ОПРЕДЕЛЕНИЕ
29.01.2024г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Първи постоянен
тричленен състав на Административен съд - Русе, командирован в Административен съд – Ловеч, на
осн. заповед № РД-08-276/07.07.2023 г. на председателя на ВАС, в закрито
заседание на двадесет и девети януари през
две хиляди двадесет и четвърта година:
Председател: |
ДИАН ВАСИЛЕВ |
Членове |
ЕЛИЦА ДИМИТРОВА |
ГАЛЕНА ДЯКОВА |
като разгледа докладваното от съдията Дякова ч.к.а.н.д. № 458
по описа на АС - Ловеч за 2023 г., за
да се произнесе взе предвид следното:
Производството е чл. 229
и сл. от АПК вр. § 4б, ал. 2 от ДР на ЗИНЗС.
Образувано е по частна
жалба на Г.В.В.,
понастоящем в Затвора гр. ***,
с вх. № 2849/09.09.2022
г. по описа на Административен съд – Враца, против определение № 471/26.08.2022 г., постановено по адм. д. № 358/2022
г. по описа на Административен съд Враца,
с което е оставена без
разглеждане жалбата му срещу отказ за предоставяне на информация на
Министерство на правосъдието по реда на
чл.76 ЗИНЗС – за предоставяне на копие от Заповед на Началника
на Затвора Плевен за монтиране на 12бр. камери в к.307 и к.309 в 5-та група,
пост 15 на ОЗ Плевен, прекратено е производството по делото и Г.В. е осъден да
заплати д.т. в размер на 10лв, както и 150лв на ГДИН гр.София за възнаграждение
на юрисконсулт. Иска се отмяна на оспореното определение. В частната жалба е
направено искане за предоставяне на правна помощ.
Съдът, след като се запозна с делото установи:
В Административен съд Плевен е постъпила искова молба /имаща
характер на жалба/ вх.№2600 /05.05.2022г. по описа на съда, от Г.В.В. против
Министерство на правосъдието. Молбата/жалба е насочена срещу отказа за предоставяне на информация от Министерство
на правосъдието по реда на чл.76 от ЗИНС – предоставяне на копие от Заповед на
Началника на Затвора Плевен за монтиране на 12бр. камери в к. 307 и к.309 в 5та
група, пост 15 на ОЗ Плевен, по заявление от 05.04.2022г.Молбата е препратена
по компетентност на ГД“ИН“. След отвод
на всички съдии от АС Плевен, делото е изпратено за разглеждане на
Административен съд Враца. С определение № 471 от 26.08.2022г. по АД 358 по
описа за 2022г. на АС Враца жалбата е
оставена без разглеждане , Г.В. е осъден да заплати 10лв д.т. по сметката на АС Враца, както и да заплати
150лв разноски на ГД“ИН“.
Срещу Определение № 471 от 26.08.2022г. по АД 358 по описа за
2022г. на АС Враца Г.В.В. е подал частна
жалба и молба с вх.№ 2849 от 10.09.2022г. с която е поискал назначаване на
правна помощ, като е приложил декларация за материално състояние.
С резолюция в з.з. от 29.12.2022г. съдията докладчик е приел, че
жалбата е подадена в срок и следва делото да се докладва за разпределяне на
касационен състав.
С Определение №12 от 05.01.2023г. по чкад № 785 по описа за 2022г.
на АС Враца тричленен състав е отстранил
съдиите от АС Враца от разглеждане на делото,
прекратил е производството и е изпратил делото на ВАС за определяне на друг равен по степен
съд , който да го разгледа.
С Определение № 725 от
24.01.2023г. по АД № 479 по описа за
2023г. тричленен състав на ВАС изпраща делото за разглеждане от АС Ловеч. След
отвод на всички съдии в този съд, в АС
Ловеч със Заповед № РД-08-276 от 07.07.2023г. на Председателя на Върховния
Административен съд, са командировани съдиите Диан Василев, Елица Димитрова и
Галена Дякова, който да разгледат ч.к.а.н.д. № 458 по описа на АС - Ловеч за 2023 г., като с
протокол от 15.06.2023г. е определен съдия докладчик Дякова.
