Р Е Ш Е Н И Е
Номер
1480 Година 02.11.2020
Град Бургас
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, ХVІ-ти състав, на петнадесети
октомври две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела ДРАГНЕВА
ЧЛЕНОВЕ: 1.Веселин ЕНЧЕВ
2.Димитър ГАЛЬОВ
Секретаря С. Х.
Прокурор Христо Колев
като
разгледа докладваното от съдия Драгнева касационно наказателно административен
характер дело номер 1845 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството по
делото е образувано по касационна жалба, подадена от Р.К.К.в качеството и на ЕТ
„Прилеп-Р.К.“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Поморие, ул.“Цветница“
№24 против решение № 207/17.07.2020г., постановено по н.а.х.д. № 324/2020г. по
описа на Районен съд Несебър. Счита, че решението е неправилно. Възразява, че в
административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални
нарушения, като АУАН е съставен, а НП издадено в нарушение на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Твърди, че са налице предпоставки за квалифициране на нарушението като
„маловажен случай“ по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Иска се отмяна на съдебното
решение и на издаденото наказателно постановление.
Ответникът – Национална
агенция по приходите, сектор „Оперативни дейности“ Бургас, редовно уведомен, не
изразява становище по жалбата.
Прокурорът от
Окръжна прокуратура гр.Бургас дава становище за оставяне в сила на съдебния
акт.
Административен
съд Бургас намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена
в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от
обжалването. Разгледана по същество е
основателна.
С обжалваното решение Районен
съд Несебър е потвърдил наказателно постановление №
472689-F504891/21.10.2019г. издадено от началника на отдел „Оперативни
дейности” – Бургас в ЦУ на НАП, с което на касатора нарушение на чл. 118,
ал. 4 ЗДДС, вр. §21, ал.2 от ПЗР към Наредба за изменение и
допълнение на Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез
фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин (обн. ДВ, бр.52 от 2019г., в сила от 02.07.2019г.) и на
основание чл.185, ал.2, изр.2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция
в размер на 500 лева. За да постанови решението, съдът е приел, че в проведеното
административнонаказателно производство не са допуснати съществени процесуални
нарушения, като при съставяне на АУАН и при издаване на НП са спазени разпоредбите на чл.42 и
чл.57 от  ЗАНН. По същество е приел, че установеното деяние е доказано
и съставомерно и е обосновал извод за правомерно ангажиране на отговорността на
търговеца на посоченото правно основание, тъй като същият е бил длъжен да отпечата пълен дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет, след като са
регистрирани продажби. Наложеното административно наказание съдът е преценил за
правилно определено по вид и размер в минималния установения от законодателя
такъв и предвид липсата на предпоставки за
приложение на чл.28 от ЗАНН е потвърдил наказателното постановление.
Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на
основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.
Съгласно
чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за
валидността, допустимостта и съответствието на
обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.
Настоящия
съдебен състав счита, че обжалваното съдебно решение е допустимо, правилно и
законосъобразно. При постановяването му съдът е изследвал всички обстоятелства
по установяването на административното нарушение и налагането на
административното наказание. В хода на съдебното следствие са събрани писмени и
гласни доказателства, който заедно със възраженията на жалбоподателя съдът е
разгледал и обсъдил всестранно и
обективно, при постановяването на своето решение. Съдът в съответствие с
изискванията на чл.84 от ЗАНН във връзка с чл.14 от НПК, е постановил своето
решение по вътрешно убеждение, формирано от непосредствения му контакт с
разпитаните свидетели, представените писмени доказателства, степента на
обществената опасност на нарушението, както и тежестта на наложеното
административно наказание.
Въпреки изложеното, решението
на районния съд следва да се отмени и вместо него да се постанови друго с което
да се отмени наказателното постановление, по следните съображения:
Съгласно
чл.3, ал.1 от ЗАНН, за всяко административно нарушение се прилага нормативният
акт, който е бил в сила по време на извършването му. Изключение от това правило
налага ал.2 от същия текст, който предвижда, че ако до влизане в сила на
наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага
се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Наказателното постановление не е влязло в сила,
предвид процедурата по обжалването му и към настоящия момент е налице
хипотезата на чл.3, ал.2 от ЗАНН.
Отговорността на ЕТ „Прилеп-Р.К.“
е ангажирана за това, че 24.07.2019г., около 20:32 часа, при извършена проверка на стопанисвания от
търговеца обект за сладолед и плажни стоки, находящ се в к.к.„Слънчев
бряг”, хотел „Империал” е установено, че въведеното в обекта ФУ не е с
коригирана версия на фърмуера и не генерира дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който
в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции.
Проверяващите са констатирали, че не е отпечатан пълен дневен финансов отчет с
нулиране и запис във фискалната памет за определени дати, сред които и
03.07.2019г., поради което е изведен КЛЕН от намиращото се в обекта фискално
устройство с данни, че на посочената дата са реализирани продажби на обща
стойност 29,50 лева. Прието е, че
като не е изпълнил задължението си да отпечата пълен дневен финансов отчет с
нулиране и запис във фискалната памет на 03.07.2020г., касаторът е нарушил §21,
ал.2 от Наредба № Н-18/06г. на МФ,
вр.чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС и на основание чл.185, ал.2, изр.второ във вр.
ал.1 от ЗДДС му е наложена санкция в размер на 500 лева.
С изменението на чл.39, ал.1 от
Наредба № H-18 с ДВ бр.52 от 2019г. отпада задължението за лицата по чл.3,
които използват ФУ и ИАСУТД да отпечатват дневен финансов отчет, като
приложението на нормата е поставено под условие на основание § 21, ал.2 от ПЗР
към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006г. (Изм. и доп. – ДВ, бр.9/2020г., в сила от 31.01.2020 г., изм.
бр.68/31.07.2020г., в сила от 31.07.2020г.), която гласи, че до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с
изискванията на чл.39, ал.1, но не по-късно от 30 септември 2020г.,
лицето по чл.3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и
запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които
в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции.
В тези случаи лицата по чл.52, ал.3 са длъжни да обновят версията на фърмуера
на въведените в експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл.10, ал.9 нова версия в срока по изречение първо.
В случая, към момента на постановяване на настоящото решение срокът
предвиден в §21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба
№ Н-18, за въвеждане на ползваното ФУ в съответствие с новите изисквания е
изтекъл на 30.09.2020г. и лицата по чл.3 от Наредбата нямат задължението да отпечатват дневен финансов отчет, тоест към момента
е действаща по-благоприятна за дееца разпоредба, при която е отпаднало
посоченото задължение. Действително по делото не се установява касатора да е
привел своето ФУ в съответствие с изискванията на чл.39, ал.1 от Наредба Н-18,
в посочените срокове, но дори и да не го е сторил, това деяние би било различно
от процесното административно нарушение. Ето защо, деянието за което е
санкциониран касатора - неотпечатване дневен фискален отчет с нулиране и запис
във фискалната памет за дата 03.07.2020г., към настоящия момент, не съставлява
административно нарушение по смисъла на §21, ал.2 от
Наредба № Н-18/06г., във връзка с чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС, поради
което са налице и основанията по чл.3, ал.2 от ЗАНН за отмяна на наказателното
постановление.
Мотивиран от горното,
Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ решение №
207/17.07.2020г., постановено по н.а.х.д. № 324/2020г. по описа на Районен съд
Несебър и вместо него постановява:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 472689-F504891/21.10.2019г. издадено от началник
Отдел „Оперативни дейности“ Бургас в Централно управление на Националната
агенция по приходите.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1. 2.