Р Е Ш Е Н И Е
№ 240 17.07.2019 г. град Хасково
В ИМЕТО НА НАРОДА
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Втори наказателен състав,
на седемнадесети юни две хиляди и деветнадесета година,
в публично съдебно заседание в състав:
Съдия:Даниела Николова
секретар: Павлина Николова
прокурор:
като разгледа докладваното от съдия
АНД № 467 по описа на Районен съд - Хасково за
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.
Образувано е по жалба от С.Т.С. *** срещу Наказателно постановление № 17-1253-002587 от 29.01.2018 г. на Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Хасково, с което на основание чл. 175, ал.3, предл. 1-во от ЗДвП на жалбоподателя са наложени административни наказания „Глоба” в размер на 200 лева и Лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. В подадената жалба се релевират оплаквания за незаконосъобразност на атакуваното с нея наказателно постановление, което било издадено при допуснати съществени процесуални нарушения при съставяне на акта за установяване на административно нарушение, а между АУАН и НП било налице несъответствие в съдържанието. Твърди се допуснато нарушение и на чл. 52, ал. 1 от ЗАНН при издаване на наказателното постановление. Жалбоподателят , освен това управлявал превозно средство, което не подлежало на регистрация и поради това нямало характеристиките на моторно превозно средство, като излага конкретни съображения в тази насока. Моли съда да постанови решение, с което да отмени атакуваното наказателно постановление .
В съдебно заседание пред Районен съд – Хасково, жалбоподателят, редовно призован, се явява, като лично и чрез упълномощения по делото процесуален представител – адв. И.Ж. *** заявява, че поддържа подадената жалба и в хода по същество развива подробни и конкретни аргументи за нейната основателност и в подкрепа на искането за отмяна на наказателното постановление.
Административнонаказващият орган – Началник Сектор ПП при ОД на МВР - Хасково, редовно призован, не се явява и не изпраща представител по делото, за да заяви становище по жалбата и по атакуваното с нея наказателно постановление.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, срещу подлежащ на обжалване акт, от лице, легитимирано да атакува наказателното постановление, поради което е процесуално допустима.
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се произнесе по основателността й и след като се запозна и прецени събраните доказателства при извършената проверка на обжалваното наказателно постановление, намира за установено следното:
На 04.09.2017 г. свидетелите Б.С.Д. и П.А.П. , двамата
на длъжност „младши инспектор” в Група „Охрана на обществения ред“ в РУ на МВР
- Хасково били на работа и извършвали патрулна дейност в град Хасково. Около 21.05 часа на 04.09.2017 г. забелязали по ул. „Славянска“ движение на
пътно превозно средство, тип „триколка“ с електрически двигател, без
регистрационни номера в посока бул. „Освобождение“ в град Хасково. Органите на МВР спрели превозното средство и установили, че то
било управлявано от жалбоподателя С.Т.С. и било без регистрационни табели.По тази причина поискали
съдействие от органите на сектор „ПП“ при ОД на МВР – Хасково , като за целта пристигнал екип Сектор „ПП“ при ОД на МВР – Хасково,
включващ в състава си свид. В.Ж.Д., който поискал документи за регистрация на
превозното средство или за неговите характеристики като мощност на
електрическия двигател, а така също и свидетелство за управление на МПС. След
като такива не били представени, на същата дата, срещу жалбоподателя, в негово
присъствие, бил съставен от свид. В.Ж.Д., Акт за установяване на административно
нарушение бл. № 008112 за нарушения по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и по чл. 100 ал.1 т.1 от ЗДвП.
Жалбоподателят подписал съставения и предявен акт за установяване на
административно нарушение, без да впише обяснения или възражения по него и на
същата дата – 04.09.2017 г. получил екземпляр от него, според отразеното в приложената
разписка.
Възражения срещу съставения АУАН не са постъпили допълнително в рамките на законово установения срок от съставянето му, а впоследствие с резолюция на наказващия орган, административнонаказателното производство било прекратено относно деянието по чл. 140, ал. 1 ЗДвП, на основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН. В хода на образуваното бързо производство № 884/2017 г. по описа на РУ на МВР- Хасково, преобразувано в досъдебно производство, водено за престъпление по чл 345, ал. 2 НК били извършени процесуално – следствени действия ,като с постановление от 16.11.2017г. на прокурор при РП-Хасково,влязло в сила на 25.11.2017г. наказателото производство било прекратено , поради приложимост на чл.9 ал.2 от НК ,а делото изпратено на Началник сектор ПП при ОД на МВР-Хасково за реализиране на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя С.С..
При издаване на наказателното постановление,
административнонаказващият орган възприемайки изцяло описаната в АУАН фактическа обстановка вписал,
че жалбоподателя управлява МПС ,което
не е регистрирано по надлежния ред.Посочил ,че НП било издадено на основание
чл.36 ал.2 от ЗАНН и влязло в сила постановление за прекратяване на
наказателното производство и реализиране на адмитистративнонаказателната
отговорност от 16.11.2017г.
Изложената фактическа обстановка се установява от представените по делото писмени
доказателства, както и от показанията на разпитаните в хода на делото свидетели
В.Д. и Т. С..От показанията на св.Т. С. се установява,че процесната ел.триколка
била произведена от него ,с оглед развиваната
търговска дейност по производство и търговия на ел.скутери и ел.триколки
за вътрешния пазар.В тази връзка
неколкократно правил опити да я регистрира в КАТ гр.Хасково,но оттам му отговаряли ,че
ел.триколки не подлежат на регистрация и
отказали да му издадат документ затова.Потози повод се консултирал и с
„Технотест“гр.София и в Народното
събрание ,но и оттам го уверили,че няма
закон,който да урежда статута на този вид превозни средства.
При така установените факти съдът
намира от правна страна следното:
Съгласно чл.140,
ал.1 от ЗДвП по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни
превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставени на определените за това места. По
републиканските пътища, отворени за обществено ползване, включени в трансевропейската
пътна мрежа, и по такива, които са извън нея, или по техни участъци се допускат
само моторни превозни средства с валиден винетен стикер, залепен по начин,
възпрепятстващ повторното му ползване.
Разпоредбата на чл.175, ал.3, предл.1-во
от ЗДвП предвижда ,че се наказва с лишаване от право да
управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200
до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е
регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с
регистрационен номер.
Според
настоящият състав на съда, при издаването на НП са допуснати съществени
процесуални нарушения, които водят до отмяната на същото на процесуално
основание. Административнонаказателното производство,чието начало е било
поставено с издадения от св.В.Д. АУАН с бл. №008112 от 04.09.2017 г. е било прекратено за това, че жалбоподателят С.С.
на посочената дата и място е управлявал електрическа триколка жълточерна на
цвят , без регистрационна табела, тъй като деянието съставлявало
престъпление и имало образувано БП.Както вече бе отбелязано процесното БП № 884/17г. по описа на РУ
МВР-Хасково/преобразувано по-късно в ДП/
е било образувано и се е
водило за престъпление по чл.345, ал.2
от НК, а именно за управление на МПС, което не е регистрирано по надлежният
ред. От това са налага извода ,че
АНО е прекратил първоначално образуваното като
административнонаказателно производство, започнало с АУАН с бланков № 008112 от 04.09.2017 г .без основание, доколкото описаното в неговата обстоятелствена част
нарушение на ЗДвП /управление без регистрационна табела / не покрива признаците на състава на
престъплението по чл. 345, ал.2 от НК. Според мотивната част
на самото прокурорско постановление БП ,преобразувано
в ДП е прекратено тъй като е прието, че
макар деянието формално да осъществява признаците на престъпление ,обществената
му опасност е явно назначителна по
смисъла на чл.9, ал.2 от НК. Съставът на вмененото за извършено нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП може да се наруши веднъж,
ако превозното средство , което е
управлявано не е надлежно регистрирано, като в този случай няма как да има регистрационни табели , или
липсата на регистрация поглъща управлението без регистрационни табели. И втората
хипотеза на правната норма по чл.140 ал.1 от ЗДвП е, когато няма поставени на определените за това
места регистрационни табели
,въпреки че МПС е регистрирано. Последното обаче не е
приложимо към престъплението по чл. 345,
ал.2 от НК, при което е
криминализирано единствено и само
управлението на нерегистрирано МПС,но не и управлението на МПС, без регистрационни
табели . Поради това и АНО или не е следвало да
прекратява първоначално образуваното като административно наказателното
производство, започнато с АУАН с бланков № 008112 от 04.09.2017 г, или което
според съда е законосъобразното решение в случая в хипотезата на чл.36
ал.2 от ЗАНН след прекратяването на
наказателното производство от прокурора
и изпращане на делото за реализаране на административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя е следвало
да издаде НП, в което нарушението да съответства на деянието, за което е водено
и прекратено наказателното производство ,а именно за управление на МПС, без
същото да е надлежно регистрирано. Внимателния прочит на санкционния акт сочи,че в съдържателната му част наказващия орга е
описал и двете форми на нарушението по
чл.140, ал.1 от ЗДвП, макар
нерегистрирането по надлежният ред на превозното средство за поглъща липсата на поставени
регистрационни табели , а е наложено
едно наказание. По този начин обаче се е стигнало до друг порок в издаденото НП
,а именно противоречие между неговата
обстоятелствена и диспозитивна част
,защото административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана затова ,че
управлява процесната ел.триколка без регистрационна табела,а с диспозитива на
НП е наказан за управление на МПС ,което не е регистрирано по надлежния ред, предвид наложената санкция
по първото предложение на текста на чл.175 ал.3 от ЗДвП. Няма спор в
практиката на съдилищата ,че несъответствието между
фактическо и правно
административнонаказателно обвинение е винаги
съществено процесуално нарушение , ограничаващо правото на защита на
санкционираното лице и възможността му
да разбере за какво нарушение е привлечен до отговаря ,поради което и се явява
самостоятелно основание за отмяна на НП на процесуално основание,без да се излагат съображения по същество.
С оглед тези
съображения, настоящият съдебен състав намира подадената жалба за основателна,
поради което следва да бъде оставена уважена, а атакуваното с нея наказателно
постановление, като незаконосъобразно – отменено.
Мотивиран така, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 17-1253-002587 от 29.01.2018 г. на Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Хасково.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: Е.С.