Касационният състав е върнал ч.жалба на първоинстанционния съд /с
определение № 870/28.08.2023г. по чкад № 57 / 2023г. на АС Ловеч/ за
произнасяне по искането за предоставяне на правна помощ,
С Определение №668 от
07.11.2023г. по АД № 358/2022г. по описа на АС Враца, искането е оставено без
уважение. Определението е връчено на В. на 13.11.2023г./л.36 АД № 358/2022г. по описа на АС Враца/ и е влязло в сила на 21.11.2023г.
В поставената за разглеждане частна касационна жалба се излагат съображения за неправилност
на обжалваното определение. Иска се неговата отмяна и връщане на делото на
първоинстанционния съд за продължаване на съдопроизводствените действия по
него.
Частната жалба е допустима, същата е подадена в срок , тъй като
съобщението за определение № 471/26.08.2022г. по АД№358/2022г. АС Враца е връчено
на В. на 31.08.2022г., а ч.к.жалба е подадена от него по пощата чрез
затворническата администрация на 05.09.2022г./л.9 чкад № 785 по описа за 2022г.
на АС Враца/.По ч.к. жалба не се дължи д.т. на основание чл.212, ал.2 АПК
вр.чл. 95 ал.5 ГПК. За частния жалбоподател е неприложимо изискването по
чл.212, ал.2 вр. чл.231 от АПК за приподписване на частната жалба, тъй като той
е лице, лишено от свобода с влязла в сила присъда.
Разгледана по същество частната жалба е неоснователна.
За да остави жалбата без
разглеждане и да прекрати производството по нея първоинстанционен състав на Адм
С-Ловеч
е приел, че искането на В., основаващо се на чл.76, ал.1, т.1 от ЗИНЗС, не
касае издаването на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, поради което е счел жалбата за недопустима и на основание чл. 159, т. 1 от АПК е прекратил производството по нея.
Определението в тази част е правилно.
Разпоредбата на чл. 76,
ал. 1, т. 1-т. 3 от ЗИНЗС урежда правото на лишените от свобода да искат
информация за въпроси, свързани с изпълнението на присъдата, размера на
изтърпяната част на наказанието и възможностите за облекчаване условията на
изтърпяване на наказанието, както и предсрочно и условно предсрочно
освобождаване. Не се касае и до административна услуга, към която да е
приложима нормата на § 8 от ПЗР на АПК. Този текст предвижда, че уредените в
кодекса производства за издаване на индивидуални административни актове и тяхното
обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при извършването на
административни услуги, както и при обжалването на отказите за извършването им,
освен ако в специален закон е предвидено друго.
За да бъде издаден обаче
административен акт по чл. 21 от АПК, под формата на предоставяне на исканата
административна услуга, не е достатъчно да издаването на такъв акт да е било
поискано, както явно счита частният жалбоподател. Необходимо е издаването му да
е предвидено в закона - чл. 4, ал. 2, чл. 21, ал. 1 и чл. 59, ал. 2, т. 4,
предложение второ от АПК. В ЗИНЗС няма установени правила за реда, по който
орган на затворническата администрация е длъжен да се произнесе по искан за
предоставяне на информацията, която жалбоподателят, в качеството си на заявител,
претендира. Никъде в закона не е предвидено издаването на административен акт
при предоставяне на информацията по чл. 76 от ЗИНЗС. Не е предвидено и по повод
на така поисканата информация някакъв орган, посочен в разпоредбите на Глава
Трета от ЗИНЗС, да предоставя претендираната от жалбоподателя административна
услуга. Следователно предоставянето на информацията не може да бъде приравнено
на извършването на административна услуга по смисъла на § 1, т. 2, б.
"г" от ДР на ЗА (в този смисъл вж. определение № 5424 от 10.04.2019
г. на ВАС по адм. д. № 3510/2019 г., III о.).
Относно искането да се отмени определението в частта, в
която жалбоподателят е осъден да заплати д.т. в размер на 10лв., съдът намира
искането за неоснователно. Съдът е осъдил В. да заплати д.т., като същият не е
поискал от съда предварително освобождаване от заплащане на д.т., не е представил пред съда доказателства за
наличието на основания за освобождаването му от д.т., като в края на исковата
молба е посочил, че в тези производства не се дължи заплащане на д.т. с оглед
разпоредбата на чл.76, ал.1 ЗИНЗС. В ч.к.жалба са развити съображения, че В. не
разполага с необходимите средства за заплащане на .т.
Съдът служебно изиска от АД 87 по описа за 2023г. на АС
Ловеч събраните писмени доказателства
във връзка със семейното и имуществено
състояние на Г. В. във връзка с обичайните му искания за освобождаване от д.т.
по многобройните заведени от него съдебни производства. Събраните доказателства
са във връзка с изследване на предпоставките за приложението на чл.83 от ГПК,
при наличие на които такси и разноски не се внасят и задължението на съда да се
съобрази с посочените в нея обстоятелства : доходите на лицето и на неговото
семейство; имущественото състояние, удостоверено с декларация; семейното
положение; здравословното състояние; трудовата заетост; възраст и други
констатирани обстоятелства
Настоящият състав изследва условията на чл. 83, ал. 2 ГПК за
освобождаване от държавна такса и приема, че жалбата е неоснователна. Съдът е
изискал актуална към произнасянето
справка от Сектор ПП при ОД на
МВР-Велико Търново, от Агенция по вписванията, Служба по вписванията гр. Велико
Търново, където на имената на Г. В. и съпругата му А.В. са отбелязани
притежавани недвижими имоти и МПС-та, лични и в режим на съпружеска
имуществена общност.
Съгласно справка от 16.08.2023 г. от ОД на МВР – гр. Велико
Търново, Сектор „Пътна полиция”, се установява , че Г.В. притежава пет МПС,
върху които са наложени запори. Съпругата му — А.С.В., притежава автомобил,
който не е запориран. Двамата имат сключен граждански брак от 1986 г., съгласно
приложено удостоверение и справка в НБД, а автомобилът е придобит през 1993 г.
и на база презумцията по чл. 18, ал. 2, чл. 20, чл. 21, ал. 3, във вр. с ал. 1
от СК е прието, че същият е в режим на СИО. От получени справки за В. и съпругата му от АВ е установено , че
двамата притежават редица недвижими имоти, които са ипотекирани с кредитори в
голямата си част частни лица и ипотекарни длъжници - жалбоподателят и съпругата му. Налице са и
заличавания на договорни ипотеки. Някои имоти са под наложена възбрана, но не
всички, като за част от тях възбраните са заличени. През 2017г., а и в по-ранен
период са налице продажби на имоти, чиито собственици са тези лица. Има вписан
договор за наем с наемодател
жалбоподателят и месечен наем 1200 лева,удостоверено в справката. С
оглед предоставените справки за имотното състояние на жалбоподателя съдът установява, че ч.ж.В. и съпругата му притежават
множество недвижими имоти и автомобил.
Съдът счита, че наличните имущества са достатъчни и не е налице невъзможност
за жалбоподателя да заплати д.т. от 10
лева.
Първоинстанционният съд правилно е осъдил В. да заплати д.т. в
размер на 10лв, тъй като производството не е освободено от заплащане на д.т. и
такава се дължи по реда на чл. т.2б, б.“а“ от Тарифа № 1 към Закона за
държавните такси за таксите, събирани от съдилищата, прокуратурата,
следствените служби и Министерството на правосъдието в размер на 10 лева.
Така мотивиран, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ
В СИЛА
определение № 471/26.08.2022
г., постановено по адм. д. № 358
/2022 г. по описа на Административен съд - Враца.
Определението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
|
ЧЛЕНОВЕ |
1. |
2. |