Решение по дело №302/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 юли 2019 г. (в сила от 24 февруари 2020 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20197240700302
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

  

 

 Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№284                                               12.07.2019 г.                             гр. Стара Загора

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в публично съдебно заседание на двадесет и пети юни  две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                           

               СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

       

 

при секретар Минка Петкова

и с участието на прокурора

като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 302 по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административно—процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.405 от Кодекса на труда КТ).

            Образувано е по жалба на „ЕН 87” ЕООД гр. Стара Загора, подадена от управителя Е.А. и поддържана в съдебно заседание от адв.Р.С., против принудителни административни мерки — задължителни предписания по  т.1, т.2, т.3, т.4, т.5 и т.6 от Протокол №ПР1909048 от 18.03.2019г, 29.03.2019г, 05.04.2019г и 08.04.2019г, съставен от инж. В.С.Н., главен инспектор в отдел „БТКД“ към  Дирекция „Инспекция по труда” Стара Загора.  В жалбата и чрез процесуалния си представител оспорващото дружество твърди, че оспорените предписания са незаконосъобразни, в нарушение на материалния и процесуалния закон.  Твърди се, че жалбоподателят към датата на проверката няма качество на строител на обекта, не се е извършвало към същата дата строителство. На 20.09.2018г Е. Н. А. сключил договор за изработка с фирма „КОДИ-07“ООД, гр.Бургас, с посочени ЕИК, адрес на управление и представител – Д.Д.. Първоначалната идея на възложителя действително била да бъде извършено строителство от фирма „ЕН 87“ ЕООД, впоследствие било решено това да е „КОДИ - 07“ ООД. Фирма „ЕН 8“ ЕООД спира дейност и не извършва дейност, не извършва парични преводи, няма наети работници. Присъстващите на обекта са наети по граждански договор лица за почистване на обекта от отпадъчен дървен материал, т.е. за извършване на определена работа-краткосрочна, без работно време, като физическите лица били наети от физическото лице Е. Н. А.. Твърди, че към датата на проверката имало заповед от 13.03.2019г за спиране на обекта, вписана по съответния ред, така че в деня на проверката на обекта не е имало наети работници по трудов договор на никоя фирма или строител. Твърди, че не е ясно на коя дата каква констатация е направена и защо са дадени предписания на „ЕН 87“ЕООД, а не на „Коди 07“ООД, който всъщност извършва строителството до акт 19.  Освен това твърди, че принудителната административна мярка - задължително  предписание по чл.404 ал.1 т.1 от КТ може да се прилага само когато съществува трудово правоотношение, а в случая „ЕН 87“ЕООД няма работници и е със спряна дейност. Твърди се и че предписанията са направени след изтичане на законовия срок по чл.57 от АПК, доколкото може да се предположи, че констатациите са направени на 18.03.2019г, т.е. предписанията е можело да бъдат направени до 01.04.2019г.

            По изложените съображения, иска се да бъдат отменени дадените задължителни предписания и да се присъдят разноските за адвокатско възнаграждение.

 

            Ответникът – Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Стара Загора, чрез процесуалния си представител – юр.Л., изразява становище за неоснователност на жалбата. В подкрепа на извода, че именно „ЕН 87“ЕООД е строител на обекта изтъква информационна табела от 02.04.2019г, в която това било посочено.

 

 Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

            Протокол за извършена проверка №ПР 1909048 от 18.03.2019, 29.03.2019г, 05.04.2019 и 08.04.2019г   е съставен и подписан от инж.В.С.Н.,  главен инспектор в отдел „БТКД“ към Дирекция «Инспекция по труда»-гр.Стара Загора /л.31-34/. Въз основа извършена на посочените дати /18.03.2019, 29.03.2019г, 05.04.2019 и 08.04.2019г / проверка от  инж.В.Н. в посочено длъжностно качество, Р. Т.В., старши инспектор в отдел БТКД към Д“ИТ“ гр.Стара Загора, К.К.К., помощник инспектор към Дирекция „ИТ“ – Стара Загора  по спазване на Кодекса на труда /КТ/ и Закона за здравословни и безопасни условия на труд  на «ЕН 87» ЕООД, със седалище и адрес на управление в гр.Стара Загора, ЕИК *********, представлявано от Е. Н. А.,  строителен обект: Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по кадастралната карта с адрес ул***,  са установени следните нарушения по вътрешнофирмената организация по ЗБУТ:

            1.Строителят „ЕН 87“ ЕООД не е осигурил запознаване на работещите и другите лица, намиращи се на строителната площадка на строителен обект  Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор  68850.503.1056 по кадастралната карта с адрес ул***  с План за предотвратяване и ликвидиране на пожари и аварии и за евакуация на работещите и на намиращите се на строителната площадка, в нарушение на чл.17 т.1 от Наредба №2 от 22.03.2004г за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи, вр.с чл.10 т.4 от същата наредба /Наредба №2 от 22.03.2004г/.

            2. При извършената проверка на строителен обект: Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по кадастралната карта с адрес ул***  се установило, че строителят „ЕН 87“ ЕООД не е поставил на видно и достъпно място на строителната площадка на обекта плановете за предотвратяване и ликвидиране на пожари и аварии и за евакуация на работещите и на намиращите се на строителната площадка, в нарушение на чл.17 т.2 от Наредба №2 от 22.03.2004г.

            3. При извършената проверка на строителния обект  Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по кадастралната карта с адрес ул***   е установено, че строителят „ЕН 87“ЕООД не е  поставил на видно място информационна табела за откриване на строителна площадка на строежа, в нарушение на чл.12 ал.3 от Наредба №2 от 22.03.2004г;

            4. При извършената проверка на строителния обект Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по кадастралната карта с адрес ул***    по представени документи  се установило, че преди започване на работа на строителната площадка строителят „ЕН 87“ ЕООД не е извършило оценка на риска, в нарушение на чл.15 ал.1 от Наредба №2 от 22.03.2004г.

            5. При извършената проверка на строителния обект Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по кадастралната карта с адрес ул***  и в Д“ИТ“ Стара Загора по представени документи се установило, че строителят „ЕН 87“ЕООД не е осигурил инструктажа, обучението, повишаването на квалификацията и проверката на знания по ЗБУТ на работещите, в нарушение на чл.16 т.1, б.“е“ от наредба №2 от 22.03.2004г.

            6. При извършената проверка на строителния обект Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по кадастралната карта с адрес ул***  и в Д“ИТ“ Стара Загора по представени документи се установило, че строителят „ЕН 87“ЕООД не е осигурил необходимите предпазни средства и работно облекло и употребата им в съответствие с нормативната уредба и в зависимост от оценката на съществуващите професионални рискове за всички конкретен случай, в нарушение на чл.16 т.1 б.“д)“ от Наредба №2 от 22.03.2004г.

            За предотвратяване и отстраняване на констатираните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях, на основание чл.404 ал.1 т.1 от КТ са дадени следните предписания по вътрешнофирмената организация по ЗБУТ:

            1.Строителят „ЕН 87“ЕООД да осигури запознаването на работещите и на другите лица, намиращи се на строителната площадка на строителен обект Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***  с План за предотвратяване и ликвидиране на пожари и аварии и за евакуация на работещите и на намиращите се на строителната площадка, съгласно изискванията на чл.17 т.1 от Наредба №2 от 22.03.2004г за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи, вр.с чл.10 т.4 от същата наредба – в срок до 22.04.2019г.

            2. Строителят „ЕН 87“ЕООД да постави на видно  и достъпно място на строителната площадка на строителен обект Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***  плановете за предотвратяване и ликвидиране на пожари и аварии и за евакуация на работещите и на намиращите се на строителната площадка, съгласно изискванията на чл.17 т.2 от Наредба №2 от 22.03.2004г в срок до 22.04.2019г.

            3. Строителят „ЕН 87“ЕООД да постави на видно място информационна табела за откриване на строителна площадка на строителен обект: Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***  съгласно изискванията на чл.12 ал.3 от Наредба №2 от 22.03.2004г в срок до 22.04.2019г;

            4. Строителят „ЕН 87“ЕООД да извърши оценка на риска за строителен обект: Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***    съгласно изискванията на чл.15 ал.1 от Наредба №2 от 22.03.2004г – срок 22.04.2019г.

            5. Строителят „ЕН 87“ЕООД да осигури инструктажа, повишаването на квалификацията и проверката на знания по ЗБУТ на работещите на строителен обект: Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***    съгласно изискванията на чл.16 т.1 буква „е“ от Наредба №2 от 22.03.2004г – срок 22.04.2019г 

            6. Строителят „ЕН 87“ЕООД да осигури необходимите предпазни средства и работно облекло и употребата им в съответствие с нормативната уредба и в зависимост от оценка на съществуващите професионални рискове за всеки  конкретен случай на строителен обект: Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***    съгласно изискванията на чл.16 т.1 б.“д)“ от Наредба №2 от 22.03.2004г в срок до 15.04.2019г.

            Протоколът е връчен на представител на жалбоподателя –адв.Р.С. на 08.04.2019г., същата е вписала, че възразява срещу протокола и предписанията.

            На 18.03.2019г, във връзка с извършвана проверка по сигнал, В.Н., главен инспектор в Дирекция „ИТ“ Стара Загора, съвместно с Р. Т.В., старши инспектор в отдел АИПО към Дирекция «ИТ» Стара Загора и К.К.К., помощник инспектор към същата дирекция, сочи посетил строителен обект Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***    с цел извършване на проверка за полагане на труд от лица без сключени трудови договори и за ползване на лични предпазни средства от работещите  / Доклад     към № ПР 1909050 и №ПР1909045 на В.С.Н., главен инспектор в Дирекция «Инспекция по труда» гр.Стара Загора/.  Възложител на строителния обект е посочено, че е Е. Н. А. ЕГН **********, а строител е представляваното от него дружество „ЕН 87“ ЕООД ЕИК *********. На горепосочения строителен обект се извършвала дейност от четирима работници на „ЕН 87“ ЕООД , с които не били сключени трудови договори и на същите не били осигурени лични предпазни средства. Затова, че възложителят, или упълномощено от него лице преди започване на СМР не е уведомил  за откриването на строителната площадка Дирекция „ИТ“ Стара Загора като изпрати копие от съдържанието на информационната табела, на лицето Е. Н. А. се сочи съставен 1 бр АУАН.  За това, че работодателят „ЕН 87“ЕООД не е сключил трудови договори с работниците преди постъпването им на работа са съставени 4 бр АУАН. За това, че строителят „ЕН 87“ЕООД не е осигурил необходимите предпазни средства и работно облекло и употребата им в съответствие с нормативната уредба и в зависимост от оценката на съществуващите професионални рискове за всеки отделен случай, е съставен 1 бр АУАН. За констатираните по време на проверките други нарушения относно спазването на трудовото законодателство и тяхното отстраняване, на работодателя са приложени принудителни административни мерки в съответствие с глава ХІХ от КТ. Докладът  е с изх.№ ДОК 19004000 от 10.04.2019г и одобрен от Директора на Дирекция «Инспекция по труда» -Стара Загора.

            Представени са 4 броя декларации по чл.402 ал.1 т.3 от КТ, подписани на 18.03.2019г от лицата К.И.Й., Й.Й.К., Д.Н. Ц.,  К.А.С., всеки от които е декларирал, че е започнал работа на 18.03.2019г, няма сключен договор, нито полага труд по граждански договор. Според декларацията, подписана от К.Й., декларирал е че е нает, различава се изписване на „ЕН 87“ЕООД, работно време от 08 до 16ч, 30лв заплащане; според декларацията от К., декларирал е, че е нает от Е. А., „ЕН 87“ЕООД, срещу възнаграждение от 30лв, според декларацията от Ц. – декларира предприятие Е. А. „ЕН 87“ЕООД, работно време до 16ч, не посочва възнаграждение, в графа други твърди, че се разбрал да наглежда този ден /днес/, понеже бил приятел на Е. А.; в декларацията си К.С. също посочва, че е нает от Е.А. ЕН 87 ЕООД, работно време от 8 до 16ч, не декларира заплащане /л.59-62/.

            От приобщените по преписката и приети като доказателства по делото документи се установява, че за строителството на Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***    в полза на Е. Н. А., в качеството му на възложител е издадено Разрешение за строеж №19-299 от 12.07.2018г на Главния архитект на Община Стара Загора /л.75/. Според договор от 10.08.2018г, сключен между Е. Н. А. като възложител и „Ен 87“ЕООД като изпълнител, възложителят възлага, а изпълнителят приема да извърши строителство на обект Строеж „Жилищна сграда с гаражи“ (изграждане на жилищна сграда с гаражи, съдържаща: 13 апартаменти, 5 гаража за 6 автомобила със застроена площ 125.49кв.ми разгъната застроена площ 841.78 кв.м; 7 паркоместа в границите на имота, строеж трета категория) в УПИ ХХ-3334 от кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с ид.68850.503.1056 по кадастралната карта, с административен адрес ул.“***– л.85 по делото. На 15.08.2018г е бил съставен протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа по Приложение №2 към 7 ал.3 т.2 /образец 2/, в който като възложител е посочен Е. Н. А., строител е „ЕН 87“ ООД /л.77/.   Според информационна табела вх. №19029780 от 02.04.2019г, за строеж „жилищна сграда с гаражи“ в УПИ ХХ-3334, от кв.78 по плана на гр.Стара Загора, строител е „Ен 87“ЕООД гр.Стара Загора /л.69/. Според идентификационна карта на Е. Н. А., възложител, няма декларирани данни за нает персонал /л.70/.

              С  призовки изх.№278/18.03.2019г, изх.№276/29.03.2019г, изх.№294/05.04.2019г на контролните органи на Д“ИТ“ Стара Загора, на основание чл.45 ал.1 от АПК и чл.402 ал.1 т.2 от КТ и във връзка с извършваната проверка „ЕН 87“ЕООД е било призовано да се яви и представи документи в дирекцията съответно на дати: 26.03.2019г в 13:30ч, на 05.04.2019г в 10ч, на 08.04.2019г в 10:30ч /л.50-57/. 

На 08.04.2019г на инж.В.Н. били представени от адв.Р.С. като пълномощник копия на 4 бр.договори, с неясни вписвания и неясно от кого заверени, копие на договор за изработка от 20.09.2018г, заверено от А. и разпечатка от ТР на декларация приложение №11към НСИ, заверено от адв.С. /приемо предавателен протокол от 08.04.2019г между адв.Р.С. и инж.В.Н.-л.37. Според декларация приложение 11 от Е.А., през отчетната 2018г „ЕН 87“ЕООД не е осъществявало дейност по ЗСч /л.38/. Според договор от 18.03.2019г /има поправка на означения месец/ между Е. Н. А., възложител и Йордан Кирилов, като изпълнител, последният е приел  по възлагане на първия да почисти строителен обект Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334 от остатъчен дървен материал срещу задължението на възложителя в замяна да му прехвърли собствеността на два-три кубика отпадъчен дървен материал на стойност до 30лв /л.39/. Според  договор от 15.03.2019г между Е.Н. А. като възложител и К.А.С. като изпълнител, последният е приел по възлагане на първия да почисти строителния обект /посочената жилищна сграда/ от остатъчен дървен материал срещу задължение на възложителя да му прехвърли собствеността на два-три кубика отпадъчен дървен материал на стойност до 30лв /л.40/. Същият е и предмета на договор от 15.03.2019г между Е.Н.А. и К.И.Й. /л.41/. Според договор от 01.03.2019г, Е. Н.А. е възложил на Д. Н. Ц. при необходимост и при повикване от възложителя да отключва и заключва строителен обект Жилищна сграда с гаражи, няма посочено възнаграждение /л.42/.    Според договор за изработка от 20.09.2018г, сключен между Е. Н. А., като възложител, и „КОДИ-07“ ЕООД Булстат *********, представлявано от Д.Д. като изпълнител, възложителят възлага, а изпълнителят приема да извърши със свой труд, описаните в приложение №1 към договора строително монтажни работи по договорени единични цени на обект – Стара Загора, Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 /л.46 по делото/.

            В подкрепа на тезата, че към датата на посещението на строителния обект  от контролните органи, „ЕН 87“ЕООД не е извършвало строителна дейност, нито такава е извършвана на обекта,  жалбоподателя представя и протокол от 13.03.2019г за установяване състоянието на строежа при спиране на строителството /приложение №10 към чл.7 ал.3 т.10/, образец 10, подписан от страни – Е.А., като управител на „ЕН 87“ООД, инж.Св.И. – стр.надзор по част СК, инж.С.Д.- проектант по част СК, Е. Н. А. като възложител, както и „Геодет“ЕООД,  консултант; Акт от 22.03.2019г за установяване на състоянието на строежа и СМР при продължаване на строителството за всички спрени строежи по общия ред и предвидените в чл.7 ал.3 т.10 други случаи, с вписани данни за „Строител“ - „Коди 07“ ООД гр.Бургас и „ЕН 87“ ООД  /л.23-25/.

