Решение по дело №1897/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1433
Дата: 7 ноември 2022 г.
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20227050701897
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ …………………………………гр.Варна

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

     ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти тричленен състав на шести октомври през две хиляди двадесет и втора година в публично заседание в състав:

                      

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ГАНЕВА

                                                ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯНА ШИРВАНЯН

                                                                            НАТАЛИЯ ДИЧЕВА                                                                      

 

при секретаря Деница Кръстева и с участието на прокурора Александър Атанасов, като разгледа докладваното от съдия Дичева КНАХД № 1897 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК вр. чл.63в ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Директора на Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП-Варна, против решение № 945 от 08.07.2022 г. на ВРС, постановено по НАХД № 20223110201713/2022г., по описа на ВРС, с което е отменено Наказателно постановление №627568-F635361/11.03.2022 год., издадено от С. А. И., и.д. Директор на Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП-Варна, с което на Б.Д.В. с ЕГН ********** за нарушение на чл.113, ал.9 вр. чл.183, ал.1 от ЗДДС, на основание чл.183, ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание „глоба" в размер на 1 000 лв. С решението са присъдени в полза на адвокат М.Ц. ***, 300 /триста/ лева, представляващи адвокатско възнаграждение.

В касационната жалба се поддържа, че решението е незаконосъобразно, постановено при съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно приложение на материалния закон, поради което се претендира неговата отмяна и постановяване на ново по съществото на спора, с което се потвърди процесното НП с присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

В открито съдебно заседание касаторът, редовно призован не изпраща представител. С писмено становище с  вх. № 14254/26.09.2022г., чрез пълномощника, заявява, че поддържа касационната жалба. По съществото на спора отправя искане да бъде постановено решение, с което да се отмени въззивното решение  и потвърди издаденото НП. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител адв. Ц. оспорва касационната жалба и счита същата за неоснователна. Поддържа възраженията изложени в писмено възражение от 09.08.2022г. По съществото на спора моли подадената касационна жалба да бъде отхвърлена като неоснователна и да бъде оставено в сила обжалваното решение като правилно и законосъобразно. Релевира доводи,  че Варненският районен съд е направил обосновани, правилни и съобразени с действащото законодателство изводи, както и със събраните в хода на производството доказателства. Наред с всичко изложено в подаденото възражение срещу касационната жалба, моли да се вземе предвид, че липсата на посочени дата и място на извършване на нарушението, както е възприел и въззивния съд е достатъчно основание съобразно съдебната практика  за отмяна на издадения АУАН. Тези реквизити - място и дата не могат да се извлекат, както се твърди от органите на приходите от описаната в обжалваното НП фактура, доколкото съгласно Закона за нотариусите и нотариалната дейност, нотариусът осъществява своята дейност на територия идентична с територията на действие на районния съд по местонахождение. В настоящият случай Районен съд-Варна засяга повече от едно населено място, поради което на същите населени места може да осъществява дейност и нотариуса, в конкретният случай №124 от Нотариалната камара. Ето защо от така представената по делото фактура не може и не следва да се прави извода, че твърдяното нарушение е извършено именно на територията на гр. Варна и не могат в тази връзка да се извличат данни от фактурата. Наред с това, поддържа всички изложени в първоинстанционното  производство възражения за не спазен срок по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН. Моли за решение в изложения смисъл и присъждане на разноски.

Представителят на Варненска окръжна прокуратура изразява становище за неоснователност на касационната жалба и дава заключение, че решението на първоинстанционния съд следва да се потвърди, като правилно и законосъобразно.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл. 218, ал. 2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Производството пред Районен съд - Варна е образувано по жалба на Б.Д.В., против Наказателно постановление №627568-F635361/11.03.2022г., на и.д. Директор на Дирекция „Контрол“ при ТД на НАП-Варна, с което на В. за нарушение на чл.113, ал.9 вр. чл.183, ал.1 от ЗДДС, на основание чл.183, ал.1 от ЗДДС е наложено административно наказание „глоба" в размер на 1 000 /хиляда/ лева.

ВРС е приел от фактическа страна, че с резолюция за възлагане на проверка № П-03000321098207-0РП001/08.06.2021 г., изменена с Резолюция за възлагане на проверка № П03000321098207-0РП-002/08.09.2021г. и Резолюция за възлагане на проверка № П-03000321098207-0РП-003/ 07.10.2021 г., екип от инспектори по приходите, извършили проверка на В.. Последният бил с прекратена регистрация по ЗДДС на 24.01.2017г. на основание чл.106, ал.2, т.2, б."б" от ЗДДС във връзка с чл.176, т.3 и чл.176, т.6 от ЗДДС. Обхватът на проверката включвал издадените от лицето фактури в периода от м.01.2017г. до момента на възлагане на проверката и в частност установяване дали по фактурите е начисляван ДДС и на какво основание. В хода на проверката по искане за представяне на документи и писмени обяснения от задължено лице № П-03000321098207-040-001/16.06.2021г. връчено на хартиен носител лично на лицето на 17.06.2021., на проверяващите с Протокол КД-73 вх.№1194206/06.07.21г. от страна на В. били представени сметки/фактури за периода от 01.01.2017г. до 31.12.2020г. От анализа на същите било констатирано, че считано от 25.01.2017г. т.е. след датата на прекратената регистрация по ЗДДС В. е извършвал нотариална дейност, като за извършените нотариални услуги е издавал сметка/фактура по чл.89 от Закона за нотариусите и нотариалната дейност. Същите съдържали реквизити посочени в чл.114 от ЗДДС. Това обстоятелство било констатирано и за фактура № 34700/27.08.2020г., в която бил посочен размерът на ДДС. Фактурата съдържа реквизитите, посочени в чл.114 от ЗДДС - данъчната основа на доставката 1499,30лв. и размера на данъка-299,86лв. За резултатите от проверката бил изготвен Протокол № П-03000321098207-073-001/08.11.2021г. При тези констатации, бил съставен АУАН в който било прието, че В. е извършил нарушение на разпоредбите на чл.113, ал.9 вр. чл.183, ал.1 от ЗДДС. Актът бил предявен и връчен на 03.12.2021г. В законоустановения срок постъпили писмени възражения, в които В. посочил, че е допусната софтуерна грешка при генериране на фактурата. Акцентирал, че няма други нарушения на ЗДДС и поискал спрямо него да бъде приложена разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Във възражението посочил и че АУАН е съставен след изтичане на срока по чл.34 от ЗАНН. Административнонаказващият орган след като преценил възражението за неоснователно  приел, че е нарушен съставът на чл.113, ал.9 вр. чл.183, ал.1 от ЗДДС и на основание чл.183, ал.1 от ЗДДС издал процесното  НП.

Според въззивния съд, в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. С оглед санкционния характер на производството по ЗАНН, в тежест на административнонаказващия орган е да проведе законосъобразна процедура, която да завърши с издаване на законосъобразен акт. 

За да отмени НП, ВРС приема, че съгласно чл.34 ал.1 от ЗАНН, че АУАН е съставен след като е изтекъл тримесечния преклузивен срок предвиден в същата норма. ВРС коментира, че 06.07.2021г., е датата, когато на  АНО са връчени всички изискани документи по проверката. Поради липсата на друг протокол за представяне на документи, считано от 06.07.21г., когато е съставен Протокол № 1194206/06.07.22г.  за представяне на документи от ревизираното лице, е започнала да тече давността по чл.34, ал.1 ЗАНН. Липсата на друга дата за предаване на документи е  коментирана и в Протокол № П-03000321098207-073-001/08.11.21г. , в който са описани всички процесуални действия , извършени в хода на проверката.

При проверка в рамките на приетите за установени от предходната съдебна инстанция факти, настоящият състав на Административен съд – Варна намира, че доводите, изложени в касационната жалба за противоречие с материалния закон на атакуваното решение се явяват касационни основания, но са неоснователни и релевираните отменителни основания не са налице.

Настоящата касационна инстанция споделя изцяло установената от районния съд фактическа обстановка. В мотивите към решението е направено подробно изложение на установените от събраните по делото факти и доказателства и на следващите от тях правни изводи, съобразени с приложимите материалноправни разпоредби.

На ответника по касация е вменено извършването на нарушение по чл.113 ал.9 от ЗДДС, съгласно който данъчно задължените лица, които не са регистрирани по този закон или са регистрирани на основание чл. 97а, ал. 1 и 2, чл. 99 и чл. 100, ал. 2, нямат право да посочват данъка в издаваните от тях фактури и известия към фактури. Това задължение възниква съгласно чл.86 ал.1 от ЗДДС само за данъчно задължени лица, регистрирани по ЗДДС. За нарушението, същият е санкциониран по реда на чл.183 ал.1 от ЗДДС, разпоредбата на който сочи, че лице, което не е регистрирано по този закон и издаде данъчен документ, в който посочи данък, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер на посочения в документа данък, но не по-малко от 1000 лв.

Разпоредбата на чл. 34, ал. 1, изречение 2, предложение 1 ЗАНН постановява, че административнонаказателно производство не се образува, ако не е съставен акт за установяване на административно нарушение в продължение на три месеца от откриване на нарушителя. Съгласно Тълкувателно решение № 48 от 28.12.1981 г. по тълкувателно дело № 48/1981г. на Общото събрание па Наказателна колегия на Върховния съд този тримесечен срок започва да тече от деня, в който органът, овластен по закон да състави акта, е узнал за нарушението. Неговото бездействие повече от три месеца от откриването на нарушението изключва отговорността на нарушителя и е пречка за съставяне на акта.

Началото на тримесечния срок по чл. 34, ал. 1, изречение 2, предложение 1 ЗАНН поставя откриването на нарушителя. Понятието не е легално дефинирано от Закона за административните нарушения и наказания, но доктрината и съдебната практика безпротиворечиво приемат, че откриване има, когаго компетентният орган разполага с данните, въз основа на които да установи нарушението и да идентифицира извършителя му. Това е моментът, в който необходимите за това материали и/или информация са налични в съответната администрация, защото от тогава фактически и юридически съществува възможност овластеният за това орган да определи субекта на нарушение, времето и мястото на извършването му, ведно със съществените му признаци от обективна и субективна страна по определен състав. Затова и тримесечният срок по чл. 34, ал. 1, изречение 2, предложение 1 ЗАНН ще започне да тече от момента, в който съществуват условия за такава преценка от АНО, на база получени достатъчно данни за нарушението и авторството му.

В горния смисъл са мотивите на ТР № 4/03.29.2021 г., по т.д. № 3/2019 г. на ВАС.

В случая, най-късната дата, когато АНО е узнал за нарушението, е датата на предаване на исканите от проверяващите органи фактури — т.е. 06.07.2021г. Това е и най-късната дата, от когато започва да тече преклузивния срок по чл.34, ал.1 ЗАНН. Съставеният и подписан на 06.07.2021 г. между страните протокол серия АА № 11942006 и опис на предоставените документи са представени и приети като доказателство по делото и не е оспорен от страните.

Предвид изложеното като е отменил процесното наказателно постановление, Районен съд – Варна е постановил валидно, допустимо и правилно решение и като такова следва да се остави в сила.

При този изход на спора и предвид своевременно направеното искане от ответника по касация за присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение и като съобрази, че е договорена безплатна защита на основание чл. 38, ал.1, т.3 от Закона за адвокатурата, следва на адвоката да се присъди на основание чл. 18, ал. 4 от Наредба № 1/09.07.2004г.възнаграждение в размер на 300 /триста/ лева.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК във връзка  с чл. 63в ЗАНН, Административен съд – Варна, четвърти тричленен състав

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 945 от 08.07.2022 г. на ВРС, постановено по НАХД № 20223110201713/2022г., по описа на ВРС.

 

ОСЪЖДА Национална агенция по приходите да заплати на адвокат М.Д.Ц. *** адвоката: **********, с адрес: *** сумата в размер на 300 /триста/ лева адвокатско възнаграждение.

 

Решението е окончателно.

 

                                                                                                                                                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:………………   

                                   

 

 

ЧЛЕНОВЕ:1………………

                       

                    2………………