Решение по дело №2135/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1078
Дата: 6 март 2023 г.
Съдия: Веселка Николова Йорданова
Дело: 20221110202135
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1078
гр. София, 06.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 101-ВИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и втори юни през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:ВЕСЕЛКА Н. ЙОРДАНОВА
при участието на секретаря БИСТРА П. ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от ВЕСЕЛКА Н. ЙОРДАНОВА
Административно наказателно дело № 20221110202135 по описа за 2022
година
за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на М. Р. Я. с ЕГН-**********, жив. в /адрес/
срещу Наказателно постановление /НП/ № 391308/2021 от 31.08.2021 г.,
издадено от К.Д.К. - заместник- кмет на Столична община, с което на
жалбоподателя на основание чл.53 и чл.13, б.”б” от ЗАНН и чл.48 от
Наредбата за реда и условията на пътуване с обществения градски транспорт
на територията на Столична община (НРУПОГТТСО) е наложена „глоба” в
размер на 50.00 лв. /петдесет лева/ за нарушение на чл.18, ал.1, т.1, т.2 и т.3
във вр. с чл.46, ал.1 и чл.47 от НРУПОГТТСО.
Жалбоподателят моли атакуваното наказателно постановление да бъде
отменено. Същият излага доводите си за допуснати в хода на
административно-наказателното производство съществени нарушения на
процесуалните правила, които са довели до ограничаване правото му на
защита да разбере в какво точно нарушение е обвинен. В тази връзка
жалбоподателят посочва, че е санкциониран за това, че е пътувал с нередовен
1
превозен документ, но никъде не е конкретизирано в какво се състои
нередовността на билета. Ако се има предвид, че е пътувал без билет, то
тогава според жалбоподателя приложение следва да намери Закона за
автомобилните превози, а не Наредбата. Отделно от това същият счита, че
наказателното постановление е издадено от орган, който няма нужната
компетентност.

Въззиваемата страна – зам.кмет на Столична община, чрез
процесуалния си представител, моли НП да бъде изцяло потвърдено, като
правилно и законосъобразно.
Софийски районен съд, след като разгледа жалбата, обсъди доводите в
нея и се запозна с материалите по делото, намира за установено от фактическа
и правна страна следното:

С акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ №
391308 от 14.08.2021 г. на В. А. Х. на длъжност контрольор по редовността на
пътниците в „ЦГМ” ЕАД, е установено че на същата дата в 17.46 часа жалб.
М. Р. Я. пътувал в гр. София в А-119 с /инв.№ 7145/ с нередовен превозен
документ, което било констатирано след спирка СПИ Проф.П.Мутафчиев
посока Махала Батареята район жк.”Левски” и отказал да закупи карта за
еднократно пътуване, продавана от контрольор по редовността на пътниците.
В акта е отразено, че жалбоподателят е пътувал с неперфорирана карта от
1,60 лв. /с № 67224/, с което са нарушени разпоредбите на чл.18, ал.1, т.1, т.2
и т.3 във вр. с чл.46, ал.1 и чл.47, ал.1 от НРУПОГТТСО.
Въз основа на акта е издадено атакуваното наказателно постановление
/ НП/ № 391308/2021 от 31.08.2021 г. на К.Д.К. - заместник- кмет на Столична
община, с което на жалбоподателя на основание чл.53 и чл.13, б.”б” от ЗАНН
и чл.48 от Наредбата за реда и условията на пътуване с обществения градски
транспорт на територията на Столична община (НРУПОГТТСО) е наложена
„глоба” в размер на 50.00 лв. /петдесет лева/ за нарушение на чл.18, ал.1, т.1,
т.2 и т.3 във вр. с чл.46, ал.1 и чл.47 от НРУПОГТТСО.

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на
2
свидетеля В. А. Х., както и приложените по реда на чл.283 от НПК писмени
доказателства.

При така очертаната фактическа обстановка съдът намира от
правна страна следното:

Съдът констатира, че при съставяне на акта за установяване на
административно нарушение и издаването на наказателното постановление са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в следният
смисъл.
Съгласно разпоредбата на чл.42, т.4 и т.5 от ЗАНН актът за
установяване на административно нарушение трябва да съдържа описание на
нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено и законните
разпоредби, които са нарушени.
Това се налага от обстоятелството, че актът за установяване на
административно нарушение поставя началото на административно -
наказателното производство и нарушителят следва да има възможност да
разбере конкретно вмененото му нарушение. В този смисъл нормата на чл.42
от ЗАНН е императивна, тъй като осигурява правото на защита на
привлеченото към административно - наказателна отговорност лице, в чието
съдържание се включва правото му да разбере конкретното нарушение, което
се твърди, че е извършило и адекватно да организира защитата си. В
конкретния случай съдът намира, че актът за установяване на
административно нарушение не отговаря на посочените по-горе законови
изисквания да съдържа описание на нарушението и обстоятелствата, при
които е било извършено, както и законовите разпоредби, които се твърди, че
са нарушени.
Съображенията на съда за това са следните :
Съгласно чл. 18, ал.1 от НРУПОГТТСО, действащ към датата на
вмененото нарушение, при пътуване с превозните средства на обществения
градски транспорт пътниците са длъжни да спазват разпоредбите на
настоящата наредба, както и:
1. да притежават редовен превозен документ при превоза и при слизането си в
3
района на спирката на наземния транспорт или в платената зона на метрото;
2. да предоставят превозния си документ на контролните органи за проверка,
а пътуващите с персонализирани електронни карти да показват документ за
самоличност при поискване;
3. при констатирано нарушение и отказ за закупуване на карта за еднократно
пътуване, продавана от контрольор по редовността на пътниците, да слязат от
превозното средство на следващата спирка и да предоставят на контролните
органи лична карта/личен паспорт за съставяне на акт за установяване на
административно нарушение.
От цитираното съдържание на нормата на чл. 18, ал. 1 от Наредбата и
приложените по делото доказателства не се установява безпротиворечиво, за
кое от трите задължения по чл. 18, ал.1, т.1, т.2 и т.3 от Наредбата на
жалбоподателя е наложено административно наказание, доколкото в акта за
установяване на административното нарушение са подчертани и трите точки.
Това безспорно препятства правото на защита на административнонаказаното
лице да разбере вмененото му нарушение. На следващо място в акта за
установяване на административно нарушение е посочено, че жалбоподателят
е пътувал с нередовен превозен документ по смисъла на чл.10, чл.11, чл.12 и
чл.32 от Наредбата – „пътува с неперфорирана карта от 1,60 лв.“.
И в тази част на акта словесното описание на нарушението „пътувал с
нередовен превозен документ” не отговаря на цитираните разпоредби,
доколкото в същите се съдържат различни хипотези, при които се приема, че
даден превозен документ е нередовен. Отделно от това в издаденото НП
такова отбелязване досежно нередовността на превозния документ въобще
липсва, което още повече ограничава възможността както на жалбоподателя,
така и на съда, да разбере действителната воля на административно-
наказващия орган.
Несъответствието между АУАН и НП относно фактическия състав на
деянието, доказателствата, които го потвърждават, и законните разпоредби,
които са били нарушени виновно, е предпоставка за ограничаване правото на
защита на административнонаказаното лице, съответно е абсолютно
основание за отмяна на НП, поради допуснати съществени процесуални
нарушения.
Предвид изложеното издаденото наказателно постановление е
4
незаконосъобразно и като такова следва да бъде изцяло отменено.


Водим от горното, Софийски районен съд

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление /НП/ № 391308/2021 от
31.08.2021 г., издадено от К.Д.К. - заместник- кмет на Столична община, с
което на жалбоподателя М. Р. Я. с ЕГН-**********, жив. в /адрес/, на
основание чл.53 и чл.13, б.”б” от ЗАНН и чл.48 от Наредбата за реда и
условията на пътуване с обществения градски транспорт на територията на
Столична община (НРУПОГТТСО) е наложена „глоба” в размер на 50.00 лв.
/петдесет лева/ за нарушение на чл.18, ал.1, т.1, т.2 и т.3 във вр. с чл.46, ал.1 и
чл.47 от НРУПОГТТСО.


Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – София град в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението
за изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5

Съдържание на мотивите

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на М.Р.Я. с ЕГН-**********, жив. в /адрес/
срещу Наказателно постановление /НП/ № 391308/2021 от 31.08.2021 г.,
издадено от К.Д.К - заместник- кмет на Столична община, с което на
жалбоподателя на основание чл.53 и чл.13, б.”б” от ЗАНН и чл.48 от
Наредбата за реда и условията на пътуване с обществения градски транспорт
на територията на Столична община (НРУПОГТТСО) е наложена „глоба” в
размер на 50.00 лв. /петдесет лева/ за нарушение на чл.18, ал.1, т.1, т.2 и т.3
във вр. с чл.46, ал.1 и чл.47 от НРУПОГТТСО.
Жалбоподателят моли атакуваното наказателно постановление да бъде
отменено. Същият излага доводите си за допуснати в хода на
административно-наказателното производство съществени нарушения на
процесуалните правила, които са довели до ограничаване правото му на
защита да разбере в какво точно нарушение е обвинен. В тази връзка
жалбоподателят посочва, че е санкциониран за това, че е пътувал с нередовен
превозен документ, но никъде не е конкретизирано в какво се състои
нередовността на билета. Ако се има предвид, че е пътувал без билет, то
тогава според жалбоподателя приложение следва да намери Закона за
автомобилните превози, а не Наредбата. Отделно от това същият счита, че
наказателното постановление е издадено от орган, който няма нужната
компетентност.

Въззиваемата страна – зам.кмет на Столична община, чрез
процесуалния си представител, моли НП да бъде изцяло потвърдено, като
правилно и законосъобразно.
Софийски районен съд, след като разгледа жалбата, обсъди доводите в
нея и се запозна с материалите по делото, намира за установено от фактическа
и правна страна следното:

С акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ №
391308 от 14.08.2021 г. на В.А.Х. на длъжност контрольор по редовността на
пътниците в „ЦГМ” ЕАД, е установено че на същата дата в 17.46 часа жалб.
М.Р.Я. пътувал в гр. София в А-119 с /инв.№ 7145/ с нередовен превозен
документ, което било констатирано след спирка СПИ Проф.П.Мутафчиев
посока Махала Батареята район жк.”Левски” и отказал да закупи карта за
еднократно пътуване, продавана от контрольор по редовността на пътниците.
В акта е отразено, че жалбоподателят е пътувал с неперфорирана карта от
1,60 лв. /с № 67224/, с което са нарушени разпоредбите на чл.18, ал.1, т.1, т.2
и т.3 във вр. с чл.46, ал.1 и чл.47, ал.1 от НРУПОГТТСО.
Въз основа на акта е издадено атакуваното наказателно постановление
/ НП/ № 391308/2021 от 31.08.2021 г. на К.Д.К - заместник- кмет на Столична
община, с което на жалбоподателя на основание чл.53 и чл.13, б.”б” от ЗАНН
1
и чл.48 от Наредбата за реда и условията на пътуване с обществения градски
транспорт на територията на Столична община (НРУПОГТТСО) е наложена
„глоба” в размер на 50.00 лв. /петдесет лева/ за нарушение на чл.18, ал.1, т.1,
т.2 и т.3 във вр. с чл.46, ал.1 и чл.47 от НРУПОГТТСО.

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на
свидетеля В.А.Х., както и приложените по реда на чл.283 от НПК писмени
доказателства.

При така очертаната фактическа обстановка съдът намира от
правна страна следното:

Съдът констатира, че при съставяне на акта за установяване на
административно нарушение и издаването на наказателното постановление са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в следният
смисъл.
Съгласно разпоредбата на чл.42, т.4 и т.5 от ЗАНН актът за
установяване на административно нарушение трябва да съдържа описание на
нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено и законните
разпоредби, които са нарушени.
Това се налага от обстоятелството, че актът за установяване на
административно нарушение поставя началото на административно -
наказателното производство и нарушителят следва да има възможност да
разбере конкретно вмененото му нарушение. В този смисъл нормата на чл.42
от ЗАНН е императивна, тъй като осигурява правото на защита на
привлеченото към административно - наказателна отговорност лице, в чието
съдържание се включва правото му да разбере конкретното нарушение, което
се твърди, че е извършило и адекватно да организира защитата си. В
конкретния случай съдът намира, че актът за установяване на
административно нарушение не отговаря на посочените по-горе законови
изисквания да съдържа описание на нарушението и обстоятелствата, при
които е било извършено, както и законовите разпоредби, които се твърди, че
са нарушени.
Съображенията на съда за това са следните :
Съгласно чл. 18, ал.1 от НРУПОГТТСО, действащ към датата на
вмененото нарушение, при пътуване с превозните средства на обществения
градски транспорт пътниците са длъжни да спазват разпоредбите на
настоящата наредба, както и:
1. да притежават редовен превозен документ при превоза и при слизането си в
района на спирката на наземния транспорт или в платената зона на метрото;
2. да предоставят превозния си документ на контролните органи за проверка,
а пътуващите с персонализирани електронни карти да показват документ за
2
самоличност при поискване;
3. при констатирано нарушение и отказ за закупуване на карта за еднократно
пътуване, продавана от контрольор по редовността на пътниците, да слязат от
превозното средство на следващата спирка и да предоставят на контролните
органи лична карта/личен паспорт за съставяне на акт за установяване на
административно нарушение.
От цитираното съдържание на нормата на чл. 18, ал. 1 от Наредбата и
приложените по делото доказателства не се установява безпротиворечиво, за
кое от трите задължения по чл. 18, ал.1, т.1, т.2 и т.3 от Наредбата на
жалбоподателя е наложено административно наказание, доколкото в акта за
установяване на административното нарушение са подчертани и трите точки.
Това безспорно препятства правото на защита на административнонаказаното
лице да разбере вмененото му нарушение. На следващо място в акта за
установяване на административно нарушение е посочено, че жалбоподателят
е пътувал с нередовен превозен документ по смисъла на чл.10, чл.11, чл.12 и
чл.32 от Наредбата – „пътува с неперфорирана карта от 1,60 лв.“.
И в тази част на акта словесното описание на нарушението „пътувал с
нередовен превозен документ” не отговаря на цитираните разпоредби,
доколкото в същите се съдържат различни хипотези, при които се приема, че
даден превозен документ е нередовен. Отделно от това в издаденото НП
такова отбелязване досежно нередовността на превозния документ въобще
липсва, което още повече ограничава възможността както на жалбоподателя,
така и на съда, да разбере действителната воля на административно-
наказващия орган.
Несъответствието между АУАН и НП относно фактическия състав на
деянието, доказателствата, които го потвърждават, и законните разпоредби,
които са били нарушени виновно, е предпоставка за ограничаване правото на
защита на административнонаказаното лице, съответно е абсолютно
основание за отмяна на НП, поради допуснати съществени процесуални
нарушения.
Предвид изложеното издаденото наказателно постановление е
незаконосъобразно и като такова следва да бъде изцяло отменено.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – София град в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението
за изготвянето му.


РАЙОНЕН СЪДИЯ:


3












4