ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 2963
Плевен, 29.09.2025 г.
Административният съд - Плевен - III касационен състав, в закрито заседание на двадесет и девети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Председател: | КАТЯ АРАБАДЖИЕВА |
| Членове: | СНЕЖИНА ИВАНОВА ВИОЛЕТА НИКОЛОВА |
като разгледа докладваното от съдията Снежина Иванова канд № 680/2025 г. на Административен съд - Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Касационно административното дело е образувано по жалба на Ш. Н. Я., [населено място], [улица]чрез адв.М., съдебен адрес: [населено място], [улица]срещу решение №389/14.07.2025 година по анд№ 587/2025 г. на РС Плевен., с което е потвърдено НП № 25-0940-000035/12.03.2025 година, с което е наложено наказание по чл. 174, ал. 1, т. 1 от ЗДвП – глоба в размер на 500 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца и по чл. 183, ал. 1, т. 1, пр. 1 от ЗДвП – глоба в размер на 10 лева.
Съдът намира, че са налице предпоставките за спиране на производството, тъй като с определение № 882/30.06.2025г. по адм. дело № 152/2025 г. по описа на AC-Габрово, състав на съда е отправил преюдициално запитване в Съда на Европейския съюз, с предмет, който е от значение за изхода на делото.
Преюдициалните въпроси, формулирани в определението на Административен съд – Габрово, са:
„1. Съответства ли предвидената в чл. 95в, ал.5 от Закона за автомобилните превози санкция за нарушението, свързано с ползване на чужда карта на водач, на критериите за прилагане и определяне на размера на глоби и периодични имуществени санкции, предвидени в параграфи 13 и15 от Регламент за изпълнение (ЕС) №646 от 2012г. на комисията от 16.07.2012г. за определяне на подробни правила относно глобите и периодичните имуществени санкции , съгласно регламент № 21682008гг. На Европейския парламент и на съвета, уреждаш прилагането на принципа на съразмерност при налагането на глоби и имуществени санкции от страна на ЕК? Съответстват ли тези санкции на принципа на пропорционалност, който е част от общите принципи на правота на ЕС, който държавите членки са задължени да спазват, съгласно чл.5 пар.4 от договор за ЕС, тъй като разпоредбата предвижда санкция във фиксиран и висок за гражданите на Република България размер ?
2. Следва ли постановеното от съда на ЕС решение от 21.11.2024г. по дело С-61/23г. да се тълкува и прилага към всички санкционни норми, предвидени в административното законодателство на Република България, като се има предвид, че т.53 от него съдът посочва: При тези условия налагането на глоба или на имуществена санкция с фиксиран размер за всяко нарушение на някои предвидени в закона задължения, без да предвижда различен размер на глоба или имуществена санкция в зависимост от тежестта на нарушението, като предвижда разглежданата в главното производство система от наказания, изглежда непропорционално с оглед целите, посочени в правната уредба на Съюза?“ Предвид изложеното възниква въпросът дали разпоредби от националното законодателство, които предвиждат такъв фиксиран размер от санкциите, каквато е нормата на чл.93в, ал.5 от Закона за автомобилните превози, следва да се преценяват за съвместимост с принципа на пропорционалност, заложен в правото на ЕС и в светлината на така цитираното решение на съда?“".
От направена служебна справка на страницата на СЕС е видно, че е образувано Дело С-437/25 по подадено преюдициално запитване от Административен съд -Габрово, като производството е висящо.
В настоящото производство следва да бъде извършена преценка за законосъобразност и пропорционалност на определената санкция за административното нарушение, за което е издадено обжалваното наказателно постановление.
Настоящият състав съобрази, че т.2 от отправеното преюдициално запитване по дело С -437/25г. по описа на СЕС се явява от значение за изхода на настоящето производство, предвид фиксирания размер на наказанието, предвидено в националното законодателство за съответното административно нарушение и предвид необходимостта от съобразяване на задължителното тълкуване на съюзното законодателство налага производството по настоящото дело да бъде спряно до решаване на дело С-437/25 на СЕС .
С оглед на горното на основание чл.154а, ал.1 т.8 от АПК, Административен съд - Плевен, трети касационен състав,
ОПРЕДЕЛИ:
Спира на производството по канд № 680/2025 г. по описа на Административен съд – Плевен до произнасяне на СЕС по дело С-437/25г.
Да се извършва ежемесечна проверка от деловодството на АдмС - Плевен относно движението и приключването на дело С-437/2025г. на СЕС, като след постановяване на съдебен акт по същото, настоящото съдебно производство да се докладва на съдията - докладчик за възобновяване.
Определението да се съобщи на страните.
Определението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.
| Председател: | |
| Членове: |