Решение по дело №1942/2020 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 1009
Дата: 1 октомври 2020 г.
Съдия: Красимир Тодоров Василев
Дело: 20203100501942
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 31 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
Номер 100901.10.2020 г.Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Окръжен съд – ВарнаI състав
На 28.09.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Светла В. Пенева
Членове:Красимир Т. Василев

Невин Р. Шакирова
като разгледа докладваното от Красимир Т. Василев Въззивно гражданско
дело № 20203100501942 по описа за 2020 година
Производството по делото е въззивно и е образувано по подадена
въззивна жалба от ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР - ВАРНА, чрез
ю.к.Б.Й. против Решение № 2196 от 08.06.2020 година, постановено по
гр.дело № 16 012/2019 година на ВРС, с което съдът е уважи предявения
иск и е осъдил въззивника да заплати в полза на Я. Н. Я. , ЕГН
********** сумата от 593.15 (петстотин деветдесет и три лева и 15 ст.)
лева представляваща дължимо допълнително възнаграждение за
положен извънреден труд за периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г.,
ведно със законна лихва върху главницата от датата на предявяване на
иска в съда -14.10.2019г. до окончателното изплащане на сумата, както
и сумата от 85.95 (осемдесет и пет лева и 95 ст.) лева – мораторна лихва
за периода 01.10.2016г.-30.09.2019г., на осн. чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл.
187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл. 86, ал.1 ЗЗД; сумата от 300 лева в полза на Я.,
съставляваща възнаграждение за процесуално представителство, на осн.
чл. 78, ал.1 ГПК, както и сумата от 300 /триста/ лева, в полза на ВРС -
съдебно – деловодни разноски заплатени от бюджета на съда, както и
сумата от 5 (пет) лева държавна такса за служебно издаване на
изпълнителен лист, на осн. чл. 78, ал.6 ГПК.
С жалбата си въззивника моли съдът да отмени атакуваното
решение, като неправилно и противоречащо на наличните по делото
доказателства.Излагат се доводи, според които съдът превратно е
тълкувал както закона, така и представените от тях писмени и гласни
доказателства.Излага се още, че приложения материален закон за
исковия период не намира своето приложение и в тази връзка съдът е
допуснал нарушение, обуславящо отмяна на атакувания съдебен акт.
1
В срока по чл.263 от ГПК против жалбата е бил депозиран отговор
от страна на въззиваемия Я. Н. Я. , чрез адв.Н., с които те настояват
решението да бъде потвърдено.
Страните не са направили доказателствени искания.
В съдебно заседание страните са редовно призовани, не се явяват,
не се и представляват, но всяка от тях е депозирала писмени бележки в
защита на процесуалната си позиция.
За да се произнесе по спора, след като съобрази предметните
предели на същия и застъпените от страните становища, ВОС,
намери за установено от фактическа страна следното:
Не е спорно между страните, и съдът приема, че въззиваемия Я. Н.
Я. изпълнява длъжността „Мл.инспектор“ в Сектор „СПС“ към ОДП
МВР Варна.По делото са приети като писмени доказателства Заповед №
8121з-791 от 28.10.2014г., Заповед № 8121з-40 от 19.01.2015г.,
множество протоколи за отчитане на отработеното време между 22:00 ч.
и 6:00 ч., времето на разположение и положеният труд по време на
официални празници в ОДП-Варна за процесния период, платежни
бележки за начислени и изплатени часове за положен извънреден труд и
труд през официалните празници за претендирания период.
Първоинстанционният съд е описал подробно съдържанието на
протоколите, свързани с положения от въззиваемия Я. извънреден труд,
нощен труд и труд по време на официални празници, и доколкото няма
спор по отношение на тяхното съдържание и същите са ползвани от
приетата по делото ССчЕ.
От приобщената по делото съдебно икономическа експертиза
става ясно, че за претендирания период от време е бил положен
извънреден труд в размер на 86 часа, или за сумата от 593.15 лева, както
и сумата от 85.95 лева – мораторна лихва.
Основния спор между страните е правен и той обозначава
различни становища, касаещи приложението на наличното
законодателство и подзаконовите актове.Както правилно е посочил и
ВРС през посочения период от време са действали различни
нормативни актове - на 19.08.2014 година в „Държавен вестник", бр.
69, е обнародваната Наредба № 81213-407 от 11.08.2014 г. за реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно
време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители в МВР, в сила от 01.04.2015 г. издадена на
основание чл.179, ал.2.
След нея на 02.06.2015 година в „Държавен вестник", бр. 40, е
2
обнародвана нова Наредба № 8121 592 от 25.05.2015 г. за реда за
организацията и разпределянето на работното време, неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно
време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители в МВР (отменена с Решение № 8585 от
11.07.2016 г. на ВАС, по адм. д. № 5450/2016 г.).
Следва 02.08.2016 година, когато в „Държавен вестник", бр. 60, е
обнародвана нова Наредба № 8121-776 от 29.07.2016 г. за реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно
време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители в МВР (Наредба №8121з-776 в сила от
02.08.2016г.). В чл.З, ал.З се регламентира, че за държавните
служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между
22 ч. и 6 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8
часа за всеки 24 часов период.В нормата на чл.9 ал.2 от Наредбата за
структурата и организацията на работното време е прието следното, че
нормалната продължителност на работното време през нощта при 5-
дневна работна седмица е до 7 часа. Това ограничение води до
изчисляване 8ч:7ч или с коефициент равен на 1.143. Ограничението в
Наредба № 81213-776 от 29.07.2016 г. е нощен труд не повече от 8
часа, което се различава от Наредбата за структурата и организацията
на работното време.
Страните спорят дали положения труд следва да бъде заплатен
съгласно Заповед № 8121з-791 от 28.10.2014 година или съгласно
заповед № 8121з-40 от 15.01.2015 година, по коя формула и по колко
на час. На база на допусната и неоспорена Съдебно икономическа
експертиза става ясно, че въззиваемия Я. е отработил извънреден труд
в размер на 86 часа общо, като не са направени преизчисления по
коефициента – 1.143. Извънредния труд, получен при
преизчисляването на положен нощен труд в дневен с коефициент
1.143, не е заплащан в периода от 01.10.2016 година до 30.09.2019
година, и възлиза на сумата от 593.15 лева, както и сумата от 85.95
лева мораторна лихва за периода 01.10.2016 година до 30.09.2019
година.
Становището на съда е следното:
По делото не се спори, че страните са обвързани от служебно
правоотношение по ЗМВР, тъй като ищецът е държавен служител в
ОДП на МВР - Варна. Приложимият закон, уреждащ този вид
обществени отношения е ЗМВР, който е специален по отношение на
ЗДСл – арг. от чл. 142, ал. 2 ЗМВР.По делото няма спор, че предвид
характера на заеманата длъжност през процесния период ищецът е
полагал труд както през нощта (22.00 – 06.00 часа), така и по време на
3
официални празници, а отработеното работно време се е изчислявало
сумарно.Спорен по делото е алгоритъмът на изчисляването на
положените часове труд, респективно дължи ли се превръщане на
часовете, положен нощен труд в дневен, респ. дължи ли се заплащане на
извънреден труд за така преобразуваните часове труд.
Нормата на чл. 176 от ЗМВР посочва, че брутното месечно
възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от
основно месечно възнаграждение и допълнителни
възнаграждения.Сред предвидените в същия закон допълнителни
възнаграждения е и допълнително месечно възнаграждение за
извънреден труд – чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР.Работното време на
държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за
работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен
период – чл. 187, ал. 3 от ЗМВР. От ал. 5 на същата разпоредба е видно,
че работата извън редовното работно време се компенсира с: 1.
допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с
възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични
дни - за служителите на ненормиран работен ден; 2. възнаграждение за
извънреден труд за отработени до 70 часа на отчетен период - за
служителите, работещи на смени. Съгласно разпоредбата на чл.187, ал.
9 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на
държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се
определят с Наредба на министъра на вътрешните работи. За периода
от 01.10.2016 година до 30.09.2019 година – процесния период, са
действали: Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от
19.08.2014 г., в сила от 19.08.2014г, отм., бр. 40 от 2.06.2015 г., в сила
от 1.04.2015 г). От 01.04.2015г. до 29.07.2016г. е действала Наредба №
8121з-592/25.05.2015 г., която е била отменена с Решение № 8585 от
11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г., V-чл., обнародвано в
ДВ бр. 59 от 29.07.2016 г. От 02.08.2016г. до настоящем действа
Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. (обн., ДВ, бр. 60 от 2.08.2016 г.,
в сила от 2.08.2016 г). Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в трите наредби са
идентични, като гласят, че при работа на смени е възможно полагането
на труд и през нощта между 22.00 и 6.00 часа, като работните часове не
следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.В
нормата на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. (ДВ,
бр.69 от 19.08.2014 г., отм. ДВ, бр.40 от 2.06.2015 г., в сила от
1.04.2015 г.). изрично е предвидено, че при сумирано отчитане на
отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и
6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143. В следващите две
Наредби № 8121з-592/25.05.2015 г и № 8121з-776/29.07.2016г,
приложими към процесния период 01.04.2015г. до 30.11.2017г.,
липсва изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в
4
дневен. Доколкото в последните две Наредби е посочено, че отново се
касае за сумарно отчитане на работното време, но не е посочен
алгоритъм за преизчисляване, правилно първоинстанционният съд е
приел, че е налице празнота и следва да се приложи субсидиарно чл. 9
ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата, която гласи, че при сумирано изчисляване на работното време,
нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на
отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, тоест 1,143. Обратното разбиране би
поставило в неравностойно положение държавните служители в МВР
спрямо работниците по трудови правоотношения, чиито
правоотношения се регулират от КТ.Ето защо исковата претенция за
заплащане на извънреден труд за процесния период, получен след
преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се явява
доказана по основание. От събраните по делото доказателства се
установи, че ищецът, за периода от 01.10.2016 година до 30.09.2019
година, е положил 86 часа нощен труд, който преизчислен с
коефициент 1.143 за превръщането му в дневен труд, възлиза общо
на 593.15 лева, както и сумата от 85.95 лева мораторна лихва за
периода 01.10.2016 година до 30.09.2019 година.
По възражението за прекомерност:
В съдебно заседание пред ВОС процесуалния представител на
въззивника е направил възражение за прекомерност по отношение
възнаграждението на процесуалния представител на
въззиваемия.Установява се от материалите по делото, че същото е в
размер на 300 (триста) лева (вж.л.26). За да се произнесе по спора ВОС
намери, че следва да изходи от нормата на чл.7 ал.2 т.1 от Наредбата за
минималните адвокатски възнаграждения, която в конкретния случай
предвижда, че при интерес д0 1 000 лева се дължи хонорар от 100 лева
– или изчислено на тази база възнаграждението се определя като сума в
размер на 100 лева.Следва да се отбележи, че по делото е бил приет и
иск за мораторна лихва /отделен иск/, които е редно да се оцени на
сумата от 100 / сто/ лева, съобразно чл.7 ал.2 т.1 от Наредбата.Т.е. общо
дължимото за процесуалното представителство би било в размер на 200
лева.Видно е, че претенцията е за сумата от 300 лева, т.е. тя надхвърля
установения минимален размер, поради което и следва да се редуцира
на 200 лева.
Предвид горното, ВОС,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 2196 от 08.06.2020 година,
постановено по гр.д. № 16 012/2019 година, по описа на ВРС, двадесет и
първи състав.
5

ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР-Варна със седалище и
адрес на управление: гр. Варна, ул. „Цар Калоян“ № 2 да заплати в
полза на Я. Н. Я. , ЕГН ********** сумата от 200 /двеста/ лева,
представляващи съдебно – деловодни разноски – адвокатски хонорар
пред ВОС.

Решението е окончателно.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
6