РЕШЕНИЕ
№ 17
гр. Сандански , 23.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – САНДАНСКИ, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в
публично заседание на двадесет и четвърти юни, през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Рая Д. Манолева
при участието на секретаря Венета Бл. Петрова
като разгледа докладваното от Рая Д. Манолева Административно
наказателно дело № 20211250200277 по описа за 2021 година
и за да се произнеса, взех предвид следното:
Производството е с правно основание чл.59 от ЗАНН и е образувано по жалба на КР. В.
М. от гр. Сандански, район „Поленишки път“, ЕГН – **********, с адрес за призоваване: гр.
Сандански, ул.“Мара Бунева“ № 18А-чраз адв.Д.А., против Наказателно постановление
№ 20-0339-000901/18.09.2020г. на Началник РУ – Сандански към ОДМВР - Благоевград, РУ
– Сандански, с което на жалбоподателя за административни нарушения по чл.190, ал.3,
чл.100, ал.1, т.1, чл.140, ал.1 и чл.150А, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.185, чл.183, ал.1, т.1,
пр.1,2, чл.175, ал.3, пр. 1 от ЗДвП е наложено административно наказание “Глоба”,
съответно: в размер на 20,00/двадесет/ лева – за първото нарушение; 10,00/десет/ лева – за
второто; 200/двеста/ лева и лишаване от право да управлява МПС за срок 6 месеца – за
третото нарушение и 20,00/двадесет/ лева - за последното, като на основание Наредба № Iз-
2539 на МВР е постановено отнемането на общо 10 контролни точки.
В жалбата се сочи, че процесното НП е незаконосъобразно, изтъкват се доводи, че
същото е издадено при нарушение на процесуалните правила и материалния закон. Излагат
се съображения за липса на умисъл и недоказаност на нарушението от субективна страна.
Иска се от съда да отмени НП като неправилно и незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не изразява
становище по жалбата си.
1
Административно-наказващият орган и Районна прокуратура – Сандански, редовно и
своевременно призовани, не ангажират представители по делото и не изразяват становище
по спора.
Съдът, след като съобрази доводите на страните, събрания по делото доказателствен
материал и закона, установи от фактическа страна следното:
На 10.07.2020г. длъжностни лица при РУ – ***** - актосъставителят И.Я., в
присъствието на свидетеля В.Т., съставил на жалбоподателя АУАН, за това че на същата
дата около 15.20 часа в гр. Сандански по ул.“Младост“ в посока от Интер-хотел ***** към
Пазара, управлявал собствения си лек автомобил марка „Алфа Ромео“ с рег. № *****,
който не е регистриран по надлежния ред, видно от Разрешение за временно движение
/СРМПС/ № *****, валидно до 23.02.2020г. При извършената на място справка с ОДЧ-
Сандански и РСОД контролните органи установили също, че водача управлява с неплатени
глоби в законоустановения срок за доброволно плащане, както и не представя пред
полицейските служители СУМПС и КТ, с което е осъществил състава на адм.нарушения по
чл.190, ал.3, чл.100, ал.1, т.1, чл.140, ал.1 и чл.150А, ал.1 от ЗДвП. АУАН бил съставен на
място в присъствие на водача, който го подписал без възражиния.
Въз основа на акта за нарушение, на 18.09.2020г. Началник РУ – ***** към ОДМВР –
*****, РУ – *****, като надлежно упълномощен представител на административно-
наказващия орган, е издал атакуваното НП 20-0339-000901/18.09.2020г., с което на
жалбоподателя за административни нарушения по чл.190, ал.3, чл.100, ал.1, т.1, чл.140, ал.1
и чл.150А, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.185, чл.183, ал.1, т.1, пр.1,2, чл.175, ал.3, пр. 1 от
ЗДвП е наложено административно наказание “Глоба”, съответно: в размер на
20,00/двадесет/ лева – за първото нарушение; 10,00/десет/ лева – за второто; 200/двеста/ лева
и лишаване от право да управлява МПС за срок 6 месеца – за третото нарушение и
20,00/двадесет/ лева - за последното, като на основание Наредба № Iз-2539 на МВР е
постановено отнемането на общо 10 контролни точки.
НП е връчено лично на жалбоподателя на 25.05.2021 година, видно от отбелязването
върху разписката към НП, приложено по делото.
Посочените в акта за нарушение фактически констатации се потвърждават с
показанията на свидетелите И.Я. и В.Т.. Изложената фактическа обстановка съдът прие за
установена въз основа на показанията на посочените свидетели, както и приложените към
административно-наказателната преписка и приети по делото писмени доказателства.
Гласните и писмените доказателства, събрани по делото са безпротиворечиви относно
подлежащите на доказване факти и установяват по несъмнен начин възприетата фактическа
обстановка, като последователни и логични.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:
2
Жалбата е депозирана от надлежно лице в установения от закона 7-дневен срок от
връчване на НП, поради което е допустима, разгледана по същество е частично основателна,
по следните съображения:
Постановлението е издадено при спазване на установената за това от закона процедура
и от компетентен за това орган.
На първо място – по отношение на нарушението, залегнало в пункт 1 от НП – по
чл.190, ал.3 ЗДвП:
Съдът счита, че незаплащането от водача на МПС в срока по чл.190, ал.3 от ЗДвП
наложено наказание глоба с НП и/или електронен фиш, не представлява съставомерно от
обективна страна деяние - административно нарушение, като основание за налагане на
санкция по чл.185 от ЗДвП. Текста на чл.190 ЗДвП визира начина на изпълнение на
наложените административни наказания, като ал.3 регламентира срока за заплащане на
наложеното наказание "глоба", след влизане в сила на наказателното постановление или
съдебно решение. Неплащането на глобата в този срок не ангажира
административнонаказателна отговорност на дееца, а предполага реализиране на вземането
по принудителен ред, включително и чрез налагане на ПАМ по реда на чл.171, ал. 2, б. "д"
ЗДвП, поради което съдът следва да отмени наказателното постановление в тази част.
По отношение на нарушението в пункт 2 от НП - по чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП:
От събраните по делото доказателства се установява и доказва по безспорен начин, че
жалбоподателят от субективна и обективна страна е извършил административното
нарушение по чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП , тъй като, като водач на МПС на процесната дата и
място не е носил СУМПС и контролния талон към него. Описаното нарушение е подведено
под правилната квалификация, съответно по чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП . С оглед извършеното
административно нарушение, правилно е ангажирана административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя на основание чл.183, ал.1, т.1, пр.1, 2 ЗДвП, като е било
наложено административно наказание глоба в предвидения от закона фиксиран размер,
който също не подлежи на корекция от страна на съда.
По отношение на нарушението в пункт 3 от НП - по чл.140, ал.1 от ЗДвП:
След анализа на събраните по делото доказателства, настоящият съд намира, че
наказващият орган е приложил правилно закона, като е приел, че е налице нарушение по
смисъла на чл.140, ал.1 от ЗДвП респ. чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП (Нова – ДВ, бр. 101 от 2016
г., в сила от 21.01.2017 г.), с автор – жалбоподателя М.. Съдът изцяло кредитира показанията
на актосъставителя Я. и св.Т., тъй като техните показания са конкретни, ясни и
последователни, изясняват в пълнота всички факти и обстоятелства във връзка с посоченото
в акта нарушение, а именно управление на автомобил с монтирани табели – с рег. №
250М988 с изтекъл срок на валидност на разрешение за временно движение № *********,
3
който е изтекъл на 23.02.2020г. и в контекста на писмените доказателства по делото, а
посоченото от М. в жалбата, е необосновано и недоказано. Показанията на свидетелите Я. и
Т., които показания съдът кредитира като обективни, са в подкрепа на изложените факти и
обстоятелства в АУАН и НП. Установено е по безспорен начин, че на 10.07.2020г. преди
извършване на полицейска проверка водачът М. е управлявал л.а., който не е бил
регистриран по надлежен ред както изисква чл.140, ал.1 от ЗДвП и НАРЕДБА № I-45 от
24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства
и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002г., изм., бр. 67 от 2012г., бр. 20 от
2018г.). Очевидно в конкретния случай, става дума за български временен номер №
250М988, като същият е изтекъл на 23.02.2020г., а нарушението е установено на 10.07.2020г.
При тези доказателства, правилно е посочено, че същият е нарушил разпоредбата на чл.140,
ал.1 ЗДвП, за което му е наложено наказание на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, т.к.
законодателят изрично е разписал наличието на регистрация по надлежния ред, което в
настоящия случай безспорно не е сторено от административнонаказаното лице. Всеки водач
на МПС е длъжен да е запознат и да спазва разпоредбите на ЗДвП и подзаконовите актове
по прилагането му, които уреждат режима на обществените отношения свързани с
движението по пътищата в това число и правилата, на които следва да отговарят водачите
на МПС. Безспорно в случая е налице виновно поведение на административнонаказаното
лице, което по разбиране на настоящия съдебен състав е извършило административно
нарушение, тъй като поставените временни рег. табели са били с изтекъл срок.
Съдът намира, че при установяване на административното нарушение, санкционирано
на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП не са допуснати съществени процесуални
нарушения, не са били налице и условията на чл.28 от ЗАНН – с ДВ, бр. 101 от 2016г., в
сила от 21.01.2017г.) в ЗДвП е въведена нова санкционна разпоредба на чл.175, ал.3
съгласно, която се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за
срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно
средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с
регистрационен номер. Обществената опасност на това нарушение е значителна,
доближаваща се до тази на деянието по чл.345, ал.2 вр. с ал.1 от НК, която по разбиране на
настоящия съд изключва приложението на чл.28 от ЗАНН, независимо от причините за
допускане на настоящото нарушение, посочени от жалб.М..
От субективна страна, жалбоподателят е осъществил състава на посоченото
административно нарушение виновно. Като правоспособен водач на МПС – лек автомобил,
той е съзнавал, че с действията си нарушава императивно установени и вменени му със
закон задължения, предвиждал е обществено опасните последици от тези си действия и е
искал тяхното настъпване.
АУАН и НП съдържат всички изискуеми от закона задължителни реквизити, като и в
4
двата документа нарушението извършено от жалбоподателя е описано достатъчно ясно и в
този смисъл не създава каквито и да е затруднения да се разбере в какво се е изразило то.
Съдът не намира основания и за ревизиране на размера на наложената санкция.
Съгласно разпоредбата на чл.75, ал.3, пр.1 ЗДвП - Наказва се с лишаване от право да
управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв.
водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния
ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. В случая наказанието
глоба е индивидуализирано в предвидения от закона минимален размер, който също не
подлежи на корекция от страна на съда.
По отношение на последното нарушение, залегнало в пункт 4 от НП – по чл.150А, ал. 1
ЗДвП:
В конкретния случай в хода на съдебното следствие се установява по безспорен начин,
че с действията си жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна състава
на нарушението по чл.150а, ал.1 от ЗДвП, тъй като на процесната дата същия е управлявал
МПС – лек автомобил марка „Алфа Ромео“ с рег. № 250М988 със СУМПС с изтекъл срок на
валидност. Безспорно, от показанията на полицейските служители се установява, че на
място при извършената проверка, същите констатирали, че жалбоподателя действително
управлява МПС като СУМПС е с изтекъл срок на валидност - Разрешение за временно
движение /СРМПС/ № *****, валидно до 23.02.2020г., което обстоятелство контролните
органи установили чрез направена справка в масивите на КАТ. Същевременно, от
приложената по делото справка за нарушител/водач от Началника на РУ – Сандански /л.24-
29 от делото/, безспорно се установява, че със Заповед за прилагане на административни
мерки № 19-0339-000585/19.10.2017г., на жалбоподателя временно е било отнето СУМПС до
предоставяне на сключена валидна застраховка „Гражданска отговорност“.
От субективна страна, жалбоподателят е осъществил състава на посоченото
административно нарушение виновно. Като правоспособен водач на МПС – лек автомобил,
той е съзнавал, че с действията си нарушава императивно установени и вменени му със
закон задължения, предвиждал е обществено опасните последици от тези си действия и е
искал тяхното настъпване.
АУАН и НП съдържат всички изискуеми от закона задължителни реквизити, като и в
двата документа нарушението извършено от жалбоподателя е описано достатъчно ясно и в
този смисъл не създава каквито и да е затруднения да се разбере в какво се е изразило то.
Съдът не намира основания и за ревизиране на размера на наложената санкция.
Съгласно разпоредбата на чл.185 ЗДвП - за нарушение на този закон и на издадените въз
основа на него нормативни актове, за което не е предвидено друго наказание, виновните се
наказват с глоба 20 лв. В случая наказанието глоба е индивидуализирано в предвидения от
закона фиксиран размер, който също не подлежи на корекция от страна на съда.
5
Съдът намира така определеното наказание за съответно на тежестта на извършеното
нарушение, както и съобразено с обществената опасност на нарушителя, в контекста на
наличието и на други нарушения, извършени от жалбоподателя (видно от приложената по
делото Справка за нарушител/водач, същият многократно е санкциониран за нарушения на
ЗДвП), обосновават и извод за наличие на склонност на жалбоподателя да не се съобразява с
разпоредбите на ЗДвП.
АУАН и НП са издадени при спазване изискванията на чл.42, чл.52, ал.4 и чл.57 от
ЗАНН и при правилна преценка, че не са налице условията на чл.28 и чл.29 от ЗАНН или
тези на чл.34 от ЗАНН.
Не са налице основания за изменение на наложените като вид и размер минимални
административни наказания на основание чл.175, ал.3 от ЗДвП. Настоящият съд намира
наложените административни наказания за съответни, правилно определени и справедливи,
съобразени с изискванията на чл.27 от ЗАНН. Правилно са били отнети и 10 /десет/
контролни точки на основание чл.6, ал.1, т.5 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012г. изд. от
МВР и чл.175, ал.3 от ЗДвП.
Така мотивиран, и на основание чл.63, ал.1 вр. с ал.5 от ЗАНН, Съдътдневен срок от
съобщаването му на страните.
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 20-0339-000901/18.09.2020г. на Началник
РУ – ***** към ОДМВР - *****, РУ – *****, в частта, с която на жалбоподателя КР. В.
М. от гр. *****, район „Поленишки път“, ЕГН – **********, за административно
нарушение по чл.190, ал.3 от ЗДвП, на основание чл.185 ЗДвП е наложено административно
наказание “Глоба” в размер на 20,00/двадесет/ лева.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 20-0339-000901/18.09.2020г. на
Началник РУ – ***** към ОДМВР - *****, РУ – *****, в частта, с която на
жалбоподателя КР. В. М. от гр. *****, район „Поленишки път“, ЕГН – **********, за
административно нарушение по чл.100, ал.1, т.1 ЗДвП, на основание чл.183, ал.1, т.1, пр.1,2
ЗДвП е наложено административно наказание “Глоба”, в размер на 10,00 /десет/ лева.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 20-0339-000901/18.09.2020г. на
Началник РУ – *****към ОДМВР - ***** РУ – *****, в частта, с която на жалбоподателя
КР. В. М. от гр. *****, район „Поленишки път“, ЕГН – **********, за административно
нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.175, ал.3, пр.1 ЗДвП е наложено
наказание „Глоба“ в размер на 200/двеста/ лева и лишаване от право да управлява МПС за
срок 6 месеца.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 20-0339-000901/18.09.2020г. на
Началник РУ –***** към ОДМВР - Благоевград, РУ – *****, в частта, с която на
жалбоподателя КР. В. М. от гр. *****, район „Поленишки път“, ЕГН – **********, за
административно нарушение по чл.150А, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.185 ЗДвП е
6
наложено наказание „Глоба“ в размер на 20,00/двадесет/ лева.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 20-0339-000901/18.09.2020г. на
Началник РУ – ***** към ОДМВР - Благоевград, РУ – *****, в частта, с която на
жалбоподателя КР. В. М. от гр. *****, район „Поленишки път“, ЕГН – **********, на
основание Наредба № Iз-2539 на МВР е постановено отнемането на общо 10 контролни
точки.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
Благоевград, по реда на АПК, в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сандански: _______________________
7