РЕШЕНИЕ
№ 211
гр. Нова Загора, 19.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НОВА ЗАГОРА в публично заседание на единадесети
октомври през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:РОСИЦА СТ. НЕНОВА
при участието на секретаря Радка Д. Чолакова
като разгледа докладваното от РОСИЦА СТ. НЕНОВА Гражданско дело №
20232220100466 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.238 и сл. от ГПК за постановяване на неприсъствено
решение.
Предявени са искове с правна квалификация по чл.422 вр. чл.415 от ГПК, вр. с чл.
342 ТЗ, вр. с чл.92 от ЗЗД, вр. с чл.79 от ЗЗД.
Съдът в настоящото производство е сезиран с искова молба от „Йеттел България“
ЕАД /с предишно наименование „Теленор България“/, вписано в ТРРЮЛНЦ с ЕИК
********* със седалище и адрес на управление - гр.София, ж.к.„Младост 4“, Бизнес Парк
София, сграда 6, представлявано от Джейсън Кристос Кинг и Марек Слачик, титуляр на
банкова сметка: IBAN: BG52CITI92501000104111, чрез пълномощника си адв. В. П. Г. от
САК, съд.адрес: гр. София, бул. „България“ № 81, вх. В, ет. 8, ап. 22, тел.:+(359)895 672 504
против Е. Д. К. с ЕГН **********, с адрес: 1000, ********* за установяване на вземането,
произтичащо от издадена заповед за изпълнение на парично задължение по ч.гр.д. №
25/2023 г. по описа на Районен съд - Нова Загора в размер на 1 605,02 лева (хиляда
шестстотин и пет лева и 02 стотинки), представляваща главница от които:
481.77/четиристотин осемдесет и един лева и седемдесет и седем стотинки/лева -
представляващи дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги; 615.74/шестстотин и петнадесет лева и седемдесет и четири стотинки/лева
- представляващи незаплатени лизингови вноски и 507.51/петстотин и седем лева и петдесет
и една стотинки/лева - неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент за
период от 21.11.2022 г. , ведно със законна лихва за период от 21.11.2022 г. до изплащане на
вземането, както и държавна такса в размер на 32,10 лева (тридесет и два лева и 10
стотинки) и адвокатско възнаграждение в размер на 205,41 лева (двеста и пет лева и 41
стотинки).
Ищцовата страна посочва, че във връзка с връчването на заповедта за изпълнение на
парично задължение на длъжника при условията на чл.47, ал.5 ГПК предявява на основание
чл.422, във вр. с чл.415 от ГПК иск за установяване на вземането по издадената заповед за
изпълнение до размера на 1605,02 лв., която сума представлява цена па потребени и
незаплатепи мобилни услуги, както и начислена договорна неустойка.
Длъжникът Е. Д. К. бил абонат на дружеството-доставчик на мобилни услуги
„TEJIEHOP БЪЛГАРИЯ“ ЕАД със сключени договори, както следва:
По Договор за мобилни услуги от дата 04.06.2019 г. абонатът е предпочел мобилен
1
номер 359**** с абонаментна програма Тотал+ 15,99 със срок на действие 24 месеца до
04.06.2021г.
Съгласно последно сключено към него допълнително споразумение от дата
31.10.2019 г. абонатът е предпочел нов абонамент- Тотал+ 39.99, със срок на действие 24
месеца до 31.10.2021 г. Във връзка с предпочетения абонамент ответникът е сключил и
договор за лизинг от същата дата 31.10.2019 г., съгласно който е получил мобилно NOKIA
2.2 Dual Black за период от 23 месеца срещу месечна цена в размер 3.59 лв., съгласно
уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с правото на абоната след
изтичане на 23-месечния срок на договора срещу заплащане на допълнителна сума в размер
на 3.59 лв. да придобие собствеността върху лизинговата вещ /чл. 1, ал. 2 от договора за
лизинг/. Видно е от раздел II от договора, че мобилното устройство е било предоставено на
абоната на обща лизингова цена 156.16 лв., при стандартна такава в размер на 389.99 лв., т.
е. направената на абоната отстъпка възлизала на сума в размер на 233.74 лв.
По Договор за мобилни услуги от дата 04.06.2019 г. абонатът е предпочел мобилен
номер 359**** с абонаментна програма Тотал+ 15,99 със срок на действие 24 месеца до
04.06.2021г.
Съгласно последно сключено към него допълнително споразумение от дата
02.06.2020 г. абонатът е предпочел нов абонамент - Тотал+ 39.99, със срок на действие 24
месеца до 02.06.2022 г. Във връзка с предпочетения абонамент, ответникът е сключил и
договор за лизинг от същата дата 02.06.2020 г., съгласно който е получил мобилно
SAMSUNG Galaxy А71 128GB Dual Black за период от 23 месеца срещу месечна цена в
размер 27.99 лв., съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с
правото на абоната след изтичане на 23- месечния срок на договора срещу заплащане на
допълнителна сума в размер на 27.99 лв. да придобие собствеността върху лизинговата вещ
/чл. 1, ал. 2 от договора за лизинг/. Видно е от раздел II от договора, че мобилното
устройство е предоставено на абоната на обща лизингова цена 671.76 лв., при стандартна
такава в размер на 959.90 лв., т. е. направената на абоната отстъпка възлизала на сума в
размер на 278.14 лв.
Съгласно втори договор за лизинг от дата 02.06.2020 г. абонатът е получил базови
аксесоари-
1. Integral 16GB microSD 10 80 MB/s; 2. Devia Kintone Wired earphones Blue; 3.
Apacer AH355 USB 3.1 Flash Memory 32GB; 4. ULTRO RealPower PB 2600 Alu срещу
месечна цена в размер на 2.15 лв., съгласно уговорения погасителен план по лизинговия
договор, както и с правото на абоната след изтичане на 23-месечния срок на договора срещу
заплащане на допълнителна сума в размер на 2.15 лв. да придобие собствеността върху
лизинговата вещ /чл. 1, ал. 2 от договора за лизинг.
Въз основа па посочените договори ответникът е ползвал предоставяните от
Дружеството мобилни услуги, като потреблението било фактурирано под клиентския номер
на абоната № *********.
Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „ при ползване па услуги
чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършвало въз основа на
фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване па
индивидуален договор, всеки потребител - страна по договора бивал уведомен за датата от
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата, не
освобождавало потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода 25.06.2020 до дата 24.11.2020
г. Теленор България ЕАД е издал:
- Фактура № **********/25.07.2020 г. за отчетния период на потребление от
25.06.2020-24.07.2020г. с дължима стойност за плащане, в размер на 159.84 лв., от които: за
088 9574067- 24.99 лв. без ДДС за месечен абонамент; 2.15 лв. за месечна вноска за
аксесоари; 27.99 лв. за месечна вноска за устройство; 50.00 лв. без ДДС за Други услуги с
добавена стойност.
- за 088 9823520: 29.99 лв. без ДДС за месечен абонамент; 3.59 лв. месечна вноска за
устройство: и 0.11 лв. без ДДС за Кратки текстови съобщения.
Дължимата сума била платима в срок до 09.08.2020 г. Към фактурата било
приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.
- Фактура № **********/25.08.2020 г. за отчетния период на потребление от
2
25.07.2020-24.08.2020 г. с дължима стойност за плащане в размер на 210.49 лв., от които: - за
088 9574067- 24.99 лв. без ДДС за месечен абонамент; 1.24 лв. без ДДС за Временно
възстановяване на изходящия трафик; 2.15 лв. за месечна вноска за аксесоари; 27.99 лв. за
месечна вноска за устройство; 25.00 лв. без ДДС за Други услуги с добавена стойност; 0.66
лв. без ДДС за Кратки текстови съобщения; 0.04 лв. без ДДС за Разговори към „Грижа за
клиента“, - за 088 9823520: 29.99 лв. без ДДС за месечен абонамент; 1.24 лв. без ДДС за
Временно възстановяване на изходящия трафик; 3.59 лв. месечна вноска за устройство;
62.50 лв. без ДДС за Други услуги с добавена стойност; 0.14 лв. без ДДС за Разговори към
„Грижа за клиента“. Дължимата сума е платима в срок 09.09.2020 г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера. Към фактурата е
прибавена и стойността на незаплатената стойност от предходния отчетен период в размер
на 159.84 лв., при което общодължимата сума възлизала на стойност от 370.33 лв.
- Фактура № **********/25.09.2020 г. за отчетния период на потребление от
25.08.2020-24.09.2020 г. с дължима стойност за плащане в размер на 99.71 лв., от които:
- за 088 9574067- 24.99 лв. без ДДС за месечен абонамент; 2.15 лв. за месечна вноска
за аксесоари; 27.99 лв. за месечна вноска за устройство;.
- зa 088 9823520: 29.99 лв. без ДДС за месечен абонамент; 3.59 лв. месечна вноска за
устройство.
Дължимата сума била платима в срок 10.10.2020 г. Към фактурата било приложено
извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера. Към фактурата била
прибавена и стойността на незаплатената стойност от предходния отчетен период в размер
на 370.33 лв., при което общодължимата сума възлизала на стойност от 470.04 лв.
С Кредитно известие № ********** от дата 25.10.2020 г. за отчетния период
25.09.2020- 24.10.2020г. била извършена корекция по дълга, като е сторнирана за върната на
абоната пропорционално начислена при сключване на абонаментна такса в размер на 8.33
лв. без ДДС за 088 9574067; в размер на 10.00 лв. без ДДС за : 088 9823520, начислени за
месечните такси за предоставените устройства- 2.15 лв., 27.99 лв., 3.59 лв., както и е
отразена незаплатената сума от предходния отчетен период в размер на 470.04 лв., при което
общодължимото задължение възлизало на сума в размер на 481.77 лв.
Абонатът бил потребил и не е заплатил мобилни услуги на обща стойност 481.77 лв.
Към всяка от фактурите имало приложено извлечение-детайлизирана справка от
потреблението на ползвания номер. За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е
изпълнил задължението си да заплати на Теленор България ЕАД дължимите месечни
абонаменти, съобразно използваните от него услуги в общ размер на 481.77 лв.
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на потребените и
фактурирани услуги на стойност 481.77 лв., било ангажирало договорната отговорност на
абоната по т.11 от процесните договори за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196. в) от
ОУ на мобилния оператор, Теленор България ЕАД е прекратил едностранно
индивидуалните договори на ответника за ползваните абонаменти и е издал крайна фактура
№ ********** от дата 25.11.2020 г.
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил задължението си
да заплати на Теленор България ЕАД сумите за месечни абонаменти, съобразно
използваните от него услуги, така както са фактурирани. При наличието на неплатени
месечни задължения на абоната, операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите
условия. След изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни
фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно се
ограничавали първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите обаждания на
абоната, като операторът неколкокоратно пращал смс - напомняне за налична незаплатена
месечна фактура. При нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от страна на
Оператора, ползваният телефонен номер бил двустранно спрян, за което абонатът бил
уведомен с поредно смс-известяване. Предоставен бил пореден шанс за плащане на
дължимите месечни суми.
След като страните са уговорили дължимите по договора плащания да бъдат
платими в определен срок, то сумата ставала изискуема след изтичането на този срок.
Когато денят за изпълнение на задължението е определен, длъжникът изпадал в забава след
изтичането му /чл. 84, изр. първо ЗЗД/.
Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор имал право да получава в срок всички
3
плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното място.
Съгласно чл. 75 от Общите условия при неспазване на което и да е задължение по част XIII
от Общите условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения
на потребителя, Теленор имал право незабавно да ограничи предоставянето на услугите или
при условията на т. 196 буква в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с
потребителя или да откаже сключване на нов договор с него. Нито законът, нито
договорените между страните условия, вменявали задължение на кредитора да кани
закъснелия длъжник да изпълни задължението си. При това положение за мобилня оператор
било възникнало потестативното право едностранно да прекрати договора за мобилни
услуги, при това без необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението си за
прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-известяване до този момент.
Датата на деактивация на процесните абонаменти била 15.10.2020 г., като същата се
генерирала автоматично по вградената електронна система на Оператора при
нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените
в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие
на ползвания абонамент.
Така, абонатът бил в неизпълнение на договорите си, като същият не е спазил
крайния срок за ползване на абонаментите, както следва:
- Тотал+ 39.99 за мобилен номер 359**** до 31.10.2021 г., съгласно договора за
мобилни услуги от дата 31.10.2019 г.;
- Тотал+ 15,99 за мобилен номер 359****, до 02.06.2022 г., съгласно договора за
мобилни услуги от дата 02.06.2020 г.
Незаплащането на предоставените услуги в срок обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно изричната клауза,
съдържаща се в т. 11 от договорите, като начисли в крайната издадена фактура неустойка за
предсрочно прекратяване на сключения абонамент. Предвид влизане в сила на постигната
Спогодба между Теленор България ЕАД и Комисия за защита на потребителите относно
начина на формиране на неустойките, претендирани при предсрочно прекратяванае на
договорен абонамент, начислената на абоната неустойка в размер на 507.51 лв. била
формирана съобразно новите правила за изчисление, уговорен в т. 11/раздел 2 от
договорите.
Претендираната неустойка в размер на 507.51 лв. представяваща стойността на три
месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки ползван номер. Съгласно т. 11 от
договорите, в случай на прекратяване на подписан договор преди изтичане на уговорения
срок по вина или инициатива на Потребителя или по нарушение на задълженията му по
договора или приложения/документи свързани с него, същият бил длъжен да заплати за
всяка СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка в размер на
всички стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване на договора до изтичане
на уговорения срок, като сумата не можело да надвишава трикратния размер на
стандартните месечни абонаменти, взети без ДДС. (2) а в случай, че е предоставяна
отстъпка от ценага на месечния абонамент, потребитялят дължал и възстановяване на част
от стойността на ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия срок на договора. (3) В
случаите, в които на абоната било предоставено мобилно устройство за ползване на услуги,
съгласно посоченото в подписания договор или по предходно подписан документ, чийто
срок не е изтекъл. Потребителят дължал такава част от разликата между стандартната цена
на устройството (в брой и без абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента
на сключване на договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой или
съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства на оставащия
срок на договора. Видно било, че уговорената клауза е в унисон с предписанията на
Комисия за защита на потребителита и с уговореното в постигнатата Спогодба.
Неустойката в размер на 507.51 лв. се формирала за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент, както следва:
- 285.94 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от
дата 02.06.2020г. за мобилен номер 359****, представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси без ДДС- 97.02 лв. и 188.92 лв. представляваща неустойка за
предоставено устройство SAMSUNG Galaxy A71 128GB Dual Black, c отстъпка от
стандартната цена, съгласно Раздел II. т. 1 от Допълнителното споразумение от дата
02.06.2020 г.
4
- 221.57 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от
дата 31.10.2019г. за мобилен номер 359****, представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси без ДДС- 119.91 лв. и 101.66 лв., представляваща неустойка за
предоставено устройство NOKIA
2.2 Dual Black, с отстъпка от стандартната цена в размер на 302.14 лв., съгласно
Раздел II, т.1 от Допълнителното споразумение от дата 31.10.2019 г.
Поради прекратяване на договора за мобилни услуги и преустановяване на
предоставяните услуги, на основание т. 12, ал. 2 от Общите условия, приложени към
лизинговия договор, дължимите месечните вноски за предоставените на абоната мобилни
устройства и базовите аксесоари били обявени за предсрочно изискуеми.
Съгласно чл.3 (2) от договора за лизинг, сключен към абонамента за мобилния
номер „Месечните лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и заплащат от
лизингополучателя съгласно сроковете, условията и начина за плащане на задълженията на
лизингополучателя в качеството му на абонат на мобилни услуги, съгласно сключения
между страните договор за предоставяне на такива услуги и Общите условия на „ Теленор
България“ ЕАД'''.
При сключване на процесиите договори била посочена предпочетена дата на
фактуриране на услугите 25-то число от месеца. Така, падежът на лизинговите вноски е
указания в месечните фактури срок за заплащане на фактурираните услуги.
Поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове дължими към
оператора месечни плащания, довело до предсрочното прекратяване по вина на абоната на
индивидуалния му абонамент за ползвания мобилен номер, на основание чл.12, ал.2 от
Общите условия към договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания стават
предсрочно изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или фиксирани
услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези договори плащания“/, са
обявени за предсрочно изискуеми лизинговите вноски, дължими от месеца на издаване на
крайната фактура - месец 02/2021 г. до края на уговорения погасителен план по всеки
договор, както следва:
За мобилно устройство марка SAMSUNG Galaxy А71 128GB Dual Black се дължала
цената в размер на 531.81 лв., представляваща 18 бр. незаплатени лизингови вноски,
дължими за периода от месец 11/2020 г. до месец 05/2022 г. в размер на 503.82 лв., съгласно
уговорения погасителен план, както и една допълнителна вноска за изкупуване на
устройството в размер на 27.99 лв.
- За мобилно устройство марка NOKIA 2.2 Dual Black се дължала цената в размер на
43.08 лв., представляваща 11 бр. незаплатени лизингови вноски, дължими за периода от
месец 11/2020г. до месец 09/2021 г. в размер на 39.49 лв., съгласно уговорения погасителен
план, както и една допълнителна вноска за изкупуване на устройството в размер на 3.59 лв.
За базови аксесоари- 11. Integral 16GB microSD 10 80 MB/s; 2. Devia Kintone Wired
earphones Blue; 3. Apacer AH355 USB 3.1 Flash Memory 32GB; 4. ULTRO RealPower PB 2600
Alu, ce дължала цената в размер на 40.85 лв., представляваща 11 бр. незаплатени лизингови
вноски, дължими за периода от месец 11/2020г. до месец 09/2021 г. в размер на 38.70 лв.,
съгласно уговорения погасителен план, както и една допълнителна вноска за изкупуване на
устройството в размер на 2.15 лв.
Като абонат па обществената телекомуникационна мрежа на мобилния оператор
„ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът се е съгласил и е приел Общите Условия на
Оператора за взаимоотношения с потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл.
49 от Общите Условия, Теленор имал право да получава в срок всички плащания, дължими
от потребителя в уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71
„Потребителят е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за
плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата, но
не но-късно от 18 дни след датата на издаването й“. Незаплащането в срок на издадените от
Оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на
Теленор /чл.75 от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на ответника. При
неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай, че е
налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, Теленор имал право
незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или при условията на т. 196, в) да
прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на
нов договор с него“.
5
Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имали права и
задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към
индивидуалния договор се прилагали клаузите на публикуваните общи условия и те били
неразделна част към него. По силата на същите, индивидуалният договор влизал в сила от
момента на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор
били в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
В чл.20 от Общите условия било посочено, че, всички услуги се заплащат в
зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на
Теленор. Съгласно чл. 23, б) месеченния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е
сключен индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се
предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя
абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят
отговарял и дължал връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/
разходи, свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно
чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във фактурата сума се извършвало в
срока указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При
неспазване на срока, потребителят дължал неустойка за забава в размер на законната лихва
за всеки ден закъснение.
В конкретният случай, ответникът е подписал договор за услуги с мобилния
оператор, ползвал е процесните мобилни номера и не е изпълнил задължението си по
договор да заплаща стойността на предоставените услуги, като с това си поведение е
изпаднал в забава. Издадени били фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен бил
фактическият състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което ответникът
следвало да понесе отговорността си.
Представените фактури сами по себе си, не са били основание за плащане, но
длъжникът-ответник е сключил договор и е ползвал съответната далекосъобщителна услуга,
задължил се е да заплаща цената на предоставеното усторойство, съгласно уговорения
погасителен план, респ. същият бил в неизпълнение на договора си.
Моли съда, да постанови решение, с което да признае за установено по отношение
на ответника Е. Д. К., ЕГН ********** и адрес: 1000, *********, че към нея съществува
изискуемо вземане на ищеца „Йеттел България“ ЕАД с ЕИК ********* /с предишно
наименование „Теленор България“/, със седалище и адрес на управление в град София,
район „Младост“, ж.к. ..Младост 4“, Бизнес Парк София, сграда 6, представлявано от
Джейсън Кристос Кинг и Марек Слачик, в размер на 1,605.02 лв. (хиляда шестстотин и пет
лв. и 2 ст.), от които: 481.77 лв. (четиристотин осемдесет и един лв. и 77ст.),
представляваща дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги, за които са издадени фактури № **********/25.07.2020г.,
**********/25.08.2020г., **********/25.09.2020г., **********/25.10.2020г. за периода от
25.06.2020г. до 24.10.2020 г., ведно със законната лихва върху общодължимата сума,
считано от подаването на заявлението по чл. 410 ГПК до окончателно заплащане на
дължимата сума;
615.74 лв. (шестстотин и петнадесет лв. и 74 ст.) незаплатени лизингови
вноски, от които:
- 531.81 лв. (петстотин тридесет и един лв. и 81 ст.) по Договор за лизинг от дата
02.06.2020г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер 359****, по силата на
който абонатът е взел мобилно устройство SAMSUNG Galaxy А71 128GB Dual Black;
- 40.85 лв. (четиридесет лв. и 85 ст.) по Договор за лизинг за базови аксесоари от
дата 02.06.2020г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер 359****, по силата на
който абонатът е взел пакет базови аксесоари;
- 43.08 лв. (четиридесет и три лв. и 8 ст.) по Договор за лизинг от дата 31.10.2019г.,
сключен във връзка с договорен абонамент за номер 359****, по силата на който абонатът е
взел мобилно устройство NOKIA 2.2 Dual Black.
- 507.51 лв. (петстотин и седем лв. и 51 ст.) неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент, от които:
- 285.94 лв. (двеста осемдесет и пет лв. и 94 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 02.06.2020г. за мобилен номер 359****;
6
- 221.57 лв. (двеста двадесет и един лв. и 57 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 31.10.2019г. за мобилен номер 359****.
Моли съда, да постанови осъдителен диспозитив спрямо ответника за разноските,
положени в настоящото исково производство, представляващи доплатена държавна такса
32.10 лв. и адвокатски хонорар 480.00 лв.
В условията на евентуалност, в случай, че искът бъде отхвърлен и ответната страна
е направила искане за присъждане на разноски, то моли същите да бъдат съобразени с
разпоредбите на Наредбата за минималните адвокатски възнаграждения, като бъдат
присъдени такива в минимален размер.
Ищцовата страна е приложила документи и моли съдът да ги приеме като
доказателства по делото.
Препис от исковата молба и приложенията към нея са били връчени на ответника по
месторабота в с. Ломци, „Яйца и птици – Ломци“ООД, общ. Попово, обл. Търговище на
25.09.2023 г.
Ответникът в срока по чл. 131 от ГПК не е представил писмен отговор по
предявеният срещу него иск.
На 10.10.2023 г. е постъпила молба-становище от ищцовото дружество с вх.№ 4973,
с която се поддържа иска, моли се съдът да разгледа делото в негово отсъствие, както и да
бъде постановено неприсъствено решение, ако са налице предпоставките за такова. Тук се
претендират и разноските от заповедното производство.
В последното открито съдебно заседание по делото на 11.10.2023 г. страните,
редовно призовани – не се явяват представители.
Съдът, след като взе предвид доводите на страните и като обсъди събраните по
делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от
фактическа страна следното:
Съдът прие представените по делото писмени доказателства: заверени копия от
пълномощно на л.8, 9 и 10 по делото, Договор за правна защита, Договор за мобилни услуги,
Заявление за пренасяне на номера в мрежата, Приложение към договорза мобилни услуги,
Допълнително споразумение към договор за мобилни/Фиксирани услуги, Декларация-
съгласие, 2 бр. допълнително споразумение към договор за мобилни/фиксирани услуги за
различни мобилни номера, Договор за лизинг, Фактура № **********/25.07.2020г.,
**********/25.08.2020 г., **********/25.09.2020 г., **********/25.10.2020 г., Общи
условия на „Теленор България“ ЕАД за взаимоотношения с потребителите на електронни
съобщителни услуги, ч.гр.д. 25/2023 г. по описа на Районен съд – Нова Загора.
Видно от приетите доказателства по делото, между ищеца „Теленор България“ ЕАД,
с ЕИК ********* и ответника Е. Д. К. с ЕГН ********** бил сключени договори, както
следва:
По Договор за мобилни услуги от дата 04.06.2019 г. абонатът е предпочел мобилен
номер 359**** с абонаментна програма Тотал+ 15,99 със срок на действие 24 месеца до
04.06.2021г.
Съгласно последно сключено към него допълнително споразумение от дата
31.10.2019 г. абонатът е предпочел нов абонамент- Тотал+ 39.99, със срок на действие 24
месеца до 31.10.2021 г. Във връзка с предпочетения абонамент ответникът е сключил и
договор за лизинг от същата дата 31.10.2019 г., съгласно който е получил мобилно NOKIA
2.2 Dual Black за период от 23 месеца срещу месечна цена в размер 3.59 лв., съгласно
уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с правото на абоната след
изтичане на 23-месечния срок на договора срещу заплащане на допълнителна сума в размер
на 3.59 лв. да придобие собствеността върху лизинговата вещ /чл. 1, ал. 2 от договора за
лизинг/. Видно е от раздел II от договора, че мобилното устройство е било предоставено на
абоната на обща лизингова цена 156.16 лв., при стандартна такава в размер на 389.99 лв., т.
е. направената на абоната отстъпка възлизала на сума в размер на 233.74 лв.
По Договор за мобилни услуги от дата 04.06.2019 г. абонатът е предпочел мобилен
номер 359**** с абонаментна програма Тотал+ 15,99 със срок на действие 24 месеца до
04.06.2021г.
Съгласно последно сключено към него допълнително споразумение от дата
02.06.2020 г. абонатът е предпочел нов абонамент - Тотал+ 39.99, със срок на действие 24
месеца до 02.06.2022 г. Във връзка с предпочетения абонамент, ответникът е сключил и
7
договор за лизинг от същата дата 02.06.2020 г., съгласно който е получил мобилно
SAMSUNG Galaxy А71 128GB Dual Black за период от 23 месеца срещу месечна цена в
размер 27.99 лв., съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с
правото на абоната след изтичане на 23- месечния срок на договора срещу заплащане на
допълнителна сума в размер на 27.99 лв. да придобие собствеността върху лизинговата вещ
/чл. 1, ал. 2 от договора за лизинг/. Видно е от раздел II от договора, че мобилното
устройство е предоставено на абоната на обща лизингова цена 671.76 лв., при стандартна
такава в размер на 959.90 лв., т. е. направената на абоната отстъпка възлизала на сума в
размер на 278.14 лв.
Съгласно втори договор за лизинг от дата 02.06.2020 г. абонатът е получил базови
аксесоари-
1. Integral 16GB microSD 10 80 MB/s; 2. Devia Kintone Wired earphones Blue; 3.
Apacer AH355 USB 3.1 Flash Memory 32GB; 4. ULTRO RealPower PB 2600 Alu срещу
месечна цена в размер на 2.15 лв., съгласно уговорения погасителен план по лизинговия
договор, както и с правото на абоната след изтичане на 23-месечния срок на договора срещу
заплащане на допълнителна сума в размер на 2.15 лв. да придобие собствеността върху
лизинговата вещ /чл. 1, ал. 2 от договора за лизинг.
Въз основа па посочените договори ответникът е ползвал предоставяните от
Дружеството мобилни услуги, като потреблението било фактурирано под клиентския номер
на абоната № *********.
Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „ при ползване па услуги
чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършвало въз основа на
фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване па
индивидуален договор, всеки потребител - страна по договора бивал уведомен за датата от
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата, не
освобождавало потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода 25.06.2020 до дата 24.11.2020
г. Теленор България ЕАД е издал:
- Фактура № **********/25.07.2020 г. за отчетния период на потребление от
25.06.2020-24.07.2020г. с дължима стойност за плащане, в размер на 159.84 лв., от които: за
088 9574067- 24.99 лв. без ДДС за месечен абонамент; 2.15 лв. за месечна вноска за
аксесоари; 27.99 лв. за месечна вноска за устройство; 50.00 лв. без ДДС за Други услуги с
добавена стойност.
- за 088 9823520: 29.99 лв. без ДДС за месечен абонамент; 3.59 лв. месечна вноска за
устройство: и 0.11 лв. без ДДС за Кратки текстови съобщения.
Дължимата сума била платима в срок до 09.08.2020 г. Към фактурата било
приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.
- Фактура № **********/25.08.2020 г. за отчетния период на потребление от
25.07.2020-24.08.2020 г. с дължима стойност за плащане в размер на 210.49 лв., от които: - за
088 9574067- 24.99 лв. без ДДС за месечен абонамент; 1.24 лв. без ДДС за Временно
възстановяване на изходящия трафик; 2.15 лв. за месечна вноска за аксесоари; 27.99 лв. за
месечна вноска за устройство; 25.00 лв. без ДДС за Други услуги с добавена стойност; 0.66
лв. без ДДС за Кратки текстови съобщения; 0.04 лв. без ДДС за Разговори към „Грижа за
клиента“, - за 088 9823520: 29.99 лв. без ДДС за месечен абонамент; 1.24 лв. без ДДС за
Временно възстановяване на изходящия трафик; 3.59 лв. месечна вноска за устройство;
62.50 лв. без ДДС за Други услуги с добавена стойност; 0.14 лв. без ДДС за Разговори към
„Грижа за клиента“. Дължимата сума е платима в срок 09.09.2020 г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера. Към фактурата е
прибавена и стойността на незаплатената стойност от предходния отчетен период в размер
на 159.84 лв., при което общодължимата сума възлизала на стойност от 370.33 лв.
- Фактура № **********/25.09.2020 г. за отчетния период на потребление от
25.08.2020-24.09.2020 г. с дължима стойност за плащане в размер на 99.71 лв., от които:
- за 088 9574067- 24.99 лв. без ДДС за месечен абонамент; 2.15 лв. за месечна вноска
за аксесоари; 27.99 лв. за месечна вноска за устройство;.
- зa 088 9823520: 29.99 лв. без ДДС за месечен абонамент; 3.59 лв. месечна вноска за
устройство.
Дължимата сума била платима в срок 10.10.2020 г. Към фактурата било приложено
8
извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера. Към фактурата била
прибавена и стойността на незаплатената стойност от предходния отчетен период в размер
на 370.33 лв., при което общодължимата сума възлизала на стойност от 470.04 лв.
С Кредитно известие № ********** от дата 25.10.2020 г. за отчетния период
25.09.2020- 24.10.2020г. била извършена корекция по дълга, като е сторнирана за върната на
абоната пропорционално начислена при сключване на абонаментна такса в размер на 8.33
лв. без ДДС за 088 9574067; в размер на 10.00 лв. без ДДС за : 088 9823520, начислени за
месечните такси за предоставените устройства- 2.15 лв., 27.99 лв., 3.59 лв., както и е
отразена незаплатената сума от предходния отчетен период в размер на 470.04 лв., при което
общодължимото задължение възлизало на сума в размер на 481.77 лв.
Абонатът бил потребил и не е заплатил мобилни услуги на обща стойност 481.77 лв.
Към всяка от фактурите имало приложено извлечение-детайлизирана справка от
потреблението на ползвания номер. За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е
изпълнил задължението си да заплати на Теленор България ЕАД дължимите месечни
абонаменти, съобразно използваните от него услуги в общ размер на 481.77 лв.
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на потребените и
фактурирани услуги на стойност 481.77 лв., било ангажирало договорната отговорност на
абоната по т.11 от процесните договори за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196. в) от
ОУ на мобилния оператор, Теленор България ЕАД е прекратил едностранно
индивидуалните договори на ответника за ползваните абонаменти и е издал крайна фактура
№ ********** от дата 25.11.2020 г.
За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил задължението си
да заплати на Теленор България ЕАД сумите за месечни абонаменти, съобразно
използваните от него услуги, така както са фактурирани. При наличието на неплатени
месечни задължения на абоната, операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите
условия. След изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни
фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно се
ограничавали първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите обаждания на
абоната, като операторът неколкокоратно пращал смс - напомняне за налична незаплатена
месечна фактура. При нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от страна на
Оператора, ползваният телефонен номер бил двустранно спрян, за което абонатът бил
уведомен с поредно смс-известяване. Предоставен бил пореден шанс за плащане на
дължимите месечни суми.
След като страните са уговорили дължимите по договора плащания да бъдат
платими в определен срок, то сумата ставала изискуема след изтичането на този срок.
Когато денят за изпълнение на задължението е определен, длъжникът изпадал в забава след
изтичането му /чл. 84, изр. първо ЗЗД/.
Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор имал право да получава в срок всички
плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното място.
Съгласно чл. 75 от Общите условия при неспазване на което и да е задължение по част XIII
от Общите условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения
на потребителя, Теленор имал право незабавно да ограничи предоставянето на услугите или
при условията на т. 196 буква в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с
потребителя или да откаже сключване на нов договор с него. Нито законът, нито
договорените между страните условия, вменявали задължение на кредитора да кани
закъснелия длъжник да изпълни задължението си. При това положение за мобилня оператор
било възникнало потестативното право едностранно да прекрати договора за мобилни
услуги, при това без необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението си за
прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-известяване до този момент.
Датата на деактивация на процесните абонаменти била 15.10.2020 г., като същата се
генерирала автоматично по вградената електронна система на Оператора при
нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените
в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие
на ползвания абонамент.
Така, абонатът бил в неизпълнение на договорите си, като същият не е спазил
крайния срок за ползване на абонаментите, както следва:
- Тотал+ 39.99 за мобилен номер 359**** до 31.10.2021 г., съгласно договора за
мобилни услуги от дата 31.10.2019 г.;
9
- Тотал+ 15,99 за мобилен номер 359****, до 02.06.2022 г., съгласно договора за
мобилни услуги от дата 02.06.2020 г.
Незаплащането на предоставените услуги в срок обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно изричната клауза,
съдържаща се в т. 11 от договорите, като начисли в крайната издадена фактура неустойка за
предсрочно прекратяване на сключения абонамент. Предвид влизане в сила на постигната
Спогодба между Теленор България ЕАД и Комисия за защита на потребителите относно
начина на формиране на неустойките, претендирани при предсрочно прекратяванае на
договорен абонамент, начислената на абоната неустойка в размер на 507.51 лв. била
формирана съобразно новите правила за изчисление, уговорен в т. 11/раздел 2 от
договорите.
Претендираната неустойка в размер на 507.51 лв. представяваща стойността на три
месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки ползван номер. Съгласно т. 11 от
договорите, в случай на прекратяване на подписан договор преди изтичане на уговорения
срок по вина или инициатива на Потребителя или по нарушение на задълженията му по
договора или приложения/документи свързани с него, същият бил длъжен да заплати за
всяка СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка в размер на
всички стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване на договора до изтичане
на уговорения срок, като сумата не можело да надвишава трикратния размер на
стандартните месечни абонаменти, взети без ДДС. (2) а в случай, че е предоставяна
отстъпка от ценага на месечния абонамент, потребитялят дължал и възстановяване на част
от стойността на ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия срок на договора. (3) В
случаите, в които на абоната било предоставено мобилно устройство за ползване на услуги,
съгласно посоченото в подписания договор или по предходно подписан документ, чийто
срок не е изтекъл. Потребителят дължал такава част от разликата между стандартната цена
на устройството (в брой и без абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента
на сключване на договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой или
съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства на оставащия
срок на договора. Видно било, че уговорената клауза е в унисон с предписанията на
Комисия за защита на потребителита и с уговореното в постигнатата Спогодба.
Неустойката в размер на 507.51 лв. се формирала за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент, както следва:
- 285.94 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от
дата 02.06.2020г. за мобилен номер 359****, представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси без ДДС- 97.02 лв. и 188.92 лв. представляваща неустойка за
предоставено устройство SAMSUNG Galaxy A71 128GB Dual Black, c отстъпка от
стандартната цена, съгласно Раздел II. т. 1 от Допълнителното споразумение от дата
02.06.2020 г.
- 221.57 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от
дата 31.10.2019г. за мобилен номер 359****, представляваща стойността на 3 месечни
абонаментни такси без ДДС- 119.91 лв. и 101.66 лв., представляваща неустойка за
предоставено устройство NOKIA
2.2 Dual Black, с отстъпка от стандартната цена в размер на 302.14 лв., съгласно
Раздел II, т.1 от Допълнителното споразумение от дата 31.10.2019 г.
Поради прекратяване на договора за мобилни услуги и преустановяване на
предоставяните услуги, на основание т. 12, ал. 2 от Общите условия, приложени към
лизинговия договор, дължимите месечните вноски за предоставените на абоната мобилни
устройства и базовите аксесоари били обявени за предсрочно изискуеми.
Съгласно чл.3 (2) от договора за лизинг, сключен към абонамента за мобилния
номер „Месечните лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и заплащат от
лизингополучателя съгласно сроковете, условията и начина за плащане на задълженията на
лизингополучателя в качеството му на абонат на мобилни услуги, съгласно сключения
между страните договор за предоставяне на такива услуги и Общите условия на „ Теленор
България“ ЕАД'''.
При сключване на процесиите договори била посочена предпочетена дата на
фактуриране на услугите 25-то число от месеца. Така, падежът на лизинговите вноски е
указания в месечните фактури срок за заплащане на фактурираните услуги.
Поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове дължими към
10
оператора месечни плащания, довело до предсрочното прекратяване по вина на абоната на
индивидуалния му абонамент за ползвания мобилен номер, на основание чл.12, ал.2 от
Общите условия към договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания стават
предсрочно изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или фиксирани
услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези договори плащания“/, са
обявени за предсрочно изискуеми лизинговите вноски, дължими от месеца на издаване на
крайната фактура - месец 02/2021 г. до края на уговорения погасителен план по всеки
договор, както следва:
За мобилно устройство марка SAMSUNG Galaxy А71 128GB Dual Black се дължала
цената в размер на 531.81 лв., представляваща 18 бр. незаплатени лизингови вноски,
дължими за периода от месец 11/2020 г. до месец 05/2022 г. в размер на 503.82 лв., съгласно
уговорения погасителен план, както и една допълнителна вноска за изкупуване на
устройството в размер на 27.99 лв.
- За мобилно устройство марка NOKIA 2.2 Dual Black се дължала цената в размер на
43.08 лв., представляваща 11 бр. незаплатени лизингови вноски, дължими за периода от
месец 11/2020г. до месец 09/2021 г. в размер на 39.49 лв., съгласно уговорения погасителен
план, както и една допълнителна вноска за изкупуване на устройството в размер на 3.59 лв.
За базови аксесоари- 11. Integral 16GB microSD 10 80 MB/s; 2. Devia Kintone Wired
earphones Blue; 3. Apacer AH355 USB 3.1 Flash Memory 32GB; 4. ULTRO RealPower PB 2600
Alu, ce дължала цената в размер на 40.85 лв., представляваща 11 бр. незаплатени лизингови
вноски, дължими за периода от месец 11/2020г. до месец 09/2021 г. в размер на 38.70 лв.,
съгласно уговорения погасителен план, както и една допълнителна вноска за изкупуване на
устройството в размер на 2.15 лв.
Като абонат па обществената телекомуникационна мрежа на мобилния оператор
„ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът се е съгласил и е приел Общите Условия на
Оператора за взаимоотношения с потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл.
49 от Общите Условия, Теленор имал право да получава в срок всички плащания, дължими
от потребителя в уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71
„Потребителят е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за
плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата, но
не но-късно от 18 дни след датата на издаването й“. Незаплащането в срок на издадените от
Оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на
Теленор /чл.75 от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на ответника. При
неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай, че е
налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, Теленор имал право
незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или при условията на т. 196, в) да
прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на
нов договор с него“.
Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имали права и
задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към
индивидуалния договор се прилагали клаузите на публикуваните общи условия и те били
неразделна част към него. По силата на същите, индивидуалният договор влизал в сила от
момента на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор
били в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
В чл.20 от Общите условия било посочено, че, всички услуги се заплащат в
зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на
Теленор. Съгласно чл. 23, б) месеченния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е
сключен индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се
предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя
абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят
отговарял и дължал връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/
разходи, свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно
чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във фактурата сума се извършвало в
срока указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При
неспазване на срока, потребителят дължал неустойка за забава в размер на законната лихва
за всеки ден закъснение.
В конкретният случай, ответникът е подписал договор за услуги с мобилния
оператор, ползвал е процесните мобилни номера и не е изпълнил задължението си по
11
договор да заплаща стойността на предоставените услуги, като с това си поведение е
изпаднал в забава. Издадени били фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен бил
фактическият състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което ответникът
следвало да понесе отговорността си.
Представените фактури сами по себе си, не са били основание за плащане, но
длъжникът-ответник е сключил договор и е ползвал съответната далекосъобщителна услуга,
задължил се е да заплаща цената на предоставеното усторойство, съгласно уговорения
погасителен план, респ. същият бил в неизпълнение на договора си.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Предявения иск е с правно основание чл.422, ал.1 във вр. с чл.415, ал.1 от ГПК, вр. с
чл. 34 ТЗ, вр. чл. 92 от ЗЗД, вр. с чл. 79 от ЗЗД.
Съдът намира иска за процесуално допустим – предявен е от легитимирана страна в
законоустановения срок при наличието на правен интерес.
Безспорно установено по делото е, че между страните съществуват облигационни
взаимоотношения. „Теленор България” ЕАД, в качеството си на мобилен оператор, продава
продукти и услуги на клиентите си при публично известни общи условия.
Не е спорно, че ищеца е изпълнявал поетите ангажименти по посочените договори,
докато ответника не е изпълнил задълженията си по него, като е просрочил погасяването на
паричните си задълженията. Ответника е допуснал забава в плащанията на главница по
издадените му фактури над 18 дни, което съгласно приетите от страните условия е довело до
предсрочна прекратяване на сключените договори и начисляване на неустойка.
Съдът прие събраните писмени доказателства, които счита за относими, допустими
и необходими.
Ответникът Е. Д. К. редовно призована не се явява в съдебно заседание, не депозира
отговор на исковата молба и не взема становище по иска.
Съдът като взе предвид представените по делото писмени доказателства и предвид
направеното от процесуалния представител на ищеца искане по чл.238, ал.1 от ГПК намира,
че следва да постанови неприсъствено решение срещу ответника по следните съображения:
В едномесечния преклузивен срок ответникът не е представил отговор на исковата
молба, не се явява в първото съдебно заседание по делото, не е направил искане за
разглеждането му в негово отсъствие, като същият е уведомен за последиците от неспазване
на тези срокове за отговор и за неявяване в съдебно заседание.
Налице са предпоставките на чл.239, ал.1 от ГПК за постановяване на
неприсъствено решение, а именно: с актовете на съда по чл.131 и чл.140 от ГПК на страните
са указани последствията от неспазването на сроковете за размяна на книжата и от
неявяването им в съдебно заседание.
С оглед посочените в исковата молба обстоятелства и представените по делото
писмени доказателства, съдът може да направи обоснован извод, че предявеният иск се
явява вероятно основателен, поради което следва да бъде уважен в неговата цялост, така
както е предявен.
В тежест на ответника следва да се присъдят и направените от ищеца съдебно-
деловодни разноски в размер на 272.10 лева, от които 32.10 лева. внесена държавна такса и
240.00 лева за адвокатско възнаграждение по настоящото производство, както и в
заповедното производство в размер на 237.51 лева, от които 32.10 лева държавна такса и
205.41 лева за адв. възнаграждение.
Водим от горното и на основание чл.238 от ГПК, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО, на основание чл.422, ал.1 във връзка с чл.415 от
ГПК, по отношение на Е. Д. К. с ЕГН ********** с адрес: *********, ЧЕ ДЪЛЖИ НА
„Йеттел България“ ЕАД /с предишно наименование „Теленор България“/, вписано в
ТРРЮЛНЦ с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление - гр.София, ж.к.„Младост
4“, Бизнес Парк София, сграда 6, представлявано от Джейсън Кристос Кинг и Марек Слачик,
титуляр на банкова сметка: IBAN: BG52CITI92501000104111, чрез пълномощника си адв. В.
12
П. Г. от САК, съд.адрес: гр. София, бул. „България“ № 81, вх. В, ет. 8, ап. 22, тел.:+(359)895
672 504 СУМАТА в размер на 1 605,02 лева (хиляда шестстотин и пет лева и 02 стотинки),
представляваща главница за от които:481.77/четиристотин осемдесет и един лева и
седемдесет и седем стотинки/лева - представляващи дължими и незаплатени месечни
абонаментни такси за потребление на мобилни услуги; 615.74/шестстотин и петнадесет лева
и седемдесет и четири стотинки/лева - представляващи незаплатени лизингови вноски и
507.51/петстотин и седем лева и петдесет и една стотинки/лева - неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент за период от 21.11.2022 г. , ведно със законна лихва за
период от 21.11.2022 г. до изплащане на вземането СЪЩЕСТВУВА.
ОСЪЖДА Е. Д. К. с ЕГН **********, ДА ЗАПЛАТИ НА „Йеттел България“ ЕАД,
с ЕИК *********, СУМАТА от 272.10 /двеста седемдесет и два лева и десет стотинки/ лева,
от които 32.10 лева, внесена държавна такса и 240.00 лева за адвокатско възнаграждение,
представляваща разноски по настоящото производство.
ОСЪЖДА Е. Д. К. с ЕГН **********, ДА ЗАПЛАТИ на „Йеттел България“ ЕАД, с
ЕИК *********, СУМАТА от 237.51/двеста тридесет и седем лева и петдесет и една
стотинки/ лева, от които 32.10 лева, внесена държавна такса и 205.41 лева за адвокатско
възнаграждение, представляващи разноски по ч.гр.д. № 25/2023 г. по описа на Районен съд -
Ново Загора.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл. 239, ал. 4
ГПК.
Препис от решението да се връчи на страните за сведение.
ОТВЕТНИКЪТ разполага със защита срещу решението, съобразно чл. 240 ГПК.
Съдия при Районен съд – Нова Загора: _______________________
13