 

            Според Констативен протокол №КП-5-23-00559714 /22.04.2019г на контролен орган на ТП на НОИ - ст.инспектор по осигуряването Г.Т.П. за извършена проверка по разходите на държавното обществено осигуряване на ЕИК ********* - „ЕН 87“ЕООД. Данни за подавани декларации се отнасят за периоди на 2014-2015г.  Относно представени договор за троителство, разрешение за строеж, протокол за откриване на строителната площадка на обект „Жилищна сграда с гаражи“ с адм.адрес ул*** в гр.Стара Загора, се сочи, че няма подадени уведомления по чл.62 ал.5 от КТ за сключени трудови договори. За 2018г Е. Н. А. в качеството си на управител на „ЕН 87“ ЕООД декларирал пред Агенцията по вписванията и Търговския регистър, че през отчетната 2018г дружеството не е осъществявало дейност по смисъла на Закона за счетоводството /л.110/.

                       

По делото са приети като доказателства документите по издаването на оспорените задължителни предписания и представените от страните.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените от жалбоподателя оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Оспорването е направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на приложените принудителни мерки по чл.404, ал.1 от КТ, подлежащи на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК съгласно разпоредбата на чл.405 от КТ. Протоколът е връчен на 08.04.2019г /л.17/, а жалбата е подадена на 22.04.2019г,  в законовоустановения срок по чл.149, ал.1 от АПК. С оглед на което съдът приема, че оспорването е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Оспорените задължителни предписания по чл. 404, ал.1 от КТ, дадени в т.1, т.2, т.3, т.4, т.5 и т.6 от Протокол за извършена проверка №ПР 1909048 от 18.03.2019, 29.03.2019г, 05.04.2019 и 08.04.2019г  изхождат от длъжностно лице на Дирекция „Инспекция по труда” – Стара Загора. По своята правна същност и по дефиниция дадените задължителни предписания представляват принудителни административни мерки, имат характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК. Следователно прилагането на ПАМ и съотв. издаването на задължителните предписания по чл.404, ал.1 от КТ, следва да е съобразено с изискванията на АПК.  Обжалваните принудителни административни мерки – задължителни предписания по чл. 404, ал.1 от КТ, са приложени от материално и териториално компетентен контролен орган на Дирекция „Инспекция по труда” – Стара Загора -инж.В.С.Н.,  главен инспектор в отдел БТКД в Дирекция «Инспекция по труда» гр.Стара Загора в рамките на нормативно регламентираните му правомощия по чл. 21 от Устройствения правилник на Изпълнителна агенция  "Главна инспекция по труда" във вр. с чл.399 и чл. 404, ал.1 от КТ.

            Предписанията по съдържанието си кореспондират на описанието на установените нарушения, налице е яснота на разпоредените последици и сроковете за изпълнение. Констатациите, обективирани в протокола са направени от контролния орган въз основа на проверки – на място и по документи, извършени на посочените в протокола дати.

Съгласно разпоредбата на чл. 404, ал.1, т.1 от КТ, за предотвратяване и преустановяване на нарушенията на трудовото законодателство, на законодателството, свързано с държавна служба, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях, контролните органи на инспекцията по труда, както и органите по чл.400 и чл.401 по своя инициатива или по предложение на синдикалните организации могат да прилагат принудителни административни мерки – да дават задължителни предписания на работодателите, предприятията ползватели, органите по назначаването и длъжностните лица за отстраняване нарушенията на трудовото законодателство, на законодателството, свързано с държавната служба, вкл. и на задълженията по социално-битовото обслужване на работниците и служителите и на задълженията за информиране и консултиране на работниците и служителите по този кодекс и по ЗИКРСМПГПЕД, както и за отстраняване на недостатъците по осигуряването на здравословни и безопасни условия на труда.

            Следователно законово регламентираната материалноправна предпоставка за прилагането на ПАМ по чл.404, ал.1, т.1 от КТ, е наличието на нарушение /нарушения/ на трудовото законодателство, като основание за даване на задължителни предписания от контролните органи на Инспекцията по труда за тяхното отстраняване. Оспорва се от жалбоподателя допускането на нарушения на трудовото законодателство от негова страна с доводи, че той не е строител на визирания обект и не е наел присъстващите на обекта лица.

Оспорените принудителни административни мерки са приложени спрямо „ЕН 87“ЕООД в качеството му на строител на обект „Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***“.   Съдът приема за доказано, че към 08.04.2019г/която в случая е дата на прилагане на принудителните административни мерки/ „ЕН 87“ ЕООД има качество на строител на визирания обет  предвид следните съображения: Посочените от контролните като нарушени разпоредби на чл.17 т.1 и т.2, чл.12, ал.3,  чл.15 ал.1 , чл.16 т.1 букви „е“ и „д“ от Наредба № 2 от 22.03.2004 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи –   регламентират задължения на строителя.  Според §1 т.2 ДР към Наредба № 2 от 22.03.2004 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи. "Строител" е лицето, определено в ЗУТ, което самостоятелно наема работещи по трудово правоотношение. Според чл.163 ал.1 от ЗУТ Строителят е физическо или юридическо лице, включващо в състава си физически лица, притежаващи необходимата техническа правоспособност, което по писмен договор с възложителя изпълнява строежа в съответствие с издадените строителни книжа.  В случая обстоятелството, че „ЕН 87“ЕООД изпълнява строежа,  се установява на база съвкупна преценка на доказателствата: Налице е в полза на това дружество писмен договор с възложителя – Е.А., а именно  договор от 10.08.2018г, сключен между Е. Н. А. като възложител и „Ен 87“ЕООД като изпълнител, според който възложителят възлага, а изпълнителят приема да извърши строителство на обект Строеж „Жилищна сграда с гаражи“ (изграждане на жилищна сграда с гаражи, съдържаща: 13 апартаменти, 5 гаража за 6 автомобила със застроена площ 125.49кв.ми разгъната застроена площ 841.78 кв.м; 7 паркоместа в границите на имота, строеж трета категория) в УПИ ХХ-3334 от кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с ид.68850.503.1056 по кадастралната карта, с административен адрес ул.“***– л.85 по делото. За строителството на сградата са издадени строителни книжа. „ЕН 87“ЕООД е посочено като изпълнител на строежа в съставяни актове и протоколи по време на строителството (протокол от 15.08.2018г за откриване на строителната площадка, определяне на строителна линия и ниво /л.77/, протокол от 13.03.2019г /образец №10/-л.25, Акт от 22.03.2019г /образец 11/). На 18.03.2019г, установени на строителната площадка работници са посочили декларации по чл.402 ал.1 т.3 от КТ, че са били наети именно от това дружество – „ЕН 87“ЕООД /л.59-62/. Дружеството „ЕН 87“ЕООД е вписано като изпълнител на строежа и в информационната табела /л.69/. 

            Не са представени доказателства „КОДИ - 07“ООД гр.Бургас да е изпълнявало, строителни работи на обекта ако и такива да са му били възложени с договор за изработка от 20.09.2018г, сключен между Е. Н. А., като възложител, и „КОДИ-07“ ЕООД като изпълнител. Не с „Коди 07“ООД са се идентифицирали установените на строителната площадка работници при извършената на място проверка.  Представените 4 бр.договори, сключени на дати, предхождащи 18.03.2019г между Е.А. като възложител и съответно с  Й.Й., Й.К., Д.Ц. и К.С., които са били и установени на място на обекта на 18.03.2019г, не опровергават, че изброените лица са били наети на 18.03.2019г  от „ЕН 87“ЕООД, така както са декларирали на датата на проверката.

            Обстоятелствата по съставяне на актове за спирането и възобновяването на СМР както поддържа жалбоподателя, е без значение за определяне „ЕН 87“ЕООД като строител на строежа „Жилищна сграда с гаражи“ в имота – УПИ ХХ-3334 кв.78 по плана на гр.Стара Загора както към датата на посещението на обекта -18.03.2019г, така и към датата на издаване на предписанията /08.04.2019г /, доколкото „ЕН-87“ЕООД е посочвано като „строител“ както в протокола от 13.03.2019г /образец №10/-л.25, така и в Акта от 22.03.2019г по Приложение №11 към чл.7 ал.3 т.11/образец 11/ -л.23, и в  информационната табела за обекта с вх.№ от 02.04.2019г в Д“ИТ“ Стара Загора. Според доклад изх.№ Док 19004000 от 10.04.2019г /л.65/, за това, че работодателят „ЕН 87“ ЕООД не е сключил трудови договори с работниците преди постъпването им на работа са били  съставени 4 бр АУАН.

            Оспорените предписания са на основание констатирани недостатъци по осигуряване от „ЕН 87“ЕООД на здравословни и безопасни условия на труда, а според чл.4 от ЗЗБУТ  задължението за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работещите е на работодателя, какъвто е всеки, който възлага работа и носи цялата отговорност за предприятието, кооперацията или организацията, по аргумент от §1 т.2 от ДР  на ЗЗБУТ.

            Съдът приема за доказано, че към датата на оспорения акт /08.04.2019г/ „ЕН 87“ЕООД изпълнява визирания строеж Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***, съответно възлага работа на мястото на извършването му.  Като лице, което възлага работа и носи отговорност по осъществяване на строителството „ЕН 87“ЕООД  е отговорно за прилагането на мерки по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работещите на обекта, правилно е посочено като адресат на дадените задължителни предписания.

            Относно задължително предписание по т.1 от Протокол за извършена проверка №ПР 1909048 от 18.03.2019, 29.03.2019г, 05.04.2019 и 08.04.2019г на контролен орган на Дирекция „Инспекция по труда“ Стара Загора:   Съгласно чл.17 т.1 от Наредба № 2 от 22.03.2004г строителят осигурява  запознаването на работещите и на другите лица, намиращи се на строителната площадка, с плановете по чл. 10, т. 4, а това са планове за предотвратяване и ликвидиране на пожари и аварии и за евакуация на работещите и на намиращите се на строителната площадка.  В нарушение на чл.17 т.1, вр.с чл.10 т.4 от Наредба № 2 от 22.03.2004г строителят „ЕН 87“ ЕООД не е осигурил запознаване на работещите и другите лица, намиращи се на строителната площадка на строителен обект  Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор  68850.503.1056 по кадастралната карта с адрес ул***  с План за предотвратяване и ликвидиране на пожари и аварии и за евакуация на работещите и на намиращите се на строителната площадка.             Следователно предписанието Строителят „ЕН 87“ЕООД да осигури запознаването на работещите и на другите лица, намиращи се на строителната площадка на строителен обект Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***  с План за предотвратяване и ликвидиране на пожари и аварии и за евакуация на работещите и на намиращите се на строителната площадка  съгласно изискванията на чл.17 т.1 от Наредба №2 от 22.03.2004г, вр.с чл.10 т.4 от същата наредба , в срок до 22.04.2019г., е правилно и законосъобразно.

 

 

Относно задължително предписание по т.2 от Протокол за извършена проверка №ПР 1909048 от 18.03.2019, 29.03.2019г, 05.04.2019 и 08.04.2019г : В чл.17 т.2 от Наредба №2 от 22.03.2004г строителят осигурява плановете по т.1 на видни и достъпни места / това по препращането към чл.10 т.4 са планове за предотвратяване и ликвидиране на пожари и аварии и за евакуация/. При извършената проверка е установено че в  нарушение на чл.17 т.2 от посочената наредба строителят „ЕН 87“ ЕООД не е поставил на видно и достъпно място на строителната площадка на строителния обект /посочения по-горе/ плановете за предотвратяване и ликвидиране на пожари и аварии и за евакуация на работещите и на намиращите се на строителната площадка.  Следователно законосъобразно е предписанието по т.2. Строителят „ЕН 87“ЕООД да постави на видно  и достъпно място на строителната площадка на обект Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***  плановете за предотвратяване и ликвидиране на пожари и аварии и за евакуация на работещите и на намиращите се на строителната площадка съгласно изискванията на чл.17 т.2 от наредбата и в посочения срок.

            Относно задължително предписание по т.3 от Протокол за извършена проверка №ПР 1909048 от 18.03.2019, 29.03.2019г, 05.04.2019 и 08.04.2019г. Според чл.12 ал.3 от Наредба №2 от 22.03.2004г, за откриване на строителната площадка строителят поставя на видно място информационната табела за строежа и при необходимост я актуализира. Неизпълнение на това изискване е установено при извършената проверка на строителния обект Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***, а именно строителят „ЕН 87“ЕООД не е  поставил на видно място информационна табела за откриване на строителна площадка на строежа.  Предписанието по т.3 строителят „ЕН 87“ЕООД да постави на видно място информационна табела за откриване на строителна площадка на строителен обект: Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***  съгласно изискванията на чл.12 ал.3 от Наредба №2 от 22.03.2004г в срок до 22.04.2019г е законосъобразно.

            Относно задължително предписание по т.4 от Протокол за извършена проверка №ПР 1909048 от 18.03.2019, 29.03.2019г, 05.04.2019 и 08.04.2019г.   Според чл.15 ал.1 от Наредба №2 от 22.03.2004, преди започване на работа на строителната площадка и до завършването на строежа строителят е длъжен да извършва оценка на риска. В нарушение на този изискване преди започване на работа на строителната площадка на визирания обект строителят „ЕН 87“ ЕООД не е извършил оценка на риска . Следователно предписанието строителят „ЕН 87“ЕООД да извърши оценка на риска за строителен обект: Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***    съгласно изискванията на чл.15 ал.1 от Наредба №2 от 22.03.2004г – срок 22.04.2019г, е законосъобразно.

            Относно задължително предписание по т.5 от Протокол за извършена проверка №ПР 1909048 от 18.03.2019, 29.03.2019г, 05.04.2019 и 08.04.2019г: Съгласно чл.16 т.1 б.“е“ от Наредба №2 /22.03.2004г строителят осигурява инструктажа, обучението, повишаването на квалификацията и проверката на знанията по ЗБУТ на работещите. В случая, в нарушение на чл.16 ал.1 буква „е“ от Наредба №2 от 22.03.2004г, строителят „ЕН 87“ЕООД не е осигурил инструктаж, повишаване на квалификацията и проверката на знания по ЗБУТ на работещите на строителен обект: Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул*** , поради което и му е предписано да осигури такива на работещите   съгласно изискванията на чл.16 т.1 буква „е“ от Наредба №2 от 22.03.2004г – срок 22.04.2019г  

            Относно задължително предписание по т.6 от Протокол за извършена проверка №ПР 1909048 от 18.03.2019, 29.03.2019г, 05.04.2019 и 08.04.2019. Разпоредбата  на чл.16 т.1 б.“д)“ от Наредба №2 от 22.03.2004г предвижда, че строителят осигурява необходимите предпазни средства и работно облекло и употребата им в съответствие с нормативната уредба и в зависимост от оценката на съществуващите професионални рискове за всеки конкретен случай. При извършената проверка в случая е установено, че в нарушение на това изискване строителят на обект Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по кадастралната карта с адрес ул***   не е осигурил необходимите предпазни средства и работно облекло и употребата им в съответствие с нормативната уредба и в зависимост от оценката на съществуващите професионални рискове за всички конкретен случай. В съответствие със закона е предписано  строителят „ЕН 87“ЕООД да осигури необходимите предпазни средства и работно облекло и употребата им в съответствие с нормативната уредба и в зависимост от оценка на съществуващите професионални рискове за всеки  конкретен случай на строителен обект: Жилищна сграда с гаражи в УПИ ХХ-3334, кв.78 по плана на гр.Стара Загора, представляващ поземлен имот с идентификатор 68850.503.1056 по КК с адрес ул***    съгласно изискванията на чл.16 т.1 б.“д)“ от Наредба №2 от 22.03.2004г в срок до 15.04.2019г.

            По изложените съображения съдът намира, че приложените спрямо „ЕН 87“ ЕООД, гр.Стара Загора  на основание чл.404, ал.1, т.1 от КТ принудителни административни мерки – задължителни предписания по Протокол за извършена проверка №ПР 1909048 от 18.03.2019, 29.03.2019г, 05.04.2019 и 08.04.2019г, са дадени от компетентен орган, в надлежна форма, при спазване на процесуалноправните и материалноправните предпоставки за законосъобразност, в съответствие са с целта на закона.  Подадената жалба се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал.2, предл. четвърто от АПК, Старозагорският административен съд 

 

                                                Р Е Ш И:

       ОТХВЪРЛЯ жалбата  на „ЕН 87” ЕООД гр. Стара Загора, подадена от управителя Е.А.  против принудителни административни мерки — задължителни предписания по  т.1, т.2, т.3, т.4, т.5 и т.6 от Протокол №ПР1909048 от 18.03.2019г, 29.03.2019г, 05.04.2019г и 08.04.2019г, съставен от инж. В.С.Н., главен инспектор в отдел „БТКД“ към  Дирекция „Инспекция по труда” Стара Загора като неоснователна.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                           СЪДИЯ: