O П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
№ 33/28.01.2021г.
Административен съд - Монтана,
І-ви състав в закрито заседание на двадесет и осми януари през две хиляди и
двадесет и първа година в състав:
Председател : Огнян Евгениев
като разгледа Административно дело №48/2021г. по описа на
Административен съд Монтана, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.197 и сл. от
Административно-процесуален кодекс (АПК) във вр. с чл.28 и сл. от Закон за
достъп до обществена информация (ЗДОИ)
Образувано е по жалба на П.П.П. ***,
подадена чрез пълномощника му адвокат В., срещу Решение №АСД-22-1/07.01.2021г.
на Областния управител на Област Монтана, с което е прекратено производството
по Заявление вх.№АСД-22-6/31.12.2020г., с което оспорващия е поискал
предоставяне на обществена информация по реда на ЗДОИ. В жалбата се излагат
доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение и се претендира присъждане
на разноски по воденото производство.
Настоящата
съдебна инстанция счита, че жалбата е ДОПУСТИМА, тъй като е подадена в
законоустановения срок от лице имащо правен интерес от оспорването. Разгледана
по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като доводите са следните:
Със Заявление
вх.№АСД-22-6/31.12.2020г. (л.14 по делото), оспорващия е поискал от Областния
управител на Област Монтана да му предостави обществена информация по реда на
ЗДОИ. С обжалваното срещу Решение №АСД-22-1/07.01.2021г. на Областния управител
на Област Монтана е прекратено производството по Заявление
вх.№АСД-22-6/31.12.2020г. Административния орган е приел, че от една страна със
заявлението не се иска информация по реда на ЗДОИ, а извършване на
административна услуга по реда на §1, т.2 от Закон за администрацията (ЗА) във
вр. с чл.21 от АПК мотивирал административния акт, а от друга страна е приел,
че исканата информация не съответства на изискването на чл.2, ал.1 от ЗДОИ, тъй
като не е свързана с обществения живот в Република България и не би могла да даде
възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на
областния управител. Незаконосъобразно в
случая е посочено, че се касае за искане извършване на административна услуга
по смисъла на §1, т.2 от ДР ЗА. Това е така, тъй като със Заявление
вх.№АСД-22-6/31.12.2020г., оспорващия не е заявил извършване на административна
услуга по смисъла на §1, т.2 от ДР ЗА, а предоставяне на конкретна информация,
която е свързана с дейността на административния орган. Искането по Заявление
вх.№АСД-22-6/31.12.2020г. не може да бъде отнесено към нито една от хипотезите
на §1, т.2, б.“а,б, в, г, д“ от ДР ЗА, а изрично посочва конкретни
обстоятелства и факти по отношение на които оспорващия иска да получи
информация.
На следващо място,
незаконосъобразно в случая е прието като основание за недопустимост на искането,
че исканата информация не съответства на изискването на чл.2, ал.1 от ЗДОИ, тъй
като не е свързана с обществения живот в Република България и не би могла да
даде възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността
на областния управител. Това е така, тъй като обстоятелството дали исканата
информация е обществена по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗДОИ не е основание да се
прекрати производството по подаденото заявление, тъй като същото е подадено от
лице с активна легитимация по предвидения ред и необходимата форма.
Административния орган е дължал произнасяне по основателността на искането с
надлежен административен акт, с който е следвало или на основание чл.34 от ЗДОИ
да предостави исканата информация или на основание чл.37 от ЗДОИ да предостави
исканата информация. С оглед изчерпателност следва да се посочи, че ако при
разглеждане на искането за предоставяне на обществена информация се установи,
че засяга трети лица, в съответствие с изискването на чл.31 от ЗДОИ е
необходимо тяхното съгласие за предоставянето и на заявителя, но във всички
случай административния орган е длъжен да се произнесе с административен акт
или на основание чл.34 от ЗДОИ или на основание чл.37 от ЗДОИ, но не и да
прекратява производството по предоставяне на обществена информация.
С оглед изхода на
делото и предвид заявеното искане за присъждане на разноски по спора, ответника
следва на основание чл.143, ал.1 от АПК да бъде осъден да заплати разноски по
делото в размер на 10 лева, който са заплатени като държавна такса за
образуването му.
Водим от горното и на основание
на чл.200, ал.1 от АПК във вр. с чл.28 и сл. от ЗДОИ, като счете, че жалбата на
П.П.П. ***, подадена чрез пълномощника му адвокат В., срещу Решение
№АСД-22-1/07.01.2021г. на Областния управител на Област Монтана е основателна и
на основание чл.143, ал.1 от АПК, ответника следва да заплати сторените по
делото разноски, I-ви състав на
Административен съд Монтана
ОТМЕНЯ Решение
№АСД-22-1/07.01.2021г. на Областния управител на Област Монтана, с което е
прекратено производството по Заявление вх.№АСД-22-6/31.12.2020г., с което
оспорващия е поискал предоставяне на обществена информация по реда на ЗДОИ.
ИЗПРАЩА преписката на Областния
управител на Област Монтана за произнасяне по Заявление
вх.№АСД-22-6/31.12.2020г. подадено от П.П.П. ***.
ОСЪЖДА Областния управител на
Област Монтана, ЕИК * да заплати на П.П.П. ***, ЕГН * разноски по воденото съдебно
производство в размер на 10 (десет) лева.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба от страните участващи в производството по
реда на чл.200, ал.2 от АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: