О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
Номер № 09.02.2023 г. град Търговище
Административен съд гр.Търговище,
на девети февруари
две
хиляди двадесет и трета година,
в закрито заседание, в следния състав:
Председател
-Албена Стефанова
като разгледа докладваното от
председателя ад.х.д. № 214 по описа за 2022г. на
АС-гр.Търговище, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на Раздел I, Глава десета на АПК, във връзка с чл. 14, ал.4 от ЗООС.
Образувано
по жалба и уточняваща молба с вх.№ДА-01-2391/18.10.2022г.
на Община Омуртаг, представлявана от
кмета, подадена чрез адвокат Р.М. от ВТАК, с посочен по делото съдебен адрес:***,
Адвокатско дружество „Р. И К М“, подадени до Административен съд-Шумен против
Предписание №171/22.06.2022г. издадено от Директора на РИОСВ-Шумен, потвърдено
с Решение №234/15.08.2022г. на Министъра на околната среда и водите, с което на
Община Омуртаг като оператор е предписано прекратяване приемането и обезвреждането на отпадък с код
20 03 01 на територията на Регионално депо за неопасни отпадъци за общините
Антоново, Върбица, Котел и Омуртаг, експлоатирано от Община Омуртаг на
основание Комплексно разрешително №302-Н1/2022г., със срок на изпълнение до
31.12.2022г.
С
Определение на Административен съд-Шумен от 05.12.2022г образуваното по
гореописаните жалба и уточняваща молба на Община
Омуртаг производство по ад.д.№272/2022г. е прекратено и делото е изпратено на
Административен съд-Търговище по компетентност.
В
жалбата и в уточняващата молба към нея като основание се навеждат съществено
нарушение на процесуалните правила и неспазване на законовите изисквания за
форма и съдържание на акта. Навежда се неспазване на чл.4,чл.7,чл.9 и чл.10 от АПК. Излага се становище за
некомпетентност на експертите, извършили проверката. Излагат се подробни доводи,
обосноваващи издаване на оспореното предписание без органът да изяснил всички
релевантни факти и обстоятелства от значение за случая. Навежда се необсъждането
от страна на органа на описаните в жалбата и уточняващата молба Решения на
Общински съвет-Омуртаг и на ОС на „РУСО-регион Омуртаг“. Излага се твърдение за
непредоставяне на възможност за участие в административното производство на
всички заинтересовани страни. Излагат се доводи, че оспореното предписание не
съдържа фактически и правни основания за издаването си, с което не е спазен
чл.59, ал.2,т.4 от АПК. Навежда се, че от съдържанието на последното не става
ясно по какви причини и на какво нормативно основание се предписва прекратяване
приемането и обезвреждането на смесените битови отпадъци. Моли се оспореното
предписание да бъде прогласено за нищожно, алтернативно отменено като
незаконосъобразно и преписката да се върне на компетентния орган за ново
произнасяне. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.
Не се
спори по делото, че Община Омуртаг е оператор, на който е предоставена експлоатацията на
инсталация/съоръжение: Регионално депо за неопасни отпадъци за общините
Омуртаг, Котел, Върбица и Антоново, включващо Клетки №1,№2,№3, разположено на
площадка: поземлен имот №53535.260.450, гр.Омуртаг, при условията на Комплексно разрешително
№302-Н1/2022г., актуализирано с Решение
№302-Н1/2022г. на Изпълнителния директор на ИАОС.
Съдът указва на административния орган,
издал оспорения акт, че съгласно чл.170, ал.1 от АПК е носител на тежестта на
доказване, че същият е издаден от компетентен орган и при спазване на
процесуалните правила.
Съдът указва на административния орган,
издал оспорения акт, че съгласно чл.170, ал.1 от АПК е носител на тежестта на
доказване относно наличието на всички фактическите
основания, на които е издаден акта, а именно, че от 01.02.2022г. до
27.05.2022г.-деня на проверката, от страна на Община Омуртаг като оператор, са
били приети за депониране в Регионалното депо отпадъци с код 20 03 01 в
количество от 2 221.16 т. от общини Омуртаг, Котел, Върбица и Антоново,
както и че в Регионалното депо към посоченият момент се извършвала дейност с
код D5 по обезвреждане на същия отпадък, което не отговаря
на условия 11.2.1 и 11.6.2 от КР.
Съдът указва на оспорващия, че носи
тежестта на доказване относно изложените
от него твърдения, от които черпи за себе си благоприятни правни последици.
Съдът, след като извърши проверка по
редовността и допустимостта на жалбата намира, че следва страните да бъдат
конституирани, на същите да се съобщи проекто-доклада по делото, да се дадат
указания и делото да се насрочи за
разглеждане в открито съдебно заседание.
Воден от горното и на основание чл.154,
ал.1 от АПК, чл.157 от АПК, чл.163, ал.3 от АПК, чл.186 от ГПК, във връзка с
чл.144 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
КОНСТИТУИРА като
страни по адм.д. № 214/2022г., по описа на АС- гр.Търговище :
Оспорващ
Община Омуртаг, представлявана от кмета.
Ответник по
оспорването
Директор на
РИОСВ-Шумен.
СЪОБЩАВА на страните проекта на доклад
по делото със съдържание, изложеното в мотивите на настоящото определение.
НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито
съдебно заседание на 22.02.2023г. от 14.00ч.
ДАВА възможност на страните да изложат
становища по проекто-доклада и по дадените от съда указания в първото по делото
съдебно заседание.
ИЗИСКВА от Директор на РИОСВ-Шумен в 7-дневен срок, но не
по-късно от деня на заседанието да се представи по делото заверен препис от
издаденото на Община Омуртаг Комплексно разрешително №302-Н1/2022г.,
актуализирано с Решение №302-Н1/2022г. на Изпълнителния директор на ИАОС в
неговата цялост, предвид на това, че по делото не са налице данни, че
стр.25 от същото е последната,окончателна страница.
За деня и часа на откритото съдебно заседание на
страните да се изпратят призовки.
Община Омуртаг да
се призове чрез а.. Р.М. от ВТАК, в т.ч на ел. адрес, посочен в жалбата.
Препис от определението да се изпрати на страните.
Председател: