Решение по дело №594/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1597
Дата: 24 април 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237150700594
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 1597

Пазарджик, 24.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - VI състав, в съдебно заседание на двадесет и пети март две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: СВЕТОМИР БАБАКОВ
   

При секретар РАДОСЛАВА МАНОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТОМИР БАБАКОВ административно дело № 20237150700594 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) във вр. с чл. 145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Гъбиланд“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: Област: Пазарджик, Община: Пазарджик, с. Черногорово, п.к. 4456, [улица], № 1, представлявано от А. Г. З. против Ревизионен акт № Р-16001322004346-091-001/09.03.2023 г., издаден от П. Д. С. на длъжност началник на сектор - възложил ревизията и С. М. З. на длъжност главен инспектор по приходите - ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 182/25.05.2023 г. на Директора на Дирекция „ОДОП“ гр. Пловдив.

В жалбата са релевирани доводи, че аргументите на ревизиращите органи не кореспондират с материалния закон и със събраните в производството доказателства. В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адвокат П., който поддържа жалбата и излага становище за незаконосъобразност на ревизионния акт, по което претендира отмяната му, ведно с присъждане на разноски по представен списък.

Ответникът - Директорът на Дирекция „ОДОП“ - Пловдив при ЦУ на НАП, чрез процесуален представител юрисконсулт Д., в писмено становище излага доводи за неоснователност на жалбата и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд - Пазарджик, като анализира събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Началото на ревизионното производство е сложено със Заповед за възлагане на ревизия (ЗВР) № Р-16001322004346-020-001/24.08.2022 г., издадена от П. Д. С. на длъжност началник на сектор „Ревизии“ при ТД на НАП Пловдив, като е определен срок за приключване на ревизията до 3 месеца, считано от датата на връчване на заповедта. Със ЗИЗВР № Р-16001322004346-020-002/22.11.2022 г. и ЗИЗВР № Р-16001322004346-020- 003/21.12.2022 г., издадени от органа, възложил ревизията, е продължен срокът за приключване на ревизията до 24.01.2023 г.

За резултатите от ревизията и в срока по чл. 117, ал. 1 от ДОПК е съставен Ревизионен доклад (РД) № 16001322004346-092-001/07.02.2023 г. като липсват данни дружеството да е подало възражение срещу РД, на основание чл. 117, ал. 5 от ДОПК.

Констатациите в РД са дали основание на ревизиращите да издадат процесния Ревизионен акт (РА) № Р-16001322004346-091-001/09.03.2023 г., издаден от П. Д. С. на длъжност началник на сектор - възложил ревизията и С. М. З. на длъжност главен инспектор по приходите - ръководител на ревизията. Отказано е правото на приспадане на данъчен кредит през м. 07.2022 г. по 122бр. фактури, издадени от „СТАРТ 57“ ЕООД в м.08.2022 г., с предмет диворастящи гъби и плодове, на стойност 988 319 ,00 лв. и ДДС 197 663,80 лв., подробно описани в РД.

В ревизионния акт са посочени фактическите и правните основания за неговото издаване. Ревизиращият орган е извършил анализ на доказателствата, относими към данъчното облагане на жалбоподателя за спорните периоди, като е изложил подробно съображенията, мотивирали фактическите и правни изводи. Съгласно разпоредбата на чл. 120, ал. 2 ДОПК, ревизионният доклад е неразделна част от ревизионния акт. Изложените в РД мотиви, предвид цитирания чл. 120, ал. 2 ДОПК, представляват мотиви и на РА. В този смисъл е и трайната и непротиворечива съдебна практика, обективирана в множество решения на ВАС. В РД са изложени подробни мотиви на ревизиращите органи, обосноваващи изводите им относно установяването на задължения по ЗДДС.

Предвид изложеното и съобразно разпоредбата на чл. 160, ал. 2 ДОПК, съдът приема, че ревизионният акт е издаден от компетентен орган по приходите, на основание чл. 119, ал. 2 ДОПК, след надлежно възложена ревизия, съгласно чл. 112 и чл. 113 ДОПК, в предвидената от закона форма и съдържа реквизитите, посочени в чл. 120 ДОПК.

Издаваденият ревизионен акт е бил атакуван по административен ред, като с Решение № 182от 25.05.2023 г. на Директора на Дирекция ОДОП - Пловдив при ЦУ на НАП, ревизионният акт е потвърден изцяло.

В законоустановения срок е подадена жалба и е иницирано настоящото съдебно производство.

Предмет на настоящото производство е отказан данъчен крпедит за м.07.22 г. по 122 бр. Фактури издадени от “Старт 57” ЕООД. Фактурите са както следва:

№ на фактура

Дата

ЕИК на доставчик

Име на доставчик

Предмет на доставка

ДО в лв.

ДДС в лв

 

*********

6

16.06 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТАРКА

8200

1640 I

 

*********

8

13.06.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ПЬБА МАНАТАРКА

8150

1630

 

50GOOGQ05

4

21,06.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТАРКА

8130

1626

 

*********

6

2306.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТАРКА

8110

1622

 

*********

7

24 06.202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТАРКА

7990

1598

 

*********

8

2506.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТАРКА

7970

1594

 

*********

9

26 06 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТАРКА

7930

1586

 

*********

1

28 06.202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТРКА

7950

1590

 

*********

0

07 06 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

СУХА ГЪБА МАНАТАРКА

8190

1638

 

*********

3

10.06.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

СУХА ГЪБА МАНАТАРКА

7000

1400

 

*********

5

12.06.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ЧЕРНИЦА

7460

1492

I

 

*********

1

01,06 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТАРКА

8316

1663.2

 

*********

2

02.06.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТАРКА

8283

1656,6 |

 

*********

7

07 06.202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТАРКА

8295

1659

 

*********

8

08.06.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТАРКА

8263,5

1652,7

 

*********

9

19 06 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ПЬБА МАНАТАРКА

8180

1636

 

*********

2

22 06 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТАРКА

8312,5

1662.5

 

*********

3

23.06.202

2

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТАРКА

8265

1653

 

*********

4

24.06.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД J

ПРЯСНА ГЪБА МАНАТАРКА

8284

1656.8

 

4000С0002

26 06.202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8280

1656

 

6

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

2806.202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8262

1652,4

 

8

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

08.06.202

BG203001077

СТАРТ 57

СУХА ГЪБА

8100

1620

 

9

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

08 06.202

BG203001077

СТАРТ 57

СУХА ГЪБА

8100

1620

 

1

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

09.06.202

BG203001077

СТАРТ 57

СУХА ГЪБА

8000

1600

 

2

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

11 06.202

BG203001077

СТАРТ 57

ЧЕРНИЦА

7920

1584

 

4

2

 

ЕООД

. __________

 

 

 

*********

13.06.202

BG203001077

СТАРТ 57

ЧЕРНИЦА

7680

1536

 

6

2

 

ЕООД

 

 

 

 

*********

14 06 202

BG203001077

СТАРТ 57

ЧЕРНИЦА

7800

1560

 

7

2

 

ЕООД

 

 

 

 

*********

16.06.202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8280

1656

 

9

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

19 06.202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8160

1632

 

2

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

22 06.202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8170

1634

 

5

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

27 06.202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

7910

1582

 

0

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

29.06.202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

7830

1566

 

2

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

30 06 202

BG *********

СТАРТ 57

прясНа манатарка

7870

1574

 

3

2

 

ЕООД

 

 

 

 

*********

12.06202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8240

1648

 

2

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

15 06 202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8250

1650

 

5

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

17.06 202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8100

1620

 

7

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

20.06.202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8090

1618

 

0

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

21 06 202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8293,5

1658,7

 

1

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

5000С0002

25.06 202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8246

1649.2

 

5

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

7

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

29.06 202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8190

1638

 

9

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

3006.202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8244

1648,8

 

0

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

02.06202

BG203001077

СТАРТ 57

СУХА ГЪБА

8260

1652

 

5

2

 

_ ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

04,06 2022^

 

Старт 57

СУХА ГЪБА

8000

1600

 

7

»

-------

BG203001077

ЕООД

--------

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

8

05.06.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

СУХА ГЪБА МАНАТАРКА

8160

1632

 

*********

03.06.202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8261

1652,2

 

3

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

04 06.202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА

8250

1650

 

4

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

05 06.202

BG2030G1077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8228

1645,6

 

5

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

06 06 202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8316

1663.2

 

6

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

09 06202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8242.5

1648.5

 

9

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

500000ОС1

11 06 202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

3280

1656 !

 

1

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

15 06.202

BG203001077

СТАРТ 57

ЧЕРНИЦА

8300

1660

 

8

2

 

ЕООД

 

 

 

 

*********

17.06 202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8256

1651.2

 

0

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

18.06 202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8184

1636.8

 

1

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

20 06202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

7824

1564.8

 

3

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

01.06.202

BG203001077

СТАРТ 57

СУХА ГЪБА

8330

1666 I

 

4

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

03.06 202

BG203001077

СТАРТ 57

СУХА ГЪБА

8200

1640

 

6

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

10 06 202

BG203001077

СТАРТ 57

прясна гъба

8211

1642.2

 

0

2

 

ЕООД

манатарка

 

 

 

*********

13 06 202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8290

1658

 

3

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

1406202

BG203001077

СТАРТ 57

ПРЯСНА ГЪБА

8300

1660

 

4

2

 

ЕООД

МАНАТАРКА

 

 

 

*********

16 07.202

BG203001077

СТАРТ 57

ГЪБА МАНАТАРКА

7750

1550

 

2

2

 

ЕООД

 

 

 

 

*********

21 07 202

BG203001077

СТАРТ 57

ГЪБА МАНАТАРКА

7920

1584

 

7

2

 

ЕООД

 

 

 

 

*********

07.07 202

BG2Q3Q01Q77

СТАРТ 57

ГЪБА МАНАТАРКА

6250

1650

 

3

2

 

ЕООД

 

 

 

 

*********

08.07.202

BG203001077

СТАРТ 57

ГЪБА МАНАТАРКА

8180

1636

 

4

2

 

ЕООД

 

 

 

 

*********

0907.202

BG203001077

СТАРТ 57

ГЪБА МАНАТАРКА

8200

1640

 

5

2

 

ЕООД

 

 

 

 

*********

23.07 202

BG203001077

СТАРТ 57

ГЪБА МАНАТАРКА

8320

1664 |

 

9

2

 

ЕООД

 

 

 

 

*********

24 07 202

BG203001Q77

СТАРТ 57

ГЪБА МАНАТАРКА

8304

1660,8

 

0

2

 

ЕООД

 

 

 

 

*********

26.07 202

BG203001077

СТАРТ 57

ГЪБА МАНАТАРКА

8288

1657.6

 

2

2

 

ЕООД

 

 

 

 

*********

27.07 202

BG203001077

СТАРТ 57

ГЪБА МАНАТАРКА

8280

1656

 

3

2

 

ЕООД

 

!б1

 

 

*********

5

29 07 202 2

BG203001077

СТАРТ 57

ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8280

1656

i

____________ i

 

*********

7

31 07.202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8145

1629

 

*********

3

0407.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8040

1608

 

j ********* 4

05 07 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8250

1650

 

! ********* 5

06 07.202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8025

1605

 

*********

6

07.07 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8100

1620

 

*********

7

08 07.202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7965

1593

 

*********

9

1007.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7680

1536

 

********* 0

11.07 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8148

1629,6

 

********* 2

1307.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8120

1624

 

*********

3

14 07 202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7910

1582

'

 

********* 4

15.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7854

1570,8

 

*********

8

12 07 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8040

1608

 

*********

9

13.07 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8270

1654

 

*********

1

1507 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ОСНОВНИ

МАТЕРИАЛИ

7840

1568

 

*********

8

22.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7848

1569,6

 

*********

4

28.07202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8240

1648

 

*********

6

30.07202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8235

1647

 

*********

0

01 07 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8175

1635

 

*********

1

0207 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8070

1614

 

*********

2

03.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8310

1662

 

*********

8

09.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7800

1560

 

********* 1

12.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

!

8260

1652

 

*********

7

18.07.202

BG203001077

СТАРТ 57

ГЪБА МАНАТАРКА

8092

16184

 

********* 8

20.07.2022

BG203001077

 

Старт 57 еоод

ГЪБА МАНАТАРКА

8050

1610

 

*********

9

2007 202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7980

1596

 

*********

6

10 07.202 2

BG203G01077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8100

1620

 

*********

9

03.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7975

1595

 

*********

0

04.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБЪ МАНАТАРКА

7865

1573

 

*********

1

05.07 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8260

1652

 

*********

2

0607.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8300

1660

 

*********

3

17.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7650

1530

 

*********

5

19.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8330

1666

 

*********

8

02.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА

МАНАТАРКА

8140

1628

 

*********

2

23.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8232

1646,4

 

*********

3

24.07 202 2

BG203Q01077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7728

1545,6

 

*********

4

25.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7812

1562.4

 

*********

8

29.07 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8176

1635,2

 

*********

6

17 07 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7966

1593,2

 

*********

4

18 07 202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8120

1624

 

*********

6

20.07 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7990

1598

 

*********

0

21 07.202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8190

1638

 

*********

1

22.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8162

1632,4

 

*********

5

26 07 202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7700

1540

 

********* 27.07 202

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8302

1660,4

*********

7

(

28 07.202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8316

1663.2

*********

9

30.07.202

2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

8078

1615,6

*********

7

01 07 202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ПРЯСНА

МАНАТАРКА

8052

16104

*********

0

31 07.202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

ГЪБА МАНАТАРКА

7714

__

1542,8

*********

5

16 07.202 2

BG203001077

СТАРТ 57 ЕООД

Гъба манатарка

7950

1660,4

                           

 

За изясняване на фактическата обстановка по делото е назначена съдебно – счетоводна експертиза. Съгласно допуснатата съдебно-счетоводна експертиза и изслушаното заключение на вещото лице, което заключение съдът възприема като обективно, мотивирано и компетентно изготвено и в тази връзка го кредитира напълно, се установи, че издадените 122 бр. Фактури за м. 06 и 07 са отразени в счетоводните рагистри на “Гъбиланд” и “Старт 57”ЕООД. Приходите по процесните фактури са отразени по сметка 7011 “приходи от продажба на диворастящи гюби, трюфели и горски плодове”. В счетоводството на “Старт 57”ЕООД са отразени счетоводни записвания на начислен ДДС върху продажбите. Старт 57 ЕООД е заприходило в счетоводните си регистри 592 776 кг. прясна гъба манатарка и 8810 кг. Черница и по договори за покупко- продажба са заприходени 1049 кг. Суха гъба манатарка. Към процесните фактури с получател “Гъбиланд”ЕООД са представени приемо- предавателни протоколи, кантарни бележки, товарителници и пътен лист. От гледна точка на съставените документи и отразените счетоводни записвания в счетоводните записвания на “Гъбиланд” ЕООД, стово- паричният поток при получателя е установим.

За изясняване на фактическата обстановка по спора по делото са разпитани и свидетелите Е. Н. К. и И. К. Г.. От показанията на тези свидетели се установяват факти и обстоятелства, свързани с дейността на прекия доставчик на- “Старт 57” ЕООД и осъществените в полза на РЛ доставки. Показанията на тези свидетели са подробни, логични и последователни, като съдът отчита възможната заинтересованост на св. К., предвид служебните й взаимоотношения с ответника, поради което ги кредитира само в частта относно организационната дейност на дружеството и комуникациите й с партньори, но относно доставките от “Старт 57”ЕООД, свидетелката няма преки впечатления. Показанията на св. Гребчев съдът не ги кредитира, тъй като противоречат на кредитираните от съда писмени доказателства. В този смисъл, свидетелят е изготвил пътен лист от 01.06.2022 г. за МПС с рег. № [рег. номер] с маршрут Мало- Конаре- Паталеница- Братаница- Черногорово-Труд- Мало Конаре, а от справките, представени от АПИ София за движението на посочения автомобил се установява, че същия е пътувал на 01.06.2022 г. в района на гр. София.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи: Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 160, ал. 2 от ДОПК, съдебният контрол за законосъобразност и обоснованост на РА включва преценка дали той е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби при издаването му. Съдът, въз основа на приложените по делото доказателства, констатира, че обжалваният РА, е издаден от компетентен орган по смисъла на чл. 118, ал. 2 ДОПК, във връзка с чл. 7, ал. 1, т. 4 от Закона за НАП, в кръга на определените му правомощия и в предвидената форма, съгласно чл. 119 и чл. 120 ДОПК, включително разпоредителната част в табличен вид, в която е определен размерът на обжалваните задължения. По административната преписка е приложен РД и предвид разпоредбата на чл. 120, ал. 2 ДОПК, РД е неразделна част от РА и в този смисъл може да се приеме, че мотивите на РД са и мотиви на РА.

По делото са представени заповедите за възлагане на ревизията и процесният ревизионният акт на хартиен носител, заверени от страната, како и на електронен носител, подписани с електронен подпис. Представянето на електронните документи на хартиен носител като заверен от страната препис е допустимо по силата на чл. 184, ал. 1 от ГПК вр. § 2 от ДР на ДОПК. Съгласно чл. 13, ал. 1 от Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги (ЗЕДЕУУ) електронен подпис е електронен подпис по смисъла на чл. 3, т. 10 от Регламент (ЕС) № 910/2014, като според чл. 13, ал. 4 от ЗЕДЕУУ правната сила на електронния подпис и на усъвършенствания електронен подпис е равностойна на тази на саморъчния подпис. Според чл. 28, ал. 1 от ЗЕДЕУУ доставчикът на квалифицирани удостоверителни услуги води електронен регистър (база данни), в който публикува удостоверенията, които използва в дейността си като доставчик, издадените удостоверения и списъка на прекратените удостоверения.

В случая от направената служебна справка на представените документи на електронен носител и в публичния регистър на електронните подписи е видно, че лицата са имали валидни квалифицирани електронни подписи към датата на издаване на съответния документ и изброените ЗВР, РД и РА и решение на директора на ОДОП Пловдив са подписани с квалифициран електронен подпис от лицата, които са посочени. Следователно, не се установяват пороци, касаещи формалната законосъобразност и обоснованост на РА, както и компетентността на издателите му.

Въз основа на установеното от фактическа страна и на основание приложените по делото писмени доказателства, съдът намира, че оспореният акт е издаден от компетентен орган, в установената от закона форма и при спазване на процесуалните разпоредби при издаването му.

При издаването на ревизионния акт не са нарушени и материалните разпоредби.

Предмет на делото е отказано правото на приспадане на данъчен кредит по 122 бр. фактури, подробно описани по- горе, издадени от „СТАРТ 57“ ЕООД в м.06 и 07.2022 г., с предмет доставка на диворастящи гъби – манатарка и черница размер на 197 663,80 лв.и лихви за забава в размер на 9864,55 лв.

Процесните доставки са извършени от „Старт 57“ ЕООД, ЕИК *********. Посоченият предмет на дейност в ТРРЮЛНЦ на „Старт 57“ ЕООД е покупка на стоки или други вещи с цел продажба в първоначален, преработен или обработен вид, производство на стоки с цел продажба, търговско представителство и посредничество; дърводобив и дървопреработка, комисионни, спедиционни, складови, превозни сделки, транспортна дейност, счетоводни, хотелиерски, туристически, рекламни, информационни, програмни, импресарски или други услуги, както и всяка друга търговска дейност, незабранена със закон.

Отказ от признаване правото на приспадане на данъчен кредит през м.07.2022 г. по гореописаните 122 бр. фактури, издадени от „СТАРТ 57“ ЕООД през м. 09.2022 г. е направен на основание чл. 70, ал. 5 от ЗДДС във връзка с чл. 68, ал. 1, т. 1 и ал. 2 и чл. 69, ал. 1, т. 1 от ЗДДС, с мотив за липса на реално осъществени доставки на стоки по смисъла на чл. 6 от ЗДДС.

За да достигне до посочения извод проверяващият екип е приел, че от органите по приходите е изискана информация от проверяването лице, извършена е насрещна проверка на „Старт 57“ ЕООД. Събрани са редица писмени доказателства, включително информация от Агенция „Пътна инфраструктура“, но фактът на предаването на стоките от доставчика на ревизираното лице не се доказал.

Съгласно чл. 68, ал. 1, т. 1 от ЗДДС данъчен кредит е сумата на данъка, която данъчно задълженото лице има право да приспадне от данъчните си задължения по този закон за получени от него стоки или услуги. По правилото на чл. 69, ал. 1, т. 1 от ЗДДС получателят, регистрирано по закона лице, има право да приспадне данъка за стоките или услугите, които доставчикът му е доставил или предстои да му достави. Съгласно чл. 168 и чл. 178 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 г. относно общата система на данъка върху добавената стойност, за възникване на правото на приспадане на данъчен кредит и неговото упражняване има изискване получателят по доставката да разполага с фактура за доставката и доставката да е осъществена. Разпоредбите на Директивата относно уредбата на правото на приспадане на данъчен кредит са транспонирани в ЗДДС.

Както националното законодателство, така и приложимото европейско законодателство изискват да е налице осъществена доставка, за да възникне и се упражни правото на приспадане на данъчен кредит. В този смисъл за да се признае право на приспадане на данъчен кредит, е необходимо не само получателят да разполага с фактура, а и доставката да е осъществена. В този смисъл са и решения на СЕС по дело С-324/11 и по дело С-152/02, както и трайната съдебна практика на ВАС.

За да възникне право на приспадане на данъчен кредит за данъчно задълженото лице обаче, освен наличие на данъчен документ съгласно чл. 71, т. 1 от ЗДДС, отговарящ на изискванията по чл. 114 от закона, е необходимо да се установи и реалното осъществяване на доставките на стоките/услугите, за да бъде изключена възможността за неправомерно начисляване на данъка, с оглед разпоредбата на чл. 70, ал. 5 ЗДДС. В тежест на ревизираното лице, което упражнява право на приспадане на ДДС, е да докаже, че отговаря на предвидените условия за това.

Практиката на СЕС не освобождава данъчно задълженото лице от изискванията по ЗДДС да установи наличие на предпоставките за признаване правото на приспадане на данъчен кредит, първата от които е осъществяване на доставката на стоки. Тъй като ревизираното лице, в качеството си на получател на твърдените доставки, претендира принадлежност на материалното право на приспадане на данъчен кредит по тях, то в негова тежест е да удостовери с относимите доказателства по осъществяването им. От своя страна, органите по приходите с твърдението си за неосъществяването на спорните доставки, което представлява отрицателен факт, следва да докажат това си заключение от връзките и взаимодействията между констатираните факти и обстоятелства, анализа на наличните доказателства и дали те са достоверен източник на информация и обективират реално осъществени стопански операции.

От събраните по делото писмени доказателства се установява, че процесните 122 бр. фактури, издадени от „Старт 57“ ЕООД, съдържат реквизитите регламентирани в чл.114, ал.1 от ЗДДС и отговарят на изискванията на чл. 6, ал.1 от Закона за счетоводството за първични счетоводни документи, адресирани до външен получател. Фактурите са надлежно издадени от „Старт 57“ ЕООД и получени и осчетоводени по надлежния ред от „Гъбиланд“ ЕООД, подробно описано в приетото по делото заключение по съдебно – счетоводната експертиза, поради което и се иска приспадане на данъчен кредит. Тоест налице е първата предпоставка за приспадане на данъчен кредит – надлежно издадени фактури, които отговарят на законовите изисквания.

Съгласно чл. 6, ал. 1 от ЗДДС обаче, доставка на стока по смисъла на този закон е прехвърлянето на правото на собственост или друго вещно право върху стоката (както и всяко друго право на разпореждане със стоката като собственик - в сила от 01.01.2020 г.). Според изискването на чл. 24, предл. второ от ЗЗД, собствеността върху родовоопределени вещи, каквито са настоящите стоки, се прехвърля, когато бъдат определени по съгласие на страните или когато бъдат предадени. Съгласно постоянната практика на Съда на ЕС понятието „доставка на стоки“ по чл. 14, ал. 1 от Директива 2006/112/ЕО не се отнася до прехвърлянето на собствеността в предвидените от приложимите национално право форми, а включва всяка сделка по прехвърляне на материална вещ от определено лице, което овластява друго да се разпорежда фактически с нея като собственик (Решение от 08.02.1990 г. по дело С-320/88 - т. 7; Решение от 14.07.2005 г. по дело С-435/03 - т. 35, Решение от 03.06.2010 г. по дело С- 237/09 - т. 24, Решение от 18.07.2013 г. по дело С-78/12 - т. 33).

В случая контролните органи са стигнали до извод на нереалност на направената доставка, тъй като не може да се направи извод, че се е стигнало до индивидуализиране на родово определените вещи вид и количество чрез тяхното отделяне и транспортиране.

В писмените обяснения на прекият доставчик “Старт 57” ЕООД е посочено, че от началото на 2022 г., дружеството извършва дейност бране на сурови/пресни диворастящи гъби, бял и черен трюфел и горски плодове; добивът им е от територията на ТП ДГС Пазарджик в районите на с. Црънча, с. Паталеница, с. Дебръщица и местност „Добра вода“; за тази дейност има издадени разрешителни - позволително за ползване на недървесни горски продукти от МЗХ, разрешително за достъп до горските територии на МПС, превозен билет от ИАГ, удостоверение от ОДБХ за пункт за изкупуване на диворастящи гъби и горски плодове от ОДБХ-Пазарджик в с. Мало Конаре, обл. Пазарджик; дейността са извършва от 65 лица на трудов договор и 6 специално обучени кучета за добиване на трюфели - две собствени и четири под наем от Г. И. Л.; от фирмата е наета складова база и офис в землището на с. Мало Конаре, местност Капаница от Д. Х. Л. и с наети МПС - товарен автомобил „Мерцедес Атего 815“, 9 броя МПС с наемодател от „ИВИНДЪСТРИ“ ЕООД - 4 бр. буса за превоз на гъби и горски плодове и 5 бр. леки автомобили МПС за превоз на работници и служители; ежедневно се сформират временни импровизирани събирателни пунктове; добитата продукция се измерва и се съставя протокол от тричленна комисия; продукцията е предадена в склад на „ГЪБИЛАНД“ ЕООД с транспорт на „СТАРТ 57“ ЕООД - бусове с per. № [рег. номер], [рег. номер] и [рег. номер]; при предаване на стоките са съставяни и подписвани приемо-предавателни протоколи и товарителници; транспортните средства за управлявани от Н. З., И. Г., А. Д. и И. Л., които са изготвяли пътни листове; фактурите са платени в брой.

От Агенция „Пътна инфраструктура“ относно превозните средства с per. № № [рег. номер], [рег. номер] и [рег. номер] за периода от 01.06.2022 г. до 31.07.2022 г. е предоставена информация за наличие на данни само за превозно средство с per. № [рег. номер] и то само на една дата- 01.06.2022 г.„ като контролните точки на преминаване са извън посочения маршрут в изготвения за деня пътен лист, което обстоятелство сериозно компроментира доказателствената стойност на този пътен лист. За другите транспортни средства липсват данни в регистъра.

РЛ твърди, че е получило собствеността върху стоките от „СТАРТ 57“ ЕООД с приемо-предавателните протоколи, подписани двустранно между страните. За индивидуализиране на стоките чрез тяхното претегляне и отделяне са представени кантарни бележки, в които не е посочено място на претегляне и чии са подписите на продавач и купувач. Указано е нето тегло от съответен вид гъби, без да са посочено тегло на амбалаж и бруто тегло при претеглянето, респ. отделянето на процесиите стоки. Липсват доказателства и за надлежното транспортиране на стоките. Представените пътни листове са с липсващи реквизити, посочени са само водач, МПС, дата и обходени места, но липсват начален, краен километраж, изминати километри, час на тръгване, час на пристигане и доказателства за потребление на гориво. При преценка на съдържанието на представените пътни листи, няма как да се приеме за безспорно доказано, че тези курсове са извършени.Още повече, както вече се посочи, за пътния лист от 01.06.2022 г. е установено, че документира маршрут, който не е осъществен, предвид доказателствата от АПИ гр. София за преминати контролни точки в съвсем различна посока.

