ОПРЕДЕЛЕНИЕ №
гр.Сливен 10.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд Сливен, в закрито съдебно заседание на десети март през две хиляди двадесет и втора година в състав
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : СЛАВ БАКАЛОВ
като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 8 по описа за 2022 год., за да се произнесе съобрази :
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 171, т. 5 буква „б“ от ЗДвП..
Образувано е по жалба на И.И. ***
против принудителна административна мярка (ПАМ) по чл. 171, т.5 б.
"б" от ЗДвП, наложена му с протокол № 012927/15.11.2021 г. издаден от
с. в отдел „Строителен контрол“ при Община Сливен – В. Г. Е.-Ю., относно МПС с
рег.№ СН8595КА. Направено е искане за отмяна на наложената принудителна
административна мярка, като незаконосъобразна.
Въз основа на представените по делото доказателства съдът
приема за установено следното от фактическа страна:
Не е спорно, че по разпореждане на специализиран контролен
орган – с. в отдел „Строителен контрол“ при Община Сливен, на 15.11.2021 г. е
приложена обжалваната принудителна административна мярка - "преместване на
паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик или на
упълномощения от него водач". Съгласно съставения Протокол №
012927/15.11.2021 г. за осъществено преместване на неправилно паркирано пътно
превозно средство, (л.27) МПС с рег. № СН8595КА е било паркирано на ул. „Криволак" – детското, на пътна маркировка М14, с което
създава опасност и нарушаваща чл.98 ал.1 т.1 от ЗДвП – основание за прилагане
на ПАМ по чл.
171, т. 5, б. "б" от ЗДвП. След репатрирането автомобилът е
оставен за съхранение на общински специализиран паркинг, като съгласно
представения касов бон, заплатена е сумата от 50 лв. в полза на ОП Градска
мобилност Сливен.
С вх. № 9400-23625/15.11.2021 г. И.И.
е подал жалба до Кмета на Община Сливен, с която се оспорва извършването на
вмененото нарушение, действията на общинските служители и е направено искане за възстановяване на
сумата от 50 лв. (л.12)
С писмо изх.№ SZ(194)-00-147/09.12.2021 Директора на ОП Градска мобилност Сливен е изпратил до
оспорващия отговор на подадената жалба, с което го е уведомил за основанията и
обстоятелствата при които е наложена процесната ПАМ. (л.24) Това писмо е
съобщено на оспорващия на 17.12.2021 г. видно от извадка от изходящия дневник
на ОП Градска мобилност Сливен, приложено с писмо изх.№ SZ(111)-00-0014/02.03.2022
г.
Видно от становище на пълномощника на Кмета на Община
Сливен вх.№ СД-01-01-856/08.03.2022 г. Кмета на Община Сливен не е делегирал на
Директора на ОП Градска мобилност Сливен
да се произнася по жалби против ПАМ по чл.
171, т. 5, б. "б" от ЗДвП.
Видно от Заповед № РД15-2476 от 14.10.2019 г. на Кмета на
Община Сливен, на издателя на процесния административен акт – с. на общинска
администрация Сливен, са възложени правомощията да прилага ПАМ по чл.
171, т. 5 от ЗДвП. (л.32-33) Съгласно чл.93 ал.3 от АПК административните
актове на специализираните изпълнителни органи на общината се обжалват пред
кмета на общината. В този смисъл именно кмета на община Сливен е следвало да се
произнесе по подадената от И. жалба вх.
№ 9400-23625/15.11.2021 г.
В разпоредбата на чл. 97, ал. 1 от АПК е предвидено, че
когато компетентният да разгледа подадената по административен ред жалба орган
е едноличен, той е задължен в двуседмичен срок от получаване на преписката да
се произнесе по жалбата, с която е сезиран от оспорващия. Съответно нормата на чл.
97, ал. 5 от АПК регламентира, че когато компетентният да разгледа жалбата
или протеста орган не се произнесе в срока по ал. 1, законосъобразността на
административния акт може да се оспори пред съда, ако актът подлежи на
оспорване по съдебен ред. Следователно произнасянето на горестоящия
административен орган по подадената жалба е ограничено с определените в закона
срокове, изтичането на които са от значение и за срока за обжалване по съдебен
ред, предвид разпореденото в чл.
149, ал. 3 от АПК.
По аргумент за противното от чл.
172, ал. 1 ЗДвП за принудителната административна мярка по чл.
171, т. 5, б. "б" ЗДвП писмената форма не е изискване за
валидност, т. е. мярката се налага с устно разпореждане на компетентното лице и
се изразява във фактическото преместване на пътното превозно средство. В този
смисъл във връзка с този административен акт не се съставя преписка, която да
бъде предоставена на горестоящия административен
орган. Поради тази причина срокът за произнасяне по чл.197 ал.1 от АПК започва
да тече с постъпване на жалбата при горестоящия
административен орган.
В случая срокът по чл.
97, ал. 1 от АПК, за произнасяне на Кмета на Община Сливен по подадената от
И. жалба вх. 9400-23625/15.11.2021 г. против приложената на 15.11.2021 г. ПАМ,
е започнал да тече на 15.11.2021 г. и е изтекъл на 29.11.2021 г. След като в
този срок компетентният да разгледа жалбата орган не се е произнесъл,
законосъобразността на приложената ПАМ е можело да се оспори по съдебен ред в
срока по чл.
149, ал. 3 от АПК т. е в 14
дневен срок от крайната дата, на която е следвало да се произнесе горестоящият административен орган. Следователно срокът за
оспорване на ПАМ чрез подаване на жалба до съда в хипотезата на чл.
149, ал. 3 от АПК е започнал да тече на 30.11.2021 г. и съответно е изтекъл
на 14.12.2021 г. Жалбата до Административен съд – Сливен е подадена чрез Община
Сливен на 29.12.2021 г., към която дата обаче срокът по чл.
149, ал. 3 от АПК е бил изтекъл и съотв. правото
на И. да оспори по съдебен ред приложената ПАМ, е било вече преклудирано.
В случая не може да се приеме, че писмо изх.№
SZ(194)-00-147/09.12.2021 Директора на
ОП Градска мобилност Сливен е произнасяне на горестоящ
административен орган, тъй като на първо място липсва такова съдържание и на
второ място липсва такава компетентност. Дори и да се приеме, че това писмо е създало
у оспорващия впечатление за разглеждане на подадената жалба, то му е връчено на
17.12.2021 г., отново след изтичането на срока чл.
149, ал. 3 от АПК, когато е преклудирано правото
на оспорване на процесната ПАМ.
Константната практика на ВАС приема, че оспореният
индивидуален административен акт по чл.
171, т. 5, б. "б" от ЗДвП представлява принудителна
административна мярка, приложена с разпореждане в устна форма. Предвид формата
на акта в него не може да бъде посочено пред кой орган и в какъв срок може да
се обжалва. Това обстоятелство води до извод за приложимост на разпоредбата на чл.
140, ал. 1 от АПК. Съгласно посочената разпоредба, когато в
административния акт или в съобщението за неговото издаване не е указано пред
кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба, съответният срок за обжалване
по този дял се удължава на два месеца. (Определение № 6580 от 26.05.2017 г. на
ВАС по адм. д. № 4911/2017 г., VII о.,)
В случая обаче правото на жалба е реализирано от адресата
на процесната ПАМ, който е подал жалба до горестоящия
административен орган. Непроизнасянето на този орган в срока по чл.97 ал.1 от АПК е основание за оспорване на административния акт пред съда, което е
ограничено от срока по чл.149 ал.3 от АПК. В този случай е приложим именно
срокът по чл.149 ал.3 от АПК, а не този по чл.140 ал.1 от АПК, тъй като първата
правна норма се явява специална.
Предвид изложеното съдът намира, че жалбата на И.И. против наложена на 15.11.2021 г. ПАМ по чл. 171, т.5 б.
"б" от ЗДвП, издадена от с. в отдел „Строителен контрол“ при Община
Сливен – В. Г. Е.-Ю., относно МПС с рег.№ СН8595КА, като подадена след изтичане
на нормативно регламентираните преклузивни срокове за
съдебно оспорване, е процесуално недопустима. Това е пречка за разглеждането й
по същество с произнасяне по нейната основателност. Поради което жалбата следва
да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено на
основание чл. 159, т.5 от АПК.
С оглед изложеното и на основание чл. 159, т.5 от АПК, съдът
О П Р
Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба
на И.И.И. с адрес ***
против принудителна административна мярка (ПАМ) по
чл. 171, т.5 б. "б" от ЗДвП, за която е съставен протокол № 012927/15.11.2021
г. издаден от с. в отдел „Строителен контрол“ при Община Сливен – В. Г. Е.-Ю.,
относно МПС с рег.№ СН8595КА.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 8/2022 г. по описа на Административен съд – Сливен.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване в седмодневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на преписи от същото пред ВАС гр.София.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :