№ 43
гр. Балчик, 03.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БАЛЧИК в публично заседание на седемнадесети май
през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:ДАНИЕЛА Й. ИГНАТОВА
при участието на секретаря СНЕЖАНКА Ж. ДЖАМБАЗОВА
като разгледа докладваното от ДАНИЕЛА Й. ИГНАТОВА Административно
наказателно дело № 20223210200072 по описа за 2022 година
Производството е образувано по предявена жалба от М. М. М. с
ЕГН********** от гр.Ш.***, срещу Електронен Фиш за налагане на Глоба
Серия К № 4235672 на ОД на МВР-Добрич, с правно основание в
разпоредбата на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Жалбоподателят, в жалбата си навежда доводи за отмяна на ЕФ,т.к. е
издаден при съществени процесуални нарушения.
Редовно призован,жалбоподателя, не се явява ,представлява се от адв.Т.
от АК-Бургас .В хода по прения адв.Т. пледира за отмяна на ЕФ като
незаконосъобразен и неправилен ,поставен при съществени процесуани
нарушение и поради неправилно приложение на материалния
закон,т.к.доверителят му е санкциониран за нарушение установено извън
населено място ,а нарушението което му е вменено е по чл.21,ал.1 от ЗДвП,а
именно в населено място,с което е било нарушено правото му на
защита.Позовава се на изтекла давност за наказателно преследване .
Въззиваемата страна,ОД на МВР-Добрич, редовно призована не се
представлява в с.з.,депозирано е писмено становище по жалбата,която счита
за неоснователна, а издаденият ЕФ за правилен и законосъобразен.
Съдът след преценка на събраните писмени доказателства, прие за
установена следната фактическа обстановка :
На 03.10.2020г., в 15,56 ч., л.а.“БМВ Х 3Драйв 20Д” с рег.№ ТХ***АР,
собственост на жалбоподателя М. се движел по път I-9(69+0км),с посока на
движение към гр.Балчик и общо ограничение за извън населено място от 90
км/ч., където било разположено техническо средство АТСС/ARH CAM S1 №
11743с2,преминавайки покрай него,последното отчело движение със скорост
от 110км/ч.при максимално разрешена скорост за извън населено място от 90
км/ч.
Въз основа на констатираното и отчетеното от системата за
видеоконтрол бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба, Серия К №
1
4235672 на ОД на МВР-Добрич, за допуснато административно нарушение на
чл.21 ал.1 от ЗДвП.
Установеното превишение на скоростта е 20 км/ч.
С процесният Електронен фиш на жалбоподателя е наложена глоба в
размер на 50,00/петдесет/лева.
Гореизложената фактическа обстановка се установява от писмени
доказателства-протокол за използване на АТСС от 03.10.2020г.,преглед на
запис с нарушение-с 5бр.снимки, преглед на фиш от дата 07.12.2020г. от
мл.автоконтрольор Н. Б., в който е посочено, че последният е връчен на
25.02.2022г., сертификат за преминато обучение за работа със стационарна
преносима система за контрол на скоростта и протокол от преминато
обучение, удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126,
писмо от БИМ относно съответствие на средството за измерване №11743С2
заведен с вх.№339400-465/18.01.2018г. в РУ на МВР-Албена,писмо и
Протокол от проверка №75-С-СИС/29.10.2019Г. с периодичност на
проверката на лазерни скоростомери –една година; заповед №8121з-
205/27.02.2018 г. на Министъра на ВР, Организационно-технологични
правила за работа със “Стационарно преносими уреди за контрол на
скоростта“.
При така установената фактическа обстановка, въз основа на
императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденият
електронен фиш, по отношение на законосъобразността, обосноваността и
правилността му, съдът прави следните правни изводи:
По допустимостта на жалбата :
Електронният фиш е връчен на жалбоподателя на 25.02.2022 г.,поради
което съдът приема, че жалбата е подадена в законно установения
четиринадесет дневен срок, процесуално допустима е, поради което е приета
за разглеждане.
По издаденият ЕФ не са депозирани възражения по чл.189, ал.6 от
ЗДвП.
Законодателят е предвидил възможността нарушенията по ЗДвП да се
санкционират освен с наказателно постановление и с "електронен фиш"
когато не е предвидено наказание лишаване от права и отнемане на
контролни точки, като по този начин се гарантира бързина на процеса по
установяване и налагане на наказанията.
Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП в редакцията му с ДВ бр.54/2017г.в сила
от 05.07.2017г. при нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, за което не е предвидено наказание
лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане
на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен
орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното
нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура
на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на
2
вътрешните работи.
Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е
нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо
средство, т.е. да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за
да се избегне субективният човешки фактор. В процеса по издаването на ел.
фиш не участват двете страни, характерни за първата фаза на
административно-наказателното производство.
С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр.19 от 13.03.2015 г.,
законът беше съобразен с изложените в Тълкувателно решение № 1 от
26.02.2014 г. на ВАС становища относно използването на мобилни камери за
установяване на нарушенията на ограниченията на скоростта.
В разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП беше добавен терминът
"автоматизирано" техническо средство, а съгласно & 6 т.65 от
допълнителните разпоредби на ЗДвП - "Автоматизирани технически средства
и системи са уреди за контрол работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закон за измерванията, които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята
и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес", тоест контролният орган не се намесва в
работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а само го
позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след
преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се
изразява поставянето на начало и край на работния процес от контролния
орган.
В мотивите към проекта на закона за изменение и допълнение на ЗДвП
се посочва, че една от причините за въведените изменения е именно
Тълкувателно решение № 1 от 2014 г. на Върховния административен съд, с
което реализирането на административно-наказателната отговорност за
нарушения на Закона за движение по пътищата, чрез издаване на електронен
фиш при осъществяване на контрол с мобилни системи за контрол било
преустановено и това рефлектирало пряко върху дисциплината на водачите.
Посочва се, че използването на мобилни технически средства е
автоматизиран процес, при който единствената намеса на контролен орган се
свежда до позиционирането и настройката на автоматизираното техническо
средство.
Същите установяват нарушенията по аналогичен със стационарните
средства способ.
Всички автоматизирани технически средства - мобилни и стационарни,
са преминали метрологична проверка,съгласно Закона за измерванията, в това
число и софтуера за обработка на доказателствения материал и са въведени в
експлоатация при стриктно спазване на нормативните предписания.
При въвеждането в експлоатация на всяко техническо средство,
сертифициращият орган - Български институт по метрология, осъществява
проверка и на софтуерната програмата, генерираща снимковия материал,
което е отразено и в сертификата и първоначалната метрологична проверка.
Стационарно преносимите уреди за контрол на скоростта е система за
3
контрол на скоростните режими,притежаваща удостоверение за одобрен тип
средство за измерване № 17.09.5126, издаден от БИМ и отговаря на
изискваният на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на АТСС за контрол на правилата за движение по
пътищата,издадена от Министъра на ВР
Принципът на действие, както на стационарните, така и на мобилните
системи е един и същ: измерване на скоростта от сертифициран измерител и
задействане на камера,визуализираща измерването и разпознаваща номера на
превозното средство. Обработката и издаването на електронен фиш и за двата
вида системи е от централизирана информационна система.
В съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.8 от ЗДвП, АНО е изпратил
на съда цялата преписка съдържаща се в кориците на делото.
В случая нарушението е установено от техническо средство АТСС/ARH
CAM S1/№ 11743с2, надлежно калибровано, при която измерването,
регистрирането и записът на нарушенията се извършва от система основана
на лазарен модул, който може да произведе стойност на базата на излъчен
лъч, отразен от преминаващите превозни средства, като самото измерване се
осъществява от две конструктивно идентични камери,оборудвани с обективи
с различни фокусни разстояния, като след всички измервания и направени
изчисления, устройството предоставя една валидно измерена текуща скорост
на всяко от наблюдаваните МПС.
В случаите, в които измерванията съдържат некоректно измерени
скорости, системата игнорира измерването. А ролята на оператора на
системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към
определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за
скоростта на този участък.
В случаите, в които АТСС не разпознава регистрационния номер на
МПС, конкретния запис се маркира като недостоверен, като в последствие
тези записи се преглеждат от оператора с цел установяване на действителния
регистрационен номер, след което се потвърждава, респ. не нарушението.
В случая регистрационният номер на автомобила е бил разпознат
автоматично от системата .В прегледа на запис с нарушение като
автоматично разпознат номер е посочен №ТХ***АР.
Оператора, работил със системата е бил мл.автоконтрольор Б., който е
обработил снимката в съответствие с чл.16, ал.2 от ОТП и в съответствие с
чл.16, ал.3 от ОТП е потвърдил нарушението.Видно от приложеният снимков
материал към ЕФ ,рег.№ на автомобила е ТХ***АР.
Системата е преминала метрологична проверка с Протокол №17.09.5126
/07.09.2017 г. и е годна за експлоатация до 07.09.2027г.
В случая Системата е била с местонахождение път I-9(69+0км) ,в посока
на движение към гр.Балчик и ограничение за извън населено място 90 км/ч.,
при режим на измерване-стационарен и посока на задействане –Д/в двете
посоки/.
Ето защо съдът намира, че процесната система за контрол на скоростта
отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е
установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не
позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно
конкретно нарушение. Именно по тази причина в електронния фиш липсва
посочване на конкретен издател, тъй като операторът на системата за
4
видеоконтрол няма това качество.
Съгласно разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП Собственикът или този,
на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за
извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието,
предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил
моторното превозно средство,а когато нарушението е извършено при
управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице-
чл.188, ал.2, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия
законен представител или на лицето, посочено от него, на което е
предоставил управлението на моторното превозно средство.
В случая жалбоподателя е собственик на процесното МПС. ЕФ е бил
връчен на 25.02.2022г.
В рамките на предвиденият 14-дневен срок от връчването му, обаче
очевидно собственика не е направил възражения, пред наказващият орган
относно това кой на процесната дата е управлявал автомобила или на кого
той е възложил неговото управление, не е депозирал декларация по чл.188,
не направил и възражение относно връчването на определено лице, по арг.на
противното, в делото липсват такива доказателства за обратен извод.
Поради което и правилно наказващият орган е наложил наказание на
последният в качеството му на собственик.
Съгласно разпоредбата на чл.189 ал.11 от ЗДвП, влезлият в сила
електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление.
Самият електронен фиш е приравнен от законодателя на наказателно
постановление, тъй като с него освен, че се установява нарушението, се
налага и конкретно наказание за това нарушение.
Следва да бъде посочено, че правилно от страна на наказващият орган е
бил издаден ЕФ, а не НП, т.к. както многократно съдът посочи за издаването
на ЕФ е необходимо единствено и само да е предвидено наказание „Глоба“,
ако за нарушението бе предвидено и лишаване от права и/или и друго по вид
наказание, то тогава безспорно административно наказателния процес би се
развил със съставяне на АУАН и издаване на НП.
В случая казуса не е такъв и на жалбоподателя му е било наложено само
наказание “Глоба“ и от там правилно издаден ЕФ.
Електронният фиш съдържа всички необходими реквизити във връзка с
извършеното нарушение, а именно: данни за териториалната структура на
МВР, наложила глобата; за самоличността на нарушителя, чиято собственост
е; за моторното превозно средство, с което е извършено нарушението; за
нарушените разпоредби, за размера на глобата, срока, сметката и начините за
доброволното й заплащане.
При санкциониране с електронен фиш нарушението следва да е
установено и заснето с АТСС в отсъствие на контролен орган и на нарушител.
С промяната в чл.189, ал.1 от ЗДвП в бр.54 на ДВ от 2017 г. изрично е
посочено, че ЕФ се издава в случаите, когато не е предвидено наказание
лишаване от права, като самото нарушението се доказва с факта на
заснемането. Заснемането на автомобила, е станало на 03.10.2020 г. в 15,56 ч.,
видно както от клип №34507,при номер на нарушение от камера №2020-10-
0006878, така и от самия ЕФ, с посочване датата на нарушението.
Според чл.21 ал.1 от ЗДвП при избиране скоростта на движение на
водача на пътно превозно средство е забранено да превишава стойностите на
5
скоростта в км/ч, посочени изчерпателно в тази алинея.
В настоящия случай, нарушението е констатирано в извън населеното
място-по път I-9(69+0км), с посока на движение към гр.Балчик, където е било
разположено техническото средство, в посока на движение към гр.Балчик,
като ограничение с пътен знак в участъка не е имало, било е прието
ограничение за движение на МПС, за кат.В, извън населено място от 90км/ч.,
съгл.чл.21, ал.1 от ЗДвП.
Жалбоподателя е санкциониран за превишена скорост от 106 км/ч.
Разликата между установената скорост от 110 км/ч. и посочената в ЕФ
от 106км./ч. се дължи на т.н. „толеранс", който представлява възможната
процентна грешка при засичането на скоростта в полеви условия. Този
толеранс е -3% от засечената скорост и се отчита в полза на нарушителя, като
засечената от радара скорост се намалява именно с тези 3%.
Санкционната норма на чл.182 ал.2, т.2 от ЗДвП, предвижда, че водач,
който превиши разрешената максимална скорост извън населено място, в
случая има превишение от 16 км/ч.- за превишаване от 11 до 20 km/h да се
наказва с наказание глоба в размер на 50,00 лв. В този случай е наложена
глоба в размер на 50,00 лева.
Точно заради това не може да се говори за нарушаване правата на
жалбоподателя, поради неяснота или противоречия относно установената
скорост и посочената в издадения ел. фиш. Напротив, правата му са напълно
защитени, тъй като евентуално възможната грешка при отчитането на
скоростта е изчислена в негова полза.
Отделно от това, следва да бъде посочено, че в издадения ЕФ
изчерпателно е посочено мястото на констатиране на нарушението и за съда
не възниква съмнение относно това.
Също така следва да бъде посочено, че и в наличните по делото
писмени доказателства се установява безспорно, както къде е било
разположено АТСС, така и мястото, където е констатирано нарушението – в
приложеният снимков материал към ЕФ са посочени географските
координати–GPS.
В този смисъл за съда не възниква съмнение както относно това къде е
било констатирано нарушението, така и относно къде е било разположено
АТСС.
При анализа на събраните доказателства, съдът прецени, че при
издаването на обжалвания процесен Електронен фиш не са допуснати
съществени процесуални нарушение, водещи до отмяната му.
Последния е издаден в съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.4, във
вр.с чл.188, ал.2 от ЗДвП.
Както съдът посочи, спазени са били разпоредбите на ЗДвП и правилно
М., в качеството му на собственик на МПС е бил санкциониран с издаване на
ЕФ, в който е посочено наложеното наказание.
Съдът не констатира нарушения при връчването на ЕФ, което е станало
съгл.разпоредбата на чл.189, ал.5 от ЗДвП.
Наказанието е съобразено с разпоредбата на чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП,
размера е определен правилно в съответствие с наказуемата скорост, поради
което съдът счита, че ЕФ е законосъобразен и следва да бъде потвърден
изцяло.
В този смисъл не са налице основания за отмяната му, на основанията
6
посочени в Жалбата.
Между текстовото изписване на нарушението и неговата правна
квалификация,вкл.и досежно санкционната му част има единство ,независимо
от това което се сочи в Жалбата поради което и съда не констатира
нарушения от категорията на съществените,които да обуславят отмяна на
ЕФ.
При съставяне и издаване на ЕФ съдът не констатира нарушения.
Следва да бъде посочено,че при използване на техническото
средство,начина на монтиране,режим на действие ,начало и край на участъка
в който системата е работила,установеното нарушение с нея са в съответствие
с инструкцията за експлоатация,а видно и в кориците на делото работата с нея
както и кой служител е работил с нея се установяват от протокол за
използване на техническото средство от дата 03.10.2020г. с начало на
работата 13,15ч. до 18,00ч.
Съдът приема за неоснователни доводите на защитата,че ЕФ е издаден
извън срок по чл.34 от ЗАНН,т.к.от събраните и приети по делото
доказателства се установява,че ЕФ е издаден на 07.12.2020г.,връчен е на
25.02.2022г.В този смисъл неправилно жалбоподателя е посочил в жалбата
си че е изтекъл шест месечния срок от съставянето му,т.к.тези негови доводи
не намират опора в доказателствата.Това ,че ЕФ е бил връчен едва на
25.02.2022г. не означава, че тогава е издаден.А защо е бил връчен почти две
години след установяване на нарушението ,съда не може да
коментира,т.к.не е в неговите правомощия .
По отношение на направеното възражение за изтекла давност,то
съдът само ще посочи следното:
Давностните срокове в ЗАНН са уредени в чл.82 от същия ,но се
отнасят единствено до изпълнение на наложени административни наказания с
влязъл в сила акт.
В ЗАНН обаче,липсва регламентация на давностните срокове за
погасяване на административно наказателното преследване,каквито се
съдържат в Общата част на НК.
Съгласно разпоредбата на чл.11 от ЗАНН ,по въпросите за
вменяемостта,обстоятелствата,изключващи отговорността,формите на
съучастие,приготовлението и описа се прилагат разпоредбите на Общата част
на НК,доколкото в този закон не се предвижда друго.
Съгласно разпоредбата на чл.21,ал.1,т.3 от НПК ,изтеклата давност е
обстоятелство,което изключва наказателната отговорност.
В този смисъл,съдът намира,че доколкото в ЗАНН не предвижда
изрична регламентация на института давност за погасяване на
административно наказателното преследване/извън сроковете за съставяне на
АУАН и издаване на НП/,следва да намират приложение съответните
текстове на чл.80 и 81 от НК.
В съответствие с гореизложеното и съгласно разпоредбата на чл.81,ал.3
от НК,във вр.с чл.80,ал.1,т.5 от НК всяко едно административно наказателно
преследване се погасява с изтичането на срок от 4 години и 6 месеца от
извършване на нарушението,независимо от спирането и прекъсването на
давността и независимо от субекта на административно наказателна
отговорност.
В този смисъл съдът намира,че в конкретния случай ,към датата на
7
постановяване на Решението не е изтекла абсолютната давност за
административно наказателно преследване,което да бъде основание за
отмяна на издадения ЕФ.
Предвид изложеното по-горе, съдът ще потвърди издаденият ЕФ, като
правилен и законосъобразен.
По делото се претендират разноски от жалбоподателя и неговия
процесуален представител, но при този изход на делото то такива не следва
да им бъдат присъждани,а от страна на наказващият орган такива не се
претендират, а и последният не е бил представляван в с.з. от
проц.представител ,то съдът счита ,че такива не се дължат и на него и не
следва да му бъдат присъждани.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен Фиш за налагане на Глоба, за
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система Серия К № 4235672 на ОД на МВР-Добрич, с който на М. М. М. с
ЕГН********** от гр.Ш.***, на основание чл.189 ал.4 във вр. с чл.182 ал.2 т.2
от ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба” в размер на
50,00/петдесет/лева, за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП, като
законосъобразен.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
Съд гр.Добрич в 14-дневен срок от получаването му от страните,на
основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на
глава дванадесета от Административно -процесуалния кодекс.
Съдия при Районен съд – Балчик: _______________________
8