Р Е Ш Е Н И Е
№ 260508, 26.11.2020г. , гр. БУРГАС
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Бургаският районен съд, осми
наказателен състав,
на единадесети ноември,
две хиляди и двадесета година,
в публично
заседание, в следния състав:
Председател: П. Георгиева
секретар: Златка
Калоянова
прокурор:…………………..
като разгледа докладваното
от съдия Георгиева наказателно административен характер дело № 4437 по описа за
2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда чл.59 - 63 от ЗАНН и е образувано по повод жалбата на Г.Ж.Ж. ЕГН ********** с адрес *** против наказателно постановление № 20-0769-003416/17.09.2020г., издадено от началника група към ОД на МВР-Бургас, Сектор „ПП”, с което за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.175, ал.1, т.1 от ЗДвП на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 150 лева и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 4 месеца, за нарушение на чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП на основание чл.183, ал.1, т.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 10 лева, като в съответствие с Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012г. за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение
са
отнети 8 контролни точки и за нарушение на чл.147, ал.1 ЗДвП на основание
чл.181, т.1 от ЗДвП на жалбоподателя е наложена глоба от 50 лева.
Иска
се отмяна на наказателното постановление, като се изтъкват доводи за незаконосъбразност и наличие на основания за приложението
на чл.28 от ЗАНН. Наред с това е направено искане при условията на евентуалност
за изменение на постановлението, по отношение размера и срока на наложените
наказания.
Жалбата е процесуално допустима, тъй като
е подадена от надлежна страна, в законоустановения преклузивен срок за обжалване.
Съдът, като прецени поотделно и в
съвкупност представените по делото доказателства и съобрази закона в контекста
на правомощията си по съдебния контрол, намери за установено от фактическа и
правна страна следното :
На 12.08.2020г. на жалбоподателя е
съставен акт за установяване на административно нарушение за това, че на 12.08.2020г. около 14:30 часа в гр.Бургас
по ул.“София“ до бл.* на ж.к.“*“ в посока към бул.“*“ е управлявал собствения
си мотоциклет „*“ с рег.№ ******, като
регистрационната табела не е поставена на определеното за целта място в
нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, а е поставена на подвижен механизъм, чрез
който номера се прибира под опашката на
мотоциклета, с цел да не се забелязва. Наред с горното жалбоподателя не е носил
свидетелство за регистрация на моторно превозно средство II част в нарушение на чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП и не
е предоставил превозното средство на годишен технически преглед в нарушение на чл.147,
ал.1 от ЗДвП.
От
формална страна в акта за установяване на административно нарушение са
налице реквизитите на чл.42 от ЗАНН. Същият е подписан от жалбоподателя без възражения,
като е получил препис от акта срещу подпис. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН
писмени възражения не са депозирани.
Въз основа на така съставения акт е издадено и обжалваното понастоящем наказателно постановление № 20-0769-003416/17.09.2020г., издадено от началника група към ОД на МВР-Бургас, Сектор „ПП”, с което за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.175, ал.1, т.1 от ЗДвП на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 150 лева и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 4 месеца, за нарушение на чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП на основание чл.183, ал.1, т.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 10 лева, като в съответствие с Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012г. за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение
са
отнети 8 контролни точки и за нарушение на чл.147, ал.1 ЗДвП на основание
чл.181, т.1 от ЗДвП на жалбоподателя е наложена глоба от 50 лева.
Съгласно разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП по пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета,
които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места. От цитираната императивна норма следва извода, че
моторните превозни средства следва да са с поставени на определените места
регистрационни табели, за да се движат по пътищата за обществено ползване.
Съгласно чл.10, ал.5 от Наредба № I-45 от
24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,
временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени
от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни
средства, табелите с регистрационен номер се закрепват отпред и
отзад /или само отзад/ перпендикулярно на средното надлъжно сечение на превозното
средство, а когато това е невъзможно - в лявата част, така че да се осигури
тяхната видимост и осветеност нощно време. При закрепването не трябва да се
нарушава формата на табелата, целостта на
графиката и символите на номера. Алинея 7 на посочената норма предвижда, че на
мотоциклетите, мотопедите и ремаркетата табела
с регистрационен номер се поставя само
отзад. По делото са разпитани свидетелите П.П. и Т.У.,
като последният е пряк свидетел очевидец на нарушението. От техните показания
се установява, че регистрационната табела на процесния
мотоциклет е била в положение под седалката, посредством подвижен механизъм,
като по този начин не можело да се идентифицира моторното превозно средство,
нито визуално, нито с техническо средство. Показанията на разпитаните свидетели
са обективни, последователни и логични, като по делото няма данни за пряка или
косвена заинтересованост по делото, поради което бяха кредитирани напълно от
съда. При така установените фактически
обстоятелства, по безспорен и категоричен начин се установи, че жалбоподателят
е осъществил от обективна и субективна страна описаното нарушение.
Законодателят е вменил на водачите задължение да управляват моторни превозни
средства, с налични регистрационни табели, поставени на съответните им места.
Разпоредбата на чл.175, ал.1,
т.1 от ЗДвП предвижда, че се наказва с лишаване от право да управлява моторно
превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лева водач,
който управлява моторно превозно средство, което е регистрирано, но е без
табели с регистрационен номер или табелите с регистрационния номер не са
поставени на определените за това места. Наказанията са определени към средния размер и според съда се явяват
адекватни на тежестта на извършеното нарушение и са достатъчни за постигане на
целите по чл.12 от ЗАНН, тъй като жалбоподателят е бил многократно санкциониран
за нарушения на ЗДвП, видно от представената по делото справка за нарушител/
водач, поради което постановлението следва да бъде потвърдено в тази му част.
Съдът намира за доказано извършването на нарушение по чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП, за което и на основание чл.183, ал.1, т.1 от ЗДвП жалбоподателят е бил наказан с наказание глоба в размер на 10 лева. Разпоредбата на чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП вменява задължение на водачите на моторни превозни средства да носят свидетелство за регистрация на моторното превозно средство, което управляват, и за тегленото от него ремарке. Не е спорно по делото, че при извършената полицейска проверка жалбоподателя е управлявал мотоциклет „*“ с рег.№ *****, като не е представил на контролните органи свидетелството му за регистрация. От обективна страна жалбоподателят не е изпълнил задължението си по чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП, поради което правилно е санкциониран на основание чл.183, ал.1, т.1 от ЗДвП с глоба от 10 лева, която е в абсолютен размер и е законосъобразно определена от наказващия орган. Наказателното постановление е законосъобразно и обосновано и в тази му част, поради което следва да бъде потвърдено.
Разпоредбата на чл.147, ал.1 от ЗДвП предвижда, че регистрираните моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета, с изключение на пътните превозни средства на поделенията на въоръжените сили, мотопедите и пътните превозни средства с животинска тяга, подлежат на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност. Условията и редът за извършване на прегледа на превозните средства, с изключение на мотопедите, самоходните машини, колесните трактори и ремаркетата, теглени от тях, се определят с наредба на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията съгласувано с министъра на вътрешните работи. Съставът на нарушението е очертан в разпоредбата на чл.181, т.1 от ЗДвП, в която се предвижда, че се наказва се с глоба до 50 лева собственик или длъжностно лице, което без уважителни причини не представи в определения срок превозно средство за технически преглед. Няма спор, че към датата на проверката водачът, който е и собственик на моторното превозно средство не е изпълнил задължението си да представи собствения си мотоциклет за технически преглед, поради което правилно е ангажирана отговорността му за допуснатото нарушение. Наказателното постановление е законосъобразно и обосновано, поради което следва да бъде потвърдено в тази му част.
Съдът намира, че в случая и за трите нарушения не може да намери приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Преценката за маловажност подлежи на съдебен контрол, в който смисъл е Тълкувателно решение № 1/12.12.2007г. на ВКС, ОСНК, по т.д.№ 1/2007г. по описа на ВКС. В случая не е налице по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от този вид, което не може да обоснове хипотезата на маловажност.
Предвид изложените съображения, обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и обосновано, поради което и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, Бургаският районен съд
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 20-0769-003416/17.09.2020г., издадено от началника група към ОД на МВР-Бургас, Сектор „ПП”, с което на Г.Ж.Ж. ЕГН ********** с адрес *** за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.175, ал.1, т.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 150 /сто и петдесет/ лева и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 4 /четири/ месеца, за нарушение на чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП на основание чл.183, ал.1, т.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 10 /десет/ лева, като в съответствие с Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012г. за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение
са
отнети 8 /осем/ контролни точки и за нарушение на чл.147, ал.1 ЗДвП на
основание чл.181, т.1 от ЗДвП на жалбоподателя е наложена глоба от 50
/петдесет/ лева.
Решението
в тази му част подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните пред Административен съд-гр.Бургас.
Председател :/П/
Вярно с оригинала:З.К.