Решение по дело №386/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 октомври 2019 г. (в сила от 2 ноември 2019 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20197140700386
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 август 2019 г.

Съдържание на акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

  501/14.10.2019г.

 

                             В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана в съдебно заседание на единадесети октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав :  

 

                                                        Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

                                                            Членове: СОНЯ КАМАРАШКА

                                                                            РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

при секретар       Петя Видова                                                       и с участието

на прокурора      Галя Александрова                                                     разгледа

Адм.дело №386/2019г. по описа на    

Административен съд Монтана

 

 

            Производството е по реда на чл.185 Административно процесуален кодекс АПК) във вр. с чл.191 АПК

         Образувано е по повод Протест на Прокурор в Окръжна Прокуратура Монтана, с който се иска да се бъдат отменена като незаконосъобразна разпоредбата на чл.18, т.4 и чл.55 от Наредба за обществения ред на територията на Община Брусарци (Наредбата). В протеста се поддържа, че протестираните разпоредби от Наредбата противоречи на по-висок по степен нормативен акт, което налага като незаконосъобразни да бъдат отменени, като се претендира и присъждане на разноски по делото.

         С писмена молба вх.№2043/09.10.2019г., Председателят на Общински съвет Брусарци изразява становище, че ще бъдат предприети действия по привеждане на наредбата в съответствие с нормативен акт от по-висока степен.

         Представителят на Окръжна Прокурора дава заключение, че протеста е основателен и следва да бъде уважен изцяло при доводите изложени в него, като моли да се присъдят разноски в полза на Окръжна прокуратура Монтана.

 Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид развитите доводи в протеста, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба намира за установено следното:

Съгласно разпоредбата на чл.186, ал.2 АПК, прокурора може да подава протест срещу подзаконов нормативен акт, а съгласно чл.187, ал.1 АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорвани без ограничение във времето, тоест протеста на Прокурор в Окръжна Прокуратура Монтана е процесуално допустима. Разгледан по същество е ОСНОВАТЕЛЕН.

Настоящата съдебна инстанция, въз основа на събраните доказателства, като взе предвид становищата на страните формира следните правни изводи по същество на спора:

        Основателно в протеста се поддържа, че разпоредбата на чл.18, т.4 от Наредба за обществения ред на територията на Община Брусарци противоречи на по-висок по степен нормативен акт, което обуславя наличието на основание за отмяна му при следните доводи: 
            С разпоредбата на чл.18, т.4 от Наредба за обществения ред на територията на Община Брусарци се забранява продажбата на пиротехнически изделия (пиратки, ракети, пиротехнически батерии и др), предназначени за увеселителни цели на лица под 18-годишна възраст. Така разписания тест на подзаконовия акт на органа на местното самоуправление е в противоречие с разпоредбата на чл.48, ал.2, т.1 във вр. с чл.8, ал.2 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия (ЗОБВВПИ), който забранява продажбата на фойерверки от категория F1 на лица под 12 години, от категория F2 - на лица под 16 години, и от категория F3 - на лица под 18 години. С въведената забрана в подзаконовия акт, който е приет от органа на местното самоуправление, е налице е противоречие с нормативен акт от по-висока степен, което налага да се приеме, че основателно в протеста се поддържа искане за отмяна на разпоредбата на чл.18, т.4 от Наредба за обществения ред на територията на Община Брусарци. 

 Основателно в протеста се поддържа, че разпоредбата на чл.55 от Наредба за обществения ред на територията на Община Брусарци противоречи на по-висок по степен нормативен акт, което обуславя наличието на основание за отмяна му при следните доводи:

С разпоредбата на чл.55, ал.1 от Наредба за обществения ред на територията на Община Брусарци е предвидено, че за нарушение или неизпълнение на разпоредбите на чл.12, ал.1 и ал.3; чл.14, ал.1, т.4 и ал.2; чл.18; чл.23; чл.24; чл.25; чл.26; чл.28; чл.29; чл.30, т.26, т.27; чл.32; чл.33, т.1, 2 и 4; чл.35; чл.39, т.3; чл.41; чл.44, т.1, 3, 5, 6, 7 и глава V от наредбата, на виновните лица се налага глоба в размер от 50 до 200 лева. В разпоредбата на чл.55, ал.2 от Наредбата за обществения ред на територията на Община Брусарци е предвидено, че за нарушение или неизпълнение на разпоредбите извън случаите по ал.1 на виновните лица се налага глоба в размер от 10 до 100 лева, а в разпоредбата на чл.55, ал.3 от Наредбата за обществения ред на територията на Община Брусарци е предвидено, че при повторно нарушение на една и съща разпоредба глобата е в максимален размер. Така разписания тест на подзаконовия акт на органа на местното самоуправление е в противоречие с разпоредбите на нормативни актове от по-висока степен, което налага да се приеме, че протеста е основателен и в тази му част. Следва да се отбележи, че в съответните специални закони е предвиден размер на глобите, които се налагат за извършени административни нарушения свързани с обществени отношения, които са регламентирани с подзаконовия акт на органа на местното самоуправление, като размера на предвидените глоби в чл.55 от Наредба за обществения ред на територията на Община Брусарци не съответства на тях – например чл.45 Закон за закрила на детето. Пълнотата изисква да се отбележи, че в разпоредбата на чл.55 Наредбата за обществения ред на територията на Община Брусарци не е предвидено налагането на имуществени санкции, което не дава възможност за налагането им установяване на извършено нарушение от юридически лица.  

При този изход на делото и направеното искане от протестиращия прокурор за присъждане разноски по водене на съдебното производство и съгласно разпоредбата на чл. 143, ал.1 АПК, ответникът, следва да бъде осъден да заплати в полза на Окръжна Прокуратура Монтана разноски по делото изразяващите се в разноски за платена държавна такса за публикуване на оспорването в Държавен вестник в размер на 20 (двадесет) лева.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че  протестираните разпоредби на чл.18, т.4 и чл.55 от Наредба за обществения ред на територията на Община Брусарци са незаконосъобразни, което налага протеста да се уважи като основателен, предвид което на основание чл.193, ал.1 АПК и чл.143, ал.1 АПК Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

         ОТМЕНЯ разпоредбата на чл.18, т.4 и чл.55 от Наредба за обществения ред на територията на Община Брусарци.

         ОСЪЖАДА Общински съвет Брусарци да заплати на Окръжна Прокуратура Монтана разноски по воденото съдебно производство в размер на 20 (двадесет) лева.

         Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

Съгласно чл.194 АПК, след влизането му в сила, настоящето съдебно решение подлежи на обявяване по реда, по който е обявена Наредбата за обществения ред на територията на Община Брусарци.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: