Решение по НАХД №1192/2025 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 754
Дата: 13 октомври 2025 г.
Съдия: Марина Иванова Мавродиева
Дело: 20252120201192
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 април 2025 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 754
гр. Бургас, 13.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LIII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на единадесети септември през две хиляди двадесет и
пета година в следния състав:
Председател:МАРИНА ИВ. МАВРОДИЕВА
при участието на секретаря Ж.З. МАРИНОВА
като разгледа докладваното от МАРИНА ИВ. МАВРОДИЕВА
Административно наказателно дело № 20252120201192 по описа за 2025
година
Производството е образувано по повод жалба от Ф. Л. Р., ЕГН ********** против
наказателно постановление № 23-0769-001176/03.08.2023г. на Началник Група в ОД МВР
Бургас сектор Пътна полиция, с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 140, ал. 1 ЗДвП
на основание чл. 175, ал. 3, предл. 2 ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в
размер на 200 лева, както и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.
С жалбата се иска отмяна на НП като намира, че е неправилно и незаконосъобразно,
излага съображения.
В съдебно заседание се представлява от адв. И., който поддържа жалбата. Била изтекла
давността за изпълнение. Приложение можело да намери чл. 28 ЗАНН, ПАМ била отменена
и следвало да се зачете с обратна сила. Намира, че било незаконосъобразно жалбоподателят
да търпи наказание ЛПУМПС.
В съдебно заседание жалбоподателят се присъединява към защитника и сочи, че
полицай му бил разрешил да премести буса.
За наказващият орган, редовно призован, се явява юрк. Ж., която оспорва жалбата,
придържа се към писмено становище, представено с преписката, с което жалбата се оспорва.
Съдът, след като се запозна със становищата на страните и събраните по делото
доказателства, намира, че жалбата е подадена в срок като липсват обстоятелства, поради
които да се приеме, че НП е връчено по реда на чл. 58, ал. 2 ЗАНН и поради каква причина
наказващият орган е приел като дата на отбелязване 24.01.2025г.
Съгласно чл. 58, ал. 2 ЗАНН когато нарушителят или поискалият обезщетение не се
намери на посочения от него адрес, а новият му адрес е неизвестен, наказващият орган
отбелязва това върху наказателното постановление и то се счита за връчено от деня на
отбелязването. Видно от ангажираните доказателства удостоверение за окончателно
1
освобождаване на Ф. Л. Р. (л. 42 – превод) от Регионално управление на Каталуния
Департамент за правосъдие и демократично качество Главна Дирекция по затворническите
въпроси Затвор Понент е посочено начало на изтърпяване на наказанието 13.07.2023г. до
09.03.2025г., поради което е било обективно невъзможно връчването на НП като от
представените доказателства липсва аргумент, от който да се приеме за връчване датата на
отбелязване върху НП – 24.01.2025г., към който момент Р. е изтърпявал наказание лишаване
от свобода. Ето защо съдът приема, че веднага след завръщането си в България и когато му е
станало известно НП, жалбата е била подадена в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, а именно на
21.03.2025г. и се приема за допустима.
На 04.02.2023г. около 13:15 часа св. М. М., при съдействие на свои колеги, съставил
АУАН на Ф. Л. Р. за това, че в гр. Бургас м.с. *** срещу Фирма „*** управлява т.а. *** рама
*****, собственост на С.К.Я., без регистрационен номер /свалени табели на 03.02.2023г. в
10,55 часа/, с което приел, че е нарушил чл. 140, ал. 1 ЗДвП. АУАН бил връчен на Р. на място
като вписал, че няма възражения.
От ангажираните писмени доказателства се установява като собственик на превозното
средство с посочената рама С.К.Я. и съгласно справка регистрацията е била служебно
прекратена на 31.01.2023г. поради липса на ГО, служебно възстановена на 04.02.2023г.
поради уведомление от ГФ за ГО, на 07.02.2023г. е вписано прекратяване на регистрация по
чл. 143, ал. 11 от ЗДвП като е посочена ПАМ 23-0769-000100/06.02.2023г. срок една година –
03.02.2023г. поделение и номер върнати/непредставени табели сектор Пътна полиция Бургас
***, поделение сектор пътна полиция Бургас. Служебно възстановяване на 13.10.2023г. по
чл. 143, ал. 12 ЗДвП – отпадане на основанието за ЗППАМ – отменен на първа инстанция
13.10.2023г.
С мотивирана резолюция от 02.06.2023г. било прекратено
административнонаказателното производство и преписката изпратена на БРП.
С постановление от 05.07.2023г. на БРП било отказано образуването на досъдебно
наказателно производство като прокурорът приел, че ЗППАМ е издадена на 06.02.2023г. и
към датата на 04.02.2023г. лекият автомобил не е бил с прекратена регистрация, но следвало
да се извърши преценка за чл. 172, ал. 7 ЗДвП.
Представена по делото е ЗПАМ 23-0769-000100/06.02.2023г. спрямо С. Я. за това, че на
03.02.2023г. около 10:55 часа в гр. Бургас управлява посочения по-горе товарен автомобил
след употреба на наркотични вещества или техни аналози, проба извършена с техническо
средство на 03.02.2023г. в 12:17 часа като била наложена принудителна административна
мярка прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 1 година считано от 03.02.2023г. и
са отнети два броя регистрационни табели *** и СРМПС. С решение № 877/29.09.2023г. по
а.н.д. № 764/2023г. на БАС, представено със заличени данни и без подпис, ЗППАМ била
отменена.
Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени и
гласни доказателства. НП е издадено от компетентен орган, преди да изтече шестмесечния
срок за издаване на НП, поради което и съдът приема, че не е налице нарушение на чл. 34
ЗАНН. НП, съгласно приетото по-горе, не е влязло в законна сила, поради което и не може
да се сподели становището, че е започнала да тече давност за изпълнение. Въпросът за
изпълнение на наложеното наказание не е предмет на настоящото, което следва да извърши
преценка за законосъобразност и правилност на НП. АУАН и НП са издадени от компетентен
орган.
Съгласно чл. 140, ал. 1 ЗДвП по пътищата, отворени за обществено ползване, се
допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели
с регистрационен номер, поставени на определените за това места.
От материалите по делото става ясно и не се оспорва, че жалбоподателят е управлявал
2
посоченото МПС и като водач на същото по смисъла на легалната дефиниция по § 6, т. 25 от
Допълнителните разпоредби на ЗДвП, предприемайки управлението е бил субект на
задълженията, визирани в нормите на ЗДвП относно установените правила за движение по
пътищата, в частност и към изискванията относно регистрацията на МПС. За последните е
действащ регистрационен режим, регламентиран в подзаконов нормативен акт, а именно
Наредба I-45 от 24.03.2000 г. на Министъра на вътрешните работи за регистрацията, отчета,
пускането в движение и спирането от движение на ППС и ремаркета теглени от тях, и реда
за предоставяне на данни за регистрираните ППС. В последната в чл. 10, ал. 4 и ал. 5 е
предвидено, че табелите с регистрационен номер се монтират в пунктовете за регистрация
от служители на отдел/сектор „Пътна полиция“ при СДВР/ОДМВР на местата, определени
от производителя.
Съдът, въз основа на събраните доказателства, намира, че към момента на спирането на
водача регистрацията на МПС не е било отразено да е прекратена, но същото е било със
свалени регистрационни табели поради данни за нарушение от страна на собственика му. Не
може еднозначно да приеме момента, в който са били свалени регистрационните табели на
*** рама *****, собственост на С.К.Я.. Св. М. заяви, че не може да посочи конкретни
обстоятелства предвид на изминалото време. Не се представиха такива доказателства, от
които да се направи единствения възможен извод, че именно на 03.02.2023г. в 10:55 часа
регистрациннните табели на МПС са били свалени. Видно и от съдържанието на
представената ЗППАМ същата е издадена на 06.02.2023г. като водачът – собственик е бил
спрян за проверка в 10:55 часа, а проверка с техническо средство за употреба на наркотични
вещества е било извършено в 12:17 часа. По принцип простото спиране на един автомобил
без установено нарушение не би следвало да е основание за сваляне на табелите, което сочи,
че би следвало регистрацинните табели да са свалени след евентуално установеното
нарушение, а не преди това, поради което и съдът приема, че табелите са били свалени след
извършеното тестване за употреба на наркотични вещества като и по-благоприятно за
нарушителя, а именно в 12:17 часа на 03.02.2023г. От събраните доказателства се
установява, че на 04.02.2023г. около 13:15 часа жалбоподателят е управлявал МПС без да са
били поставени на него регистрационни табели, свалени именно на 03.02.2023г. Приемайки
обаче дори по-късния час за тяхното сваляне - 12:17 часа, то отново не е спазен срока
предвиден в чл. 172, ал. 7 ЗДвП, съгласно която разпоредба при отнемане на табелите с
регистрационен номер в случаите по чл. 171, т. 2а, както и при отнемане на свидетелството
за управление на моторно превозно средство в случаите по чл. 171, т. 1, букви „б” и „е”
моторното превозно средство може да бъде транспортирано от правоспособен водач до
място за съхранение или до най-близкото населено място в срок до 12 часа от установяване
на нарушението. В конкретния случай часа, в който е бил спрян за проверка водача на МПС,
е много след изтичане на времето, предвидено в чл. 172, ал. 7 ЗДвП, когато е било
установено нарушението, считано от 03.02.2023г., съгласно представената ЗППАМ.
Съгласно чл. 175, ал. 3 ЗДвП действаща към датата на деянието наказва се с лишаване
от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200
до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по
надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. За
съставомерността на деянието от обективна страна е необходимо да бъде установено и
доказано, че водачът е управлявал МПС без табели с регистрационен номер. По същество
този факт е установен и доказан в хода на проведеното съдебно следствие от писмените
доказателства, предвид на изминалото време и невъзможността на свидетеля да си спомни
конкретния случай, като възраженията за несъставомерност на деянието от субективна
страна са неоснователни. Голословни са твърденията, че служителите на полицията заявили,
че Р. има срок от 24 часа да придвижи МПС, което твърдение се приема от този състав за
защитна теза, но не освобождава водача на процесното МПС от отговорност. ЗППАМ макар
да е била отменена с Решение от 29.09.2023г. на БАС, е била действаща. Както е посочено в
3
представеното решение на БАС с оглед целите на ЗДвП да се опази животът и здравето на
участниците в движението чл. 1, ал. 2 ЗДвП, законодателят е допуснал фактическото
изпълнение на мярката да става незабавно при установяване на нарушението, т.е. преди
издаване на акта, с който мярката се налага. В случая мярката е била наложена още на
03.02.2023г., което следва от представената ЗППАМ и от справката по делото л. 14, табелите
са били свалени и много след като е изтекъл срока по чл. 172, ал. 7 ЗДвП жалбоподателят е
бил установен да управлява МПС, без регистрационни номера.
Управлението на МПС без регистрационни табели уличава жалбоподателя в
неизпълнение на задължението по чл. 140, ал. 1 ЗДвП. Той е бил длъжен да положи
дължимата грижа и да се убеди дали регистрационните табели са поставени на МПС, както
и да е запознат със закона и времето, което законодателят е преценил като достатъчно, за да
се придвижи МПС. Освен това дори и да не е знаел за забраната за придвижване на
дерегистрирано МПС след 12-тия час от сваляне на регистрационните му табели, то
съгласно чл. 7, ал.2 ЗАНН непредпазливите деяния не се наказват само в изрично
предвидените случаи, а в специалния закон за движение по пътищата липсва разпоредба,
която да изключва наказуемостта за нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП /арг. Решение № 508
от 10.04.2020 г. по к. адм. н. д. № 429 / 2020 г. на XIX състав на Административен съд –
Бургас/.
Този състав не намира основание да се приложи и разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, тъй
като не се касае за случай, който да се отличава от типичните за този вид нарушения. Става
въпрос за нарушение, с което се засягат обществените отношения, свързани с движението по
пътищата, няма такива обстоятелства, които да се оценят като смекчаващи с изключение на
това, че МПС не е собственост на водача, но същият е бил длъжен да прояви необходимата
грижа и да провери табелите поставени ли са на МПС и кога са били свалени. Изминалото
време от датата на нарушението до момента също не може да се оцени като смекчаващо, тъй
като се дължи на обстоятелства свързани с личността на нарушителя и изтърпявано от него
наказание извън пределите на страната.
Наказващият орган е определил правилно санкционната разпоредба на чл. 175, ал. 3,
предл. 2 ЗДвП, която следва да се приложи в редакцията към датата на извършване на
деянието като по-благоприятна за нарушителя, предвид наложеното наказание съгласно чл.
3, ал. 2 ЗАНН и предвижда, че се наказва с лишаване от право да управлява моторно
превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който
управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е
регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.
Наказанието е наложено в установения в закона минимум от 6 месеца ЛПУМПС и 200
лева глоба като са отчетени обстоятелствата около нарушението, това, че водачът е различен
от собственика и е бил помолен от него за съдействие.
С оглед горното НП като правилно и законосъобразно следва да се потвърди.
При определяне на дължимите разноски за юрисконсултско възнаграждение следва да
се приложи разпоредбата на чл. 63д от ЗАНН, съгласно която размерът на присъденото
възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело,
определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ, който препраща към Наредба за
заплащането на правната помощ. Съгласно чл. 27е от Наредба за заплащането на правната
помощ възнаграждението за защита в производства по Закона за административните
нарушения и наказания е от 80 до 150 лв. С оглед фактическата и правна сложност по
делото, съдът достигна до извод, че за осъщественото от юрисконсулта процесуално
представителство в полза на АНО следва да се определи и присъди възнаграждение в размер
на 80 лв.
Така мотивиран, Бургаският районен съд
4
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 23-0769-001176/03.08.2023г. на
Началник Група в ОД МВР Бургас, сектор Пътна полиция, с което на Ф. Л. Р., ЕГН
********** за нарушение на чл. 140, ал. 1 ЗДвП на основание чл. 175, ал. 3, предл. 2 ЗДвП е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева, както и лишаване от
право да управлява МПС за срок от 6 месеца.
ОСЪЖДА Ф. Л. Р. ЕГН **********, да заплати в полза на ОДМВР Бургас сумата в
размер на 80 /осемдесет/ лева, представляваща сторени в производството разноски.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд –
гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________

5