Решение по дело №387/2024 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 76
Дата: 19 април 2024 г.
Съдия: Красимир Семов
Дело: 20241630200387
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 март 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 76
гр. Монтана, 19.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ВТОРИ СЪСТАВ, в публично
заседание на седемнадесети април през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:КРАСИМИР СЕМОВ
при участието на секретаря ТОДОРА ВЛ. ЙОРДАНОВА
като разгледа докладваното от КРАСИМИР СЕМОВ Административно
наказателно дело № 20241630200387 по описа за 2024 година
Производството е по чл.59, ал.1 и сл. от ЗАНН (изм., бр.109 от 2020г., в
сила от 23.12.2021г.).
С Наказателно постановление № М - 1/КОС/22.01.2024г. на Началник
РУ-Монтана към ОДМВР-Монтана е наложено на Ц. А. А., с посочен съдебен
адрес в гр.Монтана, чрез адв.Л. А. от МАК, административно наказание –
глоба в размер на 500 (петстотин) лева на основание чл.212 от ЗОБВВПИ, за
административно нарушение по чл.87, ал.1 от ЗОБВВПИ.
Недоволен от наказателното постановление А., чрез адв.Л. А. от МАК,
моли да бъде отменено поради нарушение на материалния закон, издадено
при съществено нарушение съдопроизводствените правила и поради
маловажност. Не се претендират разноски.
Въззиваемата страна, като административно-наказващ орган (АНО)
НАЧАЛНИК РУ – МОНТАНА към ОДМВР – МОНТАНА, не изпраща
представител и не взема становище по жалбата.
Доказателствата по делото са писмени. Съдът като ги обсъди във връзка
с доводите на страните, намира жалбата за допустима и основателна.
Жалбата е допустима тъй като е подадена в законния срок.
Разгледана по същество жалбата е основателна по следните
съображения:
Въз основа на постъпили писмени данни от РУ – Монтана във връзка с
преписка № 180800-18245/29.12.2023г. по описа на РУ-Монтана, в РП –
1
Монтана била образувана преписка вх. № 6/24г. по описа на РП – Монтана.
Преписката е образувана в РП - Монтана по повод уведомително писмо
рег. № 180800-18245/29.12.2023г. на Началник на РУ - Монтана, изготвено в
изпълнение на указания с рег. № 11937р-6701 от 15.10.2014г. по описа на
Главна дирекция „Национална полиция“ - МВР и писмо рег. №
26264/23.10.2014г. по описа на ОД МВР - Монтана. Със същото, на основание
чл.205, ал.2 от НПК Районна прокуратура - гр.Монтана е уведомена, че на
лицето Ц. А. А. от с.ДЙ област Монтана, ул.В № ХХ от РУ - Монтана било
издадено разрешение за съхранение, носене и употреба на огнестрелно
оръжие и боеприпаси за тях № 20180443683, срокът на което е изтекъл на
05.12.2023г., а А. не изпълнил задълженията си по чл.87, ал.1 от ЗОБВВПИ в
едномесечен срок преди изтичането на срока да подаде заявление за
подновяване на разрешителното до началника на РУ – Монтана. По тази
причина на 20.12.2023г., на основание чл.153, ал.6 от ЗОБВВПИ, А. бил
установен, като разрешителното, оръжието и боеприпасите за него били
иззети и предадени на КОС при РУ - Монтана. Към датата на изготвянето на
уведомителното писмо до РП-Монтана, лицето не е подало в РУ – Монтана
заявление за подновяване на разрешението, а в снето писмено сведение
заявил, че не е обърнал внимание, че срокът на разрешителното му е изтекъл
и по тази причина не е подал и в срок документи за подновяването му.
С протокол за доброволно предаване от 20.12.2023г., А. предал
доброволно разрешително за оръжие № 20180443683/2018, приложение към
разрешително № 1599742, 25 бр. патрони 7.65 мм, пистолет АП № ВИ 5693,
пълнител с 7 бр. патрони.
За установеното административно нарушение по чл.87, ал.1 от ЗОБВВПИ
не е съставен АУАН спрямо А..
В рамките на извършената проверка А. дал писмени сведения, от които е
видно, че пистолета и разрешителното му се съхраняват в каса, без да ги
изважда оттам. А. разбрал, че е пропуснал срока за подновяване на
разрешителното, от полицаи, на който предал доброволно посочените по-горе
оръжие, боеприпаси за него и разрешително.
С Постановление от 03.01.2024г. РП – Монтана отказала да образува
досъдебно производство (ДП) след извършена проверка по преписка вх. №
6/24г. по описа на РП – Монтана и разпоредила на Началник РУ - Монтана за
преценка дали да се реализира административно-наказателна отговорност
(АНО) за административно нарушение по чл.87, ал.1 от ЗОБВВПИ спрямо А..
В изпълнение на указанията дадени с Постановление от 03.01.2024г. на
РП – Монтана, административно-наказващия орган (АНО) – Началник РУ –
Монтана към ОДМВР – Монтана, на основание чл.36, ал.2 от ЗАНН, издал
процесното НП.
АНО – Началник РУ - Монтана към ОДМВР – Монтана, видно от
изисканите от съда заверени копия на заповеди, е оправомощен на основание
чл.215, ал.2 от ЗОБВВПИ със Заповед № 8121з – 595/26.05.2015г. на
2
Министъра на МВР, изменена със Заповед № 8121з-285/11.03.2022г. на
Министъра на вътрешните работи.
От събраните по делото доказателства съдът намира, че нарушението по
чл.87, ал.1 от ЗОБВВПИ е извършено, а в хода на установяването му
настоящия съд не сезира допуснати съществени процесуални нарушения, в
т.ч. от вида на посочените в жалбата, които да са ограничили правото на
защита на А.. НП № М – 1/КОС/22.01.2024г. е издадено, без да е съставен
АУАН, на основание чл.36, ал.2 от ЗАНН. Като се имат предвид посочените
доказателства по делото, не оспорени от жалбоподателя А., настоящия съд
намира, че нарушението е доказано.
Във връзка с възражението на А., че неправилно не е приложен чл.28
от ЗАНН, съдът изиска справка от РУ – Монтана към ОД МВР – Монтана, в
отговор на което по делото е постъпило и прието писмо рег. № 180800 –
4577/27.03.2024г., ведно с приложение, в т.ч. писмена справка № 180800-
4500/26.03.2024г., съгласно което спрямо жалбоподателя Ц. А. А. няма
издадени други влезли в сила НП-я за други извършени административни
нарушения по ЗОБВВПИ за периода 01.01.2021г. – 25.03.2024г.
Разрешителното му за съхранение, носене и употреба на огнестрелни оръжия
и боеприпаси за тях е подновено за срок от пет години, същото е с №
20240927358 от 08.02.2024г., валидно до 07.02.2029г. Към писмото е
приложено заверено копие на подновеното разрешително.
По повод на възражение изложено в жалбата, допълнено от адв.А. в
рамките на откритото съдебно засезание по делото, съдът изиска справка от
РУ – Монтана, в отговор на което, РУ – Монтана е отговорило, че
процедурата по чл.84, ал.5 от ЗОБВВПИ ((Нова – ДВ, бр.100 от 2020г., в сила
от 25.11.2023г.) – „В 7-дневен срок преди изтичане на срока на съответно
разрешение органът, издал разрешението, известява по електронен път (чрез
SMS или електронна поща) лицето, че срокът на разрешението изтича“), НЕ Е
изпълнена и жалбоподателя А. НЕ Е уведомен в седем дневен срок преди
изтичане на срока на разрешението по електронен път чрез SMS или
електронна поща, че срокът на разрешението изтича, поради невъзможност
все още ЕАР КОС да изпълнява тази функция.
Според настоящият съд АНО неправилно е приложил санкционната
норма на чл.212 от ЗОБВВПИ, тъй като са били налице данни за приложение
на чл.28 от ЗАНН, като настоящия съд намира, че процесното нарушение
може да се определи като маловажно. Видно от приложената към писмо рег.
№ 180800-4577/27.03.2024г. на РУ – Монтана към ОДМВР – Монтана,
писмена справка № 180800-4500/26.03.2024г., спрямо жалбоподателя А. не са
налице други съставени и издадени влезли в сила НП-я за административни
нарушения по ЗОБВВПИ за периода 01.01.2021г. до 25.03.2024г., което
съчетано с данните по делото за липсата на уведомяване по смисъла на чл.84,
ал.5 от ЗОБВВПИ, подновеното разрешение, валидно до 07.02.2029г.,
тежестта на нарушението и личността на жалбоподателя, води до
3
заключението, че са касае за маловажно нарушение по ЗОБВВПИ.
Жалбоподателят А. не е бил уведомен съгласно чл.84, ал.5 от ЗОБВВПИ, не е
извършвал други нарушения по ЗОБВВПИ, предал е огнестрелното оръжие и
боеприпасите за него в служба КОС към РУ – Монтана и е подал документи
за подновяване срока на наличното преди това разрешение, получавайки ново
разрешение, валидно до 07.02.2029г. На практика макар и да е налице
осъществен състав на административно нарушение по чл.87, ал.1 от
ЗОБВВПИ, същото не се отличава със значима тежест и според настоящия
съд е налице маловажен случай на административно нарушение, в подкрепа
на който извод са събраните по делото писмени доказателства. Извършеното
административно нарушение не се отличава със завишена степен на
обществена опасност, което правно обосновава приложението на чл.28 от
ЗАНН, който неправилно не е бил приложен от АНО.
Настоящият съд като прецени всички събрани по делото доказателства,
в контекста на изискванията на ТР № 1 от 12.12.2007г. на ВКС по тълк. н. д.
№ 1/2007г., ОСНК на ВКС намира че процесния случай може да се
квалифицира като маловажен и поради това НП следва да се отмени. Фактът
на нарушението е установен, но като коректив е предвидената в процесуалния
закон норма на чл.28 от ЗАНН, даваща възможност за преценка на
административно-наказващия орган да наложи или не наказание, след като
прецени конкретната фактическа обстановка. Това е така, защото
административните наказания не са самоцел, те се налагат, за да се
предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения правов
ред, съответно да се въздейства предупредително върху останалите граждани.
Преценката относно наличие на основанията на чл.28 от ЗАНН следва да се
извърши от административно-наказващия орган, като се вземе предвид
тежестта на нарушението, настъпилите вредни последици от нарушението и
другите смекчаващи вината обстоятелства. Настоящият съд намира, че следва
да бъде приложена разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Предвид установените
факти, се извежда извода, че наложената глоба очевидно е силно завишена,
както и че не съответства на тежестта на нарушението. Съгласно ТР № 1 от
12.12.2007г. на ВКС по тълк. н. д. № 1/2007г., ОСНК на ВКС преценката на
административнонаказващия орган за „маловажност“ на случая по чл.28 от
ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. Когато
съдът констатира, че предпоставките на чл.28 от ЗАНН са осъществени, но
административно-наказващия орган не го е приложил, той следва да отмени
наказателното постановление поради издаването му в противоречие със
закона.
Не на последно място, не съществува изрична разпоредба по ЗОБВВПИ,
която да квалифицира като немаловажно нарушението по чл.87, ал.1, респ. да
забранява за подобни нарушения приложението на чл.28 от ЗАНН.
На основание чл.63, ал.2, т.2 от ЗАНН (изм., бр. 109 от 2020г., в сила от
23.12.2021г.) като отменя НП № М – 1/КОС/22.01.2024г. на Началник РУ –
Монтана към ОДМВР - Монтана, съдът следва да предупреди нарушителя А.,
4
че при извършване на друго административно нарушение от същия вид,
представляващо маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила
на настоящия съдебен акт, за това друго нарушение ще му бъде наложено
административно наказание.
Не се претендират разноски, затова и съдът не се произнася в тази
насока.
На основание горното и чл.63, ал.2, т.2 вр. с чл.63, ал.4 от ЗАНН (изм.,
бр.109 от 2020г., в сила от 23.12.2021г.) , съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № М – 1/КОС/22.01.2024г. на
Началник РУ-Монтана към ОД МВР-Монтана, с което на Ц. А. А., с посочен
съдебен адрес в гр.Монтана, чрез адв.Л. А. от МАК, е наложено
административно наказание – ГЛОБА в размер на 500 (петстотин) лева на
основание чл.212 от ЗОБВВПИ.
Предупреждава нарушителя Ц. А. А., че при извършване на друго
административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен
случай, в едногодишен срок от влизането в сила на настоящия съдебен акт, за
това друго нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
Решението може да се обжалва пред АС – Монтана в 14 (четиринадесет)
дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено, на основанията
предвидени в НПК, и по реда на Глава дванадесета от АПК.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
5