РЕШЕНИЕ
№ 9044
Пловдив, 22.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - XIII Състав, в съдебно заседание на четиринадесети октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | СВЕТОМИР БАБАКОВ |
При секретар ПЕТЯ ПЕТРОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТОМИР БАБАКОВ административно дело № 20257180701678 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 10, ал. 6 от Закона за семейни помощи за деца /ЗСПД/.
Производството е образувано по жалба на Р. А. Х., гражданин на Сирия, чрез адв. К., против Заповед № ЗСПД/Д-РВ/11916/25.07.2025 г. на Упълномощено лице от Директора на ДСП Пловдив Д. Й. съгласно заповед 1604-РД01-0867/20.06.2025 г.
Заповедта се оспорва като незаконосъобразна, издадена в противоречие правото на ЕС, в нарушение на процесуалните норми и материалния закон. Иска се отмяната й. Претендират се разноски за държавна такса и адвокатско възнаграждение по чл. 38 от Закона за адвокатурата.
Ответната страна, в писмено становище, депозирано от юрк. П. С. оспорва жалбата. Възразява срещу присъждане на разноски, тъй като не се доказва, че жалбоподателката е материално затруднено лице.
Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, и в законоустановения срок по чл. 149, ал. 1 от АПК.
След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбоподателката Р. А. Х. и децата ѝ М. А. А. и М. А. А. са лица със сирийски гражданство. Жалбоподателката е пристигнала в Република България след началото на военния конфликт в Сирия, заедно с децата й. На 25.05.2025 г. на жалбоподателката бил предоставен хуманитарен статут в Република България по реда на ЗУБ, като в тази връзка същата притежава карта на чужденец с хуманитарен статут към днешна дата с № *********, издадена от МВР.
Безспорно между страните е, че децата на жалбоподателката М. А. А. и М. А. А. са записани в първи клас в СУ „Цар Симеон Велики“ гр. Пловдив.
Р. М. е подала Заявление-декларация за отпускане на еднократна помощ за ученик, записан по реда на чл. 10а от Закона за семейни помощи за деца с вх. № ЗСПД/Д-РВ/11916 от 16.07.2025 година.
С оспорената Заповед № ЗСПД/Д-РВ/11916 /25.07.2025г. исканата помощ по чл.10а, ал. 1 от ЗСПД е отказана на основание чл. 3, т. 5 от ЗСПД с мотив, че майката и децата са граждани на Сирия и няма сключена спогодба между Република България и Украйна за изплащане на семейни помощи за деца.
Между страните липсва спор по фактите. Спорен е въпросът относно приложението на материалния закон и по-специално разпоредбата на чл. 3, т. 5 от ЗСПД във връзка с разпоредби от други нормативни актове.
Жалбоподателката и децата й, като лица с предоставен хуманитарен статут имат правата и задълженията на лице с разрешено постоянно пребиваване в Република България- чл. 32 ал.3 от ЗУБ. В Закона за социалното подпомагане /ЗСП/ е предвидено отпускането на социални помощи и за лице с предоставена хуманитарен статут - чл. 2, ал. 6 вр. ал. 3. Същевременно претендираната в процесния случай помощ е по реда на ЗСПД, като е наименована "семейна помощ". Независимо от различното наименование на помощта, тя представлява вид социално подпомагане, тъй като отговаря на законовата дефиниция за социално подпомагане в чл. 2, ал. 2 от ЗСП. В този смисъл разпоредбата на чл. 3, т. 5 от ЗСПД е в противоречие с чл. 2, ал. 6 от ЗСП вр. чл. 2 ал.3 от сз.
За изясняване на спорния в случая въпрос налице ли са основания за отпускане на еднократна помощ по чл. 10а, ал. 1 от ЗСПД следва да се съобрази чл. 47, ал. 1 от Конституцията на Република България /КРБ/, съгласно който отглеждането на децата до пълнолетието им се подпомага от държавата. Конституцията е прогласила и правото на гражданите на социално подпомагане - чл. 51, ал. 1. Съгласно чл. 26, ал. от КРБ, чужденците, които пребивават в Република България, имат всички права по тази Конституция с изключение на правата, за които Конституцията и законите изискват българско гражданство. В същия смисъл е и нормата на чл. 3 ал.1 от Закона за чужденците в Република България.
От своя страна ЗУБ определя условията и реда за предоставяне на закрила на чужденци на територията на Република България, както и техните права и задължения, като в чл. 32, ал. 3 от същия изрично е предвидено, че лицата с предоставен хуманитарен статут имат правата и задълженията на лице с разрешено постоянно пребиваване в Република България. С нормата на чл. 3 от ЗСПД законодателят е очертал кръга на лицата, които имат право на семейни помощи за деца, а именно: 1. бременните жени - български граждани; 2. семействата на българските граждани - за децата, които отглеждат в страната; 3. семействата, в които единият от родителите е български гражданин - за децата с българско гражданство, които отглеждат в страната; 4. семействата на роднини, близки или приемни семейства - за децата, настанени по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето; 5. бременните жени - чужди граждани, и семействата на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор, по който Република България е страна.
Настоящият случай не попада в нито една от изброените от ЗСПД хипотези, но с оглед цитираната по-горе нормативна уредба, детето има право на еднократна помощ по чл. 10а, ал. 1 от ЗСПД, при зачитане на чл. 26, ал. 2 и чл. 51, ал. 1 КРБ и чл. 2, ал. 6 от ЗСП вр. чл. 2 ал.3 от сз. В този смисъл, отказът, основан единствено на гражданство или на липса на международна спогодба, противоречи на целта на приложимото право.
Ограничението, съдържащо се в разпоредбата на чл. 3, т. 5 от ЗСПД, не трябва да се прилага и по силата на чл. 27, т. 1 и т. 3 от Конвенцията на ООН за правата на детето, която е ратифицирана с решение на Великото народно събрание и е в сила за страната ни от 03.07.1991 година, тъй като съгласно чл. 5, ал. 4 от Конституцията на Република България, международните договори, ратифицирани по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България, са част от вътрешното право на страната, като имат предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които им противоречат. В чл. 27, т. 1 от Конвенцията за правата на детето е предвидено, че държавите-страни по Конвенцията, признават правото на всяко дете на жизнен стандарт, съответстващ на нуждите на неговото физическо, умствено, духовно, морално и социално развитие, а в т. 3, че държавите-страни по Конвенцията, в съответствие с националните условия, в рамките на своите възможности, предприемат необходимите мерки с цел да подпомагат родителите и другите лица, отговорни за детето, да осъществяват това право и в случай на нужда предоставят материална помощ, програми за подпомагане, особено по отношение на изхранването, облеклото и жилището. Б. К. обхваща правото на образование като социално право.
По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед № ЗСПД/Д-РВ/11916/25.07.2025 г. на Упълномощено от Директора на ДСП Пловдив лице Д. Й. е издадена от компетентен орган, доколкото по делото е представена заповед 1604-[рег. номер]/20.06.2025, с която на Д. Й.- Началник – отдел „СЗ“ към ДСП е възложено да издава заповеди за отпускане на еднократни помощи на ученици по чл. 10а от ЗСПД.
Заповедта е издадена в предвидената от закона писмена форма и при липса на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, но в противоречие с материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Заповедта е незаконосъобразна и като такава следва да бъде отменена, като на основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.
На основание чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата, при съобразяване с разрешенията дадени в Решение от 25 януари 2024 г. по дело C-438/22 на Съда на Европейския съюз и при отчитане на невисоката фактическа и правна сложност на делото, както проведеното открито съдебно заседание, следва на адв. И. К. от АК- Пловдив да се присъди адвокатско възнаграждение за оказаната правна помощ на жалбоподателката в размер на 200 лева.
Присъдените суми се възлагат в тежест на Агенция за социално подпомагане - София, която съгласно чл. 2, ал. 3 от Устройствения правилник на Агенцията за социално подпомагане е юридическото лице, в чиято структура е органът издал оспорения акт.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2, вр. чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед № ЗСПД/Д-РВ/11916/25.07.2025 г. на Упълномощено лице от Директора на ДСП Пловдив Д. Й. съгласно заповед 1604-РД01-0867/20.06.2025 г.
ИЗПРАЩА преписката на началник отдел „Социална закрила“ към Дирекция „Социално подпомагане“ Пловдив за ново произнасяне, при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.
ОСЪЖДА Агенцията за социално подпомагане - София да заплати на адвокат адв. И. К., с личен № *********, сумата от 200 /двеста/ лева, представляваща адвокатско възнаграждение за оказана на основание чл. 38, ал. 1, т. 2 от Закона за адвокатурата безплатна адвокатска помощ и съдействие.
На основание чл. 10, ал. 6, изр. 2 от ЗСПД решението е окончателно.
| Съдия: | |