№ 29
гр. Б.С., 24.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – Б.С., I-ВИ НАК. СЪСТАВ, в публично заседание на
единадесети март през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Ивайло П. Шабански
при участието на секретаря Ивелина Ст. Витанова Х.а
като разгледа докладваното от Ивайло П. Шабански Административно
наказателно дело № 20241410200234 по описа за 2024 година
За да се произнесе взе предвид следното:
С. Б. Д., от гр.С., ул. Г. № 11, ет.4, ап.6, с ЕГН ********** чрез адв.Д. Х. от САК, е
обжалвал електронен фиш за налагане на глоба, серия К № 5021872 от 02.07.2021г. на ОД на
МВР В., с който му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00 лв., на
основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.
ПРОИЗВОДСТВОТО Е ПО РЕДА НА чл.58д - 64 ЗАНН.
В жалбата и в с.з. се навеждат доводи за незаконосъобразност на атакуваният
електронен фиш /ЕФ/ и се правят искания за неговата отмяна.
Въззиваемата страна ОДП В. не изпраща представител в с.з. и не ангажира становище
по жалбата.
Жалбодателят, редовно призован, не се явява в с.з. и не се представлява.
По делото са събрани писмени и гласни доказателства.
Съдът като прецени представените по делото доказателства и взе предвид
релевираните в жалбата претенции и след цялостна служебна проверка на атакувания ЕФ,
приема за установено следното от фактическа страна:
Жалбата е процесуално допустима, като отговаряща на изискуемите реквизити по
чл. 59-60 от ЗАНН за форма, съдържание, срок и надлежна страна. Разгледана по същество
тя е не основателна.
От анализа на събраните по делото доказателства е видно, че на 02.07.2021 год.
служителят на РУ - Б.С. – свидетелят Х. Ц. Х. бил на работа и бил в с.А., на ул. „Георги
Сава Раковски“ /при изхода за с.Б./. Извършвал контрол на скоростта на движението в
1
посока движещите се МПС-та към изхода за гр.В.. В населеното място скоростта е с общо
ограничение от 50 км./ч. Извършвал контрол на скоростта на преминаващите автомобили.
Около 14.18 часа покрай него минал лек автомобил, марка „Ауди Кю 5“ с рег. № СА 5118 СС.
Автомобилът се движел със 66 км/ч и бил заснет от системата за видео-контрол. Функцията
на служителят се изразявала в това да настрои камерата, да даде начало и след това край на
работния процес. След приключване на работа служителят попълва формуляр, в който се
отбелязва позиционирането на камерата, начало и край на работния процес, както и колко
нарушения е установило автоматизираното техническо средство, без обаче служителят да
знае кои коли са заснети точно. От този протокол е видно, че мобилното техническо средство
е било разположено в с.А., на ул. „Георги Сава Раковски“. Работният процес е започнал в
07.00 часа и е приключил в 19.00 часа. За този период от време са заснети 20 броя
нарушения.
Ограничението за този участък от пътя, както бе казано по-горе е 50 км./ч., а
автомобилът, който бил засечен, се движил с 66 км/ч или бил превишил максимално
разрешената скорост за населено място с 16 км./ч., като били приспаднати 3 км./ч. или
жалбоподателят е наказан, че управлява автомобила с 63 км./ч. при максимално разрешена
скорост за населено място от 50 км./ч.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните
писмени доказателства – Електронен фиш за налагане на глоба /ЕФНГ/, фотоснимка на
автомобила с установена скорост и място, справка за собственост на автомобила и справка
за първоначална регистрация, Заповед № 8121з-172/29.02.2016г. на МВР, удостоверение за
одобрен тип средство за измерване, карта-приложение към преписката за местоположението
на средството за измерване, разпечатка от паметта на същото, протокол за метрологична
проверка на техническо средство, докладна записка, протокол за използвано техническо
средство, справка за нарушител/водач, разписка за връчване на електронен фиш, както от
гласните доказателства – показанията на разпитания в с.з. свидетел Х. Ц. Х. – служител на
РУ – Б.С..
Съдът констатира, че при издаване на обжалваният Електронен фиш не са
допуснати твърдяните в жалбата съществени нарушения на процесуалните правила, които
да са предпоставка за отмяна на електронния фиш само на това основание.
Издаването на електронния фиш е последваща дейност, която се извършва от
териториалните структури на МВР, въз основа на показанията на одобрените технически
средства, които могат да бъдат както мобилни, така и стационарни. Единственото изискване
посочено в чл.189 ал.4 ЗДвП е при издаване на фиша е същият да съдържа точно тези данни,
които са посочени в правната норма, а именно - териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението,
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или
мястото на доброволното й заплащане. Всички тези задължителни реквизити се съдържат в
2
обжалвания фиш, поради което при издаването му не са допуснати процесуални нарушения.
С измененията на ЗДвП и с приетата Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. с изм. и доп. ДВ
бр.6 от 16.01.2018г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от
Министъра на вътрешните работи, процесът на установяване и заснемане на нарушения чрез
използване на мобилни технически средства за видеоконтрол е изрично регламентиран. С
посочените по-горе законодателни изменения ТР № 1/26.02.2014 г. на ОС на ВАС
практически загуби своето значение, поради което съображенията на жалбоподателя,
основаващи се на мотиви от това решението не се споделят от настоящият състав. С
промените в Закона за движение по пътищата, както и с разпоредбите на посочената по-горе
наредба, бе преодоляна празнотата относно работата с мобилните технически средства в
процеса на заснемане на нарушения. За първи път беше дадено и легално определение на
понятието „автоматизирани технически средства и системи“ в §6 т.65 от ДР на ЗДвП – това
са уреди за контрол, които работят самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени, съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или в отсъствие на контролен орган и могат да бъдат стационарни
– прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган и мобилни –
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край
на работния процес. Налице е и дефиниция за ЕФНГ съгласно §6 т.63 от ДР на ЗДвП-
електронно изявление върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно –информационна система, въз основа на постъпили и обработени данни
за нарушения от автоматизирани технически средства или системи, като в конкретният
случай именно такова е използваното под № 549. Според показанията на свидетеля Х. Ц. Х.
автоматизираното техническо средство, с което процесното нарушение е било установено, е
мобилно, като тяхната задача като контролни органи се е свеждала единствено и само до
поставяне начало и край на работния процес на техническото средство. При това положение
настоящият състав приема, че описаното в ЕФ нарушение е установено в съответствие с
изискванията на чл.189 ал.4 ЗДвП, при наличие на които се издава именно фиш, а не се
съставя АУАН по ЗАНН.
От представените от АНО и приобщени от Съда писмени доказателства става
ясно, че са спазени и условията и редът за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, въведени с Наредба
№ 8121з-532 от 12.05.2015 г. с изм. и доп. ДВ бр.6 от 16.01.2018г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата.
Използваното автоматизирано техническо средство TFR1-M, било одобрено по
реда на Закона за измерванията и притежавало удостоверение за одобрен тип средство за
измерване. В ЕФНГ е посочен само индивидуалният номер на техническото средство, което
съобразно данните в протокола за последващата метрологична проверка съответства на
3
типът одобрение средство за измерване. От този протокол № 1-13-21/20.04.2021г. се
установяват по безспорен начин годността на техническото средство, чрез което е измерено
превишението на скоростта, както и възможността на това средство автоматично да фиксира
допуснати нарушения за скорост при предварително зададени параметри.
От събраните по делото доказателства се установи по несъмнен начин, че състава
на административното нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП е осъществен от обективната
страна.
Съгласно чл. 189, ал.1, изр.1 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на
нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение.
От представените и приобщени по делото доказателства се установява по
несъмнен начин, че на 02.07.2021 год. служителят на РУ - Б.С. – свидетелят Х. Ц. Х. бил на
работа и бил в с.А., на ул. „Г.С. Раковски“, на изхода за с.Б.. Извършвал контрол на скоростта
на движението в посока движещите се МПС-та към изхода за гр.В. /с.Б./, при общо
ограничение на скоростта от 50 км/ч за населено място жалбоподателят С. Б. Д. управлявала
лек автомобил „Ауди Кю 5“ с рег. № СА 5118 СС, негова собственост, като при ограничение
от 50 км/час за населено място, се движил със скорост от 63 км/час, при което е налице
превишена стойност на скоростта от 13 км/час, като нарушението е установено с техническо
средство TFR1-M.
Мястото, на което е установено нарушението, като задължителен реквизит на
издадения електронен фиш, е посочено коректно с текстово описание индивидуализиращо
точно определено място на извършване на нарушението. От приложените веществени
доказателствени средства по смисъла на чл.189 ал.15 ЗДвП - снимки и разпечатки от
паметта на техническото средство, както и от изготвения от полицейските служители
протокол, също се установява точното място, на което е извършено нарушението, както и
посоката на движение с.А. към изхода за гр.В., като същите са в резултат на правомерно
използване на техническо средство TFR1-M., по силата на чл. 165 ал.2 т.6 ЗДвП. Видно от
фотоснимката и разпечатката от системата, действителната измерена скорост на движение
на автомобила е била 66 км/час.
Съдът намира, че не следва да изисква справка от компетентната община, тъй като
общото ограничение на скоростта в населено място е 50 км./ч.
По изложените по-горе съображения, с оглед липсата на допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила и при безспорната установеност и доказаност на
процесното нарушение, авторството на деянието, както и на всички факти и обстоятелства,
при които е било извършено. Съдът намира, че обжалваният електронен фиш следва да бъде
потвърден.
Водим от горното и на основание чл.63 ЗАНН, съдът
4
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба, серия К № 5021872 от
02.07.2021г. на ОД на МВР В., с който на С. Б. Д., от гр.С., ул. Г. № 11, ет.4, ап.6, с ЕГН
********** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00 лв., на
основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП,
като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВрАС, по реда на АПК в 14
дневен срок от получаване на съобщението.
Съдия при Районен съд – Б.С.: _______________________
5