РЕШЕНИЕ
№ 92
Велико Търново, 09.01.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административния съд Велико Търново - VIII състав, в съдебно заседание на дванадесети декември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ДИАНА КОСТОВА |
При секретар П. И. като разгледа докладваното от съдия ДИАНА КОСТОВА административно дело № 20247060700848 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. От АПК във вр. С чл. 25, ал. 5 от ЗХУ и чл.13, ал. 5 от ЗСП.
Образувано е по жалба на М. Д. П. гр. В. Търново ,ул. „Оборище“ № 6, вх. А против Заповед № ЗХУ-ИО/Д-ВТ/924/ФП/9.10.2024г. на Директор Дирекция“Социално подпомагане“ гр. В. Търново потвърдена с Решение № 04-РД06-0068/28.10.20024г. на Директор на Регионална дирекция „Социално подпомагане „ В. Търново ,с която е прекратено изплащането на месечна финансова помощ по чл. 70, т.1 от ЗХУ считано от 1.10.2024г. В жалбата се сочи, че жалбоподателката не е била уведомена за възможността да оспори решението на НЕЛК по съдебен ред. Освен това същата продължава да страда от установените й заболявания, не е налице подобрение на здравословното й състояние, поради което незаконосъобразно е била лишена от месечната финансова помощ.
От съда се иска да отмени оспорвания административен акт, като въпросът бъде решен по същество.
Ответник жалба Директор на Дирекция "Социално подпомагане"-В. Търново чрез процесуалния си представител А. оспорва жалбата като неоснователна. Счита, че от представеното експертно решение на НЕЛК, с което е отменено решението на ТЕЛК й е определена степен на увреждане 48%. Съгласно ЗХУ само лице с увреждане от и над 50% може да ползва финансова подкрепа – тази по чл. 70 т. 1 от ЗХУ. На жалбоподателката й е било отпуснато посочения вид финансова подкрепа, то след постановяване ЕР на НЕЛК от 3.09.2024г. с процесната Заповед е прекратено изплащането считано от 1.10.2024г.,- месец , следващ месеца на промяната. След като степента на увреждане е под 50% жалбоподателката вече не се явява лице ползващо се със специална закрила по ЗХУ.
Административен съд Велико Търново, след като се запозна с ангажираните доказателства по делото и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна: С вх. № ЗХУ-ИО/СД-ВТ/924/20.5.2024г. е подадено заявление-декларация за изготвяне на индивидуална оценка на потребностите по реда на чл. 20, ал.1 от ЗХУ от жалбоподателката, като в него е направено и искане за отпускане на месечна финансова подкрепа, като видно от представеното ЕР на ТЕЛК В. Търново е била определена степен на нетрудоспособност от 50%. Със Заповед № ЗХУ-ИО/Д-ВТ/924/ФП/12.6.2024г. на Директор ДСП В€ Търново е отпусната финансова подкрепа по чл. 70, т. 1 от ЗХУ в размер на 36,82 лева за периода от 1.06.2024г. до 30.6.2024г. въз основа на ЕР на ТЕЛК В. Търново с № 91529/90/10.5.2024г. След обжалване на същото пред НЕЛК, с ЕР 91168/100/3.09.2024г. е отменено ЕР на ТЕЛК В€ Търново и е определен процент на увреждане 48% като съобщението за него е връчено на жалбоподателката на 11.09.2024г С процесната Заповед на основание чл. 65, ал.1 и чл. 66 от ППЗХУ е прекратено изплащането на финансовата подкрепа. Същата е била обжалвана по административен ред и потвърдена с Решение № 04-РД06-0068/28.10.20024г. на Директор на Регионална дирекция „Социално подпомагане „ В. Търново и същата е обжалване пред Административен съд Велико Търново.
При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи: жалбата е подадена от лице с активна процесуална легитимация по смисъла на чл. 147, ал.1 от АПК, срещу подлежащ на обжалване административен акт и пред надлежен административен съд, в рамките на преклузивния законоустановен срок, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Съгласно разпоредбата на чл. 25, ал.2 от ЗХУ, въз основа на заключенията в индивидуалната оценка на потребностите директорът на дирекция "Социално подпомагане" или оправомощено от него длъжностно лице издава направления за предоставяне на лична помощ с определен брой часове, социални услуги или друг вид подкрепа при условия и по ред, определени със закон, като по силата на чл. 21, ал.1 от ЗХУ, индивидуалната оценка на потребностите се изготвя по настоящ адрес на човека с увреждане от специализиран отдел в дирекциите "Социално подпомагане" към Агенцията за социално подпомагане. С оглед на това и доколкото оспорваният акт е издаден от директор на Дирекция "Социално подпомагане"-В. Търново, съдът приема, че това е направено от материално и териториално компетентен административен орган, предвид факта, че оспорващият е с постоянен и настоящ адрес гр. В. Търново.
Заповедта е изготвена в предписаната от закона писмена форма, с всички необходими реквизити по чл. 59, ал.2 от АПК, тъй като изложените в нея фактически основания относно изменение на обстоятелствата е посочено окончателното решение на НЕЛК, с което се отменя това на ТЕЛК В. Търново и се определя степен на увреждане от 48%. Наистина в същата не е посочено правното основание за това – чл. 66, ал. 5, т.2 от ППЗХУ, но въпреки това съдът намира, че от изложените фактически мотиви става ясно, че помощта е била прекратена поради изменение на обстоятелствата, а именно, че жалбоподателката има определена степен на увреждане от 48%, която се явява под 50%, посочено в ЕР на ТЕЛК В. Търново, въз основа на което помощта е била отпусната.
Настоящата инстанция не намира, че от страна на административния орган са допуснати съществени процесуални нарушения, които сами по себе си да се явяват основание за отмяна на процесната Заповед. Въведеното оплакване на жалбоподателката, че същата не е била уведомена за възможността да обжалва ЕР на НЕЛК по съдебен ред не касае издателя на акта, а действията на НЕЛК. Липсата на указание досежно срока на обжалване в ЕР на НЕЛК единствено удължава срока за оспорването му по съдебен ред на основание чл.140 от АПК.
По приложението на материалния закон, съдът намира следното: Съгласно чл. 69, т.1 от ЗХУ всички хора с увреждания имат право на финансова подкрепа, като обаче в чл. 70 е посочено, че хората само с трайни увреждания имат това право. В §1 т.1 от ЗХУ е посочено легалното определение на понятието „хора с увреждания“ и това са лица с физическа, психическа, интелектуална и сетивна недостатъчност, която при взаимодействие с обкръжаващата ги среда би могла да възпрепятства тяхното пълноценно и ефективно участие в обществения живот. Както се посочи по- горе само хората с трайни увреждания над 18 годишна възраст имат право на месечна финансова подкрепа по чл. 69, т.1 от ЗХУ. В §1, т.2 от ЗХУ се съдържа легалното определение на понятието „хора с трайни увреждания“ и това са лица с трайна физическа, психическа, интелектуална и сетивна недостатъчност, която при взаимодействие с обкръжаващата ги среда би могла да възпрепятства тяхното пълноценно и ефективно участие в обществения живот, и на които медицинската експертиза е установила вид и степен на увреждане или степен на трайно намалена работоспособност 50 и над 50 на сто. В чл. 70 от ЗХУ съответно е посочен размера на тази финансова подкрепа в зависимост от степента на увреждане, като касателно жалбоподателката с оглед представеното ЕР на ТЕЛК В. Търново с определена 50% степен на увреждане е в размер 7 на сто от линията на бедност, каквато й е била отпусната. След постановяване на ЕР на НЕЛК, с което се отменя ЕР на ТЕЛК В. Търново, на жалбоподателката се признава степен на увреждане от 48%, което означава, че същата има качеството на лице с увреждания, но не и на лице с тежки увреждания, на което се дължи финансова подкрепа. Именно това обстоятелство, органът е намерил, че е било променено, поради което е издал процесната Заповед, с която е прекратено заплащането й.
Но с оглед разпоредбата на чл. 112, ал. 9 от ЗЗ обжалването по реда на ал. 1-8 на експертните решения за трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане на органите на медицинската експертиза не спира изпълнението им. През периода на обжалване на експертното решение за трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане лицето ползва произтичащите права от обжалваното експертно решение, като при намаляване вида и степента за увреждане, водещи до намаляване или отпадане на отпуснатата подкрепа, преосвидетелстваното лице не възстановява получената в повече сума, което съответства на целите в чл. 2, т.2 и т. 4 от ЗХУ чрез социално-икономическа защита под формата на финансова подкрепа по чл. 70 от ЗХУ, подлежаща на постоянно изплащане до настъпване на предвидено от закона основание за нейното прекратяване. С оглед на така изложеното макар органът да не се е съобразил, с факта, че съобщението за изготвеното ЕР на НЕЛК е получено от жалбоподателката на 11.09.2024г.поради което същото е влязло в сила на 25.09.2024г. тъй като обаче финансовата подкрепа е прекратено считано от 1.10.2024г. следващ месеца на влизане в сила на ЕР на ТЕЛК, то оспорваната Заповед се явява и материално- законосъобразна.
Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал.2 от АПК осми състав на Административен съд Велико Търново
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на М. Д. П. гр. В. Търново ,ул. „Оборище“ № 6, вх. А против Заповед № ЗХУ-ИО/Д-ВТ/924/ФП/9.10.2024г. на Директор Дирекция“Социално подпомагане“ гр. В. Търново потвърдена с Решение № 04-РД06-0068/28.10.20024г. на Директор на Регионална дирекция „Социално подпомагане „ В. Търново ,с която е прекратено изплащането на месечна финансова помощ по чл. 70, т.1 от ЗХУ считано от 1.10.2024г
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл. 13, ал.6, изр. 2 от ЗСП.
Съдия: | |