Решение по дело №1091/2019 на Окръжен съд - Плевен

Номер на акта: 94
Дата: 1 февруари 2020 г.
Съдия: Методи Николов Здравков
Дело: 20194400501091
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 13 декември 2019 г.

Съдържание на акта

             Р Е Ш Е Н И Е №

       гр.Плевен, 01.02.2020год.

 

               В ИМЕТО НА НАРОДА

ПЛЕВЕНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, гражданско отделение в публично заседание на шестнадесети януари през две хиляди и двадесетата година, в състав:

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕКАТЕРИНА ПАНОВА

                                               ЧЛЕНОВЕ: МЕТОДИ ЗДРАВКОВ

                                                           ЖАНЕТА ДИМИТРОВА  

при секретаря ……… Вергиния Петкова .……… и в присъствието на  прокурора ………………………...….. като разгледа докладваното от ……………. член-съдията Здравков …………. в.гр. дело № 1091 по описа за 2019год. и на основание данните по делото и Закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.258 и сл. ГПК.

С решение № 1866/03.10.2019г. по гр.д. № 3345/2019г. на РС гр.Плевен /ПлРС/ съдът е осъдил на основание чл.178, ал.1, т.3 вр.с чл179, ал.1, вр.чл.187 З***, *** ***, гр.София, *** да заплати на С.С.Ц. с ЕГН ********** *** сумата 1511,42 лв., представляваща неизплатено възнаграждение за 228,657 часа /след превръщането на нощните часове към дневни/ извънреден труд през периода от 23.05.2016г. до 31.03.2019г., ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на завеждане на делото 23.05.2019г. до окончателното ѝ плащане.

Осъдил на основание чл.78, ал.1 ГПК *** ***, гр.София, *** да заплати на С.С.Ц. с ЕГН ********** *** сумата 440 лв., представляваща деловодни разноски за адвокатско възнаграждение и депозит за вещо лице.

Осъдил на основание чл.78 ал.6 ГПК *** ***, гр.София, ***  да заплати по сметка на Плевенския районен съд държавна такса в размер на 60,46лв.

Срещу така постановеното решение пред Плевенски окръжен съд е постъпила въззивна жалба от *** при ***, гр.София, *** чрез *** Н.С.Н. чрез юрк. С.Н., в която се твърди, че решението е неправилно – съдът неправилно е тълкувал и приложил нормативната уредба за полагането, отчитането и заплащането на нощен труд от държавни служители на служебни правоотношения, уредени от З***. За процесния период от 23.05.2016г. до 31.03.2019г. твърдят, че са действали три Наредби – от 11.08.2014г., от 25.05.2015г. и от 29.07.2016г. за реда, за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители от ***, издадени на основание З***.

         Навеждат доводи, че неправилно ПлРС е допуснал субсидиарно приложение на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата - НСОРЗ поради празнота, а такава според тях няма. Позовават се на чл.187 и сл. З***, които норми според тях уреждат изрично редът за полагане, отчитане и заплащане на нощен или извънреден труд в *** и препращане към тези елементи за служителите към КТ няма. Излагат съображения, че чл.187 ал.3 З*** изрично предвижда, че служителите на *** могат да полагат по 8 часа нощен труд за разлика от държавните служители по ЗДСл и лицата по трудови правоотношения.

         Оплакват се, че ПлРС не е мотивирал след приложението на коефициента, че това е извънреден труд, което би се получило само ако служителите действително работят извън установеното за тях работно време и не е обсъдил представеното от тях Писмо от 29.08. 2011г. на МТСП, според което разпоредбата на чл.9 ал.2 НСОРЗ не може да се използва за генериране на извънреден труд.

Твърдят, че заключението на в.л. Т. И. е неправилно – вещото лице определя колко е общия брой часове положен от ищеца нощен труд без да държи сметка за наличието на три вида нощен труд – по график, извън график и извънреден труд по Заповед, положен през нощта. По този начин съдът е присъдил ТВ в повече като не е отчел, че част от нощния труд вече е заплатен като извънреден.

Като представят писмено становище ведно с Протоколи за положен труд за месеците от процесния период, претендират отмяната на обжалваното решение и отхвърляне на предявения иск или да отмени първоинстанционното решение в Частта му за периода от 01.01.2018 година до 30.06.2018 година, през който период не се е извършвало твърдяното от ищеца преизчисляване на часовете нощен труд към дневен, както и присъждане на направените по делото разноски за двете съдебни инстанции и адвокатско възнаграждение за осъществената от юрисконсулт защита от по 100лв. за всяка инстанция. Правят възражение за прекомерност досежно адвокатското възнаграждение на ищеца.

Ответникът по въззивната жалба С.С.Ц. ***, ЕГН **********, в съдебно заседание пред ПлОС изразява становище, че решението на първоинстанционния съд е правилно и законосъобразно, да го потвърди, като му присъди разноските за ПлОС съобразно Списък.

Като взе предвид данните по делото, оплакванията във въззивната жалба и доводите на страните, настоящият съдебен състав намира разглеждането на жалбата за процесуално допустимо, а по същество жалбата за частично основателна, предвид следните съображения:  

Между страните няма спор, че ищецът С.С.Ц. е в служебно правоотношение за процесния период от 23.05.2016г. до 31.03.2019г. с ответника и е полагал труд на смени при 12/24-часов режим на работа съгласно графици при сумирано отчитане на отработеното време съгласно разпоредбата на чл.187 ал.3 от З***.

За да постанови обжалваното решение ПлРС е приел, че съгласно разпоредбата на чл.176 З***, брутното месечно възнаграждение на държавните служители на *** се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. В чл.178 ал.1, т.3 З*** е предвидено, че допълнителните възнаграждения включват и допълнително месечно възнаграждение за извънреден труд.

Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период съгласно чл.187, ал.3 от З***. В чл.187 ал.5 З*** е предвидено, че работата извън редовното работно време се компенсира с: 1. допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите на ненормиран работен ден; 2. възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на отчетен период - за служителите, работещи на смени.

Намерил, че съгласно разпоредбата на чл.187, ал.9 от З*** редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с Наредба на министъра на вътрешните работи. За периода от 23.05.2016г. до 29.07.2016г. е действала Наредба № 8121з-592/25.05.2015г., която е била отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016г.,  обнародвано в ДВ бр.59 от 29.07.2016г. От 02.08.2016г. до момента действа Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016г. (обн., ДВ, бр. 60 от 2.08.2016г., в сила от 2.08.2016г), която обаче е отменена с Решение № 16 766 от 10.12. 2019г. на ВАС по адм. дело № 8601/2019г., 5-членен състав, обн. ДВ бр.4/14.01.2020г.

За процесния период същата е действала, а отмяната й води до липса на уредба занапред.

 Разпоредбите на чл.3, ал.3 в посочените Наредби са идентични, като гласят, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В Наредби № 8121з-592/25.05.2015г. и № 8121з-776/29.07.2016г., приложими към процесния период 23.05.2016г. до 31.03.2019г., липсва изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Доколкото в последните две наредби е посочено, че отново се касае за сумарно отчитане на работното време, но не е посочен алгоритъм за преизчисляване, съдът приел, че е налице празнота и следва да се приложи субсидиарно чл.9 ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, съгласно която, при сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, тоест 1,143.

Ако се приеме обратното, то държавните служители в системата на *** биха били поставени в неравностойно положение спрямо работниците по трудови правоотношения, чиито правоотношения се регулират от КТ. Поради това, съдът приел, че исковата претенция за заплащане на извънреден труд за процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се явява доказана по основание.

Що се отнася до размера на предявения иск, съдът допуснал и назначил съдебно-счетоводна експертиза, от заключението на която се установява, че за периода от 23.05.2016г. до 31.03.2019г., ищецът  е положил 1599 часа нощен труд, който преизчислен с коефициент 1.143 става 1827,657 часа. Неплатените от ответника часове са 228,657 и при ставка 6,61 лева, или стойността им е в размер на 1511,42 лева.

Стигнал до извод, че по делото ответникът не твърди, нито е представил доказателства за заплащане на ищеца на дължимото допълнително възнаграждение за положения за исковия период нощен труд в установения от експертизата размер. Предвид това и с оглед гореизложените съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд за периода 23.05.2016г. – 31.03.2019 г., получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен и отчитането му като извънреден е основателна, и следва да се уважи в изчисления от вещото лице размер от 1511,42 лв.

Съгласно чл.269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му Част, като по останалите въпроси той е ограничен от посоченото в жалбата.

С други думи на изследване, установяване и отговор подлежат единствено конкретните оплаквания по въззивната жалба на ответника, защото обжалваното решение е валидно и допустимо.

С определение № 1734/15.12.2019г. съдът назначи СИЕ с конкретно поставени задачи предвид оплакванията по въззивната жалба, но с писмено становище от 30.12.2019г. жалбоподателят вместо да внесе депозит за вещото лице и да му предостави документацията за да отговори на въпросите, предстява изчисления и пояснения за извършването им, с които счита че отговаря на задачите на вещото лице.

Не могат да бъдат възприети и отчитани при отговорите на спорните по делото въпроси тези изчисления и представени Протоколи за положен труд от държавни служители, работещи на смени в *** гр.Плевен, защото освен че изхождат от страната по делото, заинтересована от изхода му в ПлОС, същите не са проверени от независим експерт. Различията между данните по тези изчисления и по заключението на СИЕ в ПлРС могат да се обяснят, че изчисленията за ПлОС са извършени по Протоколите, а анализа на СИЕ в ПлРС – по платежни бележки в първата инстанция, придружени и от Протоколи за отчитане на положен труд от държавни служители, работещи на смени в *** гр.Плевен – л.47 – л.169 от делото на ПлРС.

Към това като се отчита и разпоредбата на чл.161 ГПК, настоящият състав на решаващия съд приема, че изводите по спорните по делото въпроси следва да се направят по заключението на вещото лице от СИЕ пред ПлРС.     

Неоснователно е оплакването, че ПлРС в противоречие със Закона е приел липса на нормативна уредба в Наредбите по З*** и по аналогия е приложил чл.9 ал.2 НСОРЗ. При липсата на специално правило, което да определи методология за превръщането на отработените нощни часове в дневни при сумирано изчисляване на работното време по отношение на държавните служители в ***, правилно съдът е приел, че е налице нормативна празнота, която следва да се преодолее чрез субсидиарното приложение на чл.9 ал.2 НСОРЗ. Съгласно това общо правило при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, т. е. приложимият коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1,143, получен като частно при деление на нормалната продължителност на дневното /8 часа/ и нощното /7 часа/ работно време. Възприемането на обратното становище би поставило държавния служител в *** в неравностойно положение спрямо работниците и служителите, чиито правоотношения се регулират от Кодекса на труда и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.

В подкрепа на тези разсъждения е и Р № 311/08.01.2019г. по гр.д. № 1144/2018г. на ВКС на РБ, изясняващо че това тълкуване е в съответствие с основния правен принцип за равенство и недопускане на дискриминация, закрепен в чл.6 КРБ и чл.14 ЕКЗПЧОС.

По отношение на направеното с въззивната жалба възражение, че в процесния случай не е налице положен извънреден труд по смисъла на чл.143 ал.1 КТ по съображения, изложени в приложеното по делото Писмо с изх. № 94-НН-198 от 29.08.2011г. на Министерство на труда и социалната политика (МТСП), същото е частично основателно само за периода от 01.01.2018г. до 17.07. 2018г., но поради действието на чл.9Г от НРВПО, а не по доводите на ответника. Съображенията за това са следните:

Посоченото писмо няма нормативна сила и разширителното му анализиране би довело до противоречиви разбирания относно приложението на НСОРЗ и НРВПО досежно наличието на извънреден труд в случаите на преизчисляване по чл.9, ал.2 НСОРЗ.

Според чл.143 КТ извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от работника или служителя извън установеното за него работно време. Съгласно чл.142 ал.2 КТ работодателят може да установява сумирано изчисляване на работното време – седмично, месечно или за друг календарен период, който не може да бъде повече от 6 месеца. Работното време на държавните служители в ***, работещи на 8-, 12- или 24-часови смени, се изчислява сумирано за тримесечен период предвид чл.187 ал.3, изр.1 З***. Сумираното изчисляване на работното време е форма на отчитане на работното време, при която установената нормална продължителност на работното време се спазва средно за определен по-продължителен период от време, който в процесния случай е тримесечен. При сумираното изчисляване продължителността на работния ден не е еднаква, поради което за работодателя не съществува задължение през всеки календарен период (седмица, месец) да осигурява отработване на пълния размер на законоустановеното работно време, което за държавните служители в *** е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица съгласно чл.187, ал.1 З***.

На 01.01.2018 г. е влязла в сила нормата на чл.9Г (нов - ДВ, бр. 41 от 2017г., в сила от 01.01.2018г.) от НРВПО, съгласно която отработените часове от работника или служителя, които в края на периода, за който е установено сумирано изчисляване на работното време, са повече от часовете, определени съгласно чл.9Б от Наредбата, се отчитат за извънреден труд по реда на чл. 149 КТ пред Инспекцията по труда без превръщане на нощните часове в дневни.

По-късно по силата на § 3 от Постановление на Министерския съвет № 131 от 05.07.2018г. за изменение и допълнение на Наредбата за работното време, почивките и отпуските (обн. ДВ, бр. 58 от 13.07.2018г., в сила от 17.07.2018г.) в чл.9Г думите "без превръщане на нощните часове в дневни" се заличават. Тоест отчетените в повече часове и в двата случая са извънреден труд, като при превръщане на нощните часове в дневни броят им със сигурност е над броя отработени часове, определени по чл.9Б НРВПО, както ги изчислява и вещото лице в заключението си. По-важното е, че същите са определени от нормата на чл.9Г НРВПО за извънреден труд, защото са повече от часовете, отработени по График за дежурствата при работодателя.

За периода от 01.01.2018г. до 17.07.2018г. е действало правилото на чл. 9Г (нов - ДВ, бр. 41 от 2017г.) от НРВПО, съгласно което извънредният труд се отчита без превръщане на нощните часове в дневни. При сумирано изчисляване на работното време обаче отработените часове (фактически отработените часове, към които се прибавят часовете, получени след превръщане на нощните часове в дневни с коефициент 1,143) се определят в края на отчетния период и се съпоставят с работните часове при нормална продължителност на работното време за същия този период. Именно в края на отчетния период се извършва преценката за наличието на положен извънреден труд и съответно тогава става дължимо възнаграждението за положен извънреден труд. Поради това правилото на чл. 9Г НРВПО намира приложение за два от периодите на отчитане (01.01.2018г. – 31.03.2018г. и 01.04.2018г. – 30.06.2018 г.), но не и за положените за периода от 01.07.2018 г. до 17.07.2018 г. часове нощен труд, тъй като те попадат в отчетния период от 01.07.2018г. до 30.09.2018г. и по отношение на тях преценката за наличието на извънреден труд следва да се извърши към 30.09.2018 г., когато вече действа новата редакция на чл.9Г от НРВПО (изм. ДВ, бр.58 от 13.07.2018г.).

Съобразно неоспореното заключение на вещото лице по назначената съдебно-икономическа експертиза пред първата инстанция за периода от 01.01.2018г. до 30.06.2018г. на ищеца са се дължали общо 317,60лв., които следва да се извадят от общия размер на възнаграждението за извънреден труд, изчислено от вещото лице за целия исков период в размер на 1 511,42 лева. Получената сума възлиза на 1 193,82 лева, до който размер искът се явява основателен, като за горницата над тази сума до присъдения размер от 1 511,42 лева искът следва да бъде отхвърлен като неоснователен.

При тези мотиви въззивната жалба се явява частично основателна. На основание чл. 271, ал. 1 ГПК първоинстанционното решение следва да бъде отменено в Частта, с която въззивникът е осъден да заплати на въззиваемия сумата над 1 193,82лв. до присъдения размер от 1 511,42лв., представляващи дължимото и неизплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд – общо 184,609 часа, получени след преизчисляване с коефициент 1, 143 на положения от въззиваемия за периода от 23.05.2016г. до 31. 03.2019г. 1 599 часа нощен труд в дневен, при отчитане на забраната на чл.9Г НРВПО, ведно със законната лихва от 23.05.2019г. до окончателното плащане, като вместо него следва да се постанови, че искът се отхвърля като неоснователен за горницата.

         Решението следва да се отмени и за разноските и дължимата д.т. от ответната Дирекция при *** гр.Плевен в Частите, с които ответникът е осъден да плаща на ищеца сумата над 337,25лв., дължими разноски по компенсация съразмерно на уважената и отхвърлена Част от иска и при отчетено адвокатско възнаграждение за осъществената от юрисконсулт защита в размер на 100лв., както и уважено възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение и намалено до 313,57лв. съобразно сложността на делото, като искът се отхвърли като неоснователен до пълния размер от 440лв. присъдени разноски, и се отмени за разликата над сумата от 50лв. – дължима д.т. върху предявения иск до присъдените 60,46лв., като незаконосъобразно.

Досежно разноските за въззивното производство такива се дължат по компенсация съразмерно на уважената и отхвърлена Част от въззивната жалба, но по делото на ПлОС е представен от ищеца само Списък на разноските за 300лв. адв. хонорар без Договора за правна помощ с вписване на направеното плащане – арг. от т.1 на ТРОСГТК № 6/06.11.2013г. на ВКС на РБ. За целта не може да послужи и представения Договор за правна помощ пред ПлРС – л.6 от делото на ПлРС, защото макар в пълномощното да е отбелязано, че е за всички съдебни инстанции, в Договора е вписан предмет оказване на правна защита и съдействие за завеждане на граждански иск и платена сума в брой от 600лв. без разграничение за коя инстанция какви суми са договорени и платени. При тези данни разноски за ПлОС освен с представения Списък за разноските, ищецът не е установил да е направил съгласно ТРОСГТК № 6/06.11.2013г. на ВКС на РБ и поради това такива се присъждат само на Дирекцията – жалбоподател съразмерно на уважената Част от жалбата – за 30,23лв. д.т. за ВЖ и 100лв. юрисконсултско възнаграждение. С.С.Ц. следва да бъде осъден да заплати на *** при *** гр.София сумата от 27,36лв., представляваща разноски съразмерно на уважената Част от жалбата.

Така мотивиран и на основание чл.271, ал. 1 ГПК, Плевенският окръжен съд

 

                                              Р   Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ Решение № 1866 от 03.10.2019г. по гр.д. № 3345/ 2019г. по описа на Районен съд – Плевен В ЧАСТИТЕ, с които *** при ***, гр.София, *** е осъдена да заплати на С.С.Ц. с ЕГН ********** ***, сумата над 1 193,82лв. до пълния присъден размер от 1 511,42лв., представляващи дължимото и неизплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд – общо 184,609 часа, получени след преизчисляване с коефициент 1,143 на положения от въззиваемия за периода от 23.05.2016г. до 31.03.2019г. 1 599 часа нощен труд в дневен, ведно със законната лихва от 23.05. 2019г. до окончателното й изплащане; сумата над 337,25лв. - дължими разноски по компенсация съразмерно на уважената и отхвърлена Част от исковете до пълния размер от 440лв. за първата инстанция и за разликата над сумата от 50лв. – дължима д.т. върху предявените искове до присъдените 60,46лв. – д.т. като незаконосъобразно, и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТХВЪРЛЯ като неоснователен предявения от С.С.Ц. с ЕГН ********** ***, срещу *** при Министерство на вътрешните работи – София иск за присъждане на сумата от 317,60 лева, представляваща разликата над 1 193,82лв. до пълния присъден размер от 1 511,42лв., представляващи дължимото и неизплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд – общо 184,609 часа, получени след преизчисляване с коефициент 1,143 на положения от въззиваемия за периода от 23.05.2016г. до 31.03.2019г. 1 599 часа нощен труд в дневен, ведно със законната лихва от 23.05. 2019г. до окончателното й изплащане; за присъждане на сумата от 102,75лв., представляваща разлика над сумата от 337,25лв. – дължими разноски по компенсация до 440лв. – присъдени разноски на ищеца за първата инстанция и за присъждане на сумата от 10,46лв., представляваща разлика над сумата от 50лв. – дължима д.т. върху уважените искове до 60,46лв. – присъдена д.т. в полза на ПлРС.

ПОТВЪРЖДАВА решението в останалата обжалвана Част.

ОСЪЖДА С.С.Ц. с ЕГН ********** *** да заплати на *** при ***, гр.София, *** сумата от 27,36лева, представляваща разноски за въззивната инстанция съразмерно на уважената Част от въззивната жалба.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                           ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                      2.