Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 501/14.10.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Монтана в
съдебно заседание на единадесети октомври през две хиляди и деветнадесета
година в състав :
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
Членове: СОНЯ КАМАРАШКА
РЕНИ ЦВЕТАНОВА
при
секретар Петя Видова
и с участието
на
прокурора Галя Александрова
разгледа
Адм.дело
№386/2019г. по описа на
Административен
съд Монтана
Производството е по реда на
чл.185 Административно процесуален кодекс АПК) във вр. с чл.191 АПК
Образувано е по повод Протест на
Прокурор в Окръжна Прокуратура Монтана, с който се иска да се бъдат отменена
като незаконосъобразна разпоредбата на чл.18, т.4 и чл.55 от Наредба за обществения ред на територията на Община
Брусарци (Наредбата). В протеста се поддържа, че протестираните разпоредби от
Наредбата противоречи на по-висок по степен нормативен акт, което налага като
незаконосъобразни да бъдат отменени, като се претендира и присъждане на
разноски по делото.
С писмена молба вх.№2043/09.10.2019г.,
Председателят на Общински съвет Брусарци изразява становище, че ще бъдат
предприети действия по привеждане на наредбата в съответствие с нормативен акт
от по-висока степен.
Представителят
на Окръжна Прокурора дава заключение, че протеста е основателен и следва да
бъде уважен изцяло при доводите изложени в него, като моли да се присъдят
разноски в полза на Окръжна прокуратура Монтана.
Настоящият състав на Административен съд
Монтана, като взе в предвид развитите доводи в протеста, доводите на страните,
събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба намира за
установено следното:
Съгласно разпоредбата на чл.186,
ал.2 АПК, прокурора може да подава протест срещу подзаконов нормативен акт, а
съгласно чл.187, ал.1 АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат
оспорвани без ограничение във времето, тоест протеста на Прокурор в Окръжна
Прокуратура Монтана е процесуално допустима. Разгледан по същество е
ОСНОВАТЕЛЕН.
Настоящата съдебна инстанция, въз
основа на събраните доказателства, като взе предвид становищата на страните
формира следните правни изводи по същество на спора:
Основателно в протеста се поддържа, че разпоредбата на чл.18, т.4 от Наредба за обществения ред на територията на Община Брусарци противоречи на по-висок по степен нормативен акт, което обуславя наличието на основание за отмяна му при следните доводи:
С разпоредбата на чл.18, т.4 от Наредба за обществения ред на територията на Община Брусарци се забранява продажбата на пиротехнически изделия (пиратки, ракети, пиротехнически батерии и др), предназначени за увеселителни цели на лица под 18-годишна възраст. Така разписания тест на подзаконовия акт на органа на местното самоуправление е в противоречие с разпоредбата на чл.48, ал.2, т.1 във вр. с чл.8, ал.2 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия (ЗОБВВПИ), който забранява продажбата на фойерверки от категория F1 на лица под 12 години, от категория F2 - на лица под 16 години, и от категория F3 - на лица под 18 години. С въведената забрана в подзаконовия акт, който е приет от органа на местното самоуправление, е налице е противоречие с нормативен акт от по-висока степен, което налага да се приеме, че основателно в протеста се поддържа искане за отмяна на разпоредбата на чл.18, т.4 от Наредба за обществения ред на територията на Община Брусарци.
Основателно
в протеста се поддържа, че разпоредбата на чл.55
от Наредба за обществения ред на територията на Община Брусарци противоречи на
по-висок по степен нормативен акт, което обуславя наличието на основание за
отмяна му при следните доводи:
С разпоредбата на чл.55, ал.1 от Наредба за обществения ред на
територията на Община Брусарци е предвидено, че за нарушение или неизпълнение на разпоредбите на чл.12,
ал.1 и ал.3; чл.14, ал.1, т.4 и ал.2; чл.18; чл.23; чл.24; чл.25; чл.26; чл.28;
чл.29; чл.30, т.26, т.27; чл.32; чл.33, т.1, 2 и 4; чл.35; чл.39, т.3; чл.41;
чл.44, т.1, 3, 5, 6, 7 и глава V от наредбата, на виновните лица се налага глоба в размер от 50 до 200
лева. В разпоредбата на чл.55, ал.2 от Наредбата за обществения ред на
територията на Община Брусарци е предвидено, че за нарушение или неизпълнение
на разпоредбите извън случаите по ал.1 на виновните лица се налага глоба в
размер от 10 до 100 лева, а в разпоредбата на чл.55, ал.3 от Наредбата за
обществения ред на територията на Община Брусарци е предвидено, че при повторно
нарушение на една и съща разпоредба глобата е в максимален размер. Така разписания тест на подзаконовия
акт на органа на местното самоуправление е в противоречие с разпоредбите на нормативни актове от
по-висока степен, което налага да се приеме, че протеста е основателен и в тази
му част. Следва да се отбележи, че в съответните специални закони е предвиден
размер на глобите, които се налагат за извършени административни нарушения
свързани с обществени отношения, които са регламентирани с подзаконовия акт на
органа на местното самоуправление, като размера на предвидените глоби в чл.55
от Наредба за
обществения ред на територията на Община Брусарци не съответства на тях – например
чл.45 Закон за закрила на детето. Пълнотата изисква да се отбележи, че в
разпоредбата на чл.55 Наредбата за обществения ред на територията на Община
Брусарци не е предвидено налагането на имуществени санкции, което не дава
възможност за налагането им установяване на извършено нарушение от юридически
лица.
При този изход на делото и направеното искане от
протестиращия прокурор за присъждане разноски по водене на съдебното
производство и съгласно
разпоредбата на чл. 143, ал.1 АПК, ответникът, следва да бъде осъден да заплати в полза на Окръжна Прокуратура
Монтана разноски по делото изразяващите се в разноски за платена държавна такса
за публикуване на оспорването в Държавен вестник в размер на 20 (двадесет)
лева.
Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че протестираните разпоредби на чл.18, т.4 и чл.55 от Наредба за обществения ред на
територията на Община Брусарци са незаконосъобразни,
което налага протеста да се уважи като основателен,
предвид което на основание чл.193, ал.1 АПК и чл.143, ал.1 АПК Административен
съд Монтана
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ
разпоредбата на чл.18, т.4 и чл.55 от Наредба за
обществения ред на територията на Община Брусарци.
ОСЪЖАДА
Общински съвет Брусарци да заплати на Окръжна Прокуратура Монтана разноски по
воденото съдебно производство в размер на 20 (двадесет) лева.
Решението
подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.
Съгласно чл.194 АПК, след влизането му в сила, настоящето съдебно решение подлежи на обявяване по реда, по който е
обявена Наредбата за
обществения ред на територията на Община Брусарци.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: