Решение по дело №72593/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 11803
Дата: 26 октомври 2022 г.
Съдия: Полина Любомирова Амбарева
Дело: 20211110172593
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 21 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 11803
гр. София, 26.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 65 СЪСТАВ, в публично заседание на
тридесети юни през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:ПОЛИНА ЛЮБ. АМБАРЕВА
при участието на секретаря ЗОРНИЦА ЛЮДМ. ПЕШЕВА
като разгледа докладваното от ПОЛИНА ЛЮБ. АМБАРЕВА Гражданско
дело № 20211110172593 по описа за 2021 година
Предявени са от ищеца „Аполо „ООД,ЕИК :********* против Министерство на
отбраната ,ЕИК : *********,представлявано от Министъра на отбраната , осъдителни
искове, с правно основание чл.55, ал.1, предл.1 от Закона за задълженията и договорите, с
искане да бъде осъден ответника да заплати сумата от 8630,40лв. ,представляваща получена
без правно основание неустойка за забава по Договор № УД 05-24/09.11.2020год. за доставка
на ризи с дълъг ръкав за ОВ,ВСС и ВМС, ведно със законната лихва върху нея, считано от
завеждането на исковата молба /20.12.2021год. до окончателното й изплащане ,както и
сумата в размер на 13219,20лв.,представляваща получена без правно основание неустойка
за забава по Договор № УД 05-25/09.11.2020год. за доставка на ризи с къс ръкав за ОВ,ВСС
и ВМС, ведно със законната лихва върху нея, считано от завеждането на исковата молба
/20.12.2021год. до окончателното й изплащане.
С исковата молба се твърди,че въз основа на Рамково споразумение за № УД 05-
20/13.10.2020 г, и Рамково споразумение № УД 05-21/13.10.2020 г. за възлагане на
обществена поръчка са сключени с ответната страна на два договора : Договор № УД 05-
24/09.11.2020 г. за доставка на 22 500 (двадесет и две хиляди и петстотин) ризи с дълъг
ръкав за ОВ, ВСС и ВМС като част от изделията е следвало да бъдат доставени до в.ф. 26910
- Р. Димитриево, а част до в.ф. 52370 – Негушево ;Договор № УД 05-25/09.11.2020 г.за
доставка на 17 500 (седемнадесет хиляди и петстотин) ризи с къс ръкав за ОВ, ВСС и ВМС
като част от изделията е следвало да бъдат доставени до в.ф. 26910 - Р. Димитриево, а част
до в.ф. 52370 - Негушево.Ищецът твърди ,че по договорите е изправна страна,тъй като с
писмо с изх. № 196/01.07.2021 г. и вх. № 2-1907/01.07.2021 г. по описа на МО, е уведомил
ответника , че на 09.07.2021 г. ще извърши доставка на последната партида изделия по
договора, а именно: ризи с дълъг ръкав, цвят бежов, за ОВ:1700 бр., с място на доставка“
в.ф. 26910- Р. Димитриево;8300 бр., с място на доставка- в.ф. 52370- Негушево; ризи с дълъг
ръкав, цвят светлосин, за ВСС и СКСО: 1049 бр., с място на доставка- в.ф. 26910- Р.
Димитриево; 3951 бр., с място на доставка- в.ф. 52370- Негушево,съответно : ризи с къс
ръкав, цвят бежов, за ОВ: 1700 бр., с място на доставка- в.ф. 26910- Р. Димитриево;8300 бр.,
с място на доставка- в.ф. 52370- Негушево; ризи с къс ръкав, цвят светлосин, за ВСС и
СКСО:1049 бр., с място на доставка- в.ф. 26910- Р. Димитриево;3951 бр., с място на
доставка- в.ф. 52370- Негушево.
Ищецът твърди ,че съответно на 09.07.2021год. е доставил ризите ,за което били
1
подписани Приемо-предавателен протокол за временно съхранение с per. № 3-
1491/09.07.2021 г. Съобразно протокола, посочената в него комисия, назначена със заповед
№ РД-67/06.01.2021 г. на началника на в.ф. 52370- Негушево, е приела, в съответствие с
министерска заповед № ОХ-741 от 16.09.2020 г. и договора, на временно съхранение: 8297
бр. ризи с дълъг ръкав за ОВ, цвят бежов и 3948 бр. ризи с дълъг ръкав за ВВС и СКСО, цвят
светлосин. В протокола са посочени и ръстораз мерите на предадените изделия.
Бил подписан и Приемо-предавателен протокол за временно съхранение с per. № 3-
1492/09.07.2021 г.,съгласно който , посочената в него комисия, назначена със заповед №
РД-67/06.01.2021 г. на началника на в.ф. 52370- Негушево, е приела, в съответствие с
министерска заповед № ОХ-741 от 16.09.2020 г. и договора, на временно съхранение: 8297
бр. ризи с къс ръкав за ОВ, цвят бежов и 3948 бр. ризи с къс ръкав за ВВС и СКСО, цвят
светлосин В Протокола са посочени и ръсторазмерите на предадените изделия.
В същия момент са заделени и по 3 (три) бр. образци от всеки вид. за което е
съставен Протокол за определяне на пробни образци за изпитване № 2/09.07.2021г.Счита ,че
с подписването на посочените протоколи е изпълнил задълженията си да достави изделията
в срока по чл.6,ал.1 от договорите,а така също ,че те отговарят на договорените
ръсторазмери.
Твърди ,че оценка за съответствието на доставените изделия била извършена повече
от месец по късно от предвиденото ,а именно на 17.08.2021год.,съгласно Протокол за оценка
на съответствието № 20-51-2/17.08.2021 г. по Договор № УД 05-24/09.11.2020 г. и Протокол
за оценка на съответствието № 20-51-2/17.08.2021 г. по Договор № УД 05-25/09.11.2020 г.,с
които било удостоверено съответствието на доставените ризи ,с изискванията на договорите
и било предложено да се пристъпи към приемането им за съхранение и експлоатация по
предназначение.
С Констативен протокол № 1/17.08.2021год. във връзка с Договор № УД 05-
24/09.11.2020 г. било описано несъответствие по отношение на доставените изделия във в.ф.
52370-Негушево : От общо доставени по Договора 8300 броя, приети с протокол за
временно съхранение №3-1491/09.07.2021 г., са доставени ръсторазмери
различни от договорените, както следва: в повече-187 броя ризи;в по-малко- 189 броя
ризи; От общо доставени по Договора 3951 броя. приети с протокол за временно съхранение
№ 3-1491/09.07.2021г..са доставени ръсторазмери различни от договорените, както
следва: в повече- 59 броя ризи; в по-малко- 59 броя ризи.Съответно с Констативен протокол
№ 1/17.08.2021 г., изготвен на основание чл. 20, ал. 3 от Договор № УД 05-25/09.11.2020 г. ,
комисията е описала следните несъответствия по отношение на изделията, доставени във
в.ф. 52370 - Негушево:От общо доставени по Договора 8300 ризи с къс ръкав за ОВ, цвят
бежов броя, приети с протокол за временно съхранение .№ 3-1492/09.07.2021 г., са
доставени ръсторазмери различни от договорените, както следва:в повече- 408 броя ризи:в
по-малко- 408 броя ризи;
На основание изложеното, комисията е предложила доставените в повече
количества да се върнат на изпълнителя, а доставените в по-малко да се възстановят от
„АПОЛО” ООД.Ищецът счита ,че посоченото от ответника в констативните протоколи не
променя факта ,че стоките са доставени на 09.07.2021год. ,както и не санира неизпълнението
на възложителя да установи съответствието в срок от 5 работни дни от полученото на
01.07.2021год. уведомление.Счита,че същия при сключване на договорите е бил наясно
какви количества стоки ще се доставят и съответно това е било взето в предвид при
уговарянето на сроковете.Също така счита ,че разликата в ръсторазмерите не представлява
скрито несъответствие и констатирането му е възможно при най-обикновен визуален
преглед на ризите.Ищецът твърди ,че е предоставило на възложителя 189 бр. ризи с дълъг
ръкав за ОВ, цвят бежов и 59 бр. ризи с дълъг ръкав за ВВС и СКСО, цвят светлосин, видно
от Протокол за временно съхранение с per, № 3-1873/07.09.2021 г., и Протокол №
4/07.09.2021 г. за определяне на пробни образци за изпитване ,за които е прието ,че
2
отговарят на изискванията на Договор № УД 05-24/09.11.2020 г. с Протокол за оценка на
съответствието № 20-50-4П/09.09.2021 г. и с Приемо-предавателен протокол с per. № 3-1969/
17.09.2021 г. били приети от краен получател.Също така сочи,че е доставил и 408 бр. ризи с
къс ръкав за ОВ, цвят бежов, видно от Протокол за временно съхранение с per. № 3-
1874/07.09.2021 г., и Протокол № 4/07.09.2021 г. за определяне на пробни образци за
изпитване,за които отговарят на изискванията на Договор № УД 05-25/09.11.2020 и които с
Приемо- предавателен протокол с per. № 3-1968/ 17.09.2021 г., били приети от краен
получател .
Твърди ,че с писмо с per. № 21-46-14 от 05.10.2021 г. от заместник-министъра на
отбраната бил уведомен , че от крайния срок за изпълнение на доставката, съгласно чл. 6,
ал. I от Договора - 09.07.2021 г., до отстраняване на констатираното несъответствие за 248
бр. ризи с дълъг ръкав (189 бр. ризи с дълъг ръкав за ОВ, цвят бежов и 59 бр, ризи с дълъг
ръкав за ВВС и СКСО, цвят светлосин), има забава от 60 дни и на дружеството е начислена
неустойка за забава по чл. 36, аз. 1 от Договора, в размер на 8 630,40 лв. (осем хиляди
шестстотин и тридесет лева и четиридесет стотинки) ,която следва да заплати в срок до
07.10.2021год. Тази неустойка била заплатена на 07.10.2021год.,с платежно нареждане.
Също така с писмо с per. № 21-46-14 от 05.10.2021 г. от заместник-министъра на
отбраната бил е уведомен , че от крайния срок за изпълнение на доставката, съгласно чл, 6,
ал. 1 от Договора - 09.07.2021 г., до отстраняване на констатираното несъответствие за 408
бр. ризи с къс ръкав за ОВ, цвят бежов, има забава от 60 дни и на дружеството е начислена
неустойка за забава по чл. 36, ал. 1 от Договора, в размер на 13219,20 лв. (тринадесет хиляди
двеста и деветнадесет лева и двадесет стотинки),в срок до 07.10.2021год.Съответно тази
неустойка била заплатена на 07.10.2021год. с платежно нареждане.
Ищецът счита ,че липсва основание от страна на ответника за начисляване на
посочените неустойки ,същите са получени без основание ,тъй като е изпълнил
задълженията си по посочените договори – доставил е стоките предмет на същите на
09.07.2021год. като преди това е уведомил възложителя за доставката; при приемането на
изделията не били установени разликите в ръсторазмерите .Счита ,че е налице забава от
страна на възложителя ,тъй като ответникът не е установил различията още при доставката,
не е организирал дейностите по преглед на доставените стоки, както и не е изпълнил
задълженията си по чл.21,ал.1 от договорите да извърши в срок оценка на съответствието
като протоколите за оценка на съответствието и констативните протоколи били изготвени на
17.08.2021год. – месец след срока ,поради което съгласно чл.96,ал.1 от ЗЗД рискът бил за
кредитора,а ако и длъжникът е бил в забава, той се освобождава от нейните последици.
Предвид всичко изложено счита ,че не е налице неизпълнение на процесните договори от
страна на ищеца,поради което и не е налице основание за начисляване на неустойки и
заплатените от него на 07.10.2021 г. суми в размер на 8 630,40лв. и 13 219,20 лв. се явяват
недължимо платени.
С писмения отговор в срока по чл.131, ал.1 от ГПК, ответникът оспорва иска, като
неоснователен.
Не оспорва ,че между страните са сключени ,на основание рамковите споразумения
Договор № УД 05-24/09.11.2020 г. и Договор № УД 05-25/09.11.2020 г. като в следствие на
констатирана забава в изпълнението им ,ищецът бил поканен да внесе дължимите
неустойки в размер на 8630,40лв. по първия договор и 13219,20лв. по втория.Оспорва ,че е
3
налице забава в дейностите по оценка на съответствието от страна на ответника,тъй като
съгласно договорите ,възложителят ,чрез Института по отбрана в 5 дневен срок от
уведомяването за доставката следва да организира дейността по оценка на съответствието
,но счита ,че това не е срокът за самото й извършване и за констатиране на несъответствията
,тъй като стоките още не са доставени.В договорите не бил посочен определен срок за
извършване на дейности по оценка, също така в комисията по оценка на съответствието
следвало да има представител и на ищеца ,което представлява и негова лична забава.Счита
,че извършването на дейностите по оценка на съответствието е извършено в обичайно за
това време ,предвид обема на доставките,която оценка включва не само преглед за
съответствие с конкретните ръсторазмери,но също така и за изискванията на техническите
спецификации.,поради което било логично да отнеме време,като в рамките на един месец е
обичайното за това.Твърди ,че ищецът не е възразил относно срока за преглед и оценка на
доставените изделия.Оспорва ,че приемо-предавателните протоколи за временно съхранение
удостоверяват ,че изпълнителя е изпълнил задължението си да достави изделията в срока по
договорите,както и че същите отговарят на договорените ръсторазмери,тъй като те не
представлявали приемо-предавателни протоколи.Приемането на стоките се удостоверявало
от военното формирование,краен получател ,чрез издаване на складова разписка и
подписване на приемо-предавателен протокол.Последните са подписани без възражения и са
с регистрационни номера № 3-1968/17.09.2021год. и №3-1969/17.09.2021год.Счита ,че
съгласно процесните договори,ищеца следвало да достави в договорения срок качествени
изделия,отговарящи на изискванията и спецификациите ,заложени в договорите като
доставянето на каквито и да е било изделия,извън договорените не представлява изпълнена
доставка в срок,съгласно чл.12,ал.1,т.1 от договорите.Твърди ,че изделията от страна на
ищеца са доставени в последния ден от 8 месечния срок от датата на подписване на
договорите,но не представляват изделията ,изисквани от възложителя.Оспорва и че
разликите в ръсторазмерите не представляват скрити недостатъци,за констатирането на
които бил достатъчен визуален преглед,тъй като съгласно Методиката за оценка на
съответствието на готови изделия вещево имущество ,проверката задължително следва да
обхване един малък,среден и голям типоразмер, а така също обхваща и много други
показатели.Счита ,че съгласно тази методика,едва утвърденият протокол за оценка на
съответствието е основание за пристъпване към приемане на изделието и подписване на
двустранен протокол за приемане/предаване на материални средства и складова
разписка,което доказва ,че в случая е налице качествена доставка,съгласно договорите
,извършена от изпълнителя ,час с приемането на изделията на
17.09.2021год.Несъответствията на изделията били предвидими за ищеца и не били налице
доказателства ,че възложителят го е забавил и попречил да достави на по-ранен етап годни
за ползване изделия.
Ето защо ,съгласно чл.36,ал.1 от договорите ,в случай на неизпълнение на
задължението да достави стоките в срока по чл.6,ал.1 ,ищецът дължи неустойка за забава в
размер на 1% от стойността на забавената част за всеки просрочен ден,но не повече от 20%
от общата стойност на договорите,без ДДС.Счита и че правилно е изчислен размера на
претендираните неустойки от датата за предаване на несъответстващата на изискванията
доставка – 09.07.2021год. до датата на доставянето на годни за ползване,съгласно
договорените изисквания изделия – 07.09.2021год.,за забава от 60 дни.Така неустойката за
забавата в размер на 8630, 40 лева по Договор № УД 05-24/09.11.2020 г. и е формирана
както следва: доставка на 07.09.2021 г. на общо 248 броя ризи с дълъг ръкав,
несъответстващи но ръсторазмери х 58 лева без ДДС = 14 384 лева, което представлява
стойността на забавената част от Договора. Неустойката за забава, изчислена в размер на 1
% за всеки просрочен ден (общо 60 дни) върху сумата, представляваща частта на забавената
доставка от 14 384 лева, е в размер на 8630, 40 лева.
Стойността на дължимата неустойка за забавата е в размер на 13 219, 20 лева по
4
Договор № УД 05-25/09.11.2020 г. и е формирана както следва: доставка на 07.09.2021 г. на
408 броя ризи с къс ръкав, несъответстващи по ръсторазмери, х 54 лева без ДДС = 22 032
лева. Неустойката за забава, изчислена в размер на 1 % за всеки просрочен ден (общо 60
дни) върху сумата, представляваща стойността на забавената част от доставката от 22 032
лева, е в размер на 13 219, 20 лева.
Предвид изложеното счита ,че неустойките са в съответствие с изискванията на
закона,като ищецът ги е заплатил в размерите,които покриват вредите на възложителя от
неизползването в уговореното време на изделията – ризи с дълъг и къс ръкав,до момента ,в
който изпълнителят е заменил несъответстващите изделия.Счита възраженията за
неоказване на съдействие от страна на възложителя за неоснователни ,поради което не е
налице и неоснователно обогатяване .По изложените съображения моли съда да отхвърли
предявените искове като неоснователни.
Съдът като съобрази събраните по делото доказателства ,намира за
установено от фактическа страна следното:
Не е спорно между страните ,че съгласно Договор № УД 05-24/09.11.2020 г. към
Рамково споразумение № УД 05- 20/13.10.2020 г., „АПОЛО“ ООД като Изпълнител се е
задължило да достави на Възложителя МО 22 500 броя ризи с дълъг ръкав за ОВ. ВСС и
ВМС ,в срок до 09.07.2021год. ,по количества и размери съгласно Приложение № 3 към
договора, а именно: 1. 1700 броя ризи с дълъг ръкав цвят бежов за ОВ- 2020 г,, с място на
доставка- в.ф. 26910- Р. Димитриево; 2. 8300 броя ризи с дълъг ръкав цвят бежов за ОВ-
2020 г., с място на доставка-в. ф. 52370- Негушево; 4. 1049 броя ризи с дълъг ръкав цвят
светлосин за ВСС и СКСО- 2020 г., с място на доставка- в.ф. 26910- Р, Димитриево; 5. 3951
броя ризи с дълъг ръкав цвят светлосин за ВСС и СКСО- 2020 г,, с място на доставка- в.ф,
52370- Негушево;6.7500 броя ризи с дълъг ръкав, цвят бял, за ВМС- 2020 г., с място на
доставка- в.ф, 26910- Р. Димитриево.
Не е спорно между страните, че съгласно Договор № УД 05-25/09.11.2020 г. към
Рамково споразумение № УД 05- 21/13,10.2020 г.. „АПОЛС“ ООД като Изпълнител се е
задължило да достави на Възложителя 17 500 броя ризи с къс ръкав за ОВ, ВСС и ВМС ,в
срок до 09.07.2021год. по количества и размери съгласно Приложение № 3 към договора, а
именно:
1. 1700 броя ризи с къс ръкав, цвят бежов, за ОВ- 2020 г., с място на доставка- в.ф.
26910- Р. Димитриево; и 2. 8300 броя ризи с къс ръкав, цвят бежов, за ОВ- 2020 г., с място
на доставка- в.ф. 52370- Негушево; 3. 1049 броя ризи с къс ръкав, цвят светлосин, за ВСС и
СКСО- 2020 г., с място на доставка- в.ф, 26910- Р. Димитриево; 4. 3951 броя ризи с къс
ръкав цвят, светлосин, за ВСС и СКСО- 2020 г,, с място на доставка- в.ф. 52370-
Негушево;5. 7500 броя ризи с къс ръкав, цвят бял, за ВМС- 2020 г., с място на доставка- в.ф.
26910-Р. Димитриево.
На 09.07.2021год. ищецът е доставил на възложителя ризи с дълъг и къс ръкав ,за
което са съставени Приемо-предавателен протокол за временно съхранение ,с рег. № 3-
1491/09.07.2021год. и Приемо-предавателен протокол за временно съхранение ,с рег. № 3-
1492/09.07.2021год.
Съгласно Констативен протокол № 1 / 17.08.2021год. и Констативен протокол № 1 /
17.08.2021год. са констатирани несъответствия в доставени ръсторазмери .
Не е спорно ,че ищецът е доставил точните размери на изделията,съгласно
констативните протоколи на 17.08.2021год. ,за което са съставени Протоколи за временно
съхранение от 07.09.2021год. ,Протоколи за оценка на съответствието от 09.09.2021год. и
Приемо-предавателен протоколи от 17.09.2021год. за приемане от краен получател.
С писма от 05.10.2021год. от МО ,изпълнителя „Аполо“ООД е бил уведомен за
забава от 60 дни ,поради което е начислена неустойка за забава по чл.36,ал.1 от Договорите
,в размер на 8 630,40лв. ,съответно от 13 219,20лв.С писмата е отправена покана ,така
изчислените неустойки да бъдат платени в срок до 07.10.2021год. като при неизпълнение в
5
срок,същите ще бъдат приспаднати от гаранциите за изпълнение по чл.16,ал.3 от
договорите.
С последователно изпратени писма –възражения на 06.10.2021год.,“Аполо“ООД е
възразило срещу претендираните от възложителя неустойки,тъй като счита ,че основанието
и начина ,по който те са изчислени ,противоречат на основни принципи на правото,както и
на сключените договори.
Не е спорно ,че на 07.10.2021год. ищецът е заплатил на ответника сумата от
8 630,40лв. и сумата от 13 219,20лв.,неустойки .
Според показанията на св.Павлина Уручева,Началник отдел „Логистика“ при
„Аполо“ООД ,с извършването на доставката на стоката и подписването на протокол за
количествата и размерите й от двете страни са изпълнени задълженията на ищеца по
договора ,като същата твърди ,че е било налице съответствие на доставените партиди.Сочи
,че от страна на ответника с около месец по-късно от доставката на 09.07.2021год. било
изпратено уведомление ,че техен представител следва да подпише протоколи ,съгласно
които от представители на възложителя били констатирани въпросните несъответствия в
размерите.Свидетелката твърди ,че бил минал много дълъг период,близо месец и за тях това
било изненадващо.Сочи ,че две седмици след констативните протоколи ,в които имало
неотговарящи количества,ищецът издължил тези ,които им липсвали.Твърди ,че в периода
от датата на доставката м.юли до 17.08.2021год. нямали индикации за несъответствие ,като
сочи ,че при други доставки приемането приключвало обикновено до 4-5 дни,но никога не
били чакали един месец и половина за да се изброят количествата.
Според показанията на свидетеля Ташко Иванов Ташев ,същият е участвал в
комисията за несъответствие на размерите на ризите,на която бил председател.Сочи ,че на
09.07.2021год. имало 6 или 8 камиона като при доставката присъствал представител на
изпълнителя.Задълженията на комисията за съответствие било да се извърши пробовземане
,на случаен принцип,като взетите образци се запечатват и изпращат в лаборатория като тази
комисия няма задължение да извърши количествено приемане на стоката.Такова се
извършва след като се издадат крайните документи – приемо-предавателен протокол и
складова разписка.Свидетеля сочи ,че процесът по проверката продължил малко по-
дълго,около 39 дни ,тъй като в много от кашоните имало несъответствие между външната
етикировка и съдържанието на кашона.Сочи също ,че всички образци,включително и
върнатите ,съответствали на техническата спецификация,но имало несъответствие на ръста
и размерите по договорите.Сочи ,че заключението на лабораторията не било повлияло за
това закъснение ,тъй като то било получено не по-късно от една седмица ,след представяне
на образците в лабораторията.
Констативен протокол № 1 / 17.08.2021год. и Констативен протокол № 1 /
17.08.2021год. за констатирани несъответствия в доставени ръсторазмери представляват
официални удостоверителни документи, тъй като удостоверяват констатации на длъжностни
лица, направени в кръга на техните функции, поради което имат обвързваща съда
материална доказателствена сила. В настоящия случай, в срока по чл. 131 ГПК, протоколите
не са оспорени по реда на чл. 193 ГПК, поради което събраните гласни доказателства за
опровергаване констатациите в двата протокола и по конкретно тези на свидетелката
Павлина Уручева ,която твърди ,че е имало съответствие на доставените партиди са
недопустими и не следва да бъдат обсъждани.
Впрочем тази свидетелка е допусната да свидетелства относно процедурата за
установяване на несъответствия,като в тази част показанията й съответстват на събраните
по делото писмени доказателства ,поради което следва да бъдат ценени.
Не будят съмнение показанията на св.Ташев,чиито показания следва да бъдат
кредитирани.
6
Въз основа на така приетата фактическа обстановка ,съдът от правна страна
съобрази следното:
Предявени са обективно кумулативно съединени осъдителни искове, с правно
основание чл.55, ал.1, предл.1 от Закона за задълженията и договорите, с искане да бъде
осъден ответника да заплати : сумата от 8630,40лв. ,представляваща получена без правно
основание неустойка за забава по Договор № УД 05-24/09.11.2020год. за доставка на ризи с
дълъг ръкав за ОВ,ВСС и ВМС, ведно със законната лихва върху нея, считано от
завеждането на исковата молба /20.12.2021год. до окончателното й изплащане ,както и
сумата в размер на 13219,20лв.,представляваща получена без правно основание неустойка
за забава по Договор № УД 05-25/09.11.2020год. за доставка на ризи с къс ръкав за ОВ,ВСС
и ВМС, ведно със законната лихва върху нея, считано от завеждането на исковата молба
/20.12.2021год. до окончателното й изплащане.
Спори се между страните за наличието на забава в доставянето от ищеца ,като
изпълнител по договорите ,на изделията – в количествено , качествено и времево
отношение; периодът на забавата и размерът на начислените от ответника неустойки ;както
и за наличието на предпоставки за освобождаване от последиците на неговата забава ,а
именно – забава на ответника .
В тежест на ищеца е да установи при условията на пълно и главно доказване
следните правопораждащи факти, а именно че е налице имуществено разместване между
ищеца и ответника - предаванe от ищеца на ответника на посочените суми, а така също и
възражението си ,че ответника е бил в забава.
В тежест на ответника е да докаже своите възражения /правоунищожаващи,
правоизключващи или правопогасяващи/, досежно основателността и размера на иска, вкл.
да установи, че е налице основание за получаване, респ. за задържане на полученото - в
конкретния случай,че са налице основанията за начисляване и получаване на неустойките
по договорите.
Съгласно уговореното между страните по Договор № УД 05-24/09.11.2020 г.
/относно ризи с дълъг ръкав/ и Договор № УД 05-25/09.11.2020 г. ризи къс ръкав /които
включват идентични разпоредби/,доворените количества изделия могат да бъдат доставени
на отделни партиди ,но срокът за доставката им на мястото на съответното военно
формирование е до 8 месеца от подписването на договорите или до 09.07.2021год. В случая
ищецът е изпълнил задължението си по чл.12,ал.1,т.3 от договорите и е уведомил
възложителя, 5 работни дни предварително ,преди датата на доставка.
Съответно спазен е и срока по договорите ,тъй като на 09.07.2021год. в съответните
военни формирования са били доставени съответните количества изделия.
Същевременно съгласно чл.12,ал.1,т.1 ,изпълнителя има задължение ,освен в
указания срок и договореното място, да достави изделия ,които да съответстват по
вид,количество,качество,в опаковка с етикет,съгласно заложените в ТС изисквания за
опаковка и маркировка.
В случая съдът приема ,че на 09.07.2021год. ищецът като изпълнител не е доставил
на възложителя изделия ,които да съответстват по вид и количество на договорените.Това е
така ,тъй като на 09.07.2021год. изделията са били приети за временно съхранение ,а с
Констативен протокол № 1 / 17.08.2021год. и Констативен протокол № 1 / 17.08.2021год. от
нарочна комисия ,са констатирани несъответствия в доставените ръсторазмери – доставени
7
189 броя по-малко ризи с дълъг ръкав за ОВ ,цвят бежов и 59 броя риза с дълъг ръкав за
ВВС и СКСО,цвят светлосин по Договор № УД05-24/09.11.2020год. и доставени 408 броя
по-малко ризи с къс ръкав за ОВ,цвят бежов по Договор № УД05-25/09.11.2020год.
С констативните протоколи е прието доставените в повече изделия да се върнат на
изпълнителя ,а доставените по-малко количества да бъдат възстановени от последния.
Същия е изпълнил задълженията си,които освен с констативните протоколи ,са
регламентирани в чл.12,ал.1,т.5 от договорите и е заменил /в случая доставил/
несъответстващите на изискванията изделия ,с такива ,отговарящи на изискванията по
договора на 07.09.2021год.,за което няма спор между страните.
Следователно правилно възложителят е приел ,че за периода от 09.07.2021год. до
07.09.2021год. е налице забава на изпълнителя от 60 дни ,която се изразява в неизпълнение
на задължението да достави в срок по чл.6,ал.1 ,на мястото на доставката по договора
,уговорените по вид и количество изделия,поради което на основание чл.36,ал.1 от
Договорите дължи неустойка за забавата в размер на 1 процент от стойността на забавената
част ,за всеки един просрочен ден ,но не повече от 20 % от общата стойност на договора ,без
ДДС.В случая за недоставените в срок изделия по Договор № УД05-24/09.11.2020год. - 248
броя ризи с дълъг ръкав, несъответстващи но ръсторазмери ,с единична цена 58 лв.,без ДДС
/по спецификация/ ,неустойката за периода 09.07.2021год. – 07.09.2021год. възлиза на 8630,
40 лева.За недоставените в срок изделия по Договор № УД 05-25/09.11.2020 г. - 408 броя
ризи с къс ръкав, несъответстващи по ръсторазмери,с единична цена 54лв., без
ДДС,неустойката за периода 09.07.2021год. – 07.09.2021год. възлиза на 13 219, 20 лева.
Основният довод на ищеца по отношение на недължимостта на неустойките е
свързан наличие на забава от страна на възложителя , тъй като ответника не е установил
различията още при доставката, не е организирал дейностите по преглед на доставените
стоки, както и не е изпълнил задълженията си по чл.21,ал.1 от договорите да извърши в
срок оценка на съответствието като протоколите за оценка на съответствието и
констативните протоколи били изготвени на 17.08.2021год. – месец след срока ,поради което
съгласно чл.96,ал.1 от ЗЗД рискът бил за кредитора,а ако и длъжникът е бил в забава, той се
освобождава от нейните последици.
За да се освободи длъжникът от неблагоприятните последици от своето
неизпълнение,в случая отговорност за неустойка,съгласно чл.96,ал.1 от ЗЗД ,то следва да е
налице забава на кредитора,предвидена в чл.95 от ЗЗД – той да не е приел неоправдано
предложението му за изпълнение или да не е оказал необходимото съдействие, без което
длъжникът не би могъл да изпълни задължението си,каквато в случая съдът счита ,че не е
налице .
В процесните договори е предвидена процедура по установяване на съответствието
на качеството ,като се прилага и Методика за оценяване на съответствието на готови
изделия вещево имущество.Така съгласно чл.17 ,оценката за съответствие се удостоверява
чрез Протокол за оценка на съответствие,а контролът за качество се извършва от Института
по отбрана.Оценката за съответствие се извършва от комисия,сформирана от Института по
отбрана,която при констатирано съответствие на изделията изготвя Протокол за оценка на
съответствието ,а при констатиране на несъответствие с изискванията към тях,изготвя
8
констативен протокол,в който се описват несъответствията.Съгласно чл.21 от
договорите,директорът на Института по отбрана следва да организира дейностите по
оценката на съответствието на доставяната партида до пет работни дни след писменото
уведомяване /по чл.19 от страна на изпълнителя/ .Подробната процедура е описана в част
ІІІ Шевни и Трикотажни изделия ,на Методика за оценяване на съответствието на готови
изделия вещево имущество.След предварителното уведомяване изпълнителя доставя
партидата до съответното военно формирование,за които количества се съставя Протокол за
временно съхранение.От доставената партида се вземат образци,които се изследват в
Централна изпитвателна лаборатория или друга акредитирана такава.Едва след получаване
на протоколите за изпитвания се определя дата ,за която се уведомява изпълнителя ,на която
ще се извършат дейностите по оценка на съответствие с изискванията на договора и ТС.
Предвид това ,следва да се приеме ,че възложителят е спазил задълженията си по
чл.17-21 от договорите ,тъй като задължението на директорът на Института по отбрана е да
организира дейността по оценката на съответствието,каквато организация е направена ,тъй
като на датата на доставката на изделията – 09.07.2021год. предвидената комисия е била
сформирана,доставените партиди са били приети за временно съхранение ,взети са
съответните образци за изпитване,за което свидетелстват съставените протоколи.
Тезата на ищеца ,че към момента на доставката ,възложителя е имал задължение да
извърши преглед на доставената стока и да констатира несъответствието още при доставката
е несъстоятелна ,тъй като комисията по чл.20 извършва оценката на съответствие на
размерите с посочените в съответните технически спецификации ,след като бъде извършен
контрола за качеството на изделията,съгласно посочената Методика,към която препраща
чл.20,ал.2 от договорите.Впрочем, съгласно т.2 от ІІІ част на методиката ,за оценката на
съответствието се сформира нова комисия,в която участва и представител на изпълнителя
като в случая именно от такава комисия са издадени,на основание чл.20,ал.3 от договорите и
констативните протоколи от 17.08.2021год. ,за съответните недоставени количества изделия
,съответно протоколите от 17.08.2021год. за оценка на съответствието ,за количествата
изделия,които отговарят на договорите и ТС.Следователно времето ,през което следва да се
извърши прегледа на доставените изделия – за тяхното съответствие за качество и
съответствие на поръчаното ,не е оставено на самостоятелна преценка на възложителя ,а е
регламентирано в договорите и Методиката ,към която същите препращат.
Действително след приемането на доставката на 09.07.2021год. ,до съставянето на
констативните протоколи на 17.08.2021год. е изминал един период от 39 дни.Съгласно
показанията на св.Ташев,протоколите от съответната лаборатория за проверката на
качеството са били налични след около една седмица от представянето на образците ,но
продължителния срок на проверка на количествата изделия и съответствието им с
ръсторазмерите от една страна се дължал на голямото количество изделия,а от друга страна
и на несъответствие на голяма част между външната етикировка на кашоните и тяхното
съдържание,което всъщност е неизпълнение на задължението на изпълнителя по
чл.12,ал.1,т.1 от договорите – да достави изделията в опаковка с етикет ,съгласно
9
изискванията за опаковка и маркировка на техническите спецификации.
Ето защо съдът счита ,че със забавата си да достави на 09.07.2021год. точните по
вид ,количество и качество изделия ,ищецът като изпълнител е изпаднал в забава ,поради
което заплатената от него на ответника ,в качеството му възложител по договорите
неустойка е с правно основание в чл.36,ал.1 .Не е налице забава на възложителя ,по смисъла
на чл.95,пр.2 от ЗЗД ,която да освободи изпълнителя от последиците на неговата забава
,съгласно чл.96,ал.1 от ЗЗД,поради което предявените от ищеца искове с правно основание
чл.55,ал.1,пр.1 от ЗЗД,почиващи на неговото твърдение за изначална липса на основание на
платените от него неустойки ,са изцяло неоснователни и неоказани и като такива подлежат
на отхвърляне.
По разноските :
Предвид изхода на делото ,на основание чл.78,ал.3 от ГПК право на разноски има
само ответната страна.Същата е направила искане за присъждане на разноски ,като е
представила списък на разноските по чл.80 от ГПК, съгласно който претендира
юрисконсултско възнаграждение.
На основание чл. 78, ал. 8 ГПК вр. чл. 37 ЗПП вр. чл.25,ал.1 от НПП на ответната
страна следва да бъде присъдени, направените, поискани и установени разноски в размер на
300 лв. – юрисконсултско възнаграждение.
Предвид изложеното ,съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявените от „АПОЛО“ООД ,ЕИК : ********* ,със седалище и
адрес на управление в гр.София,ж.к.“Младост“ 3,бл.358,вх.Б,ет.4,ап.9 срещу Министерство
на отбраната,ЕИК : *********,представлявано от Министъра на отбраната,с адрес в
гр.София,ул.“Дякон Игнатий“ №3 осъдителни искове, с правно основание чл.55, ал.1,
предл.1 от Закона за задълженията и договорите, за заплащане на сумата от 8630,40лв.
,представляваща получена без правно основание неустойка за забава по Договор № УД 05-
24/09.11.2020год. за доставка на ризи с дълъг ръкав за ОВ,ВСС и ВМС, ведно със законната
лихва върху нея, считано от завеждането на исковата молба /20.12.2021год. до
окончателното й изплащане ,както и сумата в размер на 13219,20лв.,представляваща
получена без правно основание неустойка за забава по Договор № УД 05-25/09.11.2020год.
за доставка на ризи с къс ръкав за ОВ,ВСС и ВМС, ведно със законната лихва върху нея,
считано от завеждането на исковата молба /20.12.2021год. до окончателното й изплащане
като неоснователни.
ОСЪЖДА „АПОЛО“ООД ,ЕИК : ********* ,със седалище и адрес на управление
в гр.София,ж.к.“Младост“ 3,бл.358,вх.Б,ет.4,ап.9 да заплати на Министерство на отбраната
, ЕИК : *********, представлявано от Министъра на отбраната,с адрес в гр.София,ул.“Дякон
Игнатий“ №3 ,на основание чл. 78, ал. 8 ГПК вр. чл. 37 ЗПП вр. чл.25,ал.1 от НПП сумата в
размер на 300лв. ,представляваща възнаграждение на юрисконсулт.
Решението подлежи на въззивно обжалване от страните пред Софийски градски съд
в двуседмичен срок от съобщаването му.
10
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
11