Решение по дело №809/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 754
Дата: 22 октомври 2021 г. (в сила от 22 октомври 2021 г.)
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20217150700809
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 754/22.10.2021г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ІІІ – административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и осми септември, две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

 

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

 

 

при секретар

Димитрина Георгиева

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 809 по описа на съда за 2021 г.

                                                  

Производството е по реда на чл. 145 от АПК във връзка с чл. 211 от ЗМВР и е образувано по жалбата на Б.П.К. с ЕГН ********** ***, подадена чрез адв. М. *** против Заповед № 367з-114/18.06.2021 г. на Началник РУ – Велинград при ОД на МВР гр. Пазарджик, за налагане на дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от три месеца.

В жалбата се твърди, че атакуваната заповед е незаконосъобразна, поради нарушение на материалния закон, постановена при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в несъответствие с целта на закона и неспазване на установената форма. Моли се да бъде отменена оспорената заповед, относно налагане на дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от три месеца. Представя доказателства в подкрепа на твърденията си. Претендира направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. М., който по изложени съображения моли съда да отмени изцяло като незаконосъобразна оспорената заповед, като присъди направените по делото разноски.

Ответникът – Началникът РУ – Велинград при ОД на МВР гр. Пазарджик, редовно призован, не се представлява.

Административен  съд Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е Заповед № 367з-114/18.06.2021 г. на Началник на РУ – Велинград при ОД на МВР гр. Пазарджик, с която е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от три месеца на Б.П.К., младши инспектор – полицай в група „Охранителна полиция“ при РУ на Велинград при ОД на МВР – Пазарджик. Заповедта е мотивирана с това, че при преглед на видео файлове на адрес \\videokontrol.mvr.bg\vpk$\, папка \\videokontrol.mvr.bg\vpk$\ОDMVR_„PAZARDJIK\ABTOMOBILI“ и директория „СВ1653КК/2021/02.23, за времето от 02:57 ч. до 05:48 ч., служителят в наряд, заел предна дясна седалка до водача на служебен автомобил с рег. № СВ 1653 КК е отпуснат със затворени очи, като няма данни за изпълнение на служебните си задължения. За да прикрие нарушението си, служителят е поставил маска от плат на очите си.

Със Заповед № 367з-67/26.03.2021 г. на Началника на РУ – Велинград при ОД на МВР - Пазарджик е наредено да се извърши проверка по постъпило писмо с рег. № 7855р-2371/22.03.2021 г. по описа на Дирекция „Вътрешна сигурност“. В писмото, адресирано до директора на ОД на МВР Пазарджик, е посочено, че при преглед на видеофайлове на адрес \\videokontrol.mvr.bg\vpk$\, папка „PAZARDJIK\ABTOMOBILI“ и директория „СВ1653КК/2021/02.23“, е констатирано неизпълнение на служебните задължения на полицейски служител, който назначен в наряд с лек автомобил рег. № СВ1653КК е отпуснат със затворени очи, като няма данни за изпълнение на служебните си задължения.

В Справка с рег. № 367р-11184/17.06.2021 г., изготвена по повод на издадената заповед са установени служителите, които са били в наряд с процесното служебно МПС в съответния часови интервал, като това са жалбоподателят и мл. инспектор Б.К. и мл. инспектор А. Л.. Жалбоподателят е изслушан и са взети писмените му обяснения с рег. № 367000-5195/14.06.2021 г., в които заявява, че не е допускал нарушение на служебната дисциплина.

Проверката е приключила с предложение на жалбоподателя да бъде наложено дисциплинарното наказание. В резултат на тази предхождаща процедура е издадена обжалваната заповед. Посоченото деяние административният орган е квалифицирал като дисциплинарно нарушение на основание чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР, чл. 197, ал. 1, т. 2 и чл. 199, ал. 1, т. 3 и чл. 204, т. 4 от същия закон – „небрежност в служебната дейност“, за което съгласно чл. 197, ал. 1, т. 2 от ЗМВР е предвидено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 3 до 6 месеца.

Заповедта е връчена лично на държавния служител на 18.06.2021г. срещу подпис. В законоустановения срок същият е упражнил правото си на жалба пред Административен съд Пазарджик.

         Установи се по делото, че с писмо с рег. № 7855р-2371/22.03.2021 г. по описа на Дирекция „Вътрешна сигурност“ е уведомен от Началника на РУ - Велинград, че при преглед на посочените по-горе видео файлове е установено нарушение на служебната дисциплина, изразяваща се в неизпълнение на служебни задължения в продължителен период от време. За времето от 02:57 ч. до 05:48 ч., служителят в наряд, заел предна дясна седалка до водача на служебен автомобил с рег. № СВ 1653 КК е отпуснат със затворени очи, като няма данни за изпълнение на служебните си задължения, което е нарушение на чл. 56, ал. 1 и чл. 57, ал. 1 и ал. 3 от Инструкция № 8121з-929/02.12.2014 г. за патрулно постовата дейност.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването, поради което същата е допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Обжалваната заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма и от компетентен за това административен орган. Съгласно чл. 204, т. 3 от ЗМВР това е Директорът на ОД на МВР – Пазарджик. При издаването на обжалваната заповед обаче административният орган е допуснал нарушение на процесуалните разпоредби на закона и на материалноправните разпоредби по издаването й.

Същата е обективирана в писмена форма, но при проверката за нейната законосъобразност съдът констатира, че при издаването не са спазени в цялост изискванията на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР относно съдържанието й. Съобразно правилото на чл. 210, ал. 1, ЗМВР, дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта. При това положение, очевидно, заповедта не отговаря на императивните изисквания на цитираната разпоредба - в същата липсва посочване на мястото, на което е извършено нарушението както и посочване на доказателствата, въз основа на които е установено същото. Нещо повече, съгласно чл. 206, ал. 3 от ЗМВР, за разкриване на обективната истина могат да се използват всички начини и средства, допустими от закон, като в следващата ал. 4 от същия текст на наказващия орган е вменено задължението да събере и оцени всички доказателства, включително събраните при одити или други проверки, както и доказателствата, посочени от държавния служител. Видно от самата заповед е, че преценката за извършените нарушения е направена само и единствено въз основа на получено писмо с рег. № 7855р-2371/22.03.2021 г. (с погрешно посочена дата 23.10.2018 г.) по описа на Дирекция „Вътрешна сигурност“, в което се коментира съдържанието на посочени видеофайлове, без да са събрани каквито и да било доказателства в тази насока, такива не се представиха и в хода на съдебното производство. В този смисъл, не може да се приеме, че позоваването на посоченото писмо и видеофайлове, изпълнява изискването на чл. 206, ал. 4 от ЗМВР, както и изискванията на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР за излагане на обстоятелствата, при които е извършено нарушението и на доказателствата, които го потвърждават. Както се отбеляза по-горе, административният орган единствено е изложил констатация, че служителят в определен период от време е седял със затворени очи, без тези констатации да почиват на конкретни доказателства.

Тук съдът намира за необходимо да отбележи, че изискванията за мотивиране на заповедта в производството по налагане на дисциплинарни наказания са завишени в сравнение с общото изискване към административните актове по чл. 59 от АПК. Специалният текст на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР задължава органа подробно да мотивира този вид актове, като мотивите следва да са обективирани в самия акт, а не да се извличат от съдържащите се в преписката материали. Липсата на мотиви на административния акт съставлява съществено нарушение на изискването за спазване на установената форма, препятства възможността да се извърши адекватна преценка за съответствието му с материалния закон и е самостоятелно основание за отмяната му. Изложеното до тук налага извод за липса на мотивираност на произнесения административен акт, което обуславя отмяната му на основание чл. 146, т. 2 от АПК и в тази връзка наведените от ответната страна доводи за липса на допуснато нарушение в тази насока съдът намира за неоснователни и недоказани.

Освен това твърдяно дисциплинарно нарушение, извършено евентуално на 22.02.2021 г., е установено (открито) на 22.03.2021 г., на която дата в ОД на МВР Пазарджик е постъпило писмото от дирекция „Вътрешна сигурност“ – МВР, в което е описано установеното нарушение, а обжалваната заповед е издадена на 18.06.2021 г. С оглед на това съдът намира, че не е спазен двумесечният срок за налагане на дисциплинарно наказание, предвиден в чл. 195, ал. 2 от ЗМВР от откриване на нарушението. Разпоредбата на чл. 195, ал. 2 от ЗМВР регламентира, че за извършено тежко нарушение на служебната дисциплина дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от две години от извършването му. Тоест разпоредбата предвиждаща 2-месечен преклузивен срок за налагане на дисциплинарно наказание има императивен характер и нарушаването й само по себе си представлява самостоятелно и достатъчно основание за отмяната на наложеното наказание, поради нарушение на относимите материалноправни разпоредби.

Съдът намира, че не е изпълнено и задължението, визирано в чл. 206, ал. 2 от ЗМВР, а именно при определяне на вида и размера на дисциплинарните наказания органът да вземе предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител по време на службата, тъй като в заповедта липсват каквито и да било мотиви в тази насока, както и обосновка, защо е наложено наказание „писмено предупреждение“, а не предвидената по-лека форма като „мъмрене“. В мотивите на заповедта не е отбелязано какво е цялостното поведение на държавния служител, какви похвали и дисциплинарни наказания са му наложени, както и липсва отбелязване защо именно се налага дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за посочения срок от три месеца. Липсата на мотиви при определяне на вида и размера на дисциплинарното наказание, не дават възможност на съда да прецени дисциплинарнонаказващият орган взел ли е предвид тежестта на нарушението, настъпилите от него последици, формата на вината и представлява съществено процесуално нарушение. С оглед на това съдът намира, че при определяне на вида на наложеното дисциплинарно наказание, както и неговата продължителност не е взето предвид цялостното поведение на държавния служител по време на службата, поради което същото се явява неправилно наложено.

По така изложените съображения и след съвкупна преценка на събраните по делото писмени доказателства настоящият съдебен състав намира, че при издаването на оспорената заповед са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, накърняващи правото на защита на жалбоподателя, както и нарушение на материалния закон, които обосновават извода за незаконосъобразност на административния акт.

С оглед на горното жалбата се явява основателна, поради което оспореният административен акт следва да се отмени като незаконосъобразен.

Предвид изхода на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените в съдебното производство разноски – държавна такса в размер на 10 лева и за адвокатско възнаграждение 400 лева (договорено и заплатено в брой, видно от договора за правна защита и съдействие) или общо 410 лв.

Съгласно чл. 211 от ЗМВР, решението на административния съд по спорове за налагане на дисциплинарни наказания по чл. 197, ал. 1, т. 1, 2, 3, 4, 5 не подлежи на касационно оспорване.

С оглед на това и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № 367з-114/18.06.2021 г. на Началник РУ – Велинград при ОД на МВР гр. Пазарджик, за налагане на дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от три месеца на Б.П.К. с ЕГН ********** ***, младши инспектор – полицай в група „Охранителна полиция“ при РУ на Велинград при ОД на МВР – Пазарджик.

ОСЪЖДА Началника РУ – Велинград при ОД на МВР гр. Пазарджик да заплати от бюджета на ОД на МВР гр. Пазарджик на Б.П.К. с ЕГН ********** ***, направените по делото разноски в размер на 410 (четиристотин и десет) лева.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.                                                                

                                                                  

 

                                                             СЪДИЯ: /П/