Решение по НАХД №1652/2019 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 765
Дата: 20 декември 2019 г. (в сила от 12 февруари 2020 г.)
Съдия: Елисавета Йорданова Радина
Дело: 20195220201652
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Пазарджик,

20,12,19г.

В    И М Е Т О     Н А    Н А Р О Д А

 

Пазарджишкият  районен съд,  НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, в публичното заседание на двадесет и четвърти октомври  две хиляди и деветнадесета  година, в състав:                                                                       

                                               Председател: ЕЛИСАВЕТА РАДИНА

при секретаря Х. В., като разгледа докладваното от районен съдия  РАДИНА нахд № 1652/19  по описа на Пазарджишкия районен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството  по реда на чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Поделение за пътнически превози Пловдив към “БДЖ ПП” ЕООД, представлявано от директора А.Д. против НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 08/17.07.2019г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - гр. Пазарджик, с което на дружеството е наложена за нарушение на чл. 48, ал. 1, т. 12 от Закон за водите и на основание: чл. 200, ал. 1, т. 43 от ЗВ - имуществена санкция в размер на 500 лв. (петстотин лева).

С жалбата се заявява процесуално-правната и материално-правна незаконосъобразност на атакуваното НП и се иска отмяната му.

В съдебно заседание дружеството- жалбоподател, чрез своя процесуален представител, настоява да се отмени НП.  

Въззиваемата страна,  редовно призована, оспорва жалбата

Съдът, след като се запозна с доказателствата  по делото, по вътрешно убеждение, ръководейки се от закона, установи:

Дружеството-жалбоподател Поделение за пътнически превози-Пловдив към „БДЖ-ПП“ ЕООД е титуляр на  Разрешителното за заустване е с № 33750018/14.04.2014г., издадено от БД „Източнобеломорски район”, гр. Пловдив, за обект: Локомотивно депо в гр. Септември. В това си качество и на основание чл. 48, ал. 1, т. 12 от Закона за водите за изготвяне и представяне в срок до 31 март всяка календарна година следва да представи в РИОСВ-Пазарджик на годишен доклад по изпълнение на условията в разрешителното за заустване за предходната година.

На 13.02.19г. инспектори от РСОСВ Пазарджик извършили проверки  на всички титуляри на такива разрешителни, които са общо повече от 50 за област Пазарджик с цел да бъдат предупредени за задълженията във връзка с годишните доклади. Паралелно с това на сайта на РИОСВ Пазарджик  било въведено и обявено важно съобщение в същия смисъл, както и предупреждение, че следват проверки за изпълнение на това изискване.  Тази мащабна инициатива била резултат от извършения в края на 2018г. одит на РИОСВ Пазарджик, приключил с одитен доклад ОАУ 1812( л. 31 исл.), в който ( стр. 4-5 от доклада и л. 33 по делото) били дадени отразени заключения , че дирекцията не е приложила разпоредбите на чл. 200, ал.1 т.43 от ЗС при наличие на основани за ангажиране на административно-наказателна отговорност за нарушение по чл. 48, ал.1 т.12 от с.з. и били дадени конкретни препоръки в тази посока за откриване и провеждане на административно-наказателни производства.

 След като изтекъл срока по чл. 48, ал.1 т.-12 от ЗВ, след 31,03,19г., били извършени конкретни проверки по отношение на титулярите на разрешителни за заустване . Установено било, че в  РИОСВ Пазарджик към 30,04,19г. не е представен от дружеството- жалбоподател  годишен доклад по изпълнение на условията в разрешителното за заустване за предходната година.

При тези констатации св. В. *** приел, че дружеството не е изпълнило задължението си по чл. 48, ал. 1, т. 12 от Закона за водите за изготвяне и представяне в срок до 31.03.2019г. в РИОСВ-Пазарджик на годишен доклад по изпълнение на условията в разрешителното за заустване за предходната година и съставил АУАН против дружеството за такова нарушение.

Актът е предявен и подписан от пълномощник ( л.9 по делото),  на когото е връчен и препис от него.

Въз основа на акта е издадено процесното НП.

Против същото се правят възражения в процесуален аспект, но  такива не се откриха в хода на осъществения съдебен контрол. Констативният и санкционният акт имат едно и също съдържание що се отнася до описанието на обстоятелствата, при които е извършено нарушението и цифровия израз на възприетата правна квалификация. Изложените обстоятелства по извършване на нарушението са достатъчни по обем и яснота и на съответни на възприетата квалификация. Съвсем ясно се сочи датата , на която е констатирано нарушението - 30,04,19г., както и датата, след която е прието, че е налице неизпълнението - 31 март 2019г., до която всъщност дружеството е имало нормативно предоставен срок за изпълнение на процесното задължение.

Напълно ясно и точно и в акта и в НП е посочено и пд кой административен орган е следвало да се представи годишния доклад по горния смисъл - РИОСВ - Пазарджик. 

         Всъщност, това изискване е нормативно - въведеното с чл. 48а, ал.1 т.12 от ЗВ изискване е „в срок до 31 март на следващата отчетна година предоставят на директора на съответната басейнова дирекция, а в случаите на издадено разрешително по чл. 46, ал. 1, т. 3 - и на директора на съответната регионална инспекция по околната среда и водите, доклад за изпълнението на условията в издадените им разрешителни“; тъй като в процесния случай се касае именно до  разрешение за заустване - виж чл. 46, ал.1 т.3 от ЗВ.

Спор по фактите - няма. Не се спори и се установява, че дружеството- жалбопдател е титуляр на Разрешителното за заустване е с № 33750018/14.04.2014г., издадено от БД „Източнобеломорски район”, гр. Пловдив, за обект: Локомотивно депо в гр. Септември. В това си качество и на основание чл. 48, ал. 1, т. 12 от Закона за водите за изготвяне и представяне в срок до 31 март всяка календарна година следвало да представи в РИОСВ-Пазарджик на годишен доклад по изпълнение на условията в разрешителното за заустване за предходната година.  Не се спои и се установява еднозначно от показанията на разпитаните актосъставител св. В. и свидетел по акта св. Ч. , че до 31,03,19г. в РИОСВ Пазарджик такъв доклад не е представен.

 При доказана обективна съставомерност на нарушението по правилно възприетата квалификация, остава обсъждане на претенцията за маловажност.  Тя обаче не може да бъде удовлетворена . И не защото при одита на контролната администрация са дадени конкретни препоръки за санкциониране на нарушения от процесния вид, а защото , както се установи от показанията на Ч.,  още на 13 февруари тази година дружествата - титуляри на такива разрешителни са били посетени и нарочно подсетени , че ще следва да изпълнят задължението си по процесната норма в нормативно  предвидения срок. Освен това  на сайта на Дирекцията също било обявено съобщение, за да бъдат подсетени титулярите на разрешителни за задължението . Независимо от тези инициативи, контролната администрация не е извършила порцесната пореврка незабавно след изтичане на срока по чл. 48, ал. 1, т. 12 от Закона за водите, а едва месец по-късно - на 30,04,19г., към която дата все още не е бил представен доклада. Тези данни правят напълно неоснователна претенцията, че нарушението засяга в несъществена степен охраняваните с нормата на чл. 48 обществени отношения, още повече, че са в контекста на основните нормативни цели  за рационална ползване на водните ресурси и по предвидените за това цели и опазване на околната среда, вкл. чрез опазване качеството на водата, намаляване загубите и т.н-, които цели са заложени и в издадените разрешителни, вкл. и в тези от процесния вид. 

Основателно е приета и съответната на този вид нарушение норма за реализиране на административно-наказателната отговорност - по чл. 200, ал.1,т.12 от ЗВ , доколкото неизпълнение е за уведомяване на компетентен орган за обстоятелства, имащи значение за опазване на водите, като наложената санкция устои от минимално установения за нея размер ( 200-2000 лева) и е отмерена на 500 лева. Това отмерване е съобразило само срока на забавата ( месец към датата на констатиране на нарушението) , но при липсата на други отегчаващи обстоятелства, за които наказващият орган да е ангажирал доказателства, този размер следва да се редуцира до 300 лв. и в този смисъл НП ще следва да се измени.

 

 

По изложените съображения и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, ПАЗАРДЖИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД

                                                                  

Р       Е       Ш     И:

 

ИЗМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 08/17.07.2019г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - гр. Пазарджик, с което на Поделение за пътнически превози Пловдив към “БДЖ ПП” ЕООД, представлявано от директора А.Д. е наложена на основание: чл. 200, ал. 1, т. 43 от ЗВ - имуществена санкция в размер на 500 лв. (петстотин лева) като

НАМАЛЯВА размера на санкцията на 300 лева

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-гр.Пазарджик в 14-дневен срок от датата на съобщаването на страните за изготвянето му.

                                                     

 

      РАЙОНЕН СЪДИЯ: