О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
105
от 02.03.2022
г., гр. Кюстендил
Административен съд – Кюстендил, в закрито съдебно
заседание на втори
март две хиляди двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА
като разгледа
докладваното от съдията административно дело № 39
по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 197 и сл.
от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 29, ал. 2
от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).
И.Г.С.,***, обжалва отказа за изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК), обективиран в Писмо № ЗДОИ-34(3)/19.01.2022 г., да се произнесе по заявлението му за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ-34/23.12.2021 г., уточнено със заявление с вх. № 34(2)/05.01.2022 г. по описа на АГКК, както и отказа на изпълнителния директор на АГКК, обективиран в Писмо № ЗДОИ-35(3)/19.01.2022 г., да се произнесе по заявлението му за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ-35/23.12.2021 г., уточнено със заявление с вх. №35(2)/05.01.2022 г. по описа на АГКК (с Определение № 82/11.02.2022 г. административно дело № 39/2022 г. и административно дело № 40/2022 г., двете по описа на Административен съд – Кюстендил, са съединени за разглеждане в едно производство, което да продължи под № 39/2022 г). Иска се отмяна на всеки от отказите и изпращане на преписките на изпълнителния директор на АГКК за произнасяне по същество по заявленията. Претендират се направените разноски по производството.
Изпълнителният директор на АГКК представя писмени отговори, с които оспорва жалбите като неоснователни.
Въз основа на съвкупната преценка на събраните по
делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:
И.С. е подал заявление за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ-34/23.12.2021 г. по описа на АГКК, с което е поискал
да му бъде предоставен, чрез преглед на информацията в оригинал,
достъп до обществената информация, съдържаща се в първичните счетоводни касови и
банкови документи, за
причините за изплащането и размера на сумите, изплатени от АГКК (Централно управление) на държавни, общински, обществени
организации, сдружения, търговски дружества и физически лица (без информация за
плащания за финансови операции с гриф „държавна
тайна” или класифицирани по закона, без плащания, породени от трудови правоотношения, социални плащания и подпомагания), за времето от 01.01.2020 г. до
31.12.2020 г., включително, както и заявление за
достъп до обществена информация с вх. №
ЗДОИ-35/23.12.2021 г. по описа на АГКК, с което е поискал да му бъде предоставен, чрез преглед на информацията в оригинал и копия,
предоставени по електронен път на посочения в заявлението електронен адрес, достъп до обществената
информация, съдържаща се във вторичните счетоводни документи – месечните регистри с опис на
осчетоводените през месеца документи, годишната и месечните оборотни ведомости,
за причините за изплащането и
размера на сумите, изплатени от АГКК (Централно управление) на държавни, общински, обществени организации,
сдружения, търговски дружества и физически лица (без информация за плащания за финансови
операции с гриф „държавна тайна” или класифицирани по
закона, без плащания, породени от трудови правоотношения, социални плащания и подпомагания), за същия период – от 01.01.2020 г. до
31.12.2020 г., включително.
В съответствие с установената в ЗДОИ процедура с писма
с изх. №34(1)/04.01.2022 г. и изх. № 35(1)/04.01.2022 г. изпълнителният директор на АГКК
е уведомил заявителя да уточни предмета на обществената информация, искана съответно със заявленията с вх. № ЗДОИ-34/23.12.2021 г. и вх.
№ ЗДОИ-35/23.12.2021 г. по описа на АГКК. И.С. е подал уточнения с вх. № 34(2)/05.01.2022 г. и вх. № 35(2)/05.01.2022 г. съответно на заявленията с вх.
№ ЗДОИ-34/23.12.2021 г. и вх. № ЗДОИ-35/23.12.2021
г., в които е
посочил, че иска да му бъде предоставен достъп до обществената
информация,
съдържаща се съответно в първичните счетоводни касови документи (фактури с
касови бележки) и банкови документи (платежни наруждания), за причините за изплащането и размера на
сумите (с произход финансови средства от общински източник,
републикански източник и/или европейско финансиране), изплатени от АГКК на
държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и
физически лица (без информация за плащания за финансови операции с гриф „държавна тайна” или класифицирани по закона, без
плащания, породени от трудови правоотношения,
социални плащания и подпомагания) – причини за изплащането и размер на сумите,
обективирани в първичните счетоводни документи съгласно изискванията на Закона
за счетоводството (ЗСч.) в чл. 6, т. 4 – предмет,
натурално и стойностно изражение на стопанската операция или извършеното от
получателя и изплатена сума според договора и счетоводния документ, с който е
извършено плащането, съгласно Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) и другото релевантно законодателство, за времето
от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г.,
включително, както и
във вторичните счетоводни документи – годишната и месечните оборотни ведомости,
и регистрите – месечните описи на първичните и вторични счетоводни документи, за причините за изплащането и размера на сумите (с произход финансови средства от общински източник,
републикански източник и/или европейско финансиране), изплатени от АГКК на
държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и
физически лица (без информация за плащания за финансови операции с гриф „държавна тайна” или класифицирани по закона, без
плащания, породени от трудови правоотношения,
социални плащания и подпомагания) – причини за изплащането и размер на сумите,
обективирани в първичните счетоводни документи съгласно изискванията на ЗСч. в
чл. 6, т. 4 – предмет, натурално и стойностно изражение на стопанската операция
или извършеното от получателя и изплатена сума според договора и счетоводния
документ, с който е извършено плащането, съгласно ЗДДФЛ и другото релевантно
законодателство, обективирани в отделните сметки и салдата в месечните и
годишната оборотни ведомости и отчети (според обявения и прилаган от АГКК сметкоплан), за времето от 01.01.2020 г. до
31.12.2020 г., включително. Изпълнителният директор на АГКК е приел, че с
посочените уточнения предметът на исканата обществена информация не е
конкретизиран, и предвид разпоредбата на чл. 29, ал. 2 от ЗДОИ с Писмо № ЗДОИ-34(3)/19.01.2022 г. и Писмо
№ ЗДОИ-35(3)/19.01.2022 г. е оставил без
разглеждане заявленията. Писмата са връчени на И.С. на 19.01.2022
г., а жалбите са подадени чрез административния орган на 24.01.2022 г.
Като взе предвид приетите за установени факти, съдът
приема следното от правна страна:
В хипотезата на чл. 29, ал. 2 от ЗДОИ – оставяне на заявлението без разглеждане,
законодателят дава възможност за съдебна защита в производство по чл. 197 и сл. от АПК. В случая всяко от процесните
административни производства е приключило с постановен изричен отказ за
разглеждане по същество на подадено заявление
за достъп до обществена информация именно в хипотезата на чл. 29, ал. 2 от ЗДОИ. Жалбите са процесуално
допустими – подадени са от
страната, инициирала всяко от административните производства, и в
срока по чл. 197 от АПК.
Разгледани по
същество, жалбите са основателни по следните съображения:
В ЗДОИ е регламентиран специален ред за разглеждане на заявленията и предоставяне на достъп до обществена информация. Съгласно чл. 24, ал. 1 от ЗДОИ достъп до обществена информация се предоставя въз основа на писмено заявление или устно запитване, като в чл. 25, ал. 1, т. 1 – 4 от ЗДОИ е определено задължителното съдържание на заявлението, включващо по т. 2 описание на исканата информация. Разпоредбата на чл. 25, ал. 2 от ЗДОИ предвижда, че ако в заявлението не се съдържат данните по ал. 1, т. 1, 2 и 4, то се оставя без разглеждане. Съгласно чл. 29, ал. 1 от ЗДОИ, в случай че не е ясно точно каква информация се иска или когато тя е формулирана много общо, заявителят се уведомява за това и има право да уточни предмета на исканата обществена информация, а според ал. 2 на чл. 29 от ЗДОИ, ако заявителят не уточни предмета на исканата обществена информация до 30 дни, заявлението се оставя без разглеждане.
В настоящия случай компетентният административен орган
е приел, че исканата от заявителя информация е формулирана много общо в
заявленията му и въпреки дадената му възможност, същият не е уточнил предмета ѝ.
Предвид съдържанието на подадените заявления и уточненията на същите съдът
намира, че преценката на органа е неправилна. Заявленията за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ-34/23.12.2021 г. и вх. № ЗДОИ-35/23.12.2021 г., уточнени съответно със заявления с вх.
№ 34(2)/05.01.2022 г. и вх. № 35(2)/05.01.2022
г. по описа на АГКК, съдържат достатъчно точно и недвусмислено
описание на исканата информация. В тях ясно е посочено достъп до каква информация
се иска и тя може безспорно да се определи, независимо от обстоятелството, че е
възможно същата да е обемна (вж. в т. см. Решение № 7768/18.06.2020 г. на ВАС
по адм. дело № 12803/2019 г., V о.). При описанието на
информацията, до която се иска достъп, заявителят може да посочи
индивидуализиращите белези на документите, в които тази информация се съдържа,
но това не е задължителен елемент на заявлението по чл. 25, ал. 1, т.
2 от ЗДОИ (вж. в т.
см. Решение № 2526/28.02.2017 г. на ВАС по адм. дело №
13617/2015 г., V о.). Процесните заявления за достъп до обществена информация
съдържат данните по чл. 25, ал. 1 от ЗДОИ. Като
е отказал да се произнесе по същество, административният орган е постановил
незаконосъобразни административни актове, които следва да бъдат отменени. В
съответствие с чл. 200, ал. 1 от АПК преписките следва да бъдат изпратени на
изпълнителния директор на АГКК за произнасяне по заявленията при спазване на
изискванията на ЗДОИ.
На основание чл. 143, ал. 1 от АПК АГКК
следва да бъде осъдена да заплати на И.С. направените от него разноски по
производството в
размер на 20,00 лева – платена държавна такса по двете съединени за разглеждане в настоящото производство
дела. Доколкото
липсват доказателства жалбоподателят да е упълномощил адвокат А.А. да го
представлява по тези дела, не следва да му се присъждат претендираните разноски
за адвокатско възнаграждение по всяко тях съобразно представените договори за
правна защита и съдействие, сключени на 20.01.2022 г. между него и адвокат А..
Воден от гореизложеното и на основание чл. 200, ал. 1, предл. 2 и ал. 2,
и чл. 143, ал. 1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ отказа на
изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър,
обективиран в Писмо № ЗДОИ-34(3)/19.01.2022 г., да се произнесе по подаденото от И.Г.С. заявление за достъп до обществена
информация с вх. № ЗДОИ-34/23.12.2021 г., уточнено със заявление с вх. №34(2)/05.01.2022
г. по описа на АГКК, както и отказа му,
обективиран в Писмо №ЗДОИ-35(3)/19.01.2022 г., да се произнесе по подаденото от И.Г.С. заявление за достъп до обществена
информация с вх. № ЗДОИ-35/23.12.2021 г., уточнено със заявление с вх. № 35(2)/05.01.2022 г. по описа на АГКК.
ИЗПРАЩА преписките на изпълнителния директор на Агенцията
по геодезия, картография и кадастър за произнасяне по подадените от И.Г.С. заявление за достъп до обществена
информация с вх. № ЗДОИ-34/23.12.2021 г., уточнено със заявление с вх. № 34(2)/05.01.2022 г. по описа на АГКК, и заявление за достъп до обществена информация с вх. №
ЗДОИ-35/23.12.2021 г., уточнено със заявление с вх. № 35(2)/05.01.2022 г. по описа на АГКК, при спазване на изискванията на Закона за достъп до обществена
информация.
ОСЪЖДА Агенцията по геодезия, картография и кадастър да заплати на И.Г.С.,*** размер на 20,00 (двадесет) лева – разноски по производството.
Определението може
да се обжалва от И.С. с
частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването
му.
СЪДИЯ: