Решение по дело №443/2024 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 2213
Дата: 7 юни 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247150700443
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 април 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2213

Пазарджик, 07.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - II състав, в съдебно заседание на седемнадесети май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ГЕОРГИ ПЕТРОВ

При секретар АНТОАНЕТА МЕТАНОВА като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ПЕТРОВ административно дело № 20247150700443 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Глава Десета, Раздел Първи от АПК,

2. Образувано е по жалба на Ф. Н. Ч., ЕГН №**********, гр. Сърчица, общ. Сърница, ул. Рила, № 7, срещу Уведомително писмо изх. № 02-130-6500/526 от 10.03.2022 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020 г., с коeто е изцяло отказана оторизация в искания размер на 2 012,52лв. и са наложени санкции подлежащи на прихващане от бъдещи плащания в размер на 1 042,31 лв.

3. Жалбоподателката поддържа, че в Уведомителното писмо, не се съдържат никакви конкретни данни и факти, които да съставляват основание за издаване на акта, като от страна на административния орган, единствено е посочено намалението на субсидията. Според жалбоподателката, словесната и таблична част на уведомителното писмо не представляват едно цяло и затова не може да се приеме, че в обжалвания акт се съдържат правни и фактически основания, поради което същият се явява постановен в нарушение на изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК.

Иска се оспореният акт да бъде отменен, като преписката бъде върната на административния орган за произнасяне по заявлението на Ч.. Иска се, да бъдат присъдени сторените разноски по производството.

4. Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, София, чрез процесуалните представители юрк. Н. и юрк. К. е на становище, че жалбата е неоснователна. Поддържат се, фактическите и правни съображения изложени в оспорения административен акт.

Иска се жалбата да бъде отхвърлена, като в полза на администрацията се присъди юрисконсулско възнаграждение.

ІІ. За допустимостта:

5. Според приложения по делото Протокол за връчване(л. 40), уведомителното писмо е получено от пълномощник на адресата на 29.03.2024 г., а жалбата срещу му е подадена по пощата на 12.04.2024 г., според положения върху пощенския плик датен печат.

При това положение ще следва да се приеме, че оспорването е предприето в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което е ДОПУСТИМА.

III. За фактите:

6. Жалбоподателката Ч. е подала Заявление за подпомагане от 13.05.2020г.(л. 46), с УИН 13/50620/07145 и УРН на кандидата 519100, за финансово подпомагане за кампания 2020 г., като в землището като в землището на гр. Сърница, общ. Сърница, обл. Пазарджик са заявени следните имоти с номер на парцел по ИСАК : 70648-3-6-1 с площ от 0,45ха.; 70648-67-3-1 с площ от 0,28ха.; 70648-76-10-1 с площ от 0,12ха.; 70648-155-24-1 с площ от 0,17ха.

7. Заявените площи по схеми и мерки са следните :

Схема / Мярка

Декларирана площ

Схема за единно плащане на площ(СЕПП

1,02ха.

Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар(ПНДП)

0,00ха.

Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания(ЗДП)

1,02ха.

Подмярка 13.1/НР 1 – планински райони

1,02ха.

Подмярка 13.1/НР 2 – други

0,00ха.

Подмярка 13.1/НР 3 – специфични

0,00ха.

Схема за обвързано подпомагане за плодове СП (основна)

0,00ха.

Схема за обвързано подпомагане за плодове СП (други) 0,00ха.

0,00ха.

Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (домати, краставици, корнишони и патладжан)(СЗ-ДККП)

0,00ха.

Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци(пипер) СП-П

0,00ха.

Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (картофи, лук и чесън)(СЗ-КЛЧ)

0,57ха.

Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (моркови, зеле, дини е пъпеши)(СЗ-МЗДП)

0,00ха.

Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци оранжерийно производство (СЗо)

0,00ха.

Схема за обвързано подпомагане на протеинови култури

0,00ха.

Специално плащане за култура - памук

0,00ха.

Мярка 12 / Натура 2000

0,45ха.

8. По административната преписка, образувана по заявлението на Ч. са приложени „Резултати от автоматични проверки на въведени данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2020 г.(л. 51), подписани от заявителя на 13.05.2020 г. В тези документи, липсват каквито и да е констатации, заявените площи да не отговарят на изискванията за подпомагане.

Приложени са и фото карти, съдържащи очертания на процесните имоти, от които също не могат да се извлекат данни за това, че те не са допустими за подпомагане по схемите и мерките за плащане на площ.

9. Процесното Уведомително писмо изх. № 02-130-6500/526 от 10.03.2022 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София е постановено в отговор на описаното заявление, подадено от Ч.. В същото е посочено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от жалбоподателката заявление за подпомагане. Заявено е, че тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП. Според административния орган, именно въз основа на това е изчислен следният размер на финансово подпомагане по схемите и мерките, базирани на площ в подаденото заявление за подпомагане:

схема/мярка

искана

сума

намаления

редукции

намаления при достигане тавана на субсидията

оторизирана сума

Подмярка 3.1/НР 1

259,34

259,34

0

0

0,00

СЕПП

216,73

216,73

0

0

0,00

СПП

153,82

153,82

0

0

0,00

Мярка 12/Натура 2000

14,08

14,08

0

0

0,00

ЗДП

136,50

136,50

0

0

0,000

СЗ-КЛЧ

1232,05

1232,05

0

0

0,00

възстановяване от ФД

0,00

0,00

0

0

0,00

10. По административната преписка е приложена Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022г.(л.56), на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ с която на П. С. са делегирани правомощия да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията н реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.

11. В хода на настоящото производство, от жалбоподателя се представиха Регистрационно карта за земеделски производител и Договор за наем на земеделски земи от 25.03.2020 г., сключен между С. Р. Ч., като наемодател и Ф. Н. Ч., като наемател, относно четири земеделски имота, намиращи се в землището на гр. Сърница

IV. За правото:

12. С оглед поддържаните от жалбоподателката възражения, следва да се констатира че процесното Уведомително писмо изх. № 02-130-6500/526 от 10.03.2022 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, действително не съдържа каквито и да е изложени съображения относно фактите, които административния орган е счел за установени по преписката, нито пък какво конкретно е прието за установено относно всеки един от процесните парцели.

Пълната липса на каквито и да е факти и обстоятелства, които да са посочени от административния орган има за логична последица, липсата на каквито и да е посочени правни норми на които се основава властническото волеизявление. В случая нито е указана разпоредбата на чл. 43, ал. 3 от ЗПЗП, нито пък коя конкретна хипотеза от нея, административния орган е счел за проявена и от която черпи правомощието си да откаже заплащане на исканото от кандидата финансово подпомагане. Впрочем, в случая дори не е посочена разпоредбата на чл. 43, ал. 4 от ЗПЗП, като основание на оспореното волеизявление, обективирано в процесното Уведомително писмо.

13. Колонка 3 от Таблица № 1, съдържаща се в процесното писмо е именувана „Намаления“ и в нея са посочени, конкретни суми по отношение на които е отказано финансово подпомагане по съответната схема или мярка.

В пояснение на съдържанието на Таблица № 1 е указано, следното: „….„Намаления” се отчитат:

- намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление - проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ;

- намаление на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението, съгласно чл. 12 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания;

- наложена ставка на корекция („финансова дисциплина ), определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и член 8, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, в изпълнение на Регламент (ЕС) № 2020/1801 на Комисията от 30.11.2020 г. За кампания 2021 е в размер на 1,658907 %;

- Линейно намаление съгласно чл. 51, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано съгласно чл. 6, параграф 2, буква е), т. i) от Регламент за изпълнение (ЕС) №809/2014 на Комисията. За кампания 2021 не е налагано такова;

- Линейно намаление съгласно чл. 65, параграф 2, буква в) от Регламент (ЕС) № 1307/2013. налагано съгласно чл. 6, параграф 2, буква е), т. iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) №809/2014 на Комисията. За кампания 2020 не е налагано такова….“.

В писмото обаче, липсват каквито и да конкретни съображения, коя или кои точно хипотези от всички изброени са приложими относно процесните парцели и въз основа на какви факти е направена съответната констатация, с оглед на която е отказано финансиране на заявителя. Липсва дори, елементарно отбелязване на хипотезата, която се счита за проявена в случая.

14. Според разпоредбата на чл. 59, ал.2 от АПК, когато административният акт се издава в писмена форма, той безусловно трябва да съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Тези фактически и правни основания са мотивите, които основават разпоредения от съответния орган резултат.

15. Неспазването на така установените нормативни изисквания, има за последица постановен в съществено нарушение на закона акт. Искането за обосноваване е една от гаранциите за законосъобразност на властническото волеизявление, които законът е установил за защитата на правата и правно защитените интереси на гражданите и организациите - страни в административното производство. Тази гаранция се проявява в две насоки. С излагането на мотивите се довеждат до знанието на страните съображенията, по които административният орган е издал или е отказал да издаде искания административен акт. Това подпомага страните в избора на защитните средства и въобще при изграждането на защитата им срещу такива актове. От друга страна пък, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред по-горния административен орган и пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения, разкрива и възможности за контрол над случаите, в които въпросът е решен по целесъобразност, но са надхвърлени рамките на предоставената на административния орган оперативна самостоятелност.

Значението на изискването за мотиви според АПК е такова, че тяхното не излагане към административния акт или към резолюцията за отказ, съставлява съществено нарушение на закона и основание за отмяна на акта. В този смисъл е и Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г., ОС на съдиите.

16. Съобразно Тълкувателно решение № 16 от 31.03. 1975 година на ОСГК на ВС, мотивите към административния акт могат да бъдат изложени и отделно от самия акт - в съпътстващата документация по неговото издаване или най-късно до изпращането на жалбата срещу акта, в съпроводителното писмо или в друг документ към изпратената преписка, но не могат да се излагат едва в съдебното заседание по оспорване на акта.

В случая, каквито и да е конкретни фактически констатации и формирани въз основа на тях правни изводи, които да са относими към процесния отказ за оторизация и плащане на заявената сума, не се съдържат в нито един от представените по делото писмени документи, съставляващи административна преписка по издаване на оспорения акт.

17. Липсата на каквито и да е фактически и правни съображения в оспорения административен акт, е непреодолима пречка за съда да извърши надлежен съдебен контрол върху постановения от административния орган отказ за оторизиране на пълния размер на заявената помощ.

В контекста на всички изложени до тук съображения, трябва да се припомни, че мотивите на административния акт не могат да бъдат заместени с тълкувания, предположения или други съждения от страна на съда, или на страните в процеса.

Неизлагането на точно и ясно посочени фактически основания и съответните тям изводи, нарушава правото на защита на засегнатото от издадения акт лице и поставя същото в невъзможност да формира конкретните си възражения срещу неблагоприятния за него краен резултат, съответно изключва възможността за осъществяването на реален съдебен контрол и проверка относно фактическите и правни основания за постановяване на оспорения акт(така Решение № 10580 от 08.07.2019г., по адм. дело № 9900 по описа на Върховния административен съд за 2018г.).

Това налага, оспорения отказ да бъде отменен, като преписката бъде върната на Изпълнителния директор на фонда, за издаване на законосъобразен административен акт, при съобразяване на указанията дадени в настоящото решение.

V. За разноските :

18. С оглед констатираната незаконосъобразност на административния акт в процесната негова част, на жалбоподателя се дължат сторените разноски по производството, които се констатираха в размер на 10,00лв.

Ето защо, Съдът

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх. № 02-130-6500/526 от 10.03.2022 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020 г., с което е изцяло отказана оторизация по Заявление за подпомагане от 13.05.2020г., подадено от Ф. Н. Ч., ЕГН №**********, гр. Сърчица, ул. Рила, № 7, с УИН 13/50620/07145 в искания размер на 2 012,52лв. и са наложени санкции подлежащи на прихващане от бъдещи плащания в размер на 1 042,31 лв.

ИЗПРАЩА преписката на административния орган за ново произнасяне с мотивиран акт по Заявление за подпомагане от 13.05.2020г., подадено от Ф. Н. Ч., ЕГН №**********, гр. Сърчица, ул. Рила, № 7, с УИН 13/50620/07145

ОПРЕДЕЛЯ на основание чл. 174 от АПК тридесет дневен срок за издаване на административния акт.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на Заявление за подпомагане от 12.05.2021г. с УИН 13/220621/13081 на Ф. Н. Ч., ЕГН №**********, гр. Сърчица, общ. Сърница, ул. Рила, № 7, сумата от 10,00лв. (десет лв.), представляваща извършени от последната разноски по производството.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховният административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

Съдия: