РЕШЕНИЕ
№ 136
гр. Елин Пелин, 18.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЕЛИН ПЕЛИН, IV СЪСТАВ НАКАЗАТЕЛНИ
ДЕЛА, в публично заседание на деветнадесети октомври през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Петко Р. Г.
при участието на секретаря Цветанка Анг. Н.а
като разгледа докладваното от Петко Р. Г. Административно наказателно
дело № 20221820200174 по описа за 2022 година
Производството е по чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалбата на Г. Г. П., ЕГН ......., с адрес: гр. Е. П., ул. „С. В.“ № .., срещу
наказателно постановление № 21-0262-000868 от 12.05.2022 г. на Началника на група към
ОДМВР София, РУ Елин Пелин, с което му са наложени административни наказания: глоба
в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца на основание чл.
175, ал. 3, пр. 1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) за извършено нарушение на чл.
140, ал. 1 ЗДвП, както и са отнети 10 контролни точки на основание Наредба № Iз-2539 на
МВР.
В жалбата се сочи незаконосъобразност и неправилност на атакуваното наказателно
постановление, като се иска изцяло отмяната му.
В съдебното заседание жалбоподателят чрез процесуалния си представител адв. В. излага
доводи за наличие на съществени процесуални нарушения и незаконосъобразност на
наказателно постановление.
Въззиваемата страна не изразява становище по жалбата.
РП Елин Пелин не изразява становище по жалбата.
Съдът, след като служебно провери атакуваното наказателно постановление, доводите на
страните и събраните доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за
установено следното от фактическа страна:
На 09.11.2021 г. свидетелите Д. К. Н. и Н. Г. М., служителите на РУ Елин Пелин, в гр. Елин
1
Пелин спрели за проверка автомобил, който се управлявал от жалбоподателя. След
извършена проверка се установило, че автомобилът е с прекратена регистрация.
Според справка има данни за прекратена регистрация на 24.08.2021 г.-без ГО, а на
09.11.2021 г. има служебно възстановяване по чл. 143, ал. 10 ЗДвП при уведомяване от ГФ
за валидна ГО. Представена е полица на застраховка Гражданска отговорност със срок на
валидност от 09.11.2021 г. до 08.11.2021 г. Свидетелката К. Г.а П.а сочи, че брат й Г. Г. П.
закупил автомобила през 2021 г. и не е знаел, че има неплатени вноски по полицата на
застраховка Гражданска отговорност.
Срещу жалбоподателя е бил съставен акт за установяване на административно нарушение
(АУАН) GA № 426728 от 09.11.2021 г. от Д. К. Н., мл. автоконтрольор РУ Елин Пелин, за
това, че на 09.11.2021 г. в 21.00 ч. в гр. Елин Пелин по ул. Витоша управлява собствения си
л. а. „Тойота Ярис“ с рег. № ...., като при направена справка в АИС Регистрация се
установило, че автомобилът е с прекратена регистрация по чл. 143, ал. 10 ЗДвП от
24.08.2021 г., с което е нарушил чл. 140, ал. 1 ЗДвП. Актът е подписан от актосъставителя Д.
К. Н., свидетеля при установяване на нарушението Н.Г. М., както и от жалбоподателя, като
последният получил препис от акта и не е вписал възражения в акта. В срока по чл. 41, ал. 1
ЗАНН не е постъпило възражение.
С постановление за отказ за образуване на досъдебно производство от 18.04.2022 г.
прокурор от РП Елин Пелин е отказал да образува досъдебно производство за извършено
престъпление общ характер и е прекратил пр. преписка № 278/2022 г. по описа на РП Елин
Пелин.
Въз основа на АУАН на жалбоподателя е съставено наказателно постановление № 21-0262-
000868 от 12.05.2022 г. на Началника на група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин, с което
му са наложени административни наказания: глоба в размер на 200 лева и лишаване от
право да управлява МПС за 6 месеца на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от Закона за движение
по пътищата (ЗДвП) за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 ЗДвП, както и са отнети 10
контролни точки на основание Наредба № Iз-2539 на МВР за това, че на 09.11.2021 г. в
21.00 ч. в гр. Елин Пелин по ул. Витоша управлява собствения си л. а. „Т. Я.“ с рег. № ....,
като при направена справка в АИС Регистрация се установило, че автомобилът е с
прекратена регистрация по чл. 143, ал. 10 ЗДвП от 24.08.2021 г., с което е като е извършил:
1. управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред.
Представена е заповед с рег. № 8121з-515/ 14.05.2018 г. на министъра на вътрешните работи
относно компетентността на актосъставителя и административнонаказващия орган.
Фактическа обстановка съдът приема за безспорно установена от горепосочените писмени
доказателства, както и от гласните доказателство, като съдът кредитира изцяло показания на
свидетелите Д. К. Н., Н. Г. М. и К. Г.а П.а, възприемайки ги като непротиворечиви и
кореспондиращи с останалите доказателства по делото.
Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави следните правни
изводи:
2
По допустимостта на жалбата, съдът намира, че същата е допустима, тъй като е подадена в
срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу наказателно постановление, което подлежи на
обжалване. Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 08.04.2022 г. и е
обжалвано на 14.04.2022 г.
Според чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата по пътищата, отворени за
обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това
места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни
превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и
заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата. Цитираният текст от чл.
140, ал. 1 ЗДвП съдържа две основни хипотези, които съдържат в себе си отделни
подхипотези, които административнонаказващият орган не е прецизирал, и не е посочил коя
точно е приел, че е осъществена. В разпоредбата на чл. 175, ал. 3 ЗДвП е предвидил
наказание за водач на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано,
но е без табели с регистрационен номер. В АУАН не е посочен какъв е надлежния ред, а
разпоредбата на чл. 175, ал. 3 ЗДвП е бланкетна и следва да бъде конкретизирана със
съответната разпоредба на закона или подзаконовия нормативен акт. Такъв подзаконов акт е
наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм.,
бр. 67 от 2012 г., бр. 20 от 2018 г.), която определя условията и реда за регистриране, отчет,
спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркетата, теглени от
тях, собственост на български физически и юридически лица, както и реда за служебно
предоставяне и за предоставяне срещу заплащане на данни за регистрирани пътни превозни
средства. Липсата на конкретизация отнема възможността на жалбоподателя да узнае в
цялост параметрите на претендираната спрямо него отговорност и съответно го поставя в
невъзможност да осъществи защитата си, с оглед разпоредбата на чл. 44, ал. 1 ЗАНН. Тъй
като се касае за особено съществени нарушения, довели до нарушения на императивни
разпоредби на ЗАНН и ограничили правото на защита на наказаното лице, наличието на
тези нарушения обуславя отмяна на атакуваното наказателно постановление.
Според разпоредбата на чл. 143, ал. 10 ЗДвП служебно се прекратява регистрацията на
пътни превозни средства, за които е получено уведомление от Гаранционния фонд по чл.
574, ал. 11 от Кодекса за застраховането, и се уведомява собственикът на пътното превозно
средство. Служебно прекратена регистрация на пътно превозно средство се възстановява
служебно при предоставени данни за сключена застраховка от Гаранционния фонд по реда
на чл. 574, ал. 6 или по желание на собственика след представяне на валидна застраховка
„Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Според разпоредбата на чл. 143, ал. 11
ЗДвП служебно прекратяване на регистрацията на регистрирано пътно превозно средство се
3
извършва с отбелязване в автоматизираната информационна система в случаите, предвидени
в глава шеста. Няма данни собственикът на лекия автомобил да е надлежно уведомен за
прекратяване на регистрацията от Гаранционния фонд, както и няма доказателства
жалбоподателят да е знаел за прекратяването на регистрацията на автомобила. В този случай
табелите с регистрационен номер и част 2 на свидетелството за регистрация на пътното
превозно средство се отнемат със съставянето на акта за установяване на
административното нарушение. В случая при служебното прекратяване на регистрацията
няма доказателства да е изпълнено и задължението по ал. 11 да се отнемат регистрационните
табели на автомобила. Наличието на поставени регистрационни табели на автомобила са
попречили на жалбоподателя да осъзнае общественоопасния характер на извършеното от
него действие по управление на автомобила и да предвиди или да допусне настъпването на
тези последици. Липсата на субективна страна от състава на нарушението прави деянието
несъставомерно по чл. 175, ал. 3 ЗДвП.
С оглед изложеното, съдът намира, че издаденото наказателното постановление е
незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено в частта, с която на
жалбоподателя са наложени глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява
МПС за 6 месеца на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от Закона за движение по пътищата
(ЗДвП) за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 ЗДвП.
Относно отнемането на контролни точки на основание Наредба № Із-2539 на МВР:
Съдът намира жалбата за недопустима – отнемането на контролни точки не е
административно наказание и не е част от производството по налагане, съответно
обжалване на наложено административно наказание. По съществото си актът в частта по
отнемането на контролни точки, макар да е отразен в наказателното постановление,
съставлява вид регистрационен режим за контролно отчитане чрез точки на нарушенията,
извършени от водачите на моторни превозни средства. По изложените съображения, съдът
следва да постанови прекратяване на производството в частта му, в която се обжалва
отнемането на контролни точки.
Мотивиран от изложеното съдът и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 ЗАНН
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 21-0262-000868 от 12.05.2022 г. на Началника на
група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин, в ЧАСТТА, в която на Г. Г. П., ЕГН ..., с адрес:
гр. Е.. П., ул. „С.В.“ №..., са наложени административни наказания: глоба в размер на 200
лева и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от
Закона за движение по пътищата (ЗДвП) за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 ЗДвП.
ПРЕКРАТЯВА производството по делото в частта по отнемането на контролни точки на
основание Наредба Iз-2539 от 17.12.2012 г. на министъра на вътрешните работи.
Решението може да бъде обжалвано в четиринадесетдневен срок от съобщението за
4
изготвянето му пред Административен съд - София област по реда на глава ХІІ-та на АПК.
Съдия при Районен съд – Елин Пелин: _______________________
5