Решение по дело №1178/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2037
Дата: 29 октомври 2019 г. (в сила от 16 ноември 2019 г.)
Съдия: Красимир Русев Кипров
Дело: 20197050701178
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 май 2019 г.

Съдържание на акта

                            Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                2019 г., гр.Варна

 

                В    ИМЕТО    НА     НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД                               

ХVІ-ти състав,

в публично заседание на 3.10. 2019 г.,в състав :

                               Председател :   Красимир Кипров                                                    Членове    :       Евелина Попова                                                                                Марияна Бахчеван   

при секретаря   Галина Владимирова                                        

при участието на прокурора Силвиян Иванов

като разгледа докладваното от съдия Красимир Кипров

       адм. дело № 1178  по описа на съда за 2019 г.,

       за да се произнесе взе предвид следното : 

 

         

          Производството е по реда на чл.185 – 196 от АПК.

          Образувано е по протест от районен прокурор на РП-Провадия,срещу разпоредбата на пар.8 от ПЗР на Наредба №14 за определяне размера на местните данъци на територията на община Провадия,приета с решение на Общински съвет –Провадия № 5-53/27.02.2008 г. ,изменена и допълнена с решение № 15-160/24.09.2008 г. Отправено е искане за прогласяване нищожността на оспорената разпоредба. В съдебно заседание протестът се поддържа от прокурор в Окръжна прокуратура-Варна        с искане за отмяна на оспорената разпоредба като незаконосъобразна.

          Ответникът Общински съвет-Провадия,чрез упълномощените адвокати Г.Н. и Г.Г.,оспорва протеста и моли същият да бъде оставен без уважение.

          След преценка на събраните по делото доказателства,съдът приема за установено от фактическа страна следното :

          От кмета на община Провадия инж.химик Г.С.Я.е съставена докладна записка  за приемане на Наредба №14 за определяне размера на местните данъци за 2008 г. на територията на Община Провадия,която е внесена  в  Общински съвет-Провадия с вх.№ 143/11.02.2008 г.  Представен е проект на Наредбата,в който пар.8 от ПЗР е със съдържание : „На лица имащи задължения,произтичащи от местни данъци /Данък върху недвижими имоти ; Данък върху наследствата; данък върху даренията; Данък при възмездно придобиване на имущества; Данък върху превозните средства и Патентен данък/ глоби по влезли в сила наказателни постановления,се отказва извършването на услуги свързани с дейността на Община Провадия до окончателното погасяване на задълженията”. На проведено заседание на Общински съвет-Провадия,за което е съставен протокол №5/27.02.2008 г. , предложението за приемане на Наредбата е гласувано,като от присъстващите общо 19 общински съветници, 14 са гласували „за” и 5 са гласували „въздържал се”. Наредбата е приета с решение на Общински съвет-Провадия № 5-53/27.02.2008 г.,като текстът на пар.8 от ПЗР е приет така,както  е предложен. Впоследствие от кмета на община Провадия е издадена заповед № 0251/5.03.2008 г. ,с която на основание чл.22,ал.2 от ЗМСМА е наредено да се обявят на информационното табло на общинския съвет в общинския център за информация и се публикуват на интернет страницата на община Провадия решенията на Общински съвет-Провадия ,приети с Протокол № 5/27.02.2008 г.  От кмета на община Провадия е внесена в Общински съвет-Провадия втора докладна записка по същата Наредба,която е приета с вх.№ 390/8.09.2008г. Предложено е изменение на пар.8 от ПЗР на Наредба № 14 за определяне размера на местните данъци през 2008 г. ,съгласно което след думите „до окончателно погасяване на задълженията” се добавят думите „с изключение на случаите по гражданска регистрация и гражданско състояние”. На проведено заседание  на Общински съвет-Провадия ,за което е съставен протокол № 15/24.09.2008 г. ,предложението за изменение на пар.8 от ПЗР на Наредбата е гласувано,като от присъстващите общо 20 общински съветници, 20 са гласували „за”.  С решение № 15-160/24.09.2008 г. изменението на пар.8 е прието,така както е предложено. Впоследствие от кмета на община Провадия е издадена заповед № 1414/1.10.2008 г.,с която на основание  чл.22,ал.2 от ЗМСМА е наредено да се обявят на информационното табло на общинския съвет в общинския център за информация и се публикуват в интернет страницата на община Провадия решенията на Общински съвет-Провадия,приети с протокол № 15/24.09.2008 г.  Приетите в следващите години изменения на Наредба №14 нямат за предмет пар.8 от ПЗР.

          При така установените обстоятелства,съдът намира от правна страна следното :

          Протестът е допустим – нормата на чл.185,ал.2 от АПК допуска оспорване на отделни разпоредби от подзаконовия нормативен акт,както е в случая ; подаден е от субект разполагащ с уредената в чл.186,ал.2 от АПК активна процесуална легитимация ; оспорването не е ограничено във времето съгласно чл.187,ал.1 от АПК.

          Разгледан по същество,протестът  е основателен.

          Предмет на оспорване е  действащата към датата на подаване на протеста разпоредба на пар.8 от ПЗР на Наредба № 14, текстът на която към този момент е със  съдържание определено с решение на Общински съвет-Провадия № 15-160/24.09.2008 г.,който е следният : „ На лица имащи задължения ,произтичащи от местни данъци /Данък върху недвижимите имоти ; Данък върху наследствата;Данък върху даренията; Данък при възмездно придобиване на имущества; Данък върху превозните средства и Патентен данък/ глоби по влезли в сила наказателни постановления,се отказва извършването на услуги свързани с дейността на  община Провадия до окончателното погасяване на задълженията,с изключение на случаите по гражданска регистрация и гражданско състояние”. Както при приемане на Наредбата с решение № 5-53/27.02.2008 г. на Общински съвет-Провадия ,така и при изменението на  пар.8 от ПЗР с решение № 15-160/24.09.2008 г. на Общински съвет-Провадия, действаща е била редакцията на чл.26,ал.2 от З-на за нормативните актове /ЗНА/ обн. в ДВ,бр.46 от  12.06.2007 г.,която е със следното съдържание : „Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган,съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите,съответно доклада,като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища  по проекта”.  Нормата е част от действащото право и към предхождащите моменти,когато от страна на кмета на община Провадия са внесени в Общинския съвет-Провадия  докладни записки съответно № 143/11.02.2008 г. и № 390/8.09.2008 г. Съгласно пар.5 от ПЗР на ЗНА,разпоредбата на чл.26,ал.2  е приложима за всички нормативни актове  издавани от органи предвидени в Конституцията, т.е. приложима е и за издаваните от общинските съвети наредби  по чл.8 от ЗНА,тъй като последните са предвидени  в чл.138 от Конституцията на РБ като орган на местно самоуправление в общината. Нормата разписва процедурата по изработване на проектите и приемане на нормативните актове,като съгласно чл.196  във вр. с чл.170,ал.1 от АПК, установяването на  нейното изпълнение е в доказателствена тежест на ответника. В тази връзка ,съдът е дал указания на същия с нарочно определение постановено в проведеното на 4.07.2019 г. първо съдебно заседание, съобщението за което е получено от ответника на 9.07.2019 г. /л.31/. Процедурата изисква по императивен начин извършване на точно определени фактически,а не нормативни действия,които предполагат ответникът да установи първо ,че проектите  за приемане на Наредбата,съответно  за изменение на пар.8 от ПЗР, са били публикувани на интернет страницата на Община Провадия  и второ,че на заинтересованите лица е бил предоставен най-малко 14-дневен сок за предложения и становища по проекта. Такива доказателства не се съдържат в адм.преписка и  не се предоставят от ответника  пред съда – доказателствата представени с молба с.д. 13174/29.08.2019 г. са съвсем различни. Съобразно тези обстоятелства,съдът приема,че ответникът не се е справил със съществуващата за него доказателствена тежест – не е установено спазването на въведените с чл.26,ал.2 от ЗНА процедурни законови изисквания за издаването и изменението от Общински съвет-Провадия на подзаконов нормативен акт,какъвто се явява Наредба № 14. Недоказаните факти са несъществуващи,т.е.  резултатът  от неспазване на въпросните изисквания  е този за ограничаване на правата предоставени със закон на заинтересованите лица. Касае се за съществени гарантирани от закона права,чийто обем не само,че не е отпаднал към по-късния момент на подаване на протеста,а  е разширен с изменението на чл.26 от ЗНА,обн. в ДВ бр.34/2016 г. – така напр. срокът за предложения и становища по проектите  вече е не по-кратък от 30 дни. Налице е допуснато от органа съществено нарушение на административнопроизводствените правила,представляващо достатъчно основание по чл.146,т.3 от АПК за отмяна на оспорената разпоредба.

          Същевременно,налице е според съда и нарушение на материалния  закон по смисъла на чл.146,т.4 от АПК,което по характера си е тежко в степен на несъвместимост с установения правен ред, в резултат на което оспорената разпоредба и  в двете й редакции /първоначална и изменена/  се явява нищожна. Оспорената разпоредба на пар.8  регламентира погасяването на публични задължения с изчерпателно посочените източници като условие за   извършването от Община Провадия на административни услуги по смисъла на пар.1,т.2 от ДР на Закона за администрацията,с изключение на  услугите по гражданска регистрация и гражданско състояние. Цитираният в протеста  З-на за местните данъци и такси регламентира  определянето на размера на данъците и таксите, тяхното установяване,обезпечаване и събиране, без този  нормативен акт  да има  пряко отношение към дейността по извършване на административни услуги. В зависимост от вида на услугите , дейността по извършването им  е регламентирана в различни материални закони по един и същ начин,а именно – услугата се извършва при наличието на визираните в съответната материално-правна норма условия,сред които никой закон не поставя като условие  погасяването  на задължения произтичащи от местни данъци и от глоби по влезли в сила НП. В този смисъл,обратното приетото с оспорената разпоредба /отказва се извършването на услугата,ако задължението не е погасено/ противоречи не само на отделните материални закони,а противоречи на съществуващ в нашата правна система  принцип,който не предвижда  такова ограничение на  правата на  субектите  не само  при  предоставяне на административни услуги по гражданска регистрация и гражданско състояние,но и при всички видове административни услуги. Противоречието с правни принципи е несъвместимо с правния ред, т.е. оспорената разпоредба на пар.8 от ПЗР на Наредба №14 се явява нетърпима за правото,поради което следва да бъде обявена за нищожна.  

          Съобразно този изход от делото и на основание чл.143,ал.1 от АПК,ответникът дължи на Районна прокуратура-Провадия възстановяване на сторените по делото разноски в размер на 20 лв.,платени за съобщаване на оспорването в ДВ.

          Предвид изложеното ,съдът

 

                                      Р Е Ш И :

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНА разпоредбата на пар.8 от ПЗР на Наредба № 14 за определяне на местните данъци на територията на община Провадия,приета с решение на Общински съвет-Провадия № 5-53/27.02.2008 г.  и изменена с решение № 15-160/24.09.2008 г. на Общински съвет-Провадия.

ОСЪЖДА Общински съвет-Провадия да заплати на Районна прокуратура-Провадия за разноски по делото сумата от 20 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по делото,а при влизане в сила подлежи на обнародване по реда на чл.194 от АПК.

                            

                                                         

 

                                                         

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ  :

 

 

 

 

 

                                                          ЧЛЕНОВЕ   :