Р Е Ш Е Н И Е
№ 17.09.2020 година
гр.София
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Софийски градски съд , Гражданско отделение ,
II “Б” състав , в публично заседание на шестнадесети септември две хиляди и двадесета година , в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИР В.
ЧЛЕНОВЕ:
КАЛИНА
АНАСТАСОВА
Мл.съдия ЕВЕЛИНА МАРИНОВА
при секретар Д.Шулева
като разгледа докладваното от съдия В. въззивно гражданско дело №5711 по описа на 2020 година ,
за да се произнесе взе предвид
следното :
Производството е по
чл.258 –чл.273 ГПК /въззивно обжалване/.
В. гр.д. №5711/2020 г по
описа на СГС е образувано по въззивна жалба на Главна дирекция „Г.п.“ – МВР гр.София срещу решение №42944 от 17.02.2020 г постановено
по гр.д.№61970/2019 г на СРС , 77 състав ; с което въззивникът е осъден да
заплати на Г.В.Н. ЕГН ********** от гр.Сливница на основание чл.178 ал.1 т.3 ЗМВР във вр.чл.187 ал.5 т.2 ЗМВР и чл.86 ал.1 ЗЗД сумата от 1458,89 лева
възнаграждение за положен извънреден труд за време за провеждане на инструктаж
преди всяка работна смяна за периода 01.07.2016 г – 30.06.2019 г , ведно със
законната лихва от 28.10.2019 г до окончателното заплащане на сумата ; сумата
от 225,51 лева лихва за забава
върху посочената главница от края на месеца следващ съответното тримесечие до 27.10.2019
г ; сумата от 1628,85 лева възнаграждение за положен извънреден труд от
разлика между отработените часове нощен труд и превръщането им в дневен труд за
периода 01.07.2016 г – 30.06.2019 г , ведно със законната лихва от 28.10.2019 г
до окончателното заплащане на сумата ; и сумата от 256,23 лева лихва за забава върху посочената главница от
края на месеца следващ съответното тримесечие до 27.10.2019 г.
Въззивникът излага
доводи за неправилност на решението на СРС . Ищцата е работила на 12-часови нощни и
дневни работни смени при месечни графици и сумирано изчисляване на работното
време и надлежно й е заплатен положения извънреден труд . До 02.08.2016 г е
действала Наредба №8121з-407 от 11.08.2014 г , а след тази дата Наредба
№8121з-776 от 29.07.2016 г и Наредба №8121з-908 от 02.08.2018 г . Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата е неприложима за служителите
на МВР , а в специалните наредби няма норма за превръщане на нощните часове в
дневни часове с определен коефициент . Съгласно чл.187 ал.1,3 ЗМВР дневното и
нощното работно време са с една и съща продължителност от 8 часа , докато за
държавните служители е разрешено полагане на 7 часа нощен труд .ЗМВР е
специален нормативен акт и ЗДСл и подзаконови норми по приложението му не се
прилагат субсидиарно . Свидетелят М.Ж.има личен интерес от изхода на делото и
не е вярно , че служителите на „Летищна сигурност“ са задължени да идват на
работа преди определения час за започване на работа и че не могат да напускат
работните си места .
Въззиваемата страна е подала писмен отговор , в
който оспорва въззивната жалба . Решението на СРС е правилно и подробно
мотивирано . Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата е приложима за служителите на МВР , тъй като
е налице празнота в закона и иначе биха се поставили в неравностойно положение
тези служители .Свидетелят М.Ж.има образувано дело срещу ответника , но това е
без значение . Дори и по време на хранене ищцата не е прекъсвала да изпълнява
служебните си задължения .
Въззивната жалба е допустима. Решението е връчено на въззивника на
27.02.2020 г и е обжалвано в срок на 12.03.2020
г .
Налице е правен интерес на въззивника
за обжалване на решението на СРС.
След преценка на доводите в жалбата и доказателствата по делото, въззивният съд приема за установено следното от фактическа и правна страна :
За да уважи исковете СРС е приел , че в Наредба №8121з-592 от 25.05.2015 г и
Наредба №8121з-776 от 29.07.2016 г липсва регламентация за преизчисляване на
нощния труд в дневен , поради което трябва субсидиарно да се приложи чл.9 ал.2
от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. При сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент 1,143 , като в противен случай държавните служители в МВР биха се
поставили в неравностойно положение . Ищцата е положила нощен труд от 1682 часа
и за разликата от 210 часа се дължат по чл.187 ал.6 ЗМВР 1628,85 лева
главница и 256,23 лева лихви за забава . Поради явяване всеки ден 30
минути по-рано за инструктаж на основание чл.187 ал.5 т.2 ЗМВР се дължи
обезщетение за извънреден труд от 1458,89 лева и 225,51 лева
лихви за забава .
Решението на СРС е частично неправилно .
Според чл.187 ал.1 ЗМВР нормалната
продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8-часа
дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. Според чл.187 ал.3 ЗМВР
работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8, 12 или 24-часови смени -
сумирано за тримесечен период. При работа на смени е възможно полагането на
труд и през нощта между 22,00 и 6,00ч., като работните часове не следва да
надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Трудът с 8-часова продължителност, полаган от
работещите на смени държавни служители в интервала от 22.00 до 6.00 часа е нощен.
Нормата на чл.187 ЗМВР се явява
специална спрямо общите правила в КТ . ЗМВР въвежда еднаква продължителност на работното време на служителите в МВР през
деня и през нощта от 8 часа в сравнение с чл.140 ал.1 КТ , според който нормалната
продължителност на седмичното работно време при 5-дневна работна седмица, през
нощта е 35 часа. Това различие се
обуславя от функциите, вменени с чл.2 ал.1 ЗМВР на служителите от МВР .
Извънреден е трудът, полаган от
служителя по разпореждане или без такова, но със знанието и без
противопоставянето на работодателя и който труд попада извън установеното за
служителя работно време по график. Нормата на чл. 187 ал.7 ЗМВР ограничава извънредния
труд, който не може да надвишава 70 часа на тримесечен период и 280 часа
годишно, а разпоредбите на, ал. 5 и, ал. 6 указват как следва да бъде възмезден
положеният от служителя извънреден труд. Правото на изплащане на допълнително
възнаграждение за нощен труд е регламентирано в чл. 179 ал.2 ЗМВР , според
който размерът на допълнителните възнаграждения за нощен труд се определя със заповед
на Министъра на вътрешните работи, докато размерът на допълнителните
възнаграждения за извънреден труд е определен в самия закон - за служителите,
работещи на смени, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд в размер
на 50% увеличение върху основното месечно възнаграждение /чл.187 ал. 6 ЗМВР/.
В нормата на чл.187 ал. 9 ЗМВР изрично
е предвидена делегация на Министъра на
вътрешните работи да определи реда за разпределянето на работното време, за
неговото отчитане и за компенсирането на работата на държавните служители извън
установеното редовно работно време /така в Решение № 55/7.04.2015 г. по гр. д.
№ 5169/2014 г. на ВКС-III ГО/. Действително с чл.31 ал.2 от Наредба № 8121з-407 от
11.08.2014 г. за реда
за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане,
за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима на
дежурство, времето за отдих и почивките
на държавните служители в МВР е било
предвидено при сумиране отчитане на отработеното време общият брой
часове положен труд между 22,00 ч. и 06, 00 ч. за отчетния период
да се умножават
по 0,143. Полученото число се сумира
с общия брой отработени часове за отчетния период. Тази наредба обаче е неотносима за процесния период , тъй като същата е отменена с Наредба
№ 8121з-592/25.05.2015 г. за реда за организацията и разпределянето на
работното време, режима на дежурство, време за отдих и почивките на държавните
служители в МВР, отменена с Решение № 8585/11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. №
5450/2016 г. /обн. ДВ 59/29.07.2016г/ и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г за
реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режимът
на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители в
Министерството на вътрешните работи /обн. ДВ
60/02.08.2016г, в сила от 2.08.2016 г. /. В чл.3,ал.3 и на двете е указано, че
служителите в МВР може да полагат труд през нощта между 22.00ч до 6.00ч, като
работните часове не следва да надвишат
средно 8 часа за всеки 24-часов период, което съответства на чл. 187, ал. 3 ЗМВР. Положеният ношен труд се остойностява в
съответствие със Заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. на Министъра на вътрешните
работи, в която в т. 1 е посочено, че за всеки отработен нощен час или част от
него, на служителите се заплаща допълнително възнаграждение в размер на 0,
25лв. В т.5 от същата заповед е посочено, че допълнителните възнаграждения по
т. 1, 2 и 3 се отчитат в часове и се изплащат след представяне в съответните
финансови звена на протокол-приложение № 5 към чл. 32, ал. 1 и чл. 33 от
Наредбата № 8121з-407/11.08.2014 г.
Следователно положеният нощен труд ако
е в рамките на установеното работно време от 8 часа не се явява извънреден и
затова следва да се заплаща като нощен по определената в Заповедта на Министъра
на вътрешните работи тарифна ставка. Не
могат да се споделят мотивите на СРС , че е налице празнота ЗМВР и
издадените въз основа на него наредби , която да налага субсидиарното
приложение на КТ, а още по-малко на подзаконовите нормативни актове, приети въз
основа на КТ, и по-конкретно нормата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата, приета с ПМС № 4/17.01.2007
/НСОРЗ/ за преобразуването на часовете нощен труд с коефицент
1,143. Нормата е неприложима за служебните правоотношения по ЗМВР. С новия и
специален закон нормалната продължителност на дневното и нощното работно време
е еднаква - 8 часа.
Не е възпроизведена изрично в приложимите наредби нормата на чл.31 ал.2 от Наредба № 8121з-407 от
11.08.2014 г , а
напротив законодателят се е отказал от въпросното преизчисляване .
Според решение
№197 от 07.10.2019 г по гр.д.№786/19 г на ВКС , IV ГО при работата на смени (дежурства) работното време на
държавните служители в МВР се отчита по специален ред, което прави недопустимо
аналогичното приложение на ЗДСл или КТ и конвертиране на часовете труд положен
през нощта в дневни часове с коефициент 1,143.
В исторически план посоченият
коефициент 1,143 е определен в Писмо изх. № 94-НН-198/29.08.2011 г. на МТСП,
което се явява задължително предписание за всички работодатели по трудови правоотношения. Същото е
издадено от МТСП в качеството му на орган, осъществяващ контрола по спазването
на трудовото законодателство "когато нормалната продължителност на
дневното работно време е 8 часа /чл. 136, ал. 3 КТ/ и нормалната
продължителност на нощното работно време е 7 часа /чл. 140, ал. 1 КТ/,
съотношението е 8ч/7ч, т.е. коефициентът за превръщане на нощните
часове в дневни е равен на 1,14285 или приблизително 1,143.
Целта на този коефициент е да определи така възнаграждението на работника или
служителя, че когато той работи 7 часа през нощта, да получава трудово
възнаграждение за 8 часа. Следователно, превръщането на нощните часове в
дневни, съгласно НСОРЗ, е установено с
цел увеличаване заплащането на нощния труд, а не за заплащане на извънреден
труд по смисъла на чл.143 ал. 1 КТ.
Следователно , в конкретния случай няма основание да се извършват
преизчисления с коефициент 1,143 заради полагане на нощен труд от ищцата ,
респ.да се достига до резултат на положен извънреден труд. Исковете за 1628,85 лева възнаграждение за положен
извънреден труд от разлика между отработените часове нощен труд и превръщането
им в дневен труд за периода 01.07.2016 г – 30.06.2019 г и за сумата от 256,23
лева лихва за забава са
неоснователни .
По отношение на исковете за сумата от 1458,89
лева възнаграждение за положен извънреден труд за време за провеждане на
инструктаж преди всяка работна смяна за периода 01.07.2016 г – 30.06.2019 г и за сумата от 225,51 лева лихва за забава , същите законосъобразно са
уважени от първоинстанционния съд при съобразяване на изчисленията на ССЕ .
Според показанията на св.М.Ж.всеки ден служителите на Аерогара София трябвало
да се явяват 30 минути преди започване на смяната им за инструктаж .
Инструктажът трябва да се приеме за действително отработено работно време ,
съответно за положен извънреден труд от ищцата . От това , че св.Ж.води дело
срещу ответника не може да се заключи , че показанията й са недостоверни , а и
ответникът не представя доказателства , че инструктажите на служителите са
извършвани в рамките на работното им време
.
С оглед изхода на делото пред СРС
ответникът дължи на ищцата сумата от 173,70
лева разноски /по компенсация/ , а не 480 лева разноски . Съответно се дължат в
полза на СРС общо 185,82 лева разноски , а не 392,78 лева . Пред СГС разноски
по компенсация се дължат от ответника в размер на 85,96 лева .
По изложените съображения , СЪДЪТ
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ решение №42944 от 17.02.2020 г постановено
по гр.д.№61970/2019 г на СРС , 77 състав ; в частта , с което Главна дирекция „Г.п.“ –
МВР гр.София е осъдена да заплати на Г.В.Н. ЕГН ********** от гр.Сливница на
основание чл.178 ал.1 т.3 ЗМВР във вр.чл.187 ал.5 т.2 ЗМВР и чл.86 ал.1 ЗЗД
сумата от 1628,85 лева възнаграждение за положен извънреден труд от
разлика между отработените часове нощен труд и превръщането им в дневен труд за
периода 01.07.2016 г – 30.06.2019 г , ведно със законната лихва от 28.10.2019 г
до окончателното заплащане на сумата ; и сумата от 256,23 лева лихва за забава върху посочената главница от
края на месеца следващ съответното тримесечие до 27.10.2019 г. ; и в частта
, в която Главна дирекция „Г.п.“ – МВР
гр.София е осъдена да заплати на Г.В.Н. разноски пред СРС над сумата от 173,70
лева до 480 лева и в полза на СРС разноски над сумата от 185,82 лева до
392,78 лева ; и вместо него ПОСТАНОВЯВА :
ОТХВЪРЛЯ исковете
на Г.В.Н. ЕГН ********** от гр.Сливница да се осъди Главна дирекция „Г.п.“ –
МВР гр.София да й заплати на основание
чл.178 ал.1 т.3 ЗМВР във вр.чл.187 ал.5 т.2 ЗМВР и чл.86 ал.1 ЗЗД сумата от 1628,85
лева възнаграждение за положен извънреден труд от разлика между
отработените часове нощен труд и превръщането им в дневен труд за периода
01.07.2016 г – 30.06.2019 г , ведно със законната лихва от 28.10.2019 г до
окончателното заплащане на сумата ; и сумата от 256,23 лева лихва за забава върху посочената главница от
края на месеца следващ съответното тримесечие до 27.10.2019 г.
ПОТВЪРЖДАВА посоченото
решение в частта , в която Главна дирекция „Г.п.“ – МВР гр.София е осъдена да
заплати на Г.В.Н. ЕГН ********** от гр.Сливница сумата от 1458,89 лева
възнаграждение за положен извънреден труд за време за провеждане на инструктаж
преди всяка работна смяна за периода 01.07.2016 г – 30.06.2019 г , ведно със
законната лихва от 28.10.2019 г до окончателното заплащане на сумата ; сумата
от 225,51 лева лихва за забава
върху посочената главница от края на месеца следващ съответното тримесечие до
27.10.2019 г ; и сумата от 173,70 лева разноски пред СРС /по
компенсация/.
ОСЪЖДА Главна
дирекция „Г.п.“ – МВР гр.София да заплати на Г.В.Н. ЕГН ********** от
гр.Сливница сумата от 85,96 лева разноски пред СРС /по компенсация/ .
Решението не подлежи
на обжалване .
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1. 2.