Решение по дело №2976/2024 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 5898
Дата: 30 май 2025 г.
Съдия: Ивета Пекова
Дело: 20247050702976
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 декември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 5898

Варна, 30.05.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - VI състав, в съдебно заседание на пети май две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ИВЕТА ПЕКОВА
   

При секретар ГАЛИНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ИВЕТА ПЕКОВА административно дело № 20247050702976 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК вр. чл. 27 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление /ЗУСЕФСУ/.

Постъпила е жалба от „Хипо транс“ АД, ЕИК *****, против Решение № РД-02-16-838/08.11.2024г. на Главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на УО на ПКИП, с което на дружеството е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подаденото проектно предложение с рег. № BG16RFPR001-1.003-0396 и с наименование: „Внедряване на иновации в „Хипо транс” АД.

Жалбоподателят твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен, издаден при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречие с материалния закон. Твърди, че в графа „Кратко описание на проектното предложение“ във формуляра за кандидатстване е посочил, че същото касае внедряване на система за корпоративни плащания в таксиметровите услуги чрез NFC технология, като целта на проекта е да внедри иновативна система за корпоративни плащания, използваща посочената технология, в рамките на таксиметровите услуги. Системата ще цели да подобри качеството на предлаганите услуги, да оптимизира комуникацията между таксиметровата компания и нейните корпоративни клиенти, и значително да намали административните задачи, свързани с плащанията, като основните компоненти на проекта са: Техническа инфраструктура- Внедряване на необходимата хардуерна и софтуерна инфраструктура за поддръжка на NFC плащанията; Интеграция със съществуващи системи- Интегриране на новата система с текущите оперативни и финансови системи на таксиметровата компания; Обучение и подкрепа: провеждане на обучение на служителите и водачите на такситата, както и предоставяне на техническа подкрепа; Маркетинг и комуникация: Разработване и изпълнение на маркетингова стратегия за предоставяне на новата система пред клиенти; Мониторинг и оценка: Установяване на механизми за мониторинг и оценка на ефективността на системата след нейното внедряване. Посочени са и очакваните ползи. Твърди, че съгласно Условия за кандидатстване т.14.2 „Допустими разходи“, разходите за придобиване на дълготрайни нематериални активи /ДНА/, включително тези за специализиран софтуер/вкл. разработване/, попадат в обхвата на допустимите разходи. Счита, че разходът за разработване на софтуер е допустим и отговаря на критериите на програмата. Съгласно Условията за кандидатстване, за да са допустими разходите за дълготрайни активи, същите следва да водят до внедряване на продуктова иновация /стока или услуга/ или иновация в бизнес процесите. Съгласно Наръчника от Осло 2018 г., иновацията в бизнес процесите представлява нов или значително подобрен бизнес процес, който се прилага в дадена организация, като тя може да включва подобрения в методи за производство или доставка, логистика, информационни технологии, административни операции, маркетинг или работа с клиенти. Твърди, че основната цел е да се подобри ефективността, качеството или гъвкавостта на процесите в организацията. Твърди, че разработеният специализиран софтуер се счита за бизнес иновация, защото отговаря на критериите, изложени в Наръчника от Осло 2018 – Новост за предприятието, подобрение в бизнес процесите, не е задължително продукта да е нов за пазара. Счита, че видно от проектното предложение, предвидените разходи за разработка на специализиран софтуер отговарят на критериите за реалистичност – разходите са обосновани, разходите са реални и съобразени с пазарните условия, същите са адекватни на целите на проекта, разпределени са прозрачно и ефективно и съответстват на изискванията на програмата. Моли оспореният акт да бъде отменен. Моли за присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна – Главния директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на УО на ПКИП, чрез процесуалния си представител гл. експерт с юридическо образование А. Т., в писмена молба, оспорва жалбата, като в случай, че жалбоподателят претендира разноски, прави възражение за тяхната прекомерност. Твърди, че процедурата за предоставяне на безвъзмездни средства е такава чрез подбор на проектни предложения на кандидатите, като административният орган е действал в условията на обвързана компетентност, т.к. единствената законосъобразна възможност за него е да прекрати производството по отношение на кандидата-жалбоподател. Моли да му бъдат присъдени направените по делото разноски.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед №РД 02-16-1696/02.11.2023 г. на РУО на Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021-2027 г. е утвърден пакета документи за провеждане на процедура чрез подбор на проектни предложения BG16RFPR001-1. 003 „Внедряване на иновации в предприятията“ по приоритет 1 „Иновации и растеж“ и приоритет 2 „Кръгова икономика“, специфична цел: RSO1.1. Развитие и засилване на капацитета за научни изследвания и иновации и на внедряването на модерни технологии /ЕФРР/ и Специфична цел RSO2.6. Насърчаване на прехода към кръгова и основаваща се на ефективно използване на ресурсите икономика /ЕФРР/ на програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“. Със същата са утвърдени Условията за кандидатстване и условията за изпълнение по процедура на подбор на проекти BG16RFPR001-1.003 „Внедряване на иновации в предприятията“, заедно с приложенията към тях и обява за откриване на процедура на подбор на проекти BG16RFPR001-1.003 „Внедряване на иновации в предприятията“.

Съгласно Условията за кандидатствате, в т. 21 е определен реда за оценяване на проектните предложения. Изрично е оповестено, че подборът на проектни предложения ще се основава на принципа на финансиране, основано на нуждите – съответствие с основните предизвикателства пред бизнеса/икономиката, идентифицирани в Споразумението за партньорство, стратегията на ПКИП 2021-2027 и приложимите стратегически документи. Оценката и класирането на проектните предложения се извършва от оценителна комисия, определена с акт на РУО, като всички проектни предложения, подадени в срок, се оценяват в съответствие с Критериите и методологията за оценка на проектните предложения по процедурата, посочени в т. 22 от условията за кандидатстване и в приложение № 6. Оценката включва: Етап 1: Оценка на административното съответствие и допустимостта и Етап 2: Техническа и финансова оценка. Техническата и финансова оценка е подробно разписана в т. 21. 1, като в т. 22 в табличен вид фигурират критериите и методиката за оценка на проектните предложения в раздели, съответно: I. Иновативност и приложимост на подкрепяната иновация, състоящ се от пет подкритерия; II. Финансова стабилност на кандидата, състоящ се от четири подкритерия; III. Приоритизиране на проекти с включени два подкритерия, и IV. Реалистичност на разходите по проекта с включен един подкритерий, като са посочени точките, които могат да бъдат получени по всеки един от тях. В условията, след таблицата, е отбелязано с гриф „важно“, че оценката по част от критериите /включително и на етап административно съответствие и допустимост/ ще бъде извършвана въз основа на становище от независими оценители /вкл. международни/, които притежават експертиза в областта на внедряваната по проекта иновация. Подробна информация за начина на попълване на формуляр за кандидатстване е представена в примерни указания за попълването му-приложение № 7. Проектни предложения, получили минимум 35 точки на етап „Техническа и финансова оценка“ се класират в низходящ ред съобразно получената оценка, като се изготвят отделни списъци за класиране в зависимост от региона, приоритета от ПКИП и категорията на предприятието кандидат.

Жалбоподателят е подал проектно предложение с рег. № BG16RFPR001-1. 003-0396 с наименование „Внедряване на иновации в „Хипо Транс“ АД по процедура BG16RFPR001-1.003 с прикачени документи, удостоверяващи че иновацията е собствена разработка или е на база интелектуални права на трети лица, Технически спецификации на ДМА и/или ДНА, оферта и допълнителна информация в подкрепа на сравнителния анализ на иновацията.

Със Заповед №РД-02-16-190/27.02.2024 г. РУО на ПКИП е определил поименен състав на оценителна комисия, която да извърши оценяване и класиране на подадени проектни предложения по процедурата. Същата е допълнена с последващи Заповед №РД-02-16-586/02.07.2024 г. и Заповед №РД-02-16-651/14.08.2024 г.

Оценяването на втория етап е извършено от оценител С. Б. /оценител с право на глас, съгласно Заповед №РД-02-16-190/27.02.2024/. Съгласно оценителния лист Оценителната комисия е премахнала служебно всички разходи от бюджета на проекта, поради което то е получило 0 точки по критерия „Реалистичност на разходите по проекта“. Посочено е, че съгласно Раздел ІІ „Критерии за техническа и финансова оценка“ от „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“ /Приложение №6/ към Условията за кандидатстване, в случай че проектното предложение получи 0 точки по критерий „Реалистичност на разходите по проекта“, то се отхвърля. Оценителят е приел, че заложеният по проектното предложение разход за внедряване на специализиран софтуер, наречен „Разработване на специализиран софтуер“ попада в ограничението за допустимост, изрично посочено в т.14.2 „допустими разходи“ от Условията за кандидатстване по процедурата. Прието е, че според посоченото в поле „Важно“ точка 14.2 по процедурата не са допустими разходи за придобиване на специализиран софтуер /вкл. разработване/ от трети лица, когато проектното предложение се базира на него, и придобиваният /разработеният/ софтуер представлява самата иновация. Проектното предложение предвижда внедряване на иновация в бизнес процесите, която представлява система за корпоративни плащания в таксиметровите услуги чрез NFC технология. Внедряването на иновацията цели да подобри оперативната ефективност чрез ускоряване на транзакционния процес, както и повишаване на сигурността и контрола на плащанията от страна на корпоративните клиенти. Констатирано е, че във формуляра за кандидатстване, раздел „Бюджет“, по бюджетен ред 5.1 е заложен единствения актив, предвиден за придобиване по проектното предложение – закупуване на ДНА. Според преценката, изложена в становището на помощник-оценител с експертизата в областта на иновацията, визираната в проекта иновация ще се реализира чрез придобивания по проекта актив – специализиран софтуер, разработен за нуждите на компанията и определен като система за корпоративни плащания в таксиметровите услуги чрез NFC технология. Основание за отхвърляне на проектното предложение е следното: представените в проектното предложение аргументи обосновават иновацията единствено чрез придобивания софтуер, поради което разходът за придобиването на този софтуер се явява недопустим такъв в контекста на т.14.2. „допустими разходи“ от Условията за кандидатстване. Оценителната комисия е премахнала служебно от бюджета на проектното предложение единственият заложен в раздел „Бюджет“ на ФК разход за нематериален актив 5.1 „Закупуване на ДНА“. Прието е, че на проектното предложение следва да бъдат присъдени 0 точки, което от своя страна води до отхвърляне на предложението.

За извършеното оценяване е взето предвид становището на външния оценител по процедура чрез подбор на проектни предложения № BG16RFPR001-1.003.

Изготвен е оценителен доклад на Оценителната комисия, който е одобрен от Ръководителя на УО на ПКИП. Според външния оценител предвидената за внедряване по проекта иновация попада в кода на икономическата дейност на кандидата КИД 2008 49.32 Пътнически таксиметров транспорт. Посочено е, че иновацията попада в обхвата на тематична област „Информатика и ИКТ“ на ИСИС 2021-2027, като отговаря на подобласт „Големи/свързани данни, геопространствени данни, анализ на данни, обработка на данни, инструментариум за работа с данни, споделяне, обмен, използване и повторно използване на данни, облачни изчисления /Big Data, Grid and Cloud Technologies/, модели за предвиждане, основани на данни, симулация, моделиране и цифрови близнаци. Външния оценител е приел, че внедряваната иновация представлява новост за кандидата.

От Решение №РД-02-16-838/08.11.2024 г. се установява, че РУО на ПКИП, на основание чл.21, ал.1 АПК и чл.38, т.1 от ЗУСЕФСУ, чл.21, ал.1, т.3 от Постановление № 23/2023г. на МС за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021-2027 и чл.5, ал.1, т.7 и чл.27, ал.1, т.2 от Устройствения правилник на Министерството на иновациите и растежа, съгласно пакета документи за повеждане на процедурата чрез подбор на проектни предложения, и във връзка с одобрен от РУО оценителен доклад, изготвен от оценителната комисия, като е взел предвид мотивите на оценителите, е отказал предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидата „Хипо Транс“ АД с подадено проектно предложение рег. № BG16RFPR001-1.003-0396 и с наименование „Внедряване на иновации в „Хипо Транс“ АД“.

От заключението на комплексната съдебно-оценителна и съдебно-техническа експертиза, приета от съда и неоспорена от страните, се установява, че иновацията е определена в чл.2, ал.5 от Закон за насърчаване на научните изследвания като нов или подобрен продукт, процес или услуга, или комбинация от тях, който се различава значително от своето предходно състояние и който е предоставен за използване от потенциални потребители или е въведен в употреба; процесното проектно предложение предвижда /касае/ е насочено към внедряване на иновация /допустим проект/ в бизнес процесите /допустима дейност – елемент А „Инвестиции“/ пряко в основната икономическа дейност на кандидата, която представлява нова Иновационна система з обслужване на корпоративни клиенти в таксиметровите услуги чрез NFC технология, включвайки в своята цялост няколко ключови компонента, два етапа за въвеждане в микропредприятие- по категоризиране по см. на ЗСч и продължителност -15 месеца посредством придобиване на специализиран софтуер- разход за придобиване на ДНА/допустим разход елемент А „Инвестиции“/. Съгласно заключението на вещото лице основните цели на внедряване на Иновацията, отразени в раздел І Основни данни във ФК са – подобряване оперативната ефективност чрез ускоряване на транзакционния процес чрез използване на бързата и ефективна NFC технология, значително подобрената сигурност, която предлага и контрола на плащанията от страна на корпоративните клиенти, лесен достъп до отчети и анализи, като системата ще позволи на клиентите да получават подробни отчети и анализи за своите пътувания и разходи, което ще улесни вътрешното им управление и отчетност, като целите на проекта напълно съвпадат с целите на процедурата. Съгласно заключението, иновацията е насочена към производството на стоки и предоставяне на услуги – т.1 от типовете бизнес процеси и критерии, посочени в Наръчник от Осло 2018 /четвърто издание/. Иновацията в случая не се осъществява и обосновава само и единствено чрез придобивания софтуер.

Представени са по делото и Техническа спецификация на предвидените за закупуване ДМА и/или ДНА; оферта от „Рокет Диджитал“ ЕООД за внедряване на софтуер за работа с NFC технология – Rocket NTF, заповед № 0012/02.02.23г. относно разработване на доклад за проекта, доклад за разработване на NFC Система за корпоративни плащания в таксиметровите услуги и сравнителен анализ.

От заключението на допълнителната експертиза, приета от съда и неоспорена от страните, се установява, че в основните източници на проверка относно зададения критерий „Реалистичност на разходите по проекта“ по Приложение №6 – конкретните изисквания са изпълнени, обективирано в следните приложени към ФК по изцяло електронен път чрез ИСУН изискуеми документи на дружеството:

– формуляр за кандидатстване – раздел „основни данни“, раздел „Бюджет“, раздел „План за изпълнение/Дейности по проекта“, обстоятелствено коментирани раздели в приетата първоначална експертиза;

- Техническа спецификация на предвидените за закупуване ДМА и/или ДНА /Приложение №5/, съдържаща наименование на актива /придобиване на софтуер/, минимални технически и/или функционални характеристики, включващи както описание на основните модули на актива, така и неговите конкретни технически спецификации/параметри и оферта на производител/доставчик на актива от 13.02.2024 г. от „Рокет Студио“ ЕООД;

- Оферта за всяка отделна инвестиция в активи /ДМА и ДНА/, с предложена цена. Офертата на дружеството „Рокет Диджитал“ ЕООД за внедряване на софтуер за работа с NFC технология – Rocket NTF e с необходимото съдържание, техническа спецификация, вкл. внедряване на системата и ценови параметри.

Съгласно заключението, въз основа на съвкупна преценка на основните източници на проверка относно зададения критерий „Реалистичност на разходите по проекта“, дължим е пълен брой от пет точки по критерия за реалистичност на проектното предложение.

При така изложената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Обжалваното решение е връчено на кандидата на 12.11.2024 г., видно от комуникацията в ИСУН. Жалба е регистрирана с вх. № 26-00-540/26.11.2024 г. чрез ръководителя на УО, поради което е подадена в законоустановения срок.

Същата е подадена от легитимирано лице и при наличие на интерес от обжалване, поради което е допустима, а разгледана по същество е основателна.

Предмет на съдебен контрол е решение по смисъла на чл. 38, т. 1 ЗУСЕФСУ на ръководителя на управляващия орган, което има характер на отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3/списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им/.

При преценка на законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл.168 АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл.146 АПК. Съдът е длъжен да извърши проверка издаден ли е същият от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните предпоставки за издаването му и съобразен ли е с целта на закона.

Обжалваният акт е постановен от компетентен орган, изрично определен със Заповед №РД-14-160/23.04.2024 г. на министъра на иновациите и растежа.

Същият е издаден в предвидената от закона писмена форма и съдържа формално изискуемите по чл.59, ал.2 от АПК реквизити.

Актът е издаден в противоречие с материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения.

Спорът между страните е относно приложението на т.14.2 „Допустими разходи“, поле „Важно“ от Условия за кандидатстване по процедурата.

Съгласно т.14.2 не са допустими разходи за придобиване на специализиран софтуер /вкл. разработване/ от трети лица, когато проектното предложение се базира на него, и придобиваният /разработеният/ софтуер представлява самата иновация.

Съгласно чл. 2, ал. 4 от Закон за насърчаване на научните изследвания и иновациите иновация е нов или подобрен продукт, процес или услуга, или комбинация от тях, който се различава значително от своето предходно състояние и който е предоставен за използване от потенциални потребители или е въведен в употреба.

Съгласно Наръчникът от Осло 2018 г. иновация е нов или подобрен продукт или процес /или комбинация от тях/, който се различава значително от предишните продукти или процеси на звеното и който е предоставен на потенциални потребители /продукт/ или е въведен в употреба от звеното /процеса/. Посочено е, че изискването за внедряване разграничава иновацията от други концепции, като например изобретението, тъй като иновацията трябва да бъде внедрена, т.е. въведена в употреба или предоставена на други за употреба, като са разграничени два вида иновация- продуктова и иновация в бизнес процесите.

В Условия за кандидатстване по процедурата, в т.14.2., поле „Важно“, изр. последно е посочено, че в обхвата на допустимите разходи за ДНА /специализиран софтуер /вкл. разработване/, патенти, лицензи, „ноу хау и др./ се включват разходи, посредством които ще бъде внедрена самата иновация.

От формуляра за кандидатстване се установява, че проектното предложение на „Хипо Транс“ АД предвижда внедряване на иновация в бизнес процеси, като е посочено, че целта е внедряване на иновация в бизнес процесите с нов и подобрен бизнес процес. Основните цели на внедряване на Иновацията, отразени в Раздел І Основни данни във ФК са: подобряване оперативната ефективност чрез ускоряване на транзакционния процес чрез използване на бързата и ефективна NFC технология, значително подобрената сигурност, която предлага и контрола на плащанията от страна на корпоративните клиенти, лесен достъп до отчети и анализи, като системата ще позволи на клиентите да получават подробни отчети и анализи за своите пътувания и разходи, което ще улесни вътрешното им управление и отчетност.

Безспорно се установява, че проектното предложение на жалбоподателя е насочено към внедряване на иновация в бизнес процесите пряко в основната икономическа дейност на дружеството, каквато е и заключението на вещото лице. С проектното предложение на жалбоподателя е предвидено именно създаване на нови технологични процеси по смисъла на чл.2, ал.4 от ЗННИИ – платформа за управление на потребителите и километрите, които са изминали, база данни за пътуванията, софтуер за генериране на отчети, потребителски интерфейс. Предвидено е също създаване и на организационни процеси – след настройване на иновативната система, тя ще бъде презентирана пред персонала на „Хипо Транс“ АД, като е предвидено да бъде проведено обучение за нейната употреба с цел максимално бързо използване и оптимизиране на бизнес процеса по работата с корпоративни клиенти на дружеството.

Неправилно е прието в обжалваното решение, че иновацията в случая се осъществява единствено и само чрез придобивания софтуер, разработен за нуждите на компанията и определен като система за корпоративни плащания в таксиметровите услуги чрез NFC технология. Съгласно заключението на вещото лице по комплексната СОЕ и СТЕ, приета от съда и неоспорена от страните, иновацията е насочена към производството на стоки и предоставяне на услуги, бизнес процеси и критерии, посочени в Наръчника от Осло 2018 г. Безспорно се установи, че иновацията в случая не се осъществява и обосновава само и единствено чрез придобивания софтуер. В т.14.2, поле Важно, изр. последно от Условия за кандидатстване, е посочено, че в обхвата на ДНА /специализиран софтуер /вкл. разработване/, патенти, лицензи, „ноу хау“ и др./ се включват разходи, посредством които ще бъде внедрена самата иновация. С Условията за кандидатстване е прието определението за иновации от Наръчника на Осло 2018 г., съобразно изискването за внедряване, което разграничава иновацията от други концепции, като например изобретението, тъй като иновацията трябва да бъде внедрена, т.е. въведена в употреба или предоставена на други за употреба. Проектното предложение на жалбоподателя включва освен закупуване/придобиване на специализиран софтуер, едновременно и внедряване на иновацията в дружеството, с което покрива фактическия състав на ЗННИИ и Наръчника от Осло 2018 г. за иновация. Управляващият орган на Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021-2027 г., не е съобразил определението за иновации, съобразно ЗННИИ и Наръчника от Осло 2018 г., от което може да се направи обоснован извод, че целта на законодателя е да се произведе продукт - нов или подобрен продукт или процес, но едновременно с това този продукт следва да бъде предоставен на потенциални потребители /продукт/ или е въведен в употреба от звеното /процеса/. Жалбоподателят е изпълнил това изискване в проектното предложение.

Неоснователно в оценителния лист е прието, че иновацията в проектното предложение се обосновава единствено чрез придобивания софтуер, поради което разходът за придобиването на същия се явява недопустим по смисъла на т.14.2 „Допустими разходи“ от Условията за кандидатстване. Съгласно заключението на вещото лице внедряването на NFC технология не попада в нито една от категориите на недопустими дейности, посочени на стр. 24-21 /от адм. преписка/, пункт 13.2 Недопустими дейности. От стр. 28 от Ръководство за изпълнение на административни договори/заповеди за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програма „Конкурентоспособност и иновации“ на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ към Министерство на иновациите и растежа – доставката на ДНА /софтуерни приложения, специализирани софтуерни системи и др./ изрично е обозначена в табличен вид на стр.27-28 като допустима дейност, а на стр. 31 Разходите за придобиване дълготрайни материални активи /ДМА и дълготрайни нематериални активи /ДНА/ като допустими разходи.

Предвид горното неправилно оценителната комисия е премахнала служебно всички разходи от бюджета на проекта, поради което е получил 0 точки по критерия „Реалистичност на разходите по проекта“. Съгласно заключението на вещото лице по критериите за „реалистичност на разходите по проекта“ на проектното предложение, дължим е пълен брой от пет точки, поради което проектното предложение следва да премине на следващ етап. Вещото лице при проверка в основните източници относно зададения критерий „Реалистичност на разходите по проекта“ по Приложение №6 – е приело, че конкретните изисквания са изпълнени, в приложени към ФК по електронен път чрез ИСУН изискуеми документи на жалбоподателя.

Предвид гореизложеното решението на УО е неправилно и следва да бъде отменено, а преписката следва да се върне на административния орган за ново произнасяне.

При този изход на спора и предвид направеното искане, съдът намира, че на жалбоподателя следва да се присъдят направените разноски в размер 8280лв., от които 1040 лв. - за ДТ, 6000 - адвокатско възнаграждение и 1240 депозит за вещо лице. Претендирания размер на адвокатското възнаграждение на жалбоподателя е под размера посочен в чл. 7, ал.2, т.5 от Наредба №1 от 09.07.2004 г. за възнаграждения за адвокатска работа, като обективен критерий, като с оглед предмета на делото и фактическата и правна сложност на спора е съответен на предоставената правна помощ и е обоснован.

Водим от горното и на основание чл.172 ал.2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-02-16-838/08.11.2024г. на Главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на УО на ПКИП, с което на „Хипо транс“ АД е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подаденото проектно предложение с рег. № BG16RFPR001-1.003-0396 и с наименование: „Внедряване на иновации в „Хипо транс” АД.

ВРЪЩА административната преписка на Главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на УО на ПКИП за ново произнасяне по предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидата „Хипо Транс“ АД, ЕИК****, по подаденото проектно предложение с рег. № BG16RFPR001-1.003-0396, при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Министерство на иновациите и растежа да заплати на „Хипо Транс“, АД ЕИК****, сумата 8280лв., представляваща направените по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението на страните.

 

Съдия: