Решение по дело №1800/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2906
Дата: 10 април 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237040701800
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

2906

Бургас, 10.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XXIV-ти състав, в съдебно заседание на единадесети март две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: НЕЛИ СТОЯНОВА

При секретар ДИМИТРИНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия НЕЛИ СТОЯНОВА административно дело № 20237040701800 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 220 от Закона за митниците (ЗМ) във връзка с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) и чл.44, ал.1 от Регламент на Европейския парламент и на Съвета (ЕС) № 952/2013 за създаване на Митническия кодекс на Съюза.

Образувано е по жалба на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД – в несъстоятелност с [ЕИК], със седалище и адрес на управление в [населено място], [улица], ет.3, офис 1, представлявано от управителя Т. Х. О., чрез пълномощник - адвокат Р. А. Х., САК, против решение № 32-74308/23.02.2023 година на директора на Териториална дирекция (ТД) „Митница Бургас“. В жалбата се твърди, нищожност на оспорения административен акт, алтернативно незаконосъобразност. Твърди се, че същия е издаден от некомпетентен орган, при неспазване на установената за това форма и липса на задължителни реквизити, при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и материалния закон. Сочи се, че към датата и часа на вноса, [жк], открита за внос на стоки с Т. **********, с който според проверяващият орган е следвало да се класира процесната част от стоката, е била свободна, поради това митническия орган е трябвало да съобрази този факт и да приложи мито от 0 %, а не защитно мито от 25% за внос при условията на изчерпана [жк], че обжалваното решение е издадено и в противоречие с целта на закона. Иска се от съда да обяви за нищожно решението или да го отмени като незаконосъобразно. С допълнение към жалбата се излагат още доводи за незаконосъобразност на адм.акт. Посочено е, че в производството по издаване на решението не е осигурено правото на изслушване на жалбоподателя по смисъла на чл. 22, § 6 от Регламент (ЕС) № 952/2013 година във връзка с чл. 8 от Регламент (ЕС) 2015/2447, което сочи за съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в какъвто смисъл била и практиката на СЕС. В съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован, се представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата. С писмени молби, чрез процесуален представител – адв. Хаджиева, се ангажират доказателства и се пледира за отмяна на оспореното решение (л.8-11, т.І, л.263, л.267, т.ІІ). Претендират се разноски съгласно представен списък, към който е приложен договор за правна защита и съдействие, фактура, платежно нареждане, удостоверяващо платен адвокатски хонорар и извлечение от банкова сметка.

Ответникът - Директора на Териториална дирекция „Митница Бургас“, чрез процесуален представител оспорва жалбата, като неоснователна и прави искане да бъде оставена без уважение. Претендира се юрисконсултско възнаграждение. Ангажират се доказателства. Прави се възражение по списъка на разноските за адвокатски хонорар.

А. съд – Бургас, в настоящия си състав, като прецени събраните писмени доказателства по делото, поотделно и в тяхната съвкупност, и като взе предвид доводите на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

Не се спори по делото, че на 27.02.2020 година жалбоподателят „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е подал митническа декларация (М.) с MRN 20BG001008017541R0/27.02.2020 година (л.488 от адм. д. № 533/2023 година). С нея дружеството е декларирало за режим „допускане за свободно обращение“ стока с описание в ел. д. № 6/8 на М. „Галванизирани стоманени ленти с широчина по-малка от 600 mm – 66 363 кг; 0.56 mm х 80 mm – 18 073 кг - 7 бр.; 0.56 mm х 122 mm – 18 315 кг - 8 бр.; 0.56 mm х 175 mm – 13 726 кг - 8 бр.; 0.56 mm х 200 mm – 13 285 кг - 7 бр.; 0.60 mm х 80 mm – 2 964 кг - 1 бр.; [рег. номер]/[рег. номер] – 21 738 кг; [рег. номер]/[рег. номер] – 22 343 кг; [рег. номер]/[рег. номер] – 22 282 кг“. Стоката е декларирана с код на стоката – код по Комбинираната номенклатура (КН) – 72123000 и код на стоката по Т. – 20, който отговаря на: „Плосковалцовани продукти от желязо или от нелегирани стомани, с широчина, по-малка от 600 mm, плакирани или покрити; Поцинковани по друг начин; откислени с алуминий; плакирани или покрити чрез горещо поцинковане с цинк и/или с алуминий, но не и с други метали; химически пасивирани; съдържащи тегловно: 0.015 % или повече, но не повече от 0.017 % въглерод, 0.015 % или повече, но не повече от 0.100 % алуминий, не повече от 0.045 % ниобий, не повече от 0.010 % титан и не повече от 0.010 % ванадий; на рулони, на разкроени по размери листове и на тесни ленти“.

Към М., на основание чл.163 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. са представени и следните описани в ел.д. 2/3 документи: търговски фактури № GLA20200000000068-69/25.02.2020 година, издадени от GALVA METAL SAN. VE [интернет адрес], Република Турция (л.382 - 383 от адм.д. № 533/2023 година); 3 бр. опаковачни листи с № № 719, 723 и 724 от 25.02.2020 година; пътна товарителница № 3 РС; Сертификат за движение (ATR) № А1866386/26.02.2020г.; 3 броя сертификати за анализ - Mill Test Certificate съгласно стандарт EN 10204 - 3.1, издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция, които съдържат информация за механичните характеристики и химичния състав на стоката (л. 384 - 386 по адм. д. № 533/2023 година и л.208 – 210, л.218 – 220 и л.231 - 233 от адм. д. № 1800/2023 година); износна митническа декларация № 20341200ЕХ064758/26.02.2020г. В сертификатите за анализ е посочено, че стоката по фактура № GLA2020000000068/25.02.2020 г. и по фактура № GLA2020000000069/25.02.2020 г. се състои общо от 31 (тридесет и един) броя рулони, всеки със съответен идентификационен номер на намотката (Coil Number). От сертификатите се установява, че за стоката е приложен код по Т., който отговаря на химичния състав и механичните характеристики на стоката.

В ел. д. 4/17 от М., дружеството е декларирало код на тарифна преференция 120 „Непреференциални тарифни квоти“ и код на тарифната квота в ел. д. 8/1 098609, във връзка с което е приложена ставка на вносно мито (А00) в размер на 0%.

Декларираната митническа стойност на стоката е в размер на 84 755.97 лева.

Данъчната основа на стоката, в размер на 84 755.97 лева, е определена на основание чл. 55 от Закона за добавената стойност ЗДДС) и предвид данъчната ставка от 20 %, съгласно чл. 66, ал. 1, т. 2 от ЗДДС и на основание чл. 67, ал. 1 от същия закон задължението за ДДС при внос (В00) по смисъла на чл. 16, ал. 1 от ЗДДС е определено в размер на 16 951.19 лева.

Със заповед № ЗТД-1000-409/07.06.2022 година на директора на ТД Митница Бургас, изменена със заповеди № ЗТД–1000-566/08.08.2022г. и № ЗТД–1000-627/07.09.2022г. на основание чл. 34 т. 1 и т. 9 от Устройствения правилник на А. М. и чл. 84в, ал. 2, т. 2 от Закона за митниците, е започната и извършена проверка в рамките на последващия контрол, на основание чл. 48 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на Митническия кодекс на Съюза и чл. 84, ал. 1, т. 2 от ЗМ на декларирането и митническото оформяне на стоки за режим „допускане за свободно обращение“ по процесната М., подадена от „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД. В заповедта е посочено, че в срок от 14 дни след приключване на проверката следва да се изготви писмен доклад (л.485 - 486 от адм. д. № 533/2023 г.). Заповедите са връчени на дружеството съответно: на 10.06.2022 г., 09.08.2022г. и 08.09.2022г. (л. 484,435 и 394 от адм. д. № 533/2023 г.).

На 10.06.2022 г. на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е връчено искане за съдействие по чл. 84г, ал. 1, т. 5 и т. 6 и ал. 3 от ЗМ (л. 480 – 481 от адм. д. № 533/2023 г.). От дружеството са представени декларация по чл. 84г, ал. 1, т. 7 от ЗМ, с която са определени три лица, които да оказват съдействие при проверката и декларация относно дейността на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД (л. 482 – 483 от адм. д. № 533/2023 г.). Съгласно втората декларация дружеството закупува материалите, които клиентите ще използват, от фабрики, произвеждащи рулони, като продуктите се транспортират до България с камиони. Комплектът от документи, необходими за внос, се препраща към фирма Бумитспед, [населено място] която е упълномощена за операциите по внос.

На 10.06.2022 г. на дружеството е връчено искане № 1 за предоставяне на документи (л.477 – 479 от адм.д. № 533/2023 г.). С приемно – предавателен протокол от 17.06.2022 г. СК „Интер Информ Консулт“ ЕООД, [ЕИК] са предали на ТД „Митница Бургас“ подробно описаната в протокола документация собственост на дружество „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД (л. 453 - 476 от адм. д. № 533/2023 г.).

На 20.06.2022 г. на жалбоподателя е връчено искане № 2 за предоставяне на документи (л. 450 - 452 от адм. д. № 533/2023 г.). С приемно – предавателен протокол от 24.06.2022 г. СК „Интер Информ Консулт“ ЕООД са предали на ТД „Митница Бургас“ хронологични счетоводни регистри с кореспондиращи сметки по дебита и по кредита на счетоводни сметки 304 „Стоки“, 401 „Доставчици“, 411 „Клиенти“, 412 „Клиенти по аванси“, 457 „Разчети с митници“, 460 „Вътрешни разчети“, 492 „Разчети със собственик“, 498 „Други дебитори“, 499 „Други кредитори“, 501 „Каса в левове“, 503 „РС в левове“, 504 „Разплащателна сметка във валута“, 602 „Външни услуги“, 609 „Други разходи“, 702 „Приходи от продажба на стоки“, 709 „Други приходи“ (л. 447 - 449 от адм. д. № 533/2023 г.).

На 15.07.2022 г. на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е връчено искане № 3 за представяне на документи (л. 443 - 446 от адм. д. № 533/2023 г.). С приемно – предавателен протокол от 21.07.2022 г. СК „Интер Информ Консулт“ ЕООД е предало на ТД „Митница Бургас“ исканите документи, ведно с обяснения (л. 438 - 439 от адм. д. № 533/2023 г.). С приемно – предавателен протокол от 19.07.2022 г. СК „Интер Информ Консулт“ ЕООД е предало на ТД „Митница Бургас“ копия на фактури с конкретно посочени номера, копия на три митнически декларации, копия на фактури за продажби с посочени номера от 2021 г. и 2022 г., ведно с обяснения (л. 440 - 442 от адм. д. № 533/2023 г.).

На 09.08.2022 г. е връчено и искане № 5 за представяне на документи (л. 431 - 434 от адм. д. № 533/2023 г.). С приемно – предавателен протокол от 16.08.2022 г. СК „Интер Информ Консулт“ ЕООД е предало на ТД „Митница Бургас“ сертификати за качество, проформа-фактури и отговор по искането. С приемно – предавателен протокол от 19.08.2022 г. СК „Интер Информ Консулт“ е предало на ТД „Митница Бургас“ превод на отговор по искане № 4. Съгласно писмените обяснения, етапите на производство на поцинковани рулони са както следва: горещовалцуваните рулони се почистват с HCI киселина; процесът на студено валцуване се извършва с цел изтъняване на почистените горещовалцувани рулони; валцуваните рулони се потапят в съд с разтопен цинк чрез метод на горещо потапяне и се покриват с цинк, като този процес на нанасяне на покритие се нарича „поцинковане“. Посочено е, че процесът на откисляване с алуминий се извършва по време на производството на „горещовалцуван лист“, който е суровината в този процес. Обяснено е как се извършва процесът на откисляване с алуминий (л. 411 - 430 от адм. д. № 533/2023 г.).

На 17.08.2022 г. от „Бумитспед“ ООД е получено искане за представяне на документи и информация във връзка с извършвания последващ контрол на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, тъй като „Бумитспед“ ООД действа в качеството си на пряк представител на проверяваното дружество (л. 353 - 355 от адм.д. № 533/2023 г.).

В отговор „Бумитспед“ ООД посочва, че тарифното класиране на стоки допуснати за свободно обращение от „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е определяно според предоставяните от проверяваното дружество анализни сертификати и съпътстващи документи, както и според преките изисквания от „ГАЛВА МЕТАЛ ТУРЦИЯ“, за което е приложена e-mail кореспонденция. Сочи се, че стоките са декларирани с различни кодове по Т., поради факта, че анализните сертификати, приложени от Г. М., отговарят на съответния код използван в съответната декларация (л. 329 - 352 от адм. д. № 533/2023 г. и л. 70 - 142 от адм. д. № 1800/2023 г.).

На 24.08.2022 г. жалбоподателят е получил искане № 5 за представяне на документи – анализни сертификати от производителя/ите, от които да е видно вида и състава на стоките, допуснати за свободно обращение с М. с MRN 22BG001008043857R5, фактури за покупката им от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция, извлечения от използваната материална отчетност на GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция, от които да бъде проследен идентификационния номер (Coil Number), вписан в Mill Test Certificate, издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция със съответния идентификационен номер (Coil Number), вписан в съответния сертификат от производителя на стоката (л. 401 - 410 от адм. д. № 533/2023 г.). С приемно – предавателен протокол от 16.09.2022 г. от „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД са предоставени: фактура № GLA2020000000068/25.02.2020 г. (л.382 от адм. д. № 533/2023 г. и л.175 от адм. д. № 1800/2023 г.); фактура № GLA2020000000069/25.02.2020 г. (л.383 от адм. д. № 533/2023 г. и л.234 от адм. д. № 1800/2023 г.); 3 броя Mill Test Certificate съгласно стандарт EN 10204 – 3.1, издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция, които са приложени и към М. с MRN 20BG001008017541R0/27.02.2020 г. (л. 384 – 386 от адм. д. № 533/2023 г. и л. 208 – 209, 218 – 219 и 231 - 232 от адм. д. № 1800/2023 г.);

М. № 20341200ЕХ064758/26.02.2020 г. за износ на стоката от Република Турция (л.387 от адм. д. № 533/2023 г. и л. 177 - 178 от адм. д. № 1800/2023 г.); извлечение от използваната материална отчетност на GALVA METAL SAN VE. TIC.A.S., Република Турция (л.389 от адм. д. № 533/2023 г. и л. 182 от адм. д. № 1800/2023 г.); 3 бр. Сертификат за проверка съгласно EN 10204 3.1 (Inspection Certificate According to EN 10204 3.1), издаден от YILDIZ DEMAR CELIK, Република Турция, съгласно поръчки № (Order №) **********-000010, **********-000020 и **********-000150 (л.390 - 392 от адм. д. № 533/2023 г. и л.185 - 191 от адм. д. № 1800/2023 г.).

При сравняване на данните от Mill Test Certificate, издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция, извлечението от материалната отчетност и представените с приемно-предавателния протокол от 16.09.2022 г. сертификати, от митническите органи е установено, за част от стоката (8 броя рулони, описани в таблица № 1 от оспореното решение), допусната за свободно обращение с М. с MR 20BG001008017541R0, по фактура GLA202000000069/25.02.2020 г., издадена от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция, че химичният състав на приложените към М. Mill Test Certificate, издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция не съответства на химичния състав на стоката по предоставените от проверяваното лице Inspection Certificate, издаден от YILDIZ DEMIR CELIK, Република Турция, съгласно поръчка (Order №) ********** – 000010. Прието е, че от данните в предоставения сертификат, издадени от YILDIZ DEMIR CELIK, Република Турция, се установява, че химичният състав на част от стоката (8 броя рулони с общо нетно тегло 16 917.00 кг), допусната за свободно обращение с М. с MR 20BG001008017541R0, не се съдържа Алуминий (Al), поради което тази стока следва да бъде класирана в код по Т. ********** – „Плоскоцинковани продукти от желязо или от нелегирани стомани, с широчина, по-малка от 600 mm, плакирани или покрити; Поцинковани по друг начин; Други.“

Във връзка с така направените констатации, на 05.10.2022 г. на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, чрез упълномощено лице е връчено уведомление за провеждане на заключително обсъждане на основание чл.84к от ЗМ (л.371 – 373 от адм. д. № 533/2023 г.).

На 07.10.2022 г. е проведено заключително обсъждане, относно резултатите от извършената проверка. На заключителното обсъждане от страна на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД са присъствали управителя и две от лицата за съдействие при проверката. Управителят на проверяваното лице е бил уведомен за направените в хода на проверката констатации, касаещи тарифното класиране на стоки допуснати за свободно обращение. За проведеното заключително обсъждане е съставен протокол в два еднообразни екземпляра, по един за всяка от страните (л.368 – 370 от адм. д. № 533/2023 г.).

Съгласно разпоредбата на чл. 84к, ал. 1 от ЗМ, от страна на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, чрез Адвокатско дружество „Д. и Хаджиева“ е подадено становище с вх. № 32-351550 от 17.10.2022 г. В същото са изложени доводи за липсата на информация относно твърдените от проверяващия орган правилни Т. кодове, както и липсата на аргументи, подкрепящи изводите за неправилно тарифно класиране (л.362 – 367 от адм. д. № 533/2023 г.).

На 21.10.2022 г. е изготвен доклад № [рег. номер]/1/4/21.10.2022 г. за извършения последващ контрол на декларирането, на основание чл.84, ал.1, т.2 от ЗМ, в който подробно са изложени всички извършени действия и установените факти и обстоятелства касаещи тарифното класиране на част от стоката по процесната М. – 8 броя рулони с общо нетно тегло 16 917.00 кг. и е направено предложение за вземане под отчет и досъбиране на суми за мито и ДДС във връзка с неправилно декларирания пред митническите органи код по Т. (л.44 – 328 от адм. д. №533/2023 г.). Към доклада са приложени: кореспонденция с „Бумитспед“ ООД и служебна бележка рег. № 32-338899/06.10.2022 г. и служебна бележка с рег. № 32-359400/21.10.2022 г. (л.356 – 361 от адм.д. № 533/2023 г.). Доклада е връчен на жалбоподателя на 02.11.2022 г. (л. 41 от адм. д. № 533/2023 г.).

На 19.01.2023 година директорът на ТД „Митница Бургас“, на основание чл. 22 § 6 във връзка с чл. 29 от Регламент 952/2013, уведомил „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, че предстои издаване на решение, с което ще се определи нов размер на задължение. Изложени са мотивите въз основа на които ще се основава решението. Органът описал документите, изискани от жалбоподателя, като и представените такива от него. Констатирал, че при сравняване на данните от Mill Test Certificate, издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция, извлечението от материалната отчетност и представените с приемно-предавателния протокол от 15.09.2022 г. сертификати, за част от стоката (8 броя рулони, описани в таблица № 1 от уведомлението), допусната за свободно обращение с М. с MR 20BG001008017541R0 по фактура GLA202000000069/25.02.2020 г., издадена от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция, химичният състав на приложените към М. Mill Test Certificate, издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция не съответства на химичния състав на стоката по предоставените от проверяваното лице Inspection Certificate, издаден от YILDIZ DEMIR CELIK, Република Турция, съгласно поръчка (Order №) **********-000010. Посочено е, че от данните в предоставените сертификати, издадени от YILDIZ DEMIR CELIK, Република Турция, се установява, че в химичният състав на част от стоката (8 броя рулони с общо нетно тегло 16 917.00 кг), допусната за свободно обращение с М. с MR 20BG001008017541R0 не се съдържа Алуминий (Al), поради което тази стока следва да бъде класирана в код по Т. ********** – „Плоскоцинковани продукти от желязо или от нелегирани стомани, с широчина, по-малка от 600 mm, плакирани или покрити; Поцинковани по друг начин; Други.“. Сочи се, че към датата на приемане на М. с MRN № 20BG001008017541R0 за код по Т. ********** е предвидена непреференциална тарифна квота по отношение на стоки с произход Република Турция. Номерът на [жк], със срок на действие от 01.01.2020 г. до 31.03.2020 г. Количествата по квота 098611 са изчерпани на 31.03.2020 г., поради което допуснатите за свободно обращение стоки по М. с MRN № 20BG001008017541R0 с дата на приемане 27.02.2020 г., не могат да ползват предвидената в Т. непреференциална тарифна [жк], съответно да бъде приложена ставка в размер на 0 %. Предвид това следва да се приложи ставка на допълнително (защитно) мито в размер на 25 % на основание посочено в Регламент за изпълнение (ЕС) 2021/1029 на Комисията от 24 юни 2021 година за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/159 на Комисията за удължаване на срока на действие на защитната мярка по отношение на вноса на някои стоманени продукти. Посочено е, че за вземане под отчет и заплащане ще бъдат определени вземания в общ размер на 6 481.58 лева, от които допълнително (защитно) мито (А00) в размер на 5 401.42 лева и ДДС при внос (В00) в размер на 1 080.29 лева (л.34 – 41 от адм. д. № 533/2023 г.).

На 19.01.2023 година, „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е получило изпратеното му съобщение на основание чл. 22 § 6 във връзка с чл. 29 от Регламент 952/2013 (л. 33 от адм. д. № 533/2023 г.).

С решение № 32-74308/23.02.2023 година на директора на ТД Митница Бургас – предмет на настоящото производство (л.24 от адм. д. № 533/2023 г.) е постановено следното: – определен е нов код по Т. ********** за 8 броя рулони - „Плоскоцинковани продукти от желязо или от нелегирани стомани, с широчина, по-малка от 600 mm, плакирани или покрити; Поцинковани по друг начин; Други.“, с общо нето тегло 16 917.00 кг. – част от декларираната стока с М. с MRN № 20BG001008017541R0/27.02.2020г.;

  • определено е, че за част от стоката по посочената М. - 8 броя рулони, с общо нето тегло 16 917.00 кг., цитирани в колона 1 от Таблица 1 с идентификационни номера по фактура № GLA202000000069/25.02.2020 г. възниква вносно митническо задължение на датата на приемане на М. – 27.02.2020г.
  • определена е митническа стойност за част от стоката - 8 броя рулони, с общо нето тегло 16 917.00 кг. в размер на 21 605.66 лв.;
  • определено е допълнително мито, като вносно митническо задължение в размер на 25% от митническата стойност или общо в размер на 5 401.42 лв.
  • определено е задължение за 20% ДДС при внос в размер на 5 401.42 лв. при данъчна основа 27 007.08 лв.
  • определено е за вземане под отчет и досъбиране вносно мито в размер на 5 401.42 лв. и за вземане под отчет и досъбиране на ДДС – 1 080.29 лв.
  • определена е датата на възникване на митническото задължение за заплащане на мито и ДДС – 27.02.2020 г.
  • определен е 10 дневен срок от връчване на решението за заплащане на сумите;
  • постановено е, че от датата на възникване на митническото задължение – 27.02.2020г. до датата на уведомяване на длъжника се начислява лихва за забава върху дължимото вносно мито и дължимото ДДС, като при неплащане на задълженията в срока за доброволно изпълнение се дължи лихва за забава;

В обобщение с решението от митническия орган са определени допълнителни задължения за мито и ДДС в общ размер на 10 802.84 лв. (25% мито в размер на 5 401.42 лв. и ДДС в размер на 5 401.42 лв., от което сума за доплащане в размер на 6 481.58 лв.), като е прието, че митническото задължение възниква на осн.чл.77, пар.1, буква а/ и пар.2 от Митническия кодекс на Съюза, във вр.с чл.85, пар.1 от същия кодекс.

В хода на съдебното производство е разпитан свидетелят Н. Ц., който е дал подробни обяснения как е било установено, че с М. е деклариран неправилен код по Т..

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

По допустимостта:

Обжалваното решение е връчено на 27.02.2023 г. (л. 23 по адм. д. № 533/2023г.). Жалбата е депозирана в ТД Митница – Бургас на 13.03.2023 г., а входирана в съда на 23.03.2023 г. С решението се засяга неблагоприятно жалбоподателя, поради което съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна срещу подлежащ на съдебен контрол административен акт и в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.

По основателността:

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган, по аргумент от чл. 19, ал. 7 от ЗМ. Съгласно тази норма, за целите на прилагане на чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. решения, взети без предварително заявление, се издават от началника на митницата, където са възникнали фактите и обстоятелствата, изискващи вземането на решение. Разпоредбата на чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. указва, че, освен когато даден митнически орган действа като правораздавателен орган, разпоредбите на чл. 22 параграфи 4, 5, 6 и 7, чл. 23 § 3 и чл. чл. 26, 27 и 28, се прилагат и за решения, взети от митническите органи, без съответното лице да е подало предварително заявление. Следователно, оспореното решение на директора на ТД Митница Бургас в Агенция „Митници“, е издадено от компетентен административен орган, в границите на неговата териториална и материалноправна компетентност, съобразно чл. 101 § 1 и чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. (МКС) във връзка с чл. 19, ал. 1 и чл. 15, ал. 2, т. 8 от ЗМ във връзка с чл. 5, т. 39 от Регламент № 952/2013 г., съобразно предоставените му правомощия.

Във връзка с изложеното неоснователно е възражението на жалбоподателя за нищожност на решението, поради липса на компетентност.

Оспореното решение № 32-74308/23.02.2023 година е издадено след извършена последваща проверка, чиято правна уредба се съдържа в чл.84 от ЗМ. Спазени са правилата за последващ контрол на декларирането по см. на чл. 84, ал. 1, т. 2 от ЗМ. Контролът е осъществен въз основа на заповед за възлагане по чл. 84в от ЗМ от компетентния орган в предвидената писмена форма, със съдържанието по чл. 84в, ал. 3 от ЗМ. Органът е спазил изискването на чл. 84д относно вида и обема на необходимите за контрола доказателства и е изискал същите от проверяваното лице. Извършено е и заключително обсъждане на установените при проверката обстоятелства и възможните правните последици, за което е съставен протокол, подписан от проверяващите служители и представители на проверяваното дружество. Изготвен е констативен доклад, който е приключил проверката, съдържащ информацията по чл. 84л, ал. 1 от ЗМ и приложенията по чл. 84л, ал. 2 от ЗМ. Във всеки етап от производството органът е дал възможност на дружеството да представи доказателства по твърдяните факти и обстоятелства, приобщил е тези доказателства и е коментирал тяхната относимост и достоверност към предмета на проверката.

Съдът приема за неоснователни възраженията изложени в жалбата, за липса на компетентност (липса на заповед за заместване) на зам. директор на ТД Митница Бургас за издаване на заповеди за удължаване на срока на проверката. В съответствие с чл. 84в е издадена заповед за възлагане на проверка, която съдържа всички необходими реквизити и която е връчена надлежно на провереното лице, а впоследствие е изменена на основание чл. 84в, ал. 5 от ЗМ. Дори да се приеме липсата на посочените заповеди и приключване на проверката след допълнително определения срок, това не може да се приеме съществено процесуално нарушение, доколкото неспазването на срока за проверка не води до незаконосъобразност на извършения контрол и издадения въз основа на него акт. Сроковете за издаване на индивидуални административни актове са инструктивни, освен ако в закон не е предвидено друго, поради което и неспазването им не съставлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

Оспореният административен акт е обективиран в изискуемата от закона писмена форма и със съдържание, регламентирано в чл.59, ал.2 от АПК. Акта е мотивиран от фактическа и правна страна.

В хода на административното производството, приключило с издаване на оспореното решение, не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да са довели до неговата незаконосъобразност. Жалбоподателят е бил уведомен за образуваното производство, съответно предоставена му е възможност да изрази становище и да ангажира допълнителни доказателства и правото му на защита не е било нарушено.

По отношение на материалната законосъобразност на акта, съдът намира следното:

С процесното решение митническия орган е определил ново тарифно класиране на стоката - 8 броя рулони, с общо нето тегло 16 917 кг. – част от декларираната стока по М. с MRN № 20BG001008017541R0/27.02.2020 г., като е определил код по Т. ********** вместо декларирания код по Т. **********. Определени са допълнителни задължения за мито в размер 5 401.42 лв. и данък върху добавената стойност за доплащане 1 080.29 лв.

Спорът между страните се свежда до прилагането на материалния закон при тарифното класиране на процесния продукт, описан в митническата декларация като „Галванизирани стоманени ленти с широчина по-малка от 600 мм“. В позиция 6/14 на ЕАД е деклариран от жалбоподателя код на стоката по Комбинираната номенклатура **********, а митническият орган приема, че същият продукт следва да бъде класиран с код **********, предвид елементния състав на материала.

Съгласно постоянната съдебна практика на Съда на Европейския съюз, за да се гарантира правната сигурност и лесния контрол, решаващият критерий за тарифното класиране на стоките трябва по правило да се търси в техните обективни характеристики и качества, определени в текста на позицията по Комбинираната номенклатура, както и в забележките към разделите или главите (решение от 16 септември 2004 г. по дело DFDS, С-396/02, Recueil, стр. 1-8439, точка 27, решение от 15 септември 2005 г. по дело Intermodal Transports, С-495/03, Recueil, стр. 1-8151, точка 47 и решение от 8 декември 2005 г. по дело Рossehl Erzkontor, С-445/04, Recueil, стр. 1-10721, точка 19).

В процесния случай „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е осъществило внос на стока от Турция, декларирана с митническа декларация MRN № 20BG001008017541R0/27.02.2020 г., с описание на стоката в позиция 6/8 на декларацията: „Галванизирани стоманени ленти с широчина по-малка от 600 mm – 66 363 кг; 0.56 mm х 80 mm – 19 073 кг - 7 бр.; 0.56 mm х 122 mm – 18 315 кг - 8 бр.; 0.56 mm х 175 mm – 13 726 кг - 8 бр.; 0.56 mm х 200 mm – 13 285 кг - 7 бр.; 0.60 mm х 80 mm – 2 964 кг - 1 бр.; [рег. номер]/[рег. номер] – 21 738 кг; [рег. номер]/[рег. номер] – 22 343 кг; [рег. номер]/[рег. номер] – 22 282 кг“, с деклариран код по КН – 72123000 и код на стоката по Т. – 20.

При извършения последващ контрол на декларираното на осн. чл.84, ал.1, т.2 от Закона за митниците на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД за вноса на продукти, попадащи в обхвата на Глава 72 – чугун, желязо и стомана, на комбинираната номенклатура е установено, че дружеството „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД допуска за свободно обращение стоки с идентично описание в митническите декларации, за които декларира два различни тарифни кода, като за тарифното класиране е определящо химическите и физическите характеристики на стоките. В целия проверяван период единствен доставчик на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е „ГАЛВА МЕТАЛ ТУРЦИЯ“. За стоките, предмет на внос, дружеството чрез митническите декларации, които подава, декларира тарифни квоти и във връзка с предишно класиране на стоките се възползва от тези непреференциални тарифни квоти и ставка на мито в размер на 0% за стоки с произход от Република Турция. При деклариране към митническите декларации „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД са приложени Mill Test Certificate за физическите и химически свойства на стоките, които сертификати имат отношение към тарифното класиране на стоките. Представените пред митническите органи на Република България Mill Test Certificate са издавани от „ГАЛВА МЕТАЛ ТУРЦИЯ“, като в самите сертификати е посочено, че те са издавани съгласно Стандарт EN 10204, тип 3.1. Съгласно посочения стандарт, този вид сертификати следва да бъдат издавани от производителя на стоките. В хода на последващия контрол на декларираното е установено, че „ГАЛВА МЕТАЛ ТУРЦИЯ“ не е производител на стоките, като в тази връзка от жалбоподателя са изискани сертификати от производителите на стоките, като такива са представени на проверяващия екип. При сравнение между сертификатите, неправомерно издадени от „ГАЛВА МЕТАЛ ТУРЦИЯ“, и сертификатите от производителите на стоките са установени разлики във връзка с химичен състав на стоките. Именно химичният състав е определящ за коректното тарифно класиране в код по Т.. Установено е, че в сертификатите, издадени от „ГАЛВА МЕТАЛ ТУРЦИЯ“, липсват химически елементи, посочени в сертификатите от производителя. За процесната митническа декларация не е налице алуминий, а наличието на алуминий класира стоките в различен код по Т.. За този код по Т., също е била налична непреференциална тарифна квота. Изчерпването на непреференциалната тарифна квота е на дата 31.03.2020 г. Разпределението на квотите се извършва от Европейската комисия, като съгласно чл.51 на Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447, разпределянето на количествата от Комисията се извършва в работни дни, не по-рано от втория работен ден след датата на подаване на искането на декларатора да ползва тарифната квота. Заявлението представлява вписване на желаната тарифна квота с нейния номер в самата митническа декларация. След като е установен различен химичен състав на стоките, както и изчерпване на квотата за новоопределения код по Т. към датата на подаване на митническата декларация, и във връзка с методите за заявяване на тарифни [жк], проверяващият екип правилно е установил задължения за заплащане на защитно мито в размер на 25% от митническата стойност на стоките, като от съвкупността от стоки по конкретната митническа декларация е определен нов код по Т. за общо 8 броя рулони от общо количество 31.

В оспореното пред съда решение на директора на ТД Митница Бургас, като основание за промяна на тарифния код на стоката е посочено, че при сравняване на данните от Mill Test Certificate, издадени от GALVA METAL SAN. VE TIC.A.S., Република Турция, които съдържат информация за механични характеристики и химичния състав на стоката и приложения от жалбоподателя Inspection Certificate, издаден от YILDIZ DEMIR CELIK, Република Турция, съгласно поръчка (Order №) **********-000010, е установено, че химичния състав по приложените към М. сертификати не съответства на химичния състав на стоката по приложените сертификати от производителя на стоката.

Следва да се отбележи, че определянето на новия код по Т. е извършено, при съобразяване на фактите, посочени в приложените от жалбоподателя писмени доказателства - анализни сертификати издадени от производителя, от които е видно липсата на алуминий в стоката – 8 бр. рулони, което я класира в различен код по Т..

На следващо място, видно от мотивите на решението е, че административния орган е възприел, че в подадената от жалбоподателя М. с MRN № 20BG001008017541R0/27.02.2020 г., в ел.д. 4/17 „Преференции“ е декларирал код на тарифна преференция 120 „тарифна квота“ и код на тарифна квота в ел.д. № 8/1 – 098609. Във връзка с това е приложена ставка на вносно мито в размер на 0%. Изложените в акта съображения, касаещи липса на свободни количества по квота № 098611 се отнасят за стоки с код по Т. **********, каквато дружеството жалбоподател не е декларирало с М. с MRN № 20BG001008017541R0/27.02.2020 г. След като внесената и декларирана от жалбоподателя стока е с код по Т. **********, то за нея е предвидена „непреференциална тарифна квота“ – 0%. Също така не е спорно по делото, че за определения с решението нов тарифен код по Т. няма направено искане пред митническия орган, съответно комисията не е уведомена за прилагане на непреференциално тарифно класиране по реда на чл.3 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/159 /Регламент за изпълнение (ЕС) 2019/159 на Комисията от 31.01.2019г. за налагане на окончателни защитни мерки срещу вноса на някои стоманени продукти, последващо изменен/, във вр. с членове 49-54 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 /Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 на Комисията за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета/. Митническият орган няма правомощия да прилага служебно непреференциално тарифно класиране за конкретна квота съобразно декларирания тарифен код. Това е така, тъй като съгл. чл.50, пар.1 от Регламента за изпълнение (ЕС) 2015/2447, митническите органи дали искането за ползване на тарифна [жк], направено от декларатора в митническата декларация за „допускане за свободно обращение“ е валидно съгласно законодателството на Съюза, с което се открива тарифната квота. В пар.2 на същата разпоредба е предвидено, че когато митническата декларация за допускане за свободно обръщение съдържа валидно искане от страна на декларатора за ползване на тарифна [жк], и на митническите органи са представени всички придружаващи документи, необходими на митническите органи за предоставяне на тарифната [жк], същите предават незабавно посоченото искане на Комисията, като посочват датата на приемане на М. и точното количество за което е направено искането. По делото липсват доказателства „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД да е подало искане за използване на определената квота.

От изложеното дотук следва, че правилно адм. орган, за процесната стока – 8 бр. рулони е определил нов код по Т. – 80. Жалбоподателят не е подал искане за прилагане на посочената тарифна [жк], а отделно от това същата към посочената дата – 31.03.2020 г. е била изчерпана, поради което правилно митническия орган е начислил допълнително задължение за мито и ДДС.

Неоснователни са оплакванията на жалбоподателя за противоречие на оспореното решение с целта на закона. Митническите органи имат правомощия съобразно чл. 48 от Митническия кодекс служебно да извършват последващ контрол относно правилното деклариране на стоката, без да е посочен конкретен срок за това. В случая, упражнявайки правомощията си за осигуряване на необходимото ниво на контрол на стоките, митническите органи са издали законосъобразен административен акт, като съдът не намира с него да е преследвана цел, различна от законоустановената с разпоредбата на чл. 48 от Митническия кодекс.

Оспореното решение като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено, а жалбата отхвърлена като неоснователна.

По делото е предявено искане за присъждане на разноски от двете страни.

С оглед изхода по делото, своевременно направеното искане от процесуалния представител на ответника и на осн. чл.143, ал.4 от АПК във вр. чл.78, ал.8 от ГПК във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ на ответника следва да бъдат присъдени разноски в размер на 200 лв. - юрисконсултско възнаграждение.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, А. съд – Бургас

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД в несъстоятелност, с [ЕИК] представлявано от управителя Т. Х. О. против Решение № № 32-74308/23.02.2023 година, на директора на Териториална дирекция Митница Бургас, Агенция „Митници“.

ОСЪЖДА „ГАЛВА МЕТАЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕООД в несъстоятелност, с [ЕИК], представлявано от управителя Т. Х. О. да заплати на Агенция „Митници“, сума в размер на 200 (двеста) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: