Решение по дело №482/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 октомври 2019 г. (в сила от 30 октомври 2019 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20197140700482
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

                                Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               547/30.10.2019 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на двадесет и четвърти октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав:  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Антоанета Лазарова                                                        разгледа

Адм.дело №482/2019г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. Административно процесуален кодекс (АПК) във вр. с чл.40 ал.1 Закон за достъп до обществена информация (ЗДОИ)

         Образувано е по жалба на П.П.Т. ***, подадена чрез пълномощника му адвокат К*** , срещу Отказ №03 07-07/13.09.2019г. на Началник отдел „Административни дейности и собственост“ в Дирекция „Административно правно обслужване и управление на собствеността“ на Министерски съвет на Република България, с което на оспорващия е отказан достъп до обществена информация по заявление вх.№03 07-97/10.09.2019г. В жалбата се поддържа, че оспорения административен акт е незаконосъобразен, като се моли да бъде отменен и административния орган бъде задължен да предостави исканата обществена информация. В съдебно заседание оспорващият поддържа жалбата си и развива доводи за отмяна на оспорения административен акт. 

         Ответната страна в постъпил по делото писмен отговор оспорва жалбата. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168 ал.1 АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Отказ №03 07-07/13.09.2019г. на Началник отдел „Административни дейности и собственост“ в Дирекция „Административно правно обслужване и управление на собствеността“ на Министерски съвет на Република България, с което на оспорващия е отказан достъп до обществена информация по заявление вх.№03 07-97/10.09.2019г. За постанови отказа за предоставяне на исканата обществена информация, административния орган е изложил мотиви, че исканата информация е класифицирана, тоест налице основанията на чл.31, ал.1, т.1 ЗОДОИ да бъде предоставена на заявителя.

От фактическа страна, а и не се спори между страните, се установява следното:

Със заявление заявление вх.№03 07-97/10.09.2019г. (л.8 по делото), оспорващия е заявил до Председателя на Министерски съвет искане за предоставяне на обществена информация. С оспорения Отказ №03 07-07/13.09.2019г. на Началник отдел „Административни дейности и собственост“ в Дирекция „Административно правно обслужване и управление на собствеността“ на Министерски съвет на Република България на оспорващия е отказан достъп до обществена информация по заявление вх.№03 07-97/10.09.2019г., като жалбата с вх. №03 07-97/30.09.2019г., с която е сезирана настоящата съдебна инстанция, е подадена в законоустановения срок и е процесуално допустима.

От така описаната фактическа обстановка, съдът, въз основа на събраните по делото писмени доказателства, стига до следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.3, ал.1 ЗДОИ този закон е прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. Характерът на поисканата обществена информация касае дейността на Междуведомстведомствен съвет по въпросите на военно – промишления комплекс и отбаранителномобилизационната подготовка на страната, тоест Министър председателя на Република България е задълженият орган по смисъла на чл.3 ЗДОИ. В случая със Заповед №В-193/07.11.2017г. на Министър председателят на Република България (л.12 по делото) са утвърдени правила работа по предоставяне на информация по реда на ЗОДОИ в администрацията на Министерски съвет и е определен служител, който да взема решения по заявленията за предоставяне на обществена информация. Със Заповед №В-2/03.01.2018г. на Министър председателят на Република България (л.13 по делото) е изменена  Заповед №В-193/07.11.2017г. на Министър председателят на Република България, като на В*** К*** П*** на длъжност Главен експерт в отдел „ Административни дейности и собственост“ са предоставени правомощия да се произнася по заявленията подадени по реда на ЗОДОИ. Със Заповед №В-96/21.05.2018г. на Министър председателят на Република България е изменена Заповед №В-193/07.11.2017г. на Министър председателят на Република България и  Заповед №В-193/07.11.2017г. на Министър председателят на Република България, като на В*** К*** П*** на длъжност Началник на отдел „Административни дейности и собственост“ са възложени правомощия да произнася по заявленията подадени по реда на ЗОДОИ, тоест оспореният отказ изхожда от компетентен административен орган.

Спазени са изискванията за форма на административния акт предвидени с разпоредбата на чл.38 ЗДОИ, тъй като са изложени правното и фактическото основание за отказ по този закон, датата на приемане на решението и редът за неговото обжалване.

Не се установява наличието на съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което да е опорочило воденото административно производство в такава степен, че да налага отмяна на оспорения административен акт.

По разбиране на настоящият съдебен състав, отказа за предоставяне на обществена информация е в съответствие с приложимия материален закон и целта на закона. Това е така, тъй като съгласно разпоредбата на чл.37, ал.1, т.1 ЗОДОИ, основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация е налице, когато исканата информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон, както и в случаите по чл. 13, ал. 2. В случая, след като исканата от оспорващия информация се явява с ниво на класификация за административният орган са налице основанията предвидени в материалния закон да я предостави на заявителя. Това е така, тъй като по отношение на информацията която е класифицирана се прилага разпоредбата на чл.3, ал.1 Закон за защита на класифицирана информация (ЗЗКИ), съгласно който достъп до класифицирана информация се предоставя само на лица, получили разрешение за достъп, при спазване на принципа "необходимост да се знае", освен ако този закон предвижда друго. Разпоредбата на чл.37, ал.1, т.1 ЗОДОИ изрично е предвидила, че ако исканата информация е класифицирана е налице основание за постановяване на отказ за предоставяне на заявителя, тоест в случая отказа е постановен в съответствие с материалния закон.

Следва да се отбележи с оглед изчерпателност, че от представеното  по делото от оспорващия извлечение от протокол на междуведомствената комисия, което не е прието като доказателство, се установява, че същото е с гриф „поверително“, тоест информацията в него попада в обхвата на чл.28, ал.2, т.3 ЗЗКИ, съгласно който информацията, класифицирана като държавна тайна, се маркира с гриф за сигурност "Поверително" - в случаите, когато нерегламентиран достъп би застрашил суверенитета, независимостта или териториалната цялост на Република България или нейната външна политика и международни отношения, свързани с националната сигурност, или би могъл да създаде опасност от възникване на вреди, или да причини такива вреди в областта на националната сигурност, отбраната, външната политика или защитата на конституционно установения ред. По разбиране на настоящият съдебен състав, постановения отказ за предоставяне на исканата информация е в съответствие и с целта на закона, тъй като обстоятелството, че исканата информация е класифицирана предполага, че нерегламентираното предоставянето на същата на неограничен брой лица би застрашило значителен обществен интерес, който в случая е свързан с отбраната на Република България.

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспорения  Отказ №03 07-07/13.09.2019г. на Началник отдел „Административни дейности и собственост“ в Дирекция „Административно правно обслужване и управление на собствеността“ на Министерски съвет на Република България е законосъобразен, предвид което на основание чл.173, ал.2 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ  жалба на П.П.Т. *** срещу Отказ №03 07-07/13.09.2019г. на Началник отдел „Административни дейности и собственост“ в Дирекция „Административно правно обслужване и управление на собствеността“ на Министерски съвет на Република България.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