Решение по дело №44/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 561
Дата: 24 април 2023 г.
Съдия: Борислав Георгиев Милачков
Дело: 20237050700044
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

561

Варна, 24.04.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - XXIV състав, в съдебно заседание на десети април две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

БОРИСЛАВ МИЛАЧКОВ

При секретар НИНА А. като разгледа докладваното от съдия БОРИСЛАВ МИЛАЧКОВ административно дело № 44 / 2023

Производството е по реда на чл.145 от АПК, и е образувано по жалба на „Варненски бряг“ АД, с ЕИК *********, представлявано от Х.И.В., чрез адв. Б. срещу мълчалив отказ на Министъра на културата за съгласуване на Проект „План за безопасност и здраве“ и „Временна организация на движението“ за обект „Премахване на сграда с идентификатор **хотел „Одесос“/, гр. Варна.

В жалбата от една страна се сочи, че министъра на културата не следва да съгласува проекта, тъй като същия не попада в хипотезите на 83 от Закона за културното наследство. Алтернативно се иска отмяната на мълчаливия отказ и връщане на преписката с указания за произнасяне по искането.

В съдебно заседание жалбоподателя, редовно призован се представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата на сочените в нея основания.

Ответната страна, не изпраща представител, не изразява становище по жалбата.

Съдът след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, заедно и поотделно, и по вътрешно убеждение, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Административното производство е започнало по инициатива „Варненски бряг“ АД. Жалбоподателя се манифестира, като собственик на имот с идентификатор 10135.1507.1099.4 по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Варна, представляващ хотелски комплекс „Одесос” /нот. акт за собственост № *, том *, нот. дело № * на нотариус per. № 19*5/. В качеството си на собственик на имота, който е законно построен и на основание чл.197 от ЗУТ, e започнало процедура за премахване на сградата. В тази връзка дружеството е подало заявление до община Варна peг. № АУ06 9150ВН/08.07.2021 г. за одобряване на проект План за безопасност и здраве /ПБЗ/ и Временна организация на движението/ВОБД/. Полученият отказ бил обжалван пред Административен съд Варна, който с определение №2479/04.10.2021 г. по адм.д. №1852/2021 г. е върнал преписката за ново произнасяне. В изпълнение на определението на съда, Община Варна указала на жалбоподателя, че процесните планове следва да бъдат съгласувани с Министерството на културата. В изпълнение на тези указания дружеството е депозирало заявление peг. № АГУП22001123ВН/25.08.2022 г., чрез Община Варна, отдел „Недвижимо културно наследство”, - Звено по чл.17, ал. 3 от Закона за културното наследство, за съгласуване на ПБЗ и ВОБД с Министерство на културата по реда на чл.84, ал.1 и ал.2 от ЗКН. Административната преписка в Министерство на културата, респ. в институт недвижимо културно наследство е образувана под № 7000-327/6/ от 01.09.2022г. До момента на подаване на жалбата 06.01.2023 г. липсва произнасяне от страна на министъра на културата по заявлението за съгласуване.

Към преписката са приложено становище на Министерство на културата изх.№ 33-НН-32314/14.06.2018 г., с което министерството е съгласувало ПУП-РУП за хотелски комплекс „Одесос“, за УПИ *, кв.*, бул. “Сливница“ №1, 8-ми микрорайон, гр. Варна.

От ответника са представени доказателства – уведомление по чл.26 от АПК до „Варненски бряг“ АД, за започнало административно производство по реда на чл.56 т.3 и чл.58, ал.4 от ЗКН за изготвяне на предварителна оценка и временен режим за опазване на хотел „Одесос“.

Съобразно така установената фактическа обстановка съдът намира, че жалбата срещу мълчаливият отказ е допустима, като подадена в срок и от надлежна страна, а разгледана по същество същата са явява и основателна по следните съображения.

Заявлението за съгласуване е подадено в община Варна на 25.08.2022 г. и е получено в администрацията на ответника на 01.09.2022 г. Съгласно разпоредбата на чл.84, ал.1 от ЗКН Съгласуването по този раздел се извършва с писмено становище и заверка с печат върху графичните материали в срок до 4 месеца от датата на постъпване на съответната документация в НИНКН или в общината, определена по чл. 17, ал. 3. Тоест, законовоопределения срок, в който министъра на културата е следвало да се произнесе е изтекъл на 25.12.2022 г. Тъй като тази дата е неработен ден, съдът приема, че срокът за произнасяне е изтекъл на 29.12.2022 г., първият работен ден след Коледните празници. С бездействието си до тази дата, министъра на културата е постановил мълчалив отказ по подаденото заявление за съгласуване. Жалбата подадена срещу мълчаливият отказ на 06.01.2023 г. е подадена в срок,

По материалната законосъобразност на отказа:

Съдът не споделя възражението на жалбоподателя, че ПБЗ и ВОБД не следва да бъдат съгласувани от министъра на културата. Видно от доказателствата по делото хотел „Одесос“ не притежава статут на единична архитектурно-строителна недвижима културна ценност, но попада в обхвата на Групов паметник на културата – ансамбъл „Сливница-Централен вход на Морската градина“, както и в границите на археологическия резерват „Античен град Одесос – Варна“.

Съгласно чл.197, ал.1 от ЗУТ Извън случаите по този раздел собственик може да премахне свой законен строеж, след като уведоми общинската (районната) администрация и Агенцията по геодезия, картография и кадастър и след одобряване на план за управление на строителни отпадъци по чл. 11 от Закона за управление на отпадъците, а когато строежът е обект на културно-историческото наследство - след съгласуване с Министерството на културата при условията и по реда на чл. 125, ал. 6.

Съгласно чл.83, ал.1 от ЗКН инвестиционните проекти и искания за намеси в защитени територии за опазване на културното наследство се одобряват и строежите се изпълняват по реда на Закона за устройство на територията след съгласуване по реда на чл. 84, ал. 1 и 2. В ал.1 на чл.84 е посочено, че съгласуването по този раздел се извършва с писмено становище и заверка с печат върху графичните материали в срок до 4 месеца от датата на постъпване на съответната документация в НИНКН или в общината, определена по чл. 17, ал. 3. В чл.84, ал.2 е посочено, че съгласуването по ал. 1 на инвестиционните проекти и исканията за намеси по чл. 83 се извършва от министъра на културата или оправомощени от него длъжностни лица. Изискването за съгласуване е развито и в ал.9 на същия член, където е посочено, че За инвестиционни проекти и искания за намеси в защитени територии за опазване на културното наследство по чл. 83 съгласуване или отказ за съгласуване се извършва въз основа на проверка на съответствието с изискванията на наредбата по чл. 171, съгласуван устройствен план и виза за проектиране или схема за поставяне и с режимите за опазване за съответната територия.

Въз основа на горната нормативна уредба, съдът намира, че по делото е безспорно установено, че хотел „Одесос“ няма статут на единична недвижима културна ценност, но попада в обхвата на Групов паметник на културата и на археологически резерват. Макар и да липсва легална дефиниция на понятието „намеса“, съдът намира, че намерението за премахване на цялата сграда, определено следва да се приеме, като искане за намеса. Следователно ПБЗ и ВОБД подлежат на съгласуване. Съгласно чл.84, ал.13 от ЗКН отказът за съгласуване по този раздел се мотивира писмено.

Съдът намира, че с оглед характера на обществените отношения, които урежда приложимия материален закон (предмета и целта на закона) и при изричаната разпоредба на чл. 84, ал. 1 и ал.13 за формата и съдържанието на съгласуването и мотивите за отказа, е налице императивна законова разпоредба, която изисква и задължава субектите по чл. 84, ал.2 от ЗКН да се произнесат писмено по заявленията за съгласуване.

По изложените съображения съдът приема, че е недопустимо по искане за съгласуване да бъде постановен мълчаливия отказ. Обжалвания мълчалив отказ следва да се отмени и да се задължи административния орган да съгласува ПБЗ и ВОБД, с писмено становище и заверка с печат върху графичните материали или да постанови писмено мотивиран отказ за съгласуване.

Водим от горното и на основание чл.173, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ мълчаливия отказ на Министъра на културата за съгласуване на Проект „План за безопасност и здраве“ и „Временна организация на движението“ за обект „Премахване на сграда с идентификатор **хотел „Одесос“/, гр. Варна.

ВРЪЩА делото като преписка на Министъра на културата за произнасяне по искането на „Варненски бряг“ АД за съгласуване на Проект „План за безопасност и здраве“ и „Временна организация на движението“ за обект „Премахване на сграда с идентификатор **хотел „Одесос“/, гр. Варна.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба подадена в 14-дневен срок от деня на съобщението до страните пред Върховния административен съд.

Съдия: