящото производство като заинтересовани страни са конституирани Сдружение „Тенис клуб Локомотив 1924“, Сдружение „Спортен клуб Тера – Спорт за всички“ и Сдружение „Тенис клуб Локомотив – Пловдив“, поради което и производството по отношение на тях следва да бъде прекратено. Това е така, защото в съдебното производство по заповед за определяне на участник, спечелил търг за отдаване на под наем на недвижим имот – публична общинска собственост, заинтересована страна е единствено класираният на първо място участник в търга – в случая Сдружение „Тенис клуб Академик – 83“, тъй като само неговите интереси биха били засегнати от отмяната на атакуваната заповед, от която само той черпи права. Останалите участници в търга са имали възможност са оспорят процесния административен акт, но са преценили, че няма да подадат жалба, поради което нито са придобили права, нито са засегнати техни съществуващи интереси.
Административен съд – Пловдив, II отд., VII състав, след като прецени поотделно и в съвкупност, събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това процесуален срок и от лице, имащо правен интерес от оспорването, което налага извод за нейната ДОПУСТИМОСТ. Разгледана по същество, същата е ОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения.
От събраните по делото доказателства се установява, а и не е спорно между страните, че с Решение № 5, взето с Протокол № 1 от 16.01.2025 г. на Общински съвет - Пловдив, е приета Годишната програма на Община Пловдив за управление и разпореждане с имоти общинска собственост за 2025 г., съгласно приложение, неразделна част от решението, като в списъка на спортните обекти по чл. 104, ал. 1 от ЗФВС, под № 9 фигурира недвижим имот – публична общинска собственост, находящ се в [населено място], район „Централен“, [улица] (тенис-кортове), а именно: поземлен имот с идентификатор 56784.521.1302 по КК и КР на [населено място], с площ на имота от 2116 кв.м., трайно предназначение на територията: Урбанизирана, начин на трайно ползване: Спортно игрище, който поземлен имот е включен в УПИ I – Хълм на освободителите, кв. 328 по плана на II-IV гр. част и съставлява терен за тенис кортове и сграда с идентификатор 56784.521.1302.1 по КК и КР на [населено място], с площ на сградата от 112 кв.м., бр. етажи: 1, предназначение: Спортна сграда, база, актуван с Акт за публична общинска собственост № 1702/03.12.2015 г. на Община Пловдив (л. 192-гръб – л. 193), който да се предостави под наем за срок до 10 години на основание чл. 108, ал. 1 от ЗФВС и е възложено на Кмета на Община Пловдив да извърши последващи действия за изпълнение на решението (л. 187-190).
С писмо изх. № 25МН-84/12.02.2025 г. на Зам.-кмет „Строителство, инвестиции и общинска собственост“ на основание чл. 104, ал. 5 от ЗФВС, на Министъра на младежта и спорта е изпратен препис-извлечение от Програмата по чл. 8, ал. 9 от ЗОбС в частта за общинските спортни обекти, приета с Решение № 5, взето с Протокол № 1 от 16.01.2025 г. на Общински съвет – Пловдив.
Съгласно справка, изготвена на 04.04.2025 г. в Регистъра на спортните обекти, с рег. № С-56784-098 от 15.01.2014 г. „Тенис кортове – Хълм на освободителите“ е вписан обект „Спортна площадка“ с адрес [населено място], [улица], а като вид спорт/сходни спортове или обединяващ принцип е вписано „тенис“ (л. 191).
Въз основа на взетото решение на Общински съвет – Пловдив, със Заповед № 25ОА-1150/08.04.2025 г. на Кмета на Община Пловдив (л. 183-гръб – л. 185), на основание чл. 44, ал. 2 във връзка с чл. 44, ал. 1, т. 1 от ЗМСМА, чл. 108, ал. 1 от Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС), чл. 55, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за финансово подпомагане на спортни дейности и за условията и реда за използването на спортни обекти, собственост на Община Пловдив, приета с Решение № 112, взето с Протокол № 7 от 02.04.2015 г. на Общински съвет – Пловдив, посл. изм. и доп. с Решение № 347, взето с Протокол № 16 от 03.10.2019 г. на Общински съвет – Пловдив, е открита процедура за отдаване под наем чрез търг за срок от 10 години, на недвижим имот - публична общинска собственост, находящ се в [населено място], район „Централен“, [улица] (тенис-кортове), а именно: поземлен имот с идентификатор 56784.521.1302 по КК и КР на [населено място], с площ на имота от 2116 кв.м., трайно предназначение на територията: Урбанизирана, начин на трайно ползване: Спортно игрище, който поземлен имот е включен в УПИ I – Хълм на освободителите, кв. 328 по плана на II-IV гр. част и съставлява терен за тенис кортове и сграда с идентификатор 56784.521.1302.1 по КК и КР на [населено място], с площ на сградата от 112 кв.м., бр. етажи: 1, предназначение: Спортна сграда, база, актуван с акт за публична общинска собственост № 1702/03.12.2015 г. на Община Пловдив, за извършване на спортна дейност (тенис на корт).
С т. 2 от заповедта са определени и тръжните условия, както следва:
2.1. Предназначение на спортния обект – за спортна дейност (тенис на корт). Наемателят е длъжен да запази предназначението на имота през целия срок на договора;
2.2. Минималната месечна наемна цена, определена в съответствие с чл. 108, ал. 4 от ЗФВС и чл. 11, ал. 2 от Наредбата за началния размер на наемните цени за имоти – общинска собственост, приета с Решение № 393, взето с Протокол № 28/14.10.2010 г., посл. изм. и доп. с Решение № 367, взето с Протокол № 15 от 26.09.2024 г. на Общински съвет – Пловдив е в размер на: за закрита площ (сграда с идентификатор 56784.521.1302.1) – 112 кв.м. х 0,30 лв. = 33,60 лв. месечно без ДДС. Върху наемната цена се начислява 20 % ДДС или сумата от 40,32 лв.; за открита площ (поземлен имот с идентификатор 56784.521.1302) – 2004 кв.м. х 0,10 лв. = 200,40 лв. месечно без ДДС. Върху наемната цена се начислява 20 % ДДС или сумата от 240,48 лв.; обща минимална месечна наемна цена за обекта: 33,60 лв. + 200,40 лв. = 234,00 лв. без ДДС. Върху наемната цена се начислява 20 % ДДС или сумата възлиза на 280,80 лв.
2.3. Срок на отдаване под наем на спортния обект – 10 години от датата на сключването на договора за наем;
2.4. Гаранция за участие в търга – 850 лева, вносима в брой в касата на Община Пловдив или по банков път;
2.5. Преди сключване на договор за наем, наемателят внася гаранционен депозит в размер на три месечни наемни вноски с вкл. ДДС, който е длъжен да поддържа по време на целия срок на договора. Депозитът се внася по посочена банкова сметка.
В заповедта е определено още и следното:
3. Условия за оглед на обекта, предмет на търга – извършва се съвместно с представител на Община Пловдив от 11.04.2025 г. до 12.05.2025 г. до 15,00 часа, след предварителна заявка на посочени телефони.
4. Участниците в търга подават писмени оферти, в срок от 11.04.2025 г. до 12.05.2025 г. (включително) до 16,00 часа в Община Пловдив на адрес [населено място], пл. „Централен“ № 1, партера (през двора) – Деловодство, поставени в запечатан плик, върху който се отбелязват наименованието на обекта, предмет на търга, както и наименованието и адреса на кандидата. Не се приемат оферти, подадени извън определения срок.
4.1. Всяка оферта съдържа представяне на кандидата и:
4.1.1. Декларация за съответствие с приложимите изисквания по чл. 56 от Наредбата за условията и реда за финансово подпомагане на спортни дейности и за условията и реда за използване на спортни обекти, собственост на Община Пловдив и т. 5 от заповедта;
4.1.2. Предложение за наемна цена, в която се отбелязва наименованието на обекта на търга (поставена в запечатан непрозрачен плик, върху който се изписва „Ценово предложение“);
4.1.3. Документи и доказателства по чл. 109 от ЗФВС:
- програма за управление на спортния обект, която предвижда средства за заплащане на наема за срока на договора;
- план за ползване на спортния обект за първите 5 години от срока на договора за наем и актуализиран план за останалия срок;
- доказателства за възможностите за развитие на спортната дейност и за постигнатите спортни резултати.
4.1.4. Копие от документ за внесена гаранция за участие в търга;
4.1.5. Други относими към предложенията документи:
- Удостоверение от НАП, че участникът няма задължения към Държавата (издадено не по-рано от 30 дни преди датата на входиране на офертата);
- Удостоверение от Министерството на младежта и спорта, с което се удостоверява, че участникът – спортна организация/друга организация в областта на спорта е вписан в регистъра по чл. 9, ал. 1 от ЗФВС;
- Удостоверение от съответната Федерация, с което се удостоверява, че спортната организация е редовен член на Федерацията и развива активна спортно-състезателна дейност (отнася се за спортни клубове);
- Свидетелство за съдимост от Районния съд за управителите, изпълнителните директори и всеки от членовете на управителните органи на кандидатите – юридически лица;
- Декларация за оглед на обекта – по образец.
4.1.6. Валидност на офертата – 3 месеца от датата на търга.
4.2. Не се допускат допълнения и изменения в подадените оферти.
5. В търга за отдаване под наем на спорния обект за срок от 10 години могат да участват юридически лица, които:
5.1. не са обявени в несъстоятелност или не се намират в производство за обявяване в несъстоятелност;
5.2. не се намират в ликвидация;
5.3. нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения към държавата и общините, освен ако не са отсрочени или разсрочени;
5.4. не са осъдени с влязла в сила присъда за престъпления против собствеността или против стопанството, освен ако са били реабилитирани; изискването се отнася за управителите, изпълнителните директори и всеки от членовете на управителните органи на кандидатите – юридически лица;
5.5. няма изискуеми задължения към наемодателя;
5.6. са вписани в съответния регистър по чл. 9, ал. 1 от ЗФВС – за кандидатите, които са спортни организации или други организации в областта на спорта.
В т. 6 е определено търгът да се проведе на 13.05.2025 г. (вторник) от 09,30 часа в община Пловдив, в [населено място], пл. „Централен“ № 1, залата на ет. 12, като при провеждане на търга, присъствието на кандидатите, подали оферти или техни упълномощени представители, е задължително.
Съгласно т. 7, след изтичането на срока за подаване на оферти, комисия по чл. 57, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за финансово подпомагане на спортни дейности и за условията и реда за използването на спортни обекти, собственост на Община Пловдив, следва да разгледа постъпилите оферти:
7.1. Участник, чийто плик не отговаря на изискванията на чл. 58, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за финансово подпомагане на спортни дейности и за условията и реда за използването на спортни обекти, собственост на Община Пловдив и т. 4 от заповедта, се отстранява от търга, а пликът не се отваря;
7.2. Участник, представил оферта със съдържание, което не отговаря на изискванията на чл. 58, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за финансово подпомагане на спортни дейности и за условията и реда за използването на спортни обекти, собственост на Община Пловдив, чл. 109 от ЗФВС и т. 5 от заповедта, се отстранява и офертата му не се оценява.
В т. 8 е определено оценяването на офертите, както следва:
8.1. Извършва се по следните показатели:
8.1.1. размер на предложената наемна цена;
8.1.2. възможностите за развитие на спортната дейност и постигнатите спортни резултати.
8.2. При оценката по показателя по т.8.1.2 се отчитат предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта и за организиране на спортни мероприятия, а когато кандидатът е лице, вписано в регистъра по чл. 9, ал. 1, т. 1 от ЗФВС – и постигнатите от негови спортисти класирания в спортни състезания;
8.3. С най-висока относителна тежест при оценка на офертите е размерът на предложената наемна цена;
8.4. Оценяването и класирането в търга са извършва по следните критерии:
А). К1 – Цена (месечна наемна цена, в лева, с вкл. 20 % ДДС).
Кандидатите получават до 70 точки.
Оценяването се извършва по формулата:
К1 = (Ц уч./Ц мах.) * 70, където:
Ц уч. е предложената от съответния участник цена
Ц мах. е предложената най-висока цена от участник в търга.
Б). К2 – Възможностите за развитие на спортната дейност и постигнатите спортни резултати.
Кандидатите получават до 30 точки, формирани въз основа на оценка по следните критерии:
- предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта;
- предвидените от кандидата възможности за организиране на спортни мероприятия;
- постигнатите от спортистите класирания в спортни състезания.
Всеки един от критериите се точкува с до 10 т., за най-доброто предложение, а всяко следващо предложение, класирано в низходящ ред, получава по 1 т. по-малко, спрямо предходно класираното предложение.
Ако даден кандидат не отговаря на определен критерии от гореописаните, то той получава 0 т.
К – Комплексната оценка на всеки участник е равна на сумата от оценките по двата показателя (К1 + К2).
На първо място ще бъде класиран кандидатът, получил най-висок брой точки, изразяващ се в комплексна оценка – К.
8.5. при еднаква оценка на две или повече оферти, наемателят се определя чрез теглене на жребий между кандидатите, получили еднакви оценки на подадените от тях оферти.
В т. 9 е определено, че Община Пловдив извършва служебна справка за обстоятелствата по т.5.1 (не е обявено в несъстоятелност или не се намира в производство за обявяване в несъстоятелност), по т.5.2 (не се намира в ликвидация) и по т.5.5 (за наличие/липса на задължения на кандидата към Община Пловдив).
В т. 10 е определено заповедта да се постави на видно място в сградата на Община Пловдив, на спортния обект и да се публикува на интернет страницата на Община Пловдив, в т. 11, че депозираните пликове с тръжна документация ще се съхраняват в метална каса с местоположение – кабинета на директор дирекция „Общинска собственост“, а с т. 12 е възложен контрол по изпълнение на заповедта на инж. Х. С. – зам.-кмет СИОС.
В изпълнение на т. 10 от заповедта е изготвен Протокол от комисия в състав А. А. – началник отдел УС, Община Пловдив и Р. К. – гл. експерт в отдел УС, Община Пловдив, в който е удостоверено, че на 11.04.2025 г., заповедта за откриване на процедурата, е изпратена на служител от отдел „Образование“ за публикуване в интернет страницата на Община Пловдив на 11.04.2024 г., същата е поставена на информационното табло в сградата на Община Пловдив, находяща се в [населено място], пл. „Централен“ № 1 и на спортния обект (л. 183).
Със Заповед № 25ОА-1478/12.05.2025 г., Кметът на Община Пловдив е определил комисия в състав: Председател: М. С. – Директор Дирекция „Общинска собственост“; Зам.-председател: А. А. – Началник отдел „Управление на собствеността“; Членове: И. З. – началник отдел „Спорт и младежки дейности“; М. Н. – главен експерт в отдел „Спорт и младежки дейности“; М. К. – директор на ОП „Жилфонд“; Р. И. – Б. – главен юрисконсулт в отдел ПООС, в нейно отсъствие да се замества от М. Т. – началник отдел ПООС (служител с юридическо образование); Р. К. - главен експерт в отдел „Управление на собствеността“ (служител с икономическо образование); Я. К. – главен експерт в отдел „Управление на собствеността“ (служител с икономическо образование); Н. К. – главен експерт в отдел „Управление на собствеността“; А. В. – главен експерт в отдел „Управление на собствеността“; Д. Й. – главен експерт в отдел „Общински имоти и разпореждане“, в нейно отсъствие да се замества от А. Н. – главен експерт в отдел „Общински имоти и разпореждане“. Със заповедта са определени и двама резервни членове – П. С. – главен експерт в отдел „Управление на собствеността“ и инж. Е. Н. – зам.-директор на ОП „Жилфонд“. На комисията е възложено да разгледа постъпилите оферти във връзка със Заповед № 25ОА-1150/08.04.2025 г. на Кмета на Община Пловдив, като е посочено, че търгът следва да се проведе на 13.05.2025 г. (вторник) от 09,30 часа в Община Пловдив, пл. „Централен“ № 1, залата на ет. 12 (л. 182).
Съгласно приложения по преписката Регистър на кандидати, подали документи за участие в търга, изготвен на 12.05.2025 г. в 16,05 часа, документи са подадени от ТК Локомотив 1924, СК Тера – Спорт за всички, ТК Макс-Про-2020, ТК Л. П. и ТК Академик-83 (л. 176).
На 13.05.2025 г. е проведено заседание на комисията, за което е изготвен протокол, подписан от всички членове (л. 39-гръб и сл.), в който протокол е вписано, че преди започване на заседанието членовете на комисията са подписали декларации по чл. 57, ал. 5 от Наредбата на Общински съвет – Пловдив за условията и реда за финансово подпомагане на спортни дейности и за условията и реда за използването на спортни обекти, собственост на Община Пловдив (л. 176-гръб - л.181).
Комисията е отворила представените пликове, проверила е редовността на документите, съдържащи се в тях и е допуснала до участие четирима кандидати, а именно Сдружение „Спортен клуб Тера – Спорт за всички“, Сдружение „Тенис клуб Макс Про – 2020“, Сдружение „Тенис клуб Локомотив – Пловдив“ и Сдружение „Тенис клуб Академик – 83“. Не е допуснат кандидатът „Тенис клуб Локомотив 1924“, тъй като е констатирано, че не е представена, изискуемата в т.4.1.1 от заповед № 25ОА-1150/08.04.2025 г. на Кмета на Община Пловдив, декларация от Д. З. Р. – К. – председател на Управителния съвет на сдружението за съответствие с приложимите изисквания по чл. 56 от Наредбата на Общински съвет – Пловдив за условията и реда за финансово подпомагане на спортни дейности и за условията и реда за използването на спортни обекти, собственост на Община Пловдив, като е посочено, че предоставената документация, не отговаря на изискванията чл. 58, ал. 2 от същата наредба.
След регистрирането на допуснатите кандидати, комисията е пристъпила към отваряне на пликовете с „Ценово предложение“ и след тяхното заверяване, е продължила в закрито заседание. Посочено е, че подробно са разгледани представените от всеки от участниците документи, в т.ч. представените програми за управление на спортния обект, план за използване на спортния обект и доказателства за развитие на спортна дейност.
Посочено е, че комисията, съобразно посочените в т.8.4 от заповедта за откриване на процедурата, критерии, е извършила оценка на представените оферти на представените оферти от Сдружение „Спортен клуб Тера – Спорт за всички“, Сдружение „Тенис клуб Макс Про – 2020“, Сдружение „Тенис клуб Локомотив – Пловдив“ и Сдружение „Тенис клуб Академик – 83“, като при преценка на показателя К2, е посочено, че комисията е съобразила указанията в т.8.4, б. „Б“, като по всеки от показателите с 10 точки е бил оценен кандидатът с най-добро предложение, а всяко следващо с по 1 точка по-малко и при отсъствие на направено конкретно предложение, комисията е оценила с 0 точки. При оценяване на офертите е посочено следното: „...Комисията взе предвид и се съобрази с обективни фактори, на база които Българската Федерация по тенис категоризира клубовете. За да бъде поставен в Първа категория, клубът е необходимо да разполага с поне четирима треньори на трудов договор и участници на отборни първенства в поне три подрастващи възрастови групи. Начисляват се и точки за участие на състезатели в национални отбори, организация на турнири от държавния и международния спортни календари, класирания на държавни първенства, клубна материална база, работа с хора в неравностойно положение и т.н. Клубове, изпълняващи всички условия за треньори и отбори са първа категория. Клубове, които имат поне трима картотекирани треньори и участия в поне две възрастови групи са втора категория. Клубове с поне трима картотекирани треньори и поне едно участие в отборно първенство са трета категория. Клубове, които имат по-малко от трима картотекирани треньори попадат в категория „наблюдатели“ и нямат право на глас на общото събрание на Българска федерация по тенис. От участниците в настоящата процедура единствено Сдружение „Тенис клуб Локомотив – Пловдив“ попада в първа категория. Сдружение „Тенис клуб Макс Про – 2020“ и Сдружение „Тенис клуб Академик – 83“ попадат в категория „наблюдатели“, а Сдружение „Спортен клуб Тера – Спорт за всички“ не са член Българската федерация по тенис, тоест те нямат картотекирани в тази федерация състезатели и треньори и не участват в държавни или регионални състезания.“.
Комисията е оценила всеки един от участниците, както следва:
Сдружение „Спортен клуб Тера – Спорт за всички“:
Критерий К1 - месечна наемна цена: по формулата К1 = (Ц уч./Ц мах.) х 70 т., където Ц уч. е предложената от съответния участник цена, а Ц мах. е предложената най-висока цена от участник в търга (в случая най-високата предложена наемна цена е в размер на 4650 лева с ДДС), т.е. К1 = (2538/4650) х 70 т. = 38,21 т.
Критерий К2 – възможности за развитие на спортната дейност и постигнатите резултати по следните показатели:
1) Предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта:
Сдружение „Спортен клуб Тера – Спорт за всички“ предвижда спортният обект да работи от 7,00 до 22,00 часа без почивен ден, като са предвидени часове за групови тренировки с различни възрастови групи за деца, индивидуални тренировки, свободен достъп до кортовете, както и социален достъп. Приоритет на клуба е всяка тренираща група да бъде посещавана поне от едно дете от домовете за деца, лишени от родителски грижи. Други приоритети са физическото възпитание и спорт, детско-юношески и младежки спортни дейности, спорт за хора с увреждания и деца в риск. Основната цел на изграждане на спортния център е популяризиране спорта сред ученици, подрастващи и деца в неравностойно положение с оглед правилното им развитие и ограничаване на рисковите фактори; да организира и провежда участия и състезания; да подпомага развитието на детско-юношеския спорт, спорта за всички и спорт в свободното време; да организира многофункционалното използване на спортната база за спортни занимания с ученици; да спомага за изграждането на здравословен начин на живот на подрастващото поколение, деца в неравностойно социално положение и ученици и да защитава техните интереси, да създава условия за подпомагане на хора с увреждания и деца в риск, социално-слаби младежи и студенти.
По този показател Комисията е оценила кандидата с 9 т.
2) Предвидените от кандидата възможности за организиране на спортни мероприятия:
При оценка на този критерий, е отчетена от комисията липса на представена информация за конкретно предвидените спортни мероприятия, както и доказателства за възможността за организирането им, поради което и съобразно т.8.4, б. „Б“ от Заповед № 25ОА-1150/08.04.2025 г. на Кмета на Община Пловдив, комисията е счела, че по този критерий кандидатът следва да бъде оценен с 0 т.
3) Постигнатите от спортистите класирания в спортни състезания:
При оценка по този критерий е отчетено от комисията липса на предоставена информация за постигнати от спортисти на Сдружение „Спортен клуб Тера – Спорт за всички“ класирания в спортни състезания. Съобразно т.8.4, б. „Б“ от Заповед № 25ОА-1150/08.04.2025 г. на Кмета на Община Пловдив, комисията е счела, че по този критерий кандидатът следва да бъде оценен с 0 т.
Цялостната оценка на кандидата по отношение на критерий К2 възлиза на: 9 т. + 0 т. + 0 т. = 9 т.
К - Комплексна оценка = К1 + К2 = 38,21 т. + 9 т. = 47,21 т.
Сдружение „Тенис клуб Макс Про – 2020“:
Критерий К1 - месечна наемна цена: по формулата К1 = (Ц уч./Ц мах.) х 70 т., където Ц уч. е предложената от съответния участник цена, а Ц мах. е предложената най-висока цена от участник в търга (в случая най-високата предложена наемна цена е в размер на 4650 лева с ДДС), т.е. К1 = (2520/4650) х 70 т. = 37,94 т.
Критерий К2 – възможности за развитие на спортната дейност и постигнатите резултати по следните показатели:
1) Предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта:
Сдружение „Тенис клуб Макс Про – 2020“ предвижда възможност за достъп до обекта да имат професионалните състезатели по тенис от всички възрастови групи; учениците от СУ „В. Левски“; учениците от училищата на територията на община Пловдив; студентите от ВУЗ-овете на територията на община Пловдив; децата от детските градини на територията на община Пловдив; служителите на община Пловдив; аматьорите на спорта тенис и падел; децата в неравностойно положение, както и деца и хора със специални потребности. Графиците за ползване на обекта ще бъдат изготвени от отговорно лице по предварителна заявка, посредством онлайн система, телефон или на място. За лица със специални потребности ще бъдат осигурени условия за безпрепятствен достъп до терените (изграждане на рампи за инвалиди по входовете и към санитарните помещения), както и необходимите технически приспособления за ползване на обекта (специализирани инвалидни колички и др.).
Основните цели на Сдружение „Тенис клуб Макс Про – 2020“ са да задоволява потребностите на населението от системни занимания с физически упражнения и спорт и формиране на трайни навици за водене на здравословен начин на живот; да създава условия и предлага възможности за спортуване с оглед пълноценен отдих, развлечение и емоционално обогатяване на личността; да развива и защитава нравствените ценности на спорта и човешкото достойнство, както и сигурността на всички участници в спортната дейност; да формира мотиви и критерии за обективната социална оценка на възложения труд и постигнатите резултати в тренировъчната и състезателната дейност на спортисти, треньори и други специалисти в сферата на спорта.
Клубът си е поставил за цел да популяризира спорта в страната и чужбина; да подпомага и развива здравната и физическа култура на децата и обществото; да обучава и усъвършенства качества и умения на спортистите, необходими за реализиране на потенциала им; да създава условия за развитие на тениса в страната; да подготви кадри с цел повишаване качеството на тренировъчния процес; да изгради и модернизира спортната инфраструктура, която да задоволи потребностите на населението от системни занимания с физически упражнения и спорт; да осигури условия за подготовка и постигане на високи спортни резултати; да развива спор за високи постижения, чрез доказани международни практики.
Клубът се стреми да разшири спортната си дейност и да отговори на съвременните тенденции и интереси, като стартира цялостна програма за развитие на спорта падел, която включва модернизиране на инфраструктурата; изграждане на падел кортове, отговарящи на международните стандарти; организиране на турнири, демо събития и обучения; разширяване на тренировъчната програма за деца, юноши и възрастни с квалифицирани треньори; привличане на нови членове и разширяване на спортната общност; провеждане на събития и състезания, насочени към популяризиране на двата спорта на местно и национално ниво; създаване на общност и спортна култура, която съчетава традициите на тениса с динамиката на падела.
По този критерий, Комисията оценява кандидата със 7 т.
2) Предвидените от кандидата възможности за организиране на спортни мероприятия:
Предвиденото организиране на спортни мероприятия от Сдружение „Тенис клуб Макс Про – 2020“ включва турнири от различни категории от българския и международния календар във всички възрастови групи на състезателите от клуба и националните гарнитури, съвместно организирани с БФТ на базата на клуба. Сдружението предвижда да участва в следните програми: „Тенис – спорт за всички“, „Развитие на спорта за хора с увреждания“, „Kinder + Sport“ и „Спорт за деца в риск“. Спортната база ще може да приема лагерите на националните отбори, координирани и в сътрудничество с БФТ преди големи форуми като Европейски и Световни отборни първенства, Европейско лично първенство, подготовка за турнири от Големия шлем и др. От клуба също така планират да провеждат двустранни лагери с клубове от Европа и международни академии; да провеждат редица професионални турнири от българския и международен календар във всички възрастови групи, които са: регионални турнири до 8 г., регионални турнири до 10 г., регионални турнири до 12 г., държавни турнири до 12 г., държавни турнири до 14 г., турнири от календара на Т. Е. до 16 г., държавно лично първенство на открито до 14 г., държавно лично първенство на открито до 16 г., държавно лично първенство на открито до 18 г., турнири от календара на ITF до 18 г., турнири от календара на ITF за мъже и жени, турнири от календара на АТР (Challenger). Сдружението също така ще организира и следните любителски турнири: студентски първенства на местно и национално ниво, уикенд турнири за аматьори (сингъл и двойки) за съответното ниво на практикуващите (начинаещи и напреднали), про-ам турнири (двойки, всяка двойка е съставена от един професионалист и един аматьор), работнически турнири, турнири за хора с увреждания, състезания от спортния календар на община Пловдив, благотворителни турнири. Клубът вече има и организира аматьорска лига „Махpro Tennis League“, в която участват над 140 аматьори от цялата страна.
По този критерий, Комисията оценява кандидата с 9 т.
3) Постигнатите от спортистите класирания в спортни състезания:
От Сдружение „Тенис клуб Макс Про – 2020“ са предоставили информация за двама техни състезатели, които са достигнали до топ 15 в световната ранглиста за юноши и девойки до 18 г., като и двамата са взели участие във всички турнири от Големия шлем за юноши и девойки до 18 г. Изброени са постигнатите спортни резултати от национални и международни турнири в различни възрастови групи на състезатели от клуба за 2015 г., 2016 г., 2017 г., 2018 г., 2019 г., 2020 г., 2021 г., 2022 г., 2023 г., 2024 г. и 2025 г. Предоставената информация по този критерий е посочено, че е подробна и задълбочена, но предвид факта, че съгласно категоризационна карта на БФТ Сдружение „Тенис клуб Макс Про – 2020“ е категоризиран като „наблюдаващ“, по този критерий, комисията е оценила кандидата с 9 т.
Цялостната оценка на кандидата по отношение на критерий К2 възлиза на: 7 т. + 9 т. + 9 т. = 25 т.
К - Комплексна оценка = К1 + К2 = 37,94 т. + 25 т. = 62,94 т.
Сдружение „Тенис клуб Локомотив - Пловдив“:
Критерий К1 - месечна наемна цена: по формулата К1 = (Ц уч./Ц мах.) х 70 т., където Ц уч. е предложената от съответния участник цена, а Ц мах. е предложената най-висока цена от участник в търга (в случая най-високата предложена наемна цена е в размер на 4650 лева с ДДС), т.е. К1 = (2220/4650) х 70 т. = 33,42 т.
Критерий К2 – възможности за развитие на спортната дейност и постигнатите резултати по следните показатели:
1) Предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта:
Сдружение „Тенис клуб Локомотив - Пловдив“ предвижда достъпът до обекта да бъде безпрепятствен за всички с работно време всеки ден от 7,00 до 21,00 часа. Потокът от хора, които ще посещават базата, са всички лица, желаещи да спортуват и практикуват спорта тенис на корт, без ограничение, деца от детски градини, студенти, ученици, ученици от спортното училище, лица в неравностойно положение, с увреждания и инвалиди, ветерани, аматьори и любители, във връзка с което се предвижда изграждане на инфраструктура за достъпност до тенис кортовете. Спортният обект ще бъде достъпен за всички групи, съгласно графици, които ще бъдат изготвени. Клубът планира да насърчава, подпомага и популяризира спорта тенис на корт, като важен фактор за физическото и духовно развитие на подрастващи, лица в неравностойно положение, на хора с увреждания и граждани, независимо от тяхната възраст и социален статус. Също така предвиждат да създават условия за развитието на детско-юношеския и ученическия спорт и физическото възпитание за личностно развитие на децата и подрастващите.
По този критерий, Комисията оценява кандидата с 10 т.
2) Предвидените от кандидата възможности за организиране на спортни мероприятия:
Сдружение „Тенис клуб Локомотив – Пловдив“ предвижда да подготвя състезатели, участващи както в национални, така и на международни състезания и да организира практикуване на спорта тенис на корт от различни възрастови групи. От клуба планират да организират и провеждат и благотворителни турнири в подкрепа на различни каузи; да организират летни лагери за деца от различни възрастови групи, включващи, както занимание с тенис, така и образователни часове и кондиционни тренировки. Целите, които са си поставили са организиране на следните държавни първенства и турнири: организиране на държавно отборно първенство, организиране на държавно първенство до 14 г. смесени отбори, организиране на държавно първенство до 14 г., организиране на регионални турнири (за всички възрастови групи) и регионално отборно първенство, организиране на държавно първенство до 16 г., организиране на държавно отборно първенство до 10 г., организиране на държавно първенство до 10 г., организиране на държавно първенство за юноши и девойки до 18 г., организиране на държавно отборно първенство за мъже и жени, организиране на държавно първенство за мъже и жени, организиране на турнири ITF, ежегоден турнир за любители „Leader open“ и благотворителни турнири. Клубът е изброил множеството турнири и събития, които са организирали през 2021 г., 2022 г., 2023 г. и 202г.
По този критерий, Комисията оценява кандидата с 10 т.
3) Постигнатите от спортистите класирания в спортни състезания:
Сдружение „Тенис клуб Локомотив – Пловдив“ са предоставили списък с участията и постигнатите спортни резултати в държавни и международни първенства през 2021 г., 2022 г., 2023 г. и 2024 г., както и множество разпечатки от интернет страницата на Българската федерация по тенис, касаещи организираните турнири и постигнатите постижения от спортистите на клуба, както и съдържащи списък с картотекираните състезатели и треньори за 2024 г. и 2025 г. Предоставената информация по този критерий е посочено, че подробна и задълбочена, но предвид факта, че съгласно категоризационна карта на БФТ Сдружение „Тенис клуб Локомотив – Пловдив“ е категоризиран „Първа категория“, комисията е оценила кандидата с 10 т.
Цялостната оценка на кандидата по отношение на критерий К2 възлиза на: 10 т. + 10 т. + 10 т. = 30 т.
К - Комплексна оценка = К1 + К2 = 33,42 т. + 30 т. = 63,42 т.
Сдружение „Тенис клуб Академик - 83“:
Критерий К1 - месечна наемна цена: по формулата К1 = (Ц уч./Ц мах.) х 70 т., където Ц уч. е предложената от съответния участник цена, а Ц мах. е предложената най-висока цена от участник в търга (в случая най-високата предложена наемна цена е в размер на 4650 лева с ДДС), т.е. К1 = (4650/4650) х 70 т. = 70 т.
Критерий К2 – възможности за развитие на спортната дейност и постигнатите резултати по следните показатели:
1) Предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта:
Сдружение „Тенис клуб Академик – 83“ предвижда обектът да бъде отворен всеки ден от 7,00 до 21,00 часа, като посещаването да става след предварително съгласуване с клуба. Достъпът до базата да бъде безпрепятствен за всички лица, желаещи да практикуват спорта тенис на корт, без ограничение, деца от детски градини, студенти, ученици от спортното училище, лица в неравностойно положение, с увреждания и инвалиди, ветерани, аматьори и любители, във връзка с което се предвижда изграждане на инфраструктура за достъпност до тенис кортовете. Клубът планира да подготвя състезатели, участващи както на национални, така и на международни състезания; да създаде условия за развитието и утвърждаването на спорта тенис на корт; да подпомага членовете на сдружението в упражняването на спорта; да организира турнири, както за активно спортуващите от всички възрастови групи, така и за аматьори и ветерани и хора с увреждания; да създава условия и предлага възможности за практикуване на тенис на корт; да подпомага развитието на хора в неравностойно положение, инвалиди, аутисти, както и подрастващи, включително и ученици от училища в [населено място], които ще имат възможност да използват обекта безплатно, съгласно предварителен график. Клубът планира да насърчава, подпомага и популяризира спорта тенис на корт, като важен фактор за физическото и духовно развитие на подрастващи, лица в неравностойно положение, на хора с увреждания и граждани, независимо от тяхната възраст и социален статус. Също така предвиждат да създават условия за развитието на детско-юношеския и ученическия спорт и физическото възпитание за личностно развитие на децата и подрастващите.
По този критерий Комисията оценява кандидата с 8 т.
2) Предвидените от кандидата възможности за организиране на спортни мероприятия:
Сдружение „Тенис клуб Академик – 83“ предвижда да подготвя състезатели, участващи както в национални, така и на международни състезания и да организира практикуващите на спорта тенис на корт от различни възрастови групи. От клуба планират да организират и провеждат и благотворителни турнири в подкрепа на различни каузи; да организират държавни турнири (10 г., 12 г., 14 г., 18 г., мъже и жени), регионални турнири (10 г., 12 г., 14 г., 18 г., мъже и жени), благотворителни турнири, турнири ITF. В годините сдружението е организирало следните турнири: регионален турнир до 8 г. (30.09.-01.10.2017 г.), регионален турнир до 8 г. (19-20.05.2018 г. и 07-08.07.2018 г.) и регионален турнир до 14 г. (17-18.08.2019 г.).
По този критерий Комисията оценява кандидата с 8 т.
3) Постигнатите от спортистите класирания в спортни състезания:
При оценка по този критерий е отчетено от комисията липса на предоставена информация за постигнати от спортисти на Сдружение „Тенис клуб Академик – 83“ класирания в спортни състезания. Съобразно т.8.4, б. „Б“ от Заповед № 25ОА-1150/08.04.2025 г. на Кмета на Община Пловдив комисията е счела, че по този критерий кандидатът следва да бъде оценен с 0 т.
Цялостната оценка на кандидата по отношение на критерий К2 възлиза на: 8 т. + 8 т. + 0 т. = 16 т.
К - Комплексна оценка = К1 + К2 = 70 т. + 18 т. = 86 т.
В тази връзка Комисията е класирала участниците, както следва:
Първо място: Сдружение „Тенис клуб Академик – 83“ с предложена месечна наемна цена в размер на 3 877 лв. без ДДС или 4 650 лв. с начислено 20 % ДДС и комплексна оценка К = 86,00 т.
Второ място: Сдружение „Тенис клуб Локомотив – Пловдив“ с предложена месечна наемна цена в размер на 1 850 лв. без ДДС или 2 220 лв. с начислено 20 % ДДС и комплексна оценка К = 63,42 т.
Трето място: Сдружение „Тенис клуб Макс Про – 2020“ с предложена месечна наемна цена в размер на 2 100 лв. без ДДС или 2 520 лв. с начислено 20 % ДДС и комплексна оценка К = 62,94 т.
Четвърто място: Сдружение „Спортен клуб Тера – Спорт за всички“ с предложена месечна наемна цена в размер на 2 115 лв. без ДДС или 2 538 лв. с начислено 20 % ДДС и комплексна оценка К = 47,21 т.
Съставен е и Доклад до Кмета на Община Пловдив от М. С. – Директор Дирекция „Общинска собственост“ – председател на комисията, назначена от кмета, утвърден на 11.06.2025 г. (л. 31-гръб и сл.).
Въз основа на резултатите от проведения търг, обективирани в Протокол от 13.05.2025 г. и посочения доклад, Кметът на Община Пловдив е издал оспорената в настоящото производството Заповед № 25ОА-1900 от 19.06.2025 г., с която Сдружение „Тенис клуб Академик - 83“ е обявено за спечелило търга за отдаване под наем на процесния недвижим имот (л. 23 и сл.).
В хода на съдебното производство не са ангажирани доказателства от страните.
При тези факти съдът намира следното от правна страна.
В изпълнение на задълженията си по чл. 168, ал. 1 от АПК, за служебна проверка на обстоятелствата, дали административният акт е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът, съдът констатира, че оспорената заповед е издадена от материално компетентен за това административен орган (съгласно Заповед № 250А-1791/16.06.2025 г. на л. 31) и в предписаната от закона форма.
При извършената проверка обаче съдът констатира допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, довели до противоречието й с материалноправните разпоредби, водещо до опорочаването на обжалваната заповед и съставляващи отменителни основание по чл. 146, т. 3 и т. 4 от АПК.
По делото не се формира спор от фактическа страна - не е спорно, че имотът, предмет на търга, е актуван с Акт за публична общинска собственост № 1702/03.12.2015 г. на Община Пловдив.
Не е спорно също така и че спортни обекти или части от тях – държавна или общинска собственост, могат да се отдават под наем при условията и по реда на действащото законодателство и при спазване изискванията на Закона за физическото възпитание и спорта (ЗФВС), където в чл. 103, ал. 2 е предвидено, че условията и редът за използването на обектите по ал. 1 (спортните обекти – държавна или общинска собственост), се определят със: 1. правилника за прилагане на закона – за спортни обекти – държавна собственост; 2. наредба на съответния общински съвет – за спортни обекти – общинска собственост.
Доколкото в случая се касае за имот – общинска собственост, то условията и редът за използването му са определени в Наредба на ОбС Пловдив за условията и реда за финансово подпомагане на спортни дейности и за условията и реда за използването на спортни обекти, собственост на Община Пловдив (наричана по-долу само Наредбата).
Според чл. 104, ал. 1 от ЗФВС, държавните органи, на които са предоставени за управление спортни обекти, и общинските съвети изготвят, съответно приемат и актуализират списък на спортните обекти, които може да са обект на управление и разпореждане по този закон. Аналогични са разпоредбите на чл. 47, ал. 1 и ал. 3 от Наредбата, които предвиждат, че по предложение на кмета на общината, общинският съвет приема и актуализира списък на спортните обекти, които може да са обект на управление и разпореждане по реда на Закона за физическото възпитание и спорта.
Отдаването под наем на спортни обекти - общинска собственост за срок до 10 или до 30 години, се извършва след обявяването на спортния обект в списъка по чл. 104, ал. 1 от ЗФВС и след провеждане на търг или конкурс, който се открива със заповед на кмета на Община Пловдив (чл. 53 и чл. 55 ал. 1 от Наредбата). Редът за провеждане на търга, е уреден в Раздел - Отдаване под наем на спортни обекти - общинска собственост на Наредбата.
Именно на основание чл. 108, ал. 1 от ЗФВС и чл. 55, ал. 1 от Наредбата е открита процедурата за отдаване под наем чрез търг на въпросния недвижим имот – публична общинска собственост, актуван с АОС, във връзка с която процедура и от страна на жалбоподателя са подадени документи за участие в търга, определен да се проведе на 13.05.2025 г.
Процедурата по търга представлява сложен фактически състав и съвкупност от обусловени един от друг елементи. За провеждане на търга от вида на процесния, е необходимо да са налице: Решение на Общински съвет Пловдив за приемане и актуализиране на списъка на спортните обекти, които може да са обект на управление и разпореждане по ЗФВС (47, ал. 1 и ал. 3 от Наредбата); Заповед на Кмета на Община Пловдив за откриване на процедурата по провеждането на търга с предвиденото в наредбата съдържание (чл. 55, ал. 2 от Наредбата); Публикуване на заповедта на интернет страницата на Община Пловдив и обявяването й на подходящо място на територията на спортния обект, ако има условия за това, най-малко 30 календарни дни преди крайния срок за подаване на офертите (чл. 55, ал. 2 от Наредбата); Заповед на Кмета на Община Пловдив за назначаване на комисия за провеждането на търга, която трябва да се състои от нечетен брой членове, включително председателя й, както и достатъчно резервни членове, така че да се осигури изпълнение на изискването, като в състава й задължително следва да са включени юрист и икономист, както и представител на дирекция „Спорт и младежки дейности“ (чл. 57, ал. 1 и 2 от Наредбата); провеждане на търга, оценяване и класиране на представените оферти от комисията (чл. 58 и сл. от Наредбата); заповед на кмета на общината за определяне спечелилия търга участник (чл. 33, ал. 1 от Наредбата).
Или иначе казано, тръжната процедура представлява сложен фактически състав, обхващащ няколко относително обособени етапа на организация и провеждане, всеки от който включва определени нормативно регламентирани действия и условия, осъществявани в предвидената от закона последователност и при упражняване на правомощията на съответните органи. Заключителният етап в административна фаза е обявяването на класирането и определянето на участника, класиран на първо място, за спечелил търга. Проверката на законосъобразността на постановените актове и извършените действия в хода на проведената тръжна процедура, обусловили издаването на крайния административен акт, се извършва при проверката на законосъобразността на акта, с който приключва процедурата.
Както вече се посочи и по-горе, съгласно чл. 55, ал. 2 от Наредбата, заповедта за откриване на процедурата по провеждане на търга, се публикува на интернет страницата на Община Пловдив и се обявява на подходящо място на територията на спортния обект, ако има условия за това, най-малко 30 календарни дни преди крайния срок за подаване на офертите.
От събраните по делото доказателства не се установява изпълнението на всички условия за разгласяване на търга, съгласно цитираната по-горе разпоредба, налагаща за провеждането на търга да се публикува обявата и на интернет страницата на Община Пловдив. Това е така, защото, съгласно приложения по преписката Протокол от 11.04.2025 г. (л. 183), с него се удостоверява, че заповедта е изпратена на служител от отдел „Образование“ за публикуване в интернет страницата на Община Пловдив на 11.04.2024 г., но дали и кога тази заповед е била публикувана (от служителя от отдел „Образование“, комуто е изпратена), не става ясно. Същото не може да се установи и след извършена справка на сайта на Община Пловдив, доколкото коментираната тук заповед за откриване на процедура за отдаване под наем чрез търг се констатира, че е публикувана, но не и кога е било сторено това (за справка виж https://www.plovdiv.bg/announcements/messages/procedures-zfvs/) така, както например е налице нарочно отразяване на датата, на която е извършено обявяване на други заповеди.
Следва в тази връзка да бъде съобразено, че в спорното съдебно производство страните (жалбоподател, ответник и заинтересовани страни) са равнопоставени. Те имат еднакви възможности за извършването на процесуални действия, насочени към разкриване с помощта на доказателствените средства на истината относно фактите, релевантни за спорното право. Доказателствената тежест не е равнозначна на задължение да се представят доказателства. Принципите на обективната истина и служебното начало в съдебния административен процес налагат съдът да основе констатациите си за всеки факт върху наличните доказателства, без да има значение дали те са представени от страната, която носи доказателствената тежест относно този факт, от противната страна по административния спор, или пък са издирени служебно от съда. При това положение, въпросът за доказателствената тежест се свежда до последиците от недоказването. Доказателствената тежест се състои в правото и задължението на съда да обяви за ненастъпила тази правна последица, чийто юридически факт не е доказан. Изпълнението на това задължение от страна на съда означава при недоказване да се приеме, че недоказаното не е осъществено. А щом юридическият факт не е осъществен, не могат да настъпят последиците, които съответната материалноправна норма свързва с неговото проявление.
В тази връзка и на страните с определението за насрочване на делото в открито съдебно заседание са дадени указания за подлежащите на установяване факти и последиците от недоказването, в т.ч. на ответника, че съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 163, ал. 3 от АПК следва да установи съществуването на фактическите основания, посочени в обжалвания административен акт, както и изпълнението на материалноправните и процесуалноправните изисквания при издаването му, а с оглед на това, че жалбата е депозирана директно в съда с разпореждане от 10.07.2025 г. на ответника е указана възможността да представи отговор по жалбата. От същия с придружително писмо е изпратена административната преписка по оспорената заповед и в съдебно заседание процесуалният представител на ответника е заявил, че това е цялата административна преписка, която е представена на съда. При тези данни и с оглед изявлението на процесуалния представител на ответника следва да се приеме, че административната преписка по издаването на процесната заповед, е във вида, в който е представена и приета по делото и няма други (липсващи) доказателства, които не са били представени.
Ето защо и с оглед събраните по делото доказателства, настоящият съдебен състав намира, че в случая не са изпълнени всички изисквания по чл. 55, ал. 2 от Наредбата, по-конкретно на това, обявата да е публикувана в интернет-страницата на общината.
Предвид това, че не е установено изпълнението на всички условия, гарантиращи законосъобразното провеждане на търга, е налице самостоятелно основание крайният акт за приключване на търга да бъде отменен като незаконосъобразен.
Независимо от гореизложеното, следва да бъде съобразено на следващо място, че за да бъде законосъобразен крайният акт на Кмета на Община Пловдив, е необходимо освен да бъдат спазени императивните норми на цитираната наредба, оценяването и класирането на кандидатите също да бъде съобразно предварително обявените критерии, които от своя страна следва да дават възможност за обективно оценяване на офертите.
В конкретния случай се констатира, че при изготвяне на тръжната документация и по-конкретно досежно критериите за оценяване на участниците, а оттам и при самото оценяване на допуснатите от тръжната комисия участници, се констатират допуснати съществени процесуални нарушения. Това е така, защото, видно от тръжната документация, методиката за оценяване и класиране на кандидатите в търга включва два критерия, единият от които е субективен. Това е вторият критерий – К2 – Възможностите за развитие на спортната дейност и постигнатите спортни резултати, за който са предвидени максимален брой 30 точки. Достатъчно в тази връзка е да се посочи, че никъде в документацията няма определени условия, които да служат като ръководство на тръжната комисия при извършване на оценката по този критерий.
При анализ на критериите за оценка на офертите, съдържащи се в Заповед № 24ОА-1697/05.07.2024 г. на Кмета на Община Пловдив на основание чл. 55, ал. 2, т. 5 от Наредбата, се установява, че по отношение на показател К2 са въведени твърде общи критерии, които не позволяват реално сравняване и обективно оценяване на офертите, съответно не дават яснота за начина на оценяване на постъпилите оферти.
Както вече бе казано, за показателят К2 - Възможностите за развитие на спортната дейност и постигнатите спортни резултати, кандидатите получават до 30 точки, формирани въз основа на оценка по следните критерии:
- предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта;
- предвидените от кандидата възможности за организиране на спортни мероприятия;
- постигнатите от спортистите класирания в спортни състезания.
Всеки един от критериите се точкува с до 10 т., за най-доброто предложение, а всяко следващо предложение, класирано в низходящ ред, получава по 1 т. по-малко, спрямо предходно класираното предложение.
Така определеният начин на точкуване по обсъждания показател очевидно не цели обективност при оценяването на посочените по-горе критерии (предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта, за организиране на спортни мероприятия и постигнатите от спортистите класирания в спортни състезания), а формално поставя тези изисквания, което проличава от факта, че разликата в оценяването между най-доброто предложение и всяко следващо предложение, класирано в низходящ ред е само 1 точка.
Друг е въпросът и че тръжната комисия при оценяването на офертите въвежда нови критерии, а именно – обективни фактори, на база на които Българската федерация по тенис категоризира клубовете и по този начин независимо от посочените от всеки един от участниците постигнати от спортистите класирания в спортни състезания, комисията е оценила с най-висока участникът, който съгласно категоризационната карта на БФТ е категоризиран „Първа категория“, а съответно с по-малко точки – кандидатът, категоризиран „Наблюдаващ“. В случай, че категоризацията на клубовете е водеща при оценяването, то същата следва да бъде заложена в тръжната документация като критерий, каквото не е сторено.
Не следва да бъде подминаван и фактът, че при сравняване на подадените от участниците тръжни документи и вписаните в тях предвиждания с приетото от тръжната комисия, се установяват съществени различия – т.напр. по отношение на Сдружение „Спортен клуб Тера – Спорт за всички“, тръжната комисия е приела, че по показател 1 - Предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта, Сдружението предвижда следното: „... спортният обект да работи от 7,00 до 22,00 часа без почивен ден, като са предвидени часове за групови тренировки с различни възрастови групи за деца, индивидуални тренировки, свободен достъп до кортовете, както и социален достъп. Приоритет на клуба е всяка тренираща група да бъде посещавана поне от едно дете от домовете за деца, лишени от родителски грижи. Други приоритети са физическото възпитание и спорт, детско-юношески и младежки спортни дейности, спорт за хора с увреждания и деца в риск. Основната цел на изграждане на спортния център е популяризиране спора сред ученици, подрастващи и деца в неравностойно положение с оглед правилното им развитие и ограничаване на рисковите фактори; да организира и провежда участия и състезания; да подпомага развитието на детско-юношеския спорт, спорта за всички и спорт в свободното време; да организира многофункционалното използване на спортната база за спортни занимания с ученици; да спомага за изграждането на здравословен начин на живот на подрастващото поколение, деца в неравностойно социално положение и ученици и да защитава техните интереси, да създава условия за подпомагане на хора с увреждания и деца в риск, социално-слаби младежи и студенти“. И по този показател Комисията е оценила кандидата с 9 т. В документацията на този участник обаче (л. 82-гръб и сл.) няма нищо от това, което комисията е приела, че е декларирано.
По идентичен начин стои въпросът и с приетото за участника Сдружение „Тенис клуб Академик - 83“, за който комисията е приела, че по показател 1 - Предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта, Сдружението предвижда обектът да бъде отворен всеки ден от 7,00 до 21,00 часа, при положение, че в предвидените от кандидата възможности за достъп до обекта (л. 166 и сл.), е вписано, че обектът ще може да се посещава от всички лица, след предварително съгласуване с клуба.
Ето защо в конкретния случай съдът намира, че дори не става ясно как членовете на комисията са оценили предложенията на участниците. Все в тази насока и следва да се посочи, че никъде в тръжната документация не е предвиден ред, по който да се извършва последващ контрол, свързан с изпълнението на т.нар. предложения, ведно с произтичащите от това неблагоприятни правни последици (санкциониране, компенсиране, прекратяване на наемните правоотношения и др. под.), още повече, че тежестта на този субективен критерий е особено висока и при направена проста аритметична сметка се установява, че в случаи, в които даден участник предложи двойно по-ниска наемна цена, ще спечели търга на база на получения максимален брой точки от субективния критерий, който освен всичко друго, представлява едно бъдещо несигурно събитие. Т.напр., ако в случая участник предложи наемна цена от 2 700 лв., т.е. почти 2 000 лв. по-малко от участникът, предложил най-висока цена – Сдружение „Тенис клуб Академик – 83“ (който е предложил 4 650 лв.) и получи максималният брой точки (30 т.) по критерий К2, ще получи 70,65 точки, което ще е повече от максималния брой точки, които би получил участникът Сдружение „Тенис клуб – Академик – 83“, ако бе получил 0 т. по същия критерий К2. При това положение комисията е дължала извършване на ясно и мотивирано произнасяне при оценяването по обсъждания субективен критерий. Т. в случая не се установява да е извършено, като в протокола е отбелязано само, че комисията е разгледала подробно представените от всеки от участниците документи, в т.ч. представените програми за управление на спортния обект, план за използване на спортния обект и доказателства за развитие на спортна дейност. Какви точно са били проведените обсъждания и какво точно се е случило на въпросното закрито заседание на комисията, от данните по делото не може да бъде установено. Както вече се посочи и по-горе, в протокола е отбелязано само колко точки получава всеки от кандидатите по този критерий. Казано с други думи, оценяването на участниците в търга е извършено при пълна липса на мотиви, което прави невъзможно да се разбере защо даден участник е получил съответния брой точки по обсъждания субективен критерий.
Действително, право на тръжната комисия е да оцени по своя преценка всяко едно предложение, като безспорно това е преценка по целесъобразност. Оценката обаче, следва да бъде мотивирана, за да се прецени именно спазването на пределите на компетентност, съответно на целесъобразност, като в тази част контролът, осъществяван от съда, е вече за законосъобразност и правилно приложение на критериите за оценяване (в този смисъл Решение № 15079/09.12.2010 г. на ВАС по адм. д. № 6091/2010 г. и др.). Впрочем допускането на това нарушение (пълната липса на мотиви досежно оценяването на кандидатите) е обусловено именно от изначалната липса на ясни критерии и методика за оценка, тъй като такива, каза се, не се съдържат в утвърдената от кмета тръжна документация.
Отделно от това, обсъжданите критерии са особено съществени, защото показват реализираните до момента успехи и намерението на всяко едно от сдруженията за създаване на условия за развитие на физическата активност, физическото възпитание и спорта, което впрочем е една от целите на ЗФВС, залегнала в чл. 2, т. 2 от закона. Очевидно методът за определяне на оценката по въпросния показател К2 не предоставя достатъчно информация на участниците относно правилата, които ще се прилагат при определяне на точките за всеки един от посочените критерии, т.е. не става ясно как ще бъде определено „най-доброто предложение“. По този начин кандидатите се препятстват да разберат при какви конкретни условия биха могли да получат максималния брой от 10 точки за съответния критерий. Неяснотата на точно определени правила при определяне броя на точките по коментираните критерии, води до възможност за субективна оценка при оценяване на офертите, с което от своя страна се дава неограничена свобода на избор и се препятства осигуряването на реална конкуренция. Недопустимо е участниците да не са наясно с поставените предварително критерии, на които следва да отговарят и за които ще получат определена оценка съобразно чл. 61 от Наредбата. Както вече бе казано, създава се неяснота у участниците какво следва да съдържа офертата им, за да получат максимален брой точки по показател К2.
Изводът на съда е, че в хода на процедурата по провеждане на процесния търг са допуснати нарушения, пряко касаещи оценката и класирането на кандидатите. Коментираните нарушения съдът преценява като съществени, тъй като недопускането им е могло да доведе до друго разрешение на поставения пред административния орган въпрос.
И не на последно място, за прецизност следва да бъде посочено, че адресът на недвижимия имот, предмет на оспорената заповед, а именно [улица], е различен от адреса, вписан в Регистъра на спортните обекти, а именно [улица], като различие в адресите се констатира и в Акта за публична общинска собственост, където е посочено [улица], а в приложената Скица на поземлен имот, отново е отразен адрес на поземления имот [улица] (л. 193-гръб).
Отделно от това, се констатира, че с писмо изх. № 25МН-84/12.02.2025 г. на Зам.-кмет „Строителство, инвестиции и общинска собственост“ на основание чл. 104, ал. 5 от ЗФВС, на Министъра на младежта и спорта е изпратен препис-извлечение от Програмата по чл. 8, ал. 9 от ЗОбС в частта за общинските спортни обекти, приета с Решение № 5, взето с Протокол № 1 от 16.01.2025 г. на Общински съвет – Пловдив. Доколкото, обаче, съгласно чл. 104, ал. 5 от ЗФВС препис-извлечение от програмата по чл. 8, ал. 9 от Закона за общинската собственост в частта й за общинските спортни обекти се изпраща на министъра на младежта и спорта в 14-дневен срок от приемането, съответно от актуализирането й и при положение, че решението на Общински съвет – Пловдив е от 16.01.2025 г., а програмата е изпратена на 12.02.2025 г., то следва да се приеме, че не са спазени сроковете по цитираната разпоредба.
Изложените до тук съображения, обосновават крайния извод за незаконосъобразност на оспорената заповед, поради което същата ще следва да бъде отменена. Това налага извод за основателност на жалбата.
Според настоящия съдебен състав, доколкото констатираните от съда нарушения касаят изначално определените със Заповед № 25ОА-1150 от 08.04.2025 г. тръжни условия в частта им относно оценяването на офертите, няма как преписката да бъде изпратена на Кмета на Община Пловдив за ново произнасяне, тъй като така установените нарушения предполагат започване на изцяло нова тръжна процедура по отдаване под наем на процесния спортен обект.
При посочения изход на спора, на дружеството-жалбоподател се дължат сторените разноски, които се констатираха в размер на 10 лева - държавна такса.
Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе, Административен съд – Пловдив, ІІ отд., VІІ състав,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Заповед 25ОА1900/19.06.2025 г. на Кмета на Община Пловдив.
ОСЪЖДА Община Пловдив да заплати на Сдружение „Тенис клуб Макс Про – 2020“, [ЕИК] със седалище и адрес на управление [населено място], [улица], представлявано от С. Б. Г. – председател на Управителния съвет на сдружението, сумата от 10 (десет) лева разноски по делото.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1445/2025 г. по описа на Административен съд – Пловдив по отношение на Сдружение „Тенис клуб Локомотив 1924“, [ЕИК], Сдружение „Спортен клуб Тера – Спорт за всички“, [ЕИК] и Сдружение „Тенис клуб Локомотив – Пловдив“, [ЕИК].
Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до страните за постановяването му, а в частта, с която производството е прекратено (с характер на определение) подлежи на обжалване с частна жалба в 7 – дневен срок от съобщението за постановяването му
| Съдия: | |