От представените от страна на доставчика “Старт 57” ЕООД документи, липсват доказателства за организирането на временен пункт за събиране на гъби в с. Паталеница и местност „Добра вода“, където се твърди че са добивани стоки от доставчика. Липсват доказателства за превоз на множеството работници на доставчика до местата за бране на гъби. Прави впечатление, че възнагражденията на работниците са определени в еднакъв размер за всички, без същите да се обвързвани с конкретен добив на гъби. Липсва икономическа логика при набрани различни количества гъби, всички работници да получат едно и също заплащане. За работниците, с които е сключен трудов договор не са изплащани осигуровки, което е допълнителен аргумент в насока фиктивност на трудовите правоотношения. В светлината иа изложените аргументи следва да бъда споделен изводът на ревизиращите оргавни, че доставчикът няма техническа и кадрова обезпеченост за осъществяване на доставките, не разполага с активи, които да потвърждават, че той действително е осъществил тези доставки.

Извършените ВОД няма как да обосноват извод за реалност на доставките на “Старт 57” ЕООД, тъй като от счетоводната документация не може да се направи извод за идентичност на доставените от “Старт 57” ЕООД стоки и тези които впоследствие са предмет на ВОД към италианското и белгийското дружество. Освен това, напълно възможно е РЛ да се е снабдило от други доставчици със стоките, които са впоследствие изнесени в преработен вид.

В този ред на мисли, следва да се посочи, че съдът кредитира напълно заключението на вещото лице по назначената съдебно-счетоводна експертиза, но дадените отговори по поставените въпроси не опровергават изводите на ревизиращите. По делото не е спорно счетоводното отразяване на фактурите, тяхното разплащане и предметът на същите. Документалното отразяване в счетоводството на дружеството на процесните фактури не може да служи като доказателство за реалното осъществяване на сделките по тях и да променя извода на органите по приходите, че в случая се касае за фиктивни сделки. Обстоятелството на завеждане на закупените стоки в счетоводството на „Гъбиланд” ООД не установява по безспорен начин, че доставчик на тези стоки е именно описания във фактурите доставчик и то в посочените във фактурите количества. В случая, за да бъде признато правото на данъчен кредит не е достатъчно да бъде установено наличието на стоката, а следва да бъде потвърден фактът, че именно доставчикът по фактурите е лицето, което е доставило и предало тази стока на ревизираното дружество. Следователно, макар по отношение на тези спорни доставки от жалбоподателя да са представени документи, удостоверяващи завеждането на въпросните стоки в счетоводството му, липсват обаче такива, които по безспорен и категоричен начин да доказват, че тези количества реално са измерени, предадени и транспортирани. Нещо повече, изводите на вещото лице са базирани единствено на счетоводното отразяване на фактурите в счетоводните регистри на жалбоподателя, но заключението не почива на проверка на данни и доказателства установяващи реалната фактическа доставка.

Като са взели предвид факта, че както „СТАРТ 57“ ЕООД, така и ревизираното лице не са представили безспорни доказателства относно реалното прехвърляне на собствеността на стоките и тяхното транспортиране, органите по приходите са направили правилен извод, че няма реално извършени доставки на стоки и правилно не е признато право на приспадане на данъчен кредит по спорните фактури.

По изложените съображения, жалбата на „Гъбиланд“ ЕООД се явява неоснователна, поради което същата следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода на делото, на основание чл. 161, ал. 1 изречение второ от ДОПК, на ответника следва да се присъдят разноски в размер на 12951,13 лв.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен съд – Пазарджик,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Гъбиланд“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: Област: Пазарджик, Община: Пазарджик, с. Черногорово, п.к. 4456, [улица], № 1, представлявано от А. Г. З. против против Ревизионен акт № Р-16001322004346-091-001/09.03.2023 г., издаден от П. Д. С. на длъжност началник на сектор - възложил ревизията и С. М. З. на длъжност главен инспектор по приходите - ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 182/25.05.2023 г. на Директора на Дирекция „ОДОП“ гр. Пловдив.

ОСЪЖДА „Гъбиланд“ ЕООД, ЕИК ********* да заплати на Национална агенция по приходите сумата в размер на 12951,13 лв. разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: