Решение по дело №98/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 януари 2022 г. (в сила от 11 януари 2022 г.)
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20217210700098
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е   № 94

град Силистра, 11.12.2022 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр.Силистра, в публично заседание на петнадесети декември, две хиляди двадесет и първа година в състав:                                        

                                                  Председател: Павлина Георгиева-Железова

                                                         Членове:  Валери Раданов

                                                                                     Елена Чернева

при секретаря Румяна Пенева, при участието на представителя на Окръжна прокуратура прокурор Теодор Желев, като разгледа докладваното от съдията Георгиева-Железова КНАХД № 98 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във вр. с глава XII , чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Т.И.Т. *** против Решение № 60 / 03.08.2021 г. по АНД № 160 / 2020 г. по описа на Районен съд гр. Дулово, с което е потвърден Електронен Фиш (ЕФ) серия К № *** от 08.05.2020 г. на ОД МВР гр. Силистра, с който ЕФ е ангажирана административно-наказателната отговорност на жалбоподателя. Изпълнителното деяние, за което е понесена отговорността, касае превишения на допустимата скорост по Закона за движение по пътищата (ЗДВп). Чрез касационната жалба се въвеждат оплаквания за допуснати нарушения на материалния закон – касационно основание по чл. 348, ал.1, т 1 от НПК във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. Счита се, че процесното нарушение не би могло да бъде установено и отговорността да бъде ангажирана чрез ЕФ, тъй като нарушението е било заснето с мобилно техническо устройство, а съответните норми изискват ЕФ да се издава в случаи, при които заснемането на нарушението се извършва без присъствието на контролен орган. Развиват се съображения, развити в Тълкувателно решение № 1 / 26.02. 2014 г. на ВАС по тълк. дело № 1 / 2014 г. По изложените съображения се претендира за отмяна на решението и на електронния фиш.

Ответникът, чрез писмено становище и чрез лично участие на юрисконсулт А., оспорва жалбата като неоснователна. Претендира за потвърждаване на решението и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Окръжна прокуратура Силистра поддържа заключение за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд - Силистра, в рамките на законово-очертаните правомощия като касационна инстанция /чл. 218 от АПК вр. с чл. 63, ал. 2 от ЗАНН/, след преценка на наведеното касационно основание и при служебната проверка за приложението на материалния закон на база на фактите, установени от районния съд /чл. 220 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 2 от ЗАНН/, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, против акт, подлежащ на съдебен контрол, които характеристики я квалифицират като допустима и подлежаща на разглеждане по същество.

Фактическите установявания в оспореното решение /чл. 220 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН/, които служат за преценка от касационната инстанция на материалния закон,  се свеждат до следното: на 08.05.2020 год. в 09:45ч. в гр. Дулово по ул. „Васил Левски"  касаторът е управлявал процесното МПС със скорост от 83 км./ч, при ограничение на скоростта от 50 км./ч, което обстоятелство било заснето с автоматизирано техническо средство. Бил издаден електронен фиш, с който на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лева на основание чл. 189, ал. 4, вр, чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. В определения във фиша срок не била подадена декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП.

За да потвърди електронния фиш, решаващият състав е приел, че в административно-наказателното производство не са допуснати съществени нарушение на производствените правила,водещо до отмяна на наказателното постановление, и че материалният закон е приложен правилно.

Нарушението, за което е ангажирана отговорността на касатора, касае превишаване на разрешената скорост, която е установена в населено място за съответната категория МПС от 50 км/ч съобразно разпоредба на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. От събраните в хода на производството доказателства се установява съставомерността на констатираното нарушение, тъй като автомобилът е заснет при движение със скорост от 83 км/ч. в населено място – гр.Дулово, област Силистра, с автоматизирано техническо средство, като е отчетена и допустимата грешка/толеранс от 3% при измерване на скоростта, при въведено ограничение от 50 км/ч.

Неоснователни са доводите на касатора за порочност на административно-наказателното производство, финализирано с електронен фиш, вместо с наказателно  постановление. На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г./. С посочената наредба се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл. 3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система, каквато е използвана в настоящия случай при установяване на нарушението. Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълк. дело № 1/2013 г. на ВАС. В случая са спазени всички нормативно изискуеми предпоставки за санкциониране неправомерното поведение на касатора при управление на МПС с превишена скорост чрез издаване на електронен фиш. Не са налице твърдените нарушения на процедурата по налагане на административно наказание с ЕФ. Правилно съдът е съобразил приложените към преписката удостоверение за одобрен тип средство за измерване на мобилна система за видеоконтрол TFR-1М и протокол от проверка на същото АТС от 29.10.2019 г., доказващ изправността му към момента на установяване на нарушението.

Във връзка с горното, неоснователно се явява и възражението на касатора за неотносимост на приложената разпоредба за издаване на ел.фиш предвид използването на вид заснемаща техника – мобилна, вместо стационарна. В рамките на обхвата на автоматизираните технически средства се включват както стационарните, така и мобилните камери. Съгласно  чл. 189, ал. 4 от ЗДвП: "При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение". Съгласно легалната дефиниция на § 6, т. 65 на ДР на ЗДвП, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

В случая са спазени и изискванията на чл. 7 от Наредбата.Приложеният снимков материал установява мястото на извършване на контрола, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, автомобила на който е поставено мобилното АТСС и др. обстоятелства, необходими да бъде извършена преценка за законосъобразността на издадения електронен фиш.

В обобщение, съдът приема, че не са налице соченото касационно основание по 348 от НПК във вр.чл. 218, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, а именно нарушение на закона, поради което оспореното решение следва да се остави в сила.

С оглед изложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, обжалваното решение, като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

          Мотивиран от горното, Административен съд Силистра

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 60 от 03.08.2021 г., постановено по н.а.х.д. № 160 по описа за 2020 г. на Районен съд - Дулово.

ОСЪЖДА Т.И.Т., ЕГН: ********** ***№ * ДА ЗАПЛАТИ на ОД на МВР-Силистра разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ:                              ЧЛЕНОВЕ: 1.                     2.