Решение по дело №1241/2022 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 684
Дата: 15 декември 2022 г.
Съдия: Христина Христова Ангелова
Дело: 20221720201241
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 август 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 684
гр. Перник, 15.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на десети октомври през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Христина Хр. Ангелова
при участието на секретаря Роза М. Ризова
като разгледа докладваното от Христина Хр. Ангелова Административно
наказателно дело № 20221720201241 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.58д-63 от ЗАНН .
Образувано е по жалба на П. Г. П. в качеството на Кмет на О.К.
против наказателно постановление №79/16.05.2022 година, издадено от
Директор РИОСВ гр.София, с което на основание чл.151 ал.6 т.2 вр. с чл.151
ал.2 т.6 пр.2-ро от Закона за управление на отпадъците за осъществен състав
на административно нарушение по чл.19 ал.3 т.15 вр. с чл.151 ал.6 т.2 и
чл.151 ал.2 т.6 от цитирания нормативен акт му е наложена „глоба“ в размер
на 10 000 лв./десет хиляди лева/.
П. Г. П. е обжалвал наказателното постановление в
законоустановения срок. В жалбата, депозирана срещу него е изтъкнал
доводи, че същото е неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да
бъде отменено. В съдебно заседание, редовно призован не се явява и не
доразвива доводите си, изложени в жалбата.
Административно наказващия орган–Директор РИОСВ–гр.София,
редовно призован не изпраща представител за съдебното заседание. В
съпроводителното писмо към административно наказателната преписка е
изразено становище, че издаденото наказателно постановление е правилно и
1
законосъобразно и като такова следва да бъде изцяло потвърдено.
Пернишкият районен съд, като взе предвид събраните по делото
писмени и гласни доказателства и доводите на страните по реда на чл. 14 и
чл.18 от НПК намира за установено следното :
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН
от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес . Допустима е.
Разгледана по същество се явява частично основателна.
От фактическа страна:
С вх.№21649/15.11.2021 година в РИОСВ София е постъпило
писмо,ведно подписка от инициативен комитет с.Радловци общ.Кюстендил
за изградено горящо нерегламентирано сметище. По повод писмото на
същата дата била извършена проверка на място от експерти в РИОСВ София
в хода на която било установено, че замърсената с отпадъци територия е
голяма . Намирала се под общински приют за безстопанствени кучета в
населеното място .Била разположена на площ над 10 дк..Върху нея имало
натрупани множество купчини битови, строителни и производствени
отпадъци с неопасен характер, както следва:смесени битови отпадъци /цели
мебели, счупени мебелни плоскости и др./,купчини с дрехи, одеала ,излезли
от употреба автомобилни гуми, различни видове хартиени и пластмасови
опаковки, строителни отпадъци/изхвърлени на купчини парчета
тухли,керемиди, примесени с мазилка, стъклени плоскости, и
др./,производствени отпадъци –изрезки от изолационни материали и
изкуствени кожи, изкуствен текстил, шпули от използвани материали. В хода
на проверката количеството на намиращите се на място материали не било
установено. Част от тях били разстлани и запръстени. В ляво по довеждащия
път до имота били изсипани свежи земни маси на няколко купчини. В
началото на пътя се намирали три четирикубикови празни метални
контейнери за събиране на битови отпадъци .До тях били разположени
натрупани на купчина седалки от мека мебел. В хода на проверката на място
били установени една неработеща верижна машина и тежкотоварен
сметоизвозващ автомобил с ДК № КН6229ВР в позиция разстоварване. Били
установени повече от 20 броя чували тип „биг-бег“ и рециклируеми
пластамасови отпадъци. Наблюдавили се димни газове с белезникав цвят от
двете места на ската.Установеното било образувано върху недвижим имот,
2
определен като земеделска категория 9 .Същият е бил отреден за депо.
Имотът не бил ограден, липсвала охрана ,липсвали забранителни табели за
изхвърляне. За имотът липсвало издадено разрешително за извършване на
дейности по отпадъци. За констатираното по време на проверката е съставен
Констативен протокол №ККФОС-ЛД-46/15.11.2021 година. С него са дадени
задължителни за изпълнение предписания, а именон:кметът на общината да
почисти незаконното сметище, като отпадъците се предадат за последващо
третиране на лице, притежаващо документ по чл.35 от Закона за управление
на отпадъците, да представи в РИОСВ копие на договор, сключен с
оправомощено лице за предаване за последващо третиране на събраните
смесени битови отпадъци ,както и документи, даказващи предаването за
последните два месеца-от 15.09.2021 година до 15.11.2021 година. Срокът за
изпълнение на предписанията бил до 30.11.2021 година.
Във връзка с горното на 07.12.2021 година от Л. И. Д. в качеството на
„старши експерт“ в Дирекция „КПД“ отдел „ККФОС“ при РИОСВ София в
присъствието на свидетелите по акта С.Г.Й. и С.В.М. на П. Г. П. като Кмет на
О.К. бил съставен акт за установяване на административно нарушение
№223/07.12.2021 година в обстоятелствената част на който било описано
административно нарушение по чл.19 ал.3 т.15 пр.2-ро вр. с чл.151 ал.6 т.2 и
чл.151 ал.1 т.6 от Закона за управление на отпадъците.
Актът е подписан от съставителя и от свидетелите по него. Предявен е,
подписан и връчен на нарушителя на 30.12.2021 година. При предявяване и
връчването на акта са направени възражения и дадени обяснения по
описаното в обстоятелствената му част.
Възражения са постъпили в законоустановения срок по чл.44 ал.1 от
ЗАНН пред административно наказателния орган. Те са в насока на
твърдението, че са предприети мерки по предотвратяване изхвърлянето на
отпадъци на посоченото място и не е налице виновно бездействие а кмета та
общината.
Въз основа на съставения акт Директор РИОСВ София е издал
наказателно постановление №79/16.05.2022 година, с което на П. Г. П. като
Кмет на О.К. на основание чл.151 ал.6 т.2 вр. с чл.151 ал.2 т.6 пр.2-ро от
Закона за управление на отпадъците за осъществен състав на
административно нарушение по чл.19 ал.3 т.15 вр. с чл.151 ал.6 т.2 и чл.151
3
ал.2 т.6 от цитирания нормативен акт му е наложена „глоба“ в размер на 10
000 лв./десет хиляди лева/.Административно наказващият орган е
квалифицирал административното нарушение като такова на повторно
извършване –след като за същото нарушение на П. е било наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 4000 лв. Същото съгласно
влязло в законна сила Съдебно решение №71/01.04.2021 година по
КАНД№39/2021 година по описа на АС-гр.Кюстендил.
По доказателствата:
Горната фактическа обстановка се установява от приложените по
административно наказателната преписка писмени и гласни доказателства.
Писмените доказателства, които съдът прие ,приложи и цени като такива по
делото са както следва:акт за установяване на административно нарушение
№223/07.01.2021 година, съставен от „главен експерт“ РИОСВ София,
наказателно постановление №79/16.05.2022 година, издадено от Директор
РИОСВ София, Заповед за компетентността на актосъставителя и на
административно наказващия орган, Констативен протокол №ККФОС-ЛД -
46–15.11.2021 година, документи, удостоверяващи предприети действия по
връчване на дружеството на акта за установяване на административно
нарушение, подписка, сигнал до РИОСВ София. Същите по реда на чл.283
ал.1 вр. с чл.84 от ЗАНН съдът прие ,приложи и цени като доказателства по
делото. Свидетелката Л. И. Д., която е съставила акта за установяване на
административно нарушение, въз основа на който е издадено обжалваното
наказателно постановление ,след като е била предупредена за наказателната
отговорност, която би понесла в случай на лъжесвидетелстване е категорична
относно установената от нея фактическа обстановка. Категорична е и по
отношение на крайните си изводи, обективирани в съставния от нея акт за
установяване на административно нарушение, Показанията й са подробни,
логически издържани и безпротиворечиви. Съдът кредитира тези показания.
При така установеното от фактическа страна, от правна страна съдът
намери за установено следното :
При извършената служебна проверка на съставения акт за
установяване на административно нарушение и на издаденото въз основа на
него наказателно постановление съдът не намери допуснати нарушения на
процесуалните правила, накърняващи процесуалните права на нарушителя.
4
Както акта за установяване на административно нарушение, така и
наказателното постановление са издадени от компетентни за това органи. Не
са налице процесуални основания за отмяна на издаденото от Директор
РИОСВ-София наказателно постановление.
По същество:
Разпоредбата на чл.19 ал.3 т.15 от Закона за управление на отпадъците
въвежда задължение на кмета на общината да отговаря за предотвратяване на
изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на
незаконни сметища и организиране на почистването им.
Към датата на извършване на проверката, описана в акта за
установяване на административно нарушение и на наказателното
постановление П. Г. П. е заемал длъжността Кмет на Община гр.Кюстендил и
като такъв е бил адресат на описаното в цитираната законова разпоредба
задължение. Отговорността си по чл.19 ал.3 т.15 от Закона за управление на
отпадъците той не би могъл да прехвърли на друг адресат. Възлагането на
определени дейности по управление на отпадъците на кметските наместници,
какъвто се явява този на с.Радловци общ.Кюстендил е единствено и само
способ за осъществяване на възложените в разпоредбата на чл.19
отговорности именно на кмета на О.К..
На 23.04.2021 година е сключен договор между О.К. ,представлявана
от П. Г. П. в качеството на кмет и „Екобулсорт“ ЕАД,представлявано от
прокуриста си Николай Желев ,приложен по административно наказателната
преписка с предмет на същия:“изпълнителят да извърши на свой риск ,срещу
възнаграждение следните услуги по предварително третиране на смесени
битови отпадъци с код 20 03 01 ,генерирани на територията на О.К.
вкл.предварително третиране, транспортиране, предаване за оползотворяване
/рециклиране, термично или чрез други методи/ и предаване за обезвреждане
на отпадъци, генерирани на територията на О.К.. По делото са приложени
документи, удостоверяващи изпълнение на клаузите на договора за периода
от 01.09.2021 година до 30.09.2021 година. От приложените писмени
документи по несъмнен начин се доказва, че безспорно са предприети
действия от кмета в тази насока за посочения период, но същите категорично
не са довели до изпълнение на неговото задължение по чл.19 ал.3 т.15 пр.2-ро
-во от ЗУO.По несъмнен начин е установено в хода на извършената от
5
органите на РИОСВ София проверка, че на 15.11.2021 година в землището на
с.Радловци общ.Кюстендил местността „Гладни рид“ продължавало
изхвърлянето на отпадъци на неразрешено за това място, вследствие на което
се образувало незаконно сметище. В конкретиката на настоящия казус, след
като в резултат на предприетите мерки не е бил отстранен настъпилия
неблагоприятен резултат жалбоподателят не е трябвало да бездейства, а да
обезпечи в рамките на оперативната си самостоятелност изхвърлянето на
отпадъците, довело до създаване на незаконно сметище. По несъмнен,
безспорен и категоричен начин е установено и доказано от приложените към
административно наказателната преписка и събраните в хода на съдебното
следствие гласни и писмени доказателствени средства, че на посочените в
акта за установяване на административно нарушение и в наказателното
постановление дата и място П. Г. П. в качеството на Кмет на Община
гр.Кюстендил ,чрез бездействието си е осъществил фактическия състав на
административно нарушение по чл.19 ал.3 т.15 пр.2-ро от Закона за
управление на отпадъците.
Административно наказващият орган е извършил правилна правна
квалификация на административното нарушение. Отговорността на Кмета на
Община гр.Кюстендил е ангажирана за административно нарушение,
извършено в условията на „повторност“.Съгласно параграф 1 т.24 от ДР на
ЗУО нарушението е извършено повторно:“когато е извършено в едногодишен
срок от влизане в законна сила на наказателно постановление ,с което
нарушителят е наказан за нарушение от същия вид. “В наказателното
постановление, предмет на обжалване е посочено, а и служебно известно е на
съда е, че с НП№ПК-27-А-15/13.07.2020 година, издадено от Директор
РИОСВ София на П. Г. П. в качеството на Кмет на О.К. е наложено
административно наказание глоба в размер на 4000 лв. Същото е влязло в
законна сила на 01.04.2021 година, съгласно решение №71/01.04.2021 година
по КАНД№39/2021 година по описа на АС-гр.Кюстендил. Към датата на
процесното деяние 15.11.2021 година едногодишния срок не е изтекъл.
Административно наказващият орган е определил и наложил на
жалбоподателя административно наказание „глоба“ в размер на 10 000 лв. на
основание чл.151 ал.2 т.6 от ЗУО. Правилно е приложена административно
наказателната разпоредба. Това е към средния размер на предвиденото за
осъществения състав на административно нарушение наказание. Съдът, без да
6
пренебрегва значимостта на засегнатите обществени отношения намира ,че
размерът на наложеното административно наказание не е съобразен в
достатъчна степен с разпоредбата на чл.27 от ЗАНН. Безспорно е, че
жалбоподателят е предприел ,макар и не достатъчно ефективни мерки за
предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на посоченото място и
образувано на нерегламентирано сметище. Процесуалното му поведение в
хода на цялостното развитие на производството по делото е категорично
добросъвестно. Съдът намира, че размерът на наложеното административно
наказание следва да бъде изменен и определен такъв в минималния
,предвиден за извършеното нарушение, а именно 6,000 лв./шест хиляди
лева/.Според съда административно наказание в този размер би изпълнило в
пълен обем целите на индивидуалната и генерална превенция и е
справедливо.
Предвид изложеното и в същия смисъл на основание чл.63 ал.1 от
ЗАНН съдът :
РЕШИ:

ИЗМЕНЯ наказателно постановление №79/16.05.2022 година, издадено
от Директор РИОСВ гр.София против П. Г. П. ЕГН:**********
сл.адрес:гр.******, с което на основание чл.151 ал.6 т.2 вр. с чл.151 ал.2 т.6
пр.2-ро от Закона за управление на отпадъците за осъществен състав на
административно нарушение по чл.19 ал.3 т.15 вр. с чл.151 ал.6 т.2 и чл.151
ал.2 т.6 от цитирания нормативен акт му е наложена „глоба“ в размер на 10
000 лв./десет хиляди лева/ като намалява размерът на наложеното
административно наказание и определя такова в размер на 6 000 /шест хиляди
лева/.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване на основанията,
визирани в НПК и по реда на глава 12-та от Административния процесуален
кодекс пред Административен съд –гр.Перник в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните .
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
7