Решение по дело №407/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 255
Дата: 31 декември 2020 г. (в сила от 9 декември 2021 г.)
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20207130700407
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ №

гр. Ловеч, 31.12.2020 година

                                        

                                              В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен състав в публично заседание на седемнадесети декември две хиляди и двадесета година в следния състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

при участието на секретар: ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА, като разгледа  докладваното от   ПРЕДСЕДАТЕЛЯ  адм. дело № 407 по описа за 2020 година на Ловешкия административен съд и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

                         Производството е по реда на чл.54 ал.6 от Закона за кадастъра и имотния регистър, във вр. с чл.145 от Административно-процесуалният кодекс /АПК/.            

              Административното дело е образувано по жалба подадена от Р.Б. и Ф.М.,***, против Заповед № 18-7810-21.08.2020 г., издадена от началника на  Началника на СГКК гр.Ловеч, с която е отказано изменение по заявление рег. № 01-195758-18.05.2020 г. от Р.Б. на кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на с. ****, община Тетевен, одобрени със Заповед № РД-18-1788/30.10.2018г. на Изпълнителния директор на Агенция по геодезия картография и кадастър /АГКК/ – гр.София за поземлен имот с идентификатор по приет проект с Удостоверение № 25-108766-15.05.2020г., поради спор и неяснота за местоположението и границите на поземлен имот с идентификатор № ***.   

                          В жалбата са наведени доводи, че оспорената заповед е незаконосъобразна, с искане да бъде отменена, ведно със законовите последици. Жалбоподателите твърдят, че са съсобственици на имот в с. ****, съгласно НА *******г. издаден от служба по Вписванията гр. Тетевен. Излагат, че на 18.08.2020г. Р.Б. подал заявление peг. №01-195758 с приложени документи, определени в чл.58, ал.3 от Наредба № РД-02.20.05./15.12.2016г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри с искане за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри /КККР/ на с. ****, общ. Тетевен, одобрен със заповед № РД- 18-1788 от 30.10.2018г. на изпълнителният директор на АГКК гр. София, като се водил от  протокол №1 от 1970г. от който било видно,че разстоянието от сградата до страничната регулация към УПИ *****е три метра /3.м/ и скица №:УТИД - 04.01.491/14.12.2018г. на базата на която е издадена ВИЗА за проектиране от главния архитект на община Тетевен, разстоянието до страничната регулационна линия от към УПИ УПИ *****е три метра /Зм/, което отговаря на разстоянието посочено в протокол №1 от 1970г. Сочи се, че регулацията е приложена ,заплатено е предаваемото място от ПИ с пл. №*** и съгласно документа за собственост площта УПИ *****кв.м които отговарят на посочения за ПИ ПУП-ПР, одобрен със заповед №514 от 03.11.2004г. Излага се, че в кадастралната карта площта на ПИ с идентификатор *****кв.м, която площ се разминава с документа за собственост и одобрения ПИ ПУП от където се вижда, че има разминаване между кадастралната карта и регулационния план.

                 В съдебно заседание оспорващите Р.М.Б. и Ф.Р.М., редовно призовани, явяват се лично и с надлежно упълномощените процесуални представители адв.В. и адв.Г. за Б..  В писмено становище по делото адв.В. посочва, че на регулационния план ясно се вижда как двете сини регулационни линии (по оста север-юг) от лявата и от дясната страна на надписа УПИ *****са зачеркнати с х и е нанесена виолетова вертикална линия. При това се ликвидира УПИ XV-***, УПИ ****се изменя на УПИ ****(за да се отрази придаването на част от имот по кадастралната основа с пл. № ****), а УПИ ****е трансформирано в УПИ ****. Като кадастралната карта и кадастралните регистри за с. **** са одобрени със Заповед № РД-18-1788 от 30.10.2018г на ИД на АГКК. Същевременно обжалваният отказ на Началника на СГКК-Ловеч за изменение на КК е именно с предмет - нанасяне на одобреното с горецитираната заповед № 514 от 03.11.2004 г. изменение на регулацията. Сочи, че възражението на ЗЛ срещу заповедта корекцията на установената грешка не може да се подведе под хипотезата на чл.54, ал.2 от ЗКИР за наличието на спор за материално право, с оглед дадената законова дефиниция на понятието. В този смисъл са развити доводи и от адв.Г. в писмена защита.

                В съдебно заседание ответникът Началника на Службата по геодезия, картография и кадастър - гр.Ловеч, редовно призован, не изпраща представител.

               Заинтересованите страни В.Н.М. и С.Н.М. /двамата наследници на М. М. *** и на А.М. ***/, редовно призовани, лично и чрез процесуалният си представител адв.С. оспорват жалбата.  Излага, че на практика с плана от 1966 година още, е бил образуван този имот с кадастрален № ***, който е предаден към имота на доверителите ми и за който те от оценителен протокол 1966 година са внесли сума по оценка на отчуждение 121 кв. м. Сочи, че в обжалваната заповед на началника на СГКК – Ловеч, е отказано изменение по заявление подадено от жалбоподателите, като е посочил няколко причини, за да го стори. Едната от тях е, че не е изпълнено указанието, включително и неизпълнени указания към лицето, което е изготвило преписката по изменение на КК. Освен това е и тяхното възражението, като тези два факта сами по себе си са достатъчни на Началника на СГКК, за да издаде процесната заповед, която е мотивирана и законосъобразна.

               Заинтересованата страна Община Тетевен, редовно призована, се представлява от  надлежно упълномощения процесуален представител  ю.к. С.Н. поддържа представеното по делото писмено становище. Заявява, че не оспорва жалбата доколкото исканото от жалбоподателите изменение отговаря на изменението, одобрено със Заповед №514/03.11.2004 година на Кмета на Община Тетевен. В писменото становище е посочено, че искането на жалбоподателите за изменение на КККР не засяга регулационните линии на двата поземлени имота ПОС - улица  ***на север и терена отреден за озеленяване на запад, поради което жалбата е основателна и допустима.

                 Заинтересованите страни З.М.Б. и Р.З.  М., редовно призовани, не се явяват, не се представляват и не ангажират становище по оспорването.

                   По делото са събрани писмени доказателства, назначена е съдебно-техническа експертиза.

                 Настоящият съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства във връзка с приложимия закон, административния акт - предмет на съдебен контрол и доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

                Административното производство по оспорваната заповед е инициирано от оспорващия Р.М.Б. със заявление вх. № 01-195758-18.05.2020 г. на СГКК-Ловеч и заявление peг. № 01-188305-12.05.2020г., към което са приложени документи, определени в чл.58, ал.3 Наредба № РД-02-20-5/ 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри. Оспорващият е поискал изменение на кадастралната карта /КК/ за отстраняване на непълнота и грешка на основание одобрен ПИПУП-ПР за УПИ ****в кв.24, за имот с идентификатор ***, на основание чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР, засягащо поземлени имоти с идентификатори №№***, ***, ***по КККР на с. ****. Към заявлението е представен в приет с Удостоверение № 25-108766-15.05.2020г. проект.

                Според обяснителната записка в проекта Изменение на КККР е изготвена по искане на Р.М.Б. и Ф.Р.М., съсобственици на 1/2 идеална част от имот с идентификатор ***и съществуващи сгради с идентификатори ***.1 и ***.3, с документи за собственост - Нотариален акт № *****., ****, вписан в СВ гр. Тетевен и Нотариален акт № ****, вписан в СВ гр. Тетевен. Исканото изменение е на основание чл. 51, ал. 1, т. 2 от ЗКИР. С исканото изменение площта на имот 130 от 486 кв.м. според записа в кккр става 515 кв.м., площта на имот 132 от 464 според записа в КККР става с площ 444 кв.м.

             Проектът е изготвен от правоспособно лице, вписано в регистъра по чл.12 т.8 от ЗКИР - инж. Х.Д., включващ обяснителна записка, резултати от измервания, обработка и резултати от изчисляване на координати, скица № 15-9941241/17.12.2018г. /л.26/ на поземлен имот с идентификатор ***, разпечатка на протокол за трасиране, списък на заинтересованите собственици, скица от оцифряване на peг. план, разпечатка на регистър на подробните точки на границите на имотите, цифров вид на регистър на подробните точки на границите на имотите, скица – проект, разпечатка на кадастрален регистър на недвижими имоти и цифров модел на кадастрален регистър на недвижими имоти. Към изработения проект за изменение от правоспособното лице е приложеноКопие от одобрена КК и регулационен план по одобрен ПИПУП-ПР за УПИ ****в кв.24, за имот с идентификатор ***“, по което са изработени проектните граници на ПИ №*** в „Скица - проект по одобрен ПИПУП-ПР за УПИ ****в кв.24, за имот с идентификатор ***“.

                Видно от административната преписка, с Уведомление изх.№ 24-20150/21.08.2020 г. на СГКК Ловеч по повод на заявление peг. № 01-195758 от

18.05.2020 г. и приет проект за изменение с Удостоверение № 25-108766-15.05.2020г.  заинтересуваните лица са уведомени на основание чл.26 ал.1 от АПК във връзка с чл.18а, ал.8 от АПК, че стартира процедура по изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри за поземлени имоти с идентификатори, ***, ***, *****, адрес: с. ****, общ. Тетевен, област Ловеч, одобрена със заповед № РД-18-1788/30.10.2018 г. на Изпълнителния директор на АГКК. Предоставена е възможността на основание чл. 34, ал. 1 и ал. 3 от АПК, в седемдневен срок от получаване на уведомлението СГКК - гр. Ловеч, да се запознаят с документите по заявления peг. № 01-188305-12.05.2020г., peг. № 01-195758-18.05.2020 и сл. заявка вх. № 0963592-15.05.2020г. на СГКК - гр. Ловеч, въз основа на които е издадено Удостоверение № 25-108766-15.05.2020г., в сградата на СГКК - гр. Ловеч на посочения служебен адре, да направят писмени искания и възражения, и в случай на несъгласие с исканото изменение да представят документи, доказващи претенции на права.

                Във връзка с полученото обявление заинтересованите страни В.Н.М. и С.Н.М., собственици по наследство от техните дядо М.А.и баба А.М. на недвижим имот с идентификатор *** с площ 464 квадратни метра. находящ се в село ****, Община Тетевен, възразяват по това изменение, тъй като с него се предвижда 20 (двадесет) квадратни метра от собствения им недвижим имот да бъдат придадени към имот *** /на л.63/.        Изразяват желание да бъде запазена изцяло площта на техния имот, както и на съществуващите му към момента граници. Сочат, че намаляването му и промяната на границите накърнява техните интереси, необосновано и противозаконно отнема част от имота. Считат, че евентуалната промяна на границите осуетява възможността и намеренията им да построят нова сграда, тъй като при построяване на планираната от тях нова сграда няма да може да спази изискванията за отстояния от границите на съседните имоти и съществуващи сгради. В тази връзка молят да не се продължава процедурата по изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри за поземлени имоти ***, ***, *****. Към възражението прилагат копие от нотариален акт, установяващ собствеността им върху посочения имот с идентификатор *** /на л.65/, удостоверение за наследници /л.66-67/,    копие от скица от регулационния план, с отбелязване, че са уредени сметките по регулация относно придаваемата част от 134 квадратни метра / л.70/ и копие от квитанцията за плащане на придаваемата част /л.64/. Възражението е допълнено с документи с вх. № 05-6222-08.06.2020., вх. № 05-6489/12.06.2020г., вх. № 05-6701-17.06.2020г.

      Със ЗаповедРД-18-1788/30.10.2018 г. на Изпълнителния директор на АГКК гр.София е одобрена КККР за землището на с. ****, общ. Тетевен, обл. Ловеч /л.119/. Не се спори по делото, че одобрената с тази заповед КККР не е била обжалвана в частта за имотите, чието изменение се иска и е влязла в сила по отношение на същите. Видно от представената по делото скица /л.26-27/ и извлечение от Кадастралния регистър /л.118/ на с. ****, съгласно действащата КККР имот с идентификатор № *** е с площ 486 кв.м. и е записан с право на собственост на ЗЛ - З.М.Б. и Р.З.М. като собственост на ¼ ид.част въз основа на нотариален акт № ****г., издаден от Службата по вписванията, на оспорващите Р.М.Б. и Ф.Р.М. като собственост на ¼ ид.част въз основа на нотариален акт № ****г., издаден от Службата по вписванията и на Р.М.Б. с право на строеж въз основа на нотариален акт № ****г., издаден от Службата по вписванията гр.Тетевен.

     В административната преписка е налична Заповед №514/03.11.2004г. на кмета на община Тетевен, с която е одобрен План за изменение на подробния устройствен план, план за регулация за кв.24 УПИ ****по плана на с.****, като от същия в западната страна се отделя терен за озеленяване, както е показано със зелен туш, а предложената съсобственост с имот пл.№ *** се ликвидира, както е нанесена корекцията с лилав туш, с което подадената жалба от Р. и З. М.Б.се уважава / на л.40/. Според констатираното в констативен протокол на л.41, няма постъпили молби и възражения в законният срок от връчване на заповедта, поради което следва да се приеме, че е влязла в законна сила.    

              В развилото се административно производство ответника, предвид материалите към заявление вх. № 01-195758-18.05.2020г. и постъпилото в тази връзка възражение вх. № 02-442/21.05.2020г. на СГКК - гр. Ловеч констатирал, че обстоятелствата в конкретния случай очертават спор за това, разликите между границите на поземлени имоти с идентификатори №№ ***, *** по кадастралната карта и кадастралните регистри /КККР/ на с.****, одобрени със Заповед № РД-18-1788/30.10.2018г. на Изпълнителния директор на АГКК - гр. София и представените по проекта за изменение попадат ли в рамките на допустимите грешки по чл.20, ал. 2 Наредба № РД-02-20-5/2016 г. на МРРБ. В тази връзка за  обективно изясняване на фактите по преписката на основание чл.34, ал.3, чл.35 и чл.36, ал.2 от АПК, е предоставил на ЗС В.М. и С.М.  възможност  в седемдневен срок да докажат с нот. акт или бележка за изплатено обезщетение по отчуждаване фактът, че площта от 20 кв., с която според тях се намалява площта на поземлен имот с идентификатор № *** след изменението е част от границите на правото на собственост, което притежават върху него, доколкото на този етап от производството с нот. акт № ****г. на Служба по вписванията - гр. Тетевен са удостоверили, че притежават 330 кв. м площ от същия имот / уведомление от 02.06.2020г. на л.71 от делото/.

             В изпълнение на горното от ЗС В.М. и С.М.  са представени:  удостоверение № УТИД04-36-38/1/16.06.2020г. на Кмет на Община Тетевен установяващо, че регулацията за УПИ ****, кв.24 по плана от 1963г. на с. **** е приложена / л.82/, покана и квитанция /л.76/, извадка от плана / л.77/, нот.акт на л.78 за собственост върху недвижим имот №51, том****. на нотариус с район на действие РС Тетевен, скица / л.79/, решение по гр.д.№20/1967г. по описа на РС Тетевен, което е окончателно /л.81/, протокол на комисията по Правилника на закона за планово изграждане .

               Удостоверение № УТИД04-36-38/1/16.06.2020г. на Кмета на Община Тетевен  е издадено на В.Н.М. *** по повод   искане вх. №УТИД-04-36- 38/12.06.2020 г., за да послужи пред СГКК гр. Ловеч и в уверение на това, че за недвижим имот, представляващ УПИ ****, кв. 24 по действащия (от 1963 г.) ПУП на с. ****, общ. Тетевен, обл. Ловеч, съставляващ ПИ с идентификатор *** по КККР е установено следното: Съгласно нотариален акт, вписан под №96, том 3, вх. peг. №818 от 26.11.2001 г., М.М.А.и А.М.М. са собственици на на 330 кв. м., представлящи частта от ПИ с кадастрален №132, по отменения с одобряването на КККР кадастрален план, включена в обособяването на УПИ ****, кв. 24; Въз основа оценителен протокол №4859/24.12.1966 г. на Тетевенски градски общински народен съвет и Решение на ТРС от 14,02Л 967 г., с квитанция от 28.03 Л 967 г. е внесена сумата по оценката на отчуждаемите се 121 кв. м. от имот с кадастрален №***, придаваеми се за урегулиране на УПИ ****, кв. 24 - приложение №1; 2 и 3; съгласно §22, ал. 1, т. 1,6. „в“ от Заключителните разпоредби на ЗУТ, ПУП се счита за приложен по отношение на регулацията; След прилагане на регулацията е разрешено строителството в УПИ ****, кв. 24 - протокол №5 от 05.06.1972 г. - приложение №4 / л.82/.

              С уведомление за отстраняване на недостатъци в проект за изменение на кадасталната карта и кадастралните регистри изх. №24-17105-21.07.2020 г. / на л.84/ са дадени указания на инж. Х.Д., правоспособно лице изработило разглеждания проект за изменение на КККР, с копие до заявителя да се допълни в 14 дневен срок документацията с данни от геодезически измервания необходими изменението съобразно изискванията на чл. 73 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри.  Уведомлението е връчено на Х.Д.на 24.07.20г. и на Р.Б. на 27.07020г., според известие за доставка на л.86 от делото. Такива не са представени в срока по чл. 19, ал.2 от Наредба № РД-02-20-4/ 11.10.2016 г. на МРРБ . С документ peг. № 05-9221-07.08.2020г. са приложени - “ Схема съвместени ККР и оцифрен регулационен план 1“ и “Схема съвместени ККР и оцифрен регулационен план 2“ на които регулационните граници на УПИ ****в кв. 24 не съответстват на отразените в „Копие от одобрена КК и регулационен план по одобрен ПИПУП-ПР за УПИ ****в кв. 24, за имот с идентификатор ***“.

               Въз основа на всички изяснени по случая факти и обстоятелства от ответникът е установена пречка за изменението по заявление рег.№ 01-195758-18.05.2020г. съобразно хипотезата на чл.72 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ, т.к. от проекта и данните с peг. № 05-9221-07.08.2020г. не е възможно еднозначно да се определи местоположението и границите на имот с идентификатор № *** - предмет на проекта. Съобразил е, че няма геодезически данни в административната преписка  формата и границите на индивидуализирания в проекта имот № *** отразяват ли негови действителни на място граници съобразно правото на собственост на заявителя. При което началника на СГКК гр.Ловеч издал оспорената в настоящото производство заповед № 18-7810-21.08.2020 г. Със същата на основание   чл.51, ал.1, т.2 във вр. с чл. 54, ал.2 и ал.4 от Закона за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/ и чл.72 във вр. с чл. 70, ал. 1 и ал. 4 и от Наредба № РД-02-20-5/ 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, поради спор и неяснота за местоположението и границите на поземлен имот с идентификатор № ***, и правомощията по чл.11, чл.13 и чл.15 от ЗКИР е отказъл  изменение по заявление рег.№ 01-195758-18.05.2020г. от Р.Б. на кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на с. ****, общ. Тетевен, одобрени със Заповед № РД-18-1788/30.10.2018г. на Изпълнителния директор на Агенция по геодезия картография и кадастър /АГКК/ - гр.София за поземлен имот с идентификатор по приет проект с Удостоверение № 25-108766 от 15.05.2020г. Административното производство е приключило с издаването й. 

     Към преписката са налични данни, че оспорената заповед е връчена на оспорващите с известие за доставяне на 26.08.2020г. / л.103 на Б. и л.107 на М./, а според пощенското клеймо на приложения пощенски плик жалбата е изпратена по пощата на 09.09.2020г., при което е спазен законоустановения срок.

    В съдебното производство е изискана от Община Тетевен цялата преписка, включително и с обявленията, въз основа на която е издадена заповед № 514/03.11.2004г на Кмета на Община Тетевен.

    Оспорващите Р.М.Б. и Ф.Р.М. са съсобственици на 1/2 идеална част от имот с идентификатор ***и съществуващи сгради с идентификатори ***.1 и ***.3, според представените документи за собственост - Нотариален акт № *****., ****, вписан в СВ гр. Тетевен и Нотариален акт № ****, вписан в СВ гр. Тетевен.

               Представените с административната преписка писмени доказателства и тези, събрани в съдебното производство не са оспорени от страните по реда на чл. 193 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК.

      С оглед пълното изясняване на спора от фактическа страна по делото е допусната и приета съдебно-техническа експертиза с вещо лице геодезист. Съдът кредитира приетото и неоспорено заключение, като компетентно, обективно и безпристрастно дадено, съответстващо на останалите доказателства по делото. От писмения текст на заключението и направените в съдебно заседание уточнения се установява, че предмет на изменението с атакуваната заповед е пренасянето на изменението на регулационния план със Заповед № 514/03.11.2004 г. на кмета на Община Тетевен в кадастралната карта на с.**** и по конкретно корекция на западната и източната граница на процесния имот ***. Пренасянето на регулационните граници върху кадастралната карта е извършено коректно чрез приложения проект, като е взето предвид само копието на регулационния план, тъй като в оригинала не е нанесено изменението от 2004 г. Към проекта за изменение на КККР не са представени геодезически измервания, от които може да се види действителното състояние на имотите към момента на изменението. Направените констатации в оспорената заповед, отговарят от техническа гледна точка на приложените в преписката документи.

                   С оглед така установената фактическа обстановка, съдът прави следните изводи:

                Предмет на разглеждане пред настоящата инстанция е заповед на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Ловеч, с която отказва изменение на кадастралната карта  и кадастрални регистри на с.**** относно   имоти с идентификатори, ***, ***, ***по депозираното от жалбоподателят Б. заявление.

                По силата на общата разпоредба на чл.21 ал.1 на АПК, и по аргумент от противното на чл.54 ал.2 от специалният ЗКИР, приложими в настоящото производство са разпоредбите на АПК, уреждащи оспорването пред съд на индивидуални административни актове. Отказа на административен орган да издаде акт, в случаят заповед за изменение на КККР на с.**** е индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност на основание чл.145 ал.2 т.1 във вр. с чл.146 АПК. Жалбата е подписана, насочена е срещу подлежащ на обжалване акт, от активно легитимирани лица, страна в административното правоотношение по издаване на процесният индивидуален административен акт и адресати на акта, при наличието на пряк и непосредствен интерес от оспорване и пред местно компетентния съд, преди изтичане на предвидения в чл.149 ал.1 от АПК във връзка с чл.54 ал.6 от ЗКИР преклузивен срок за обжалване. Същата е редовна по отношение на форма и съдържание, като отговаря на изискванията на чл.150 и чл.151 от АПК. 

                Посочените обстоятелства обуславят процесуалната допустимост на жалбата за разглеждане по същество.

      Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, Ловешки административен съд, четвърти административен състав счита жалбата за неоснователна по следните съображения:

      Съгласно изискванията на чл.168 ал.1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

       Настоящият състав намира, че оспореният отказ е издаден от компетентен орган.  Съгласно нормата на чл. 54, ал. 4 от ЗКИР, измененията на КККР при отстраняване на непълнота или грешка се одобряват от началника на СГКК. Същият орган, по правилото на чл. 70, ал. 4 от Наредба №РД-02-20-5/2016 г. постановява и отказите за изменение на на кадастралната карта и кадастралните регистри /КККР/ при установяване на спор за материално право въз основа на събраните в производство писмени доказателства за местоположението и границите или очертанията на имотите – предмет на проекта за изменение. Следователно оспореният отказ е постановен от компетентен орган – началника на  Службата по геодезия, картография и кадастър /СГКК/ – Ловеч.

    Като индивидуален административен акт заповедта е съставена в предвидената от закона писмена форма и съдържа изложение на фактически и правни основания за издаването й, съгласно формалните изисквания на чл.59 ал.2 от АПК.

     Заповедта е издадена при спазване на процедурата за изменение на кадастъра по чл. 51, ал. 3, ал. 6 и ал. 7 и чл. 54, ал. 1 от ЗКИР, подробно разписана в правилата по чл. 56, ал. 1 и ал. 3, чл. 75, ал. 1 и ал. 8 и чл. 70, ал. 1-3 от Наредба №РД-02-02-5/2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри

    Административното производство е образувано въз основа на подадено заявление от собствениците на ПИ ***, придружено с проект за изменение в предвидената законова форма. Проектът е изготвен от правоспособно лице след геодезическо заснемане на имотите, изготвяне на скици-проекти за изменението и обяснителна записка. Материалите са представени на СГКК, която е въвела измененията на ниво проект. Органът е дал възможност на заинтересованите лица – собствениците на ПИ №№ ***, ****за подаване на писмени възражения по проекта за изменение, след което е направил преценка на всички събрани по преписката доказателства. Изяснил е фактите и обстоятелствата от значение за установяване на грешката в КККР и от тях е извел извода за наличие на спор за материално право и неяснота за местоположението и границите на поземлен имот с идентификатор № ***.

     Органът е спазил общите правила на чл. 35 и чл. 36 от АПК за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая посредством събиране на всички относими към заявлението доказателства.

       При провеждане на административното производство, инициирано със заявление peг. № 01-195758-18.05.2020г. от Р.Б. и заявление peг. № 01-188305-12.05.2020г., от СГКК Ловеч са спазени процедурните правила, и от съда не се констатира в хода му да са допуснати съществени нарушения на административно производствени правила, засягащо същността на волеизявлението на административния орган и водещо до самостоятелна отмяна на акта, а и конкретно възражение от страна на жалбоподателите в този смисъл не е изложено. Заинтересуваните лица са уведомени по реда на чл.26 от АПК за започналото производство, съответно на тях им е предоставена предвидената от законодателя възможност в чл.34 от АПК, да участват в производството, като се запознаят с направеното искане, приложените и събрани доказателства, да изразят становище, да предявяват искания и възражения. Разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от АПК е обща и касае всички административни производства, доколкото със специален закон не е изключено нейното приложение. Регламентираното с нея правило е гаранция за правата на засегнатите от административния акт лица и дава възможност на заинтересованата страна да бъде информирана за образуваното производство и с оглед на това да прояви съответната активност в защита на правата си, като представи становище и доказателства в негова подкрепа. В случая това задължение е изпълнено и на заинтересованите страни е дадена възможност да се запознае с искането и да изрази становище по него, с което е изпълнена и разпоредбата на чл.35 от АПК и именно във връзка с уведомяване на заинтересованото лице е установено, че исканата промяна е свързана с непълноти и грешки. 

     В хода на административното производство собствениците на ПИ с идентификатор *** е депозирано писмено възражение срещу исканото изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри, с  доводи че се намалява имотът им с 20 км.м., при преценката на което административният орган е дал указание да представят доказателства за твърденията си, а след постъпването на такива с уведомление за отстраняване на недостатъци в проект за изменение на кадасталната карта и кадастралните регистри изх. №24-17105-21.07.2020 г. / на л.84/ са дадени указания на инж. Х.Д., правоспособно лице изработило разглеждания проект за изменение на КККР, с копие до заявителя да се допълни в 14 дневен срок документацията с данни от геодезически измервания необходими изменението съобразно изискванията на чл. 73 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри. С документ peг. № 05-9221-07.08.2020г. са приложени - “ Схема съвместени ККР и оцифрен регулационен план 1“ и “Схема съвместени ККР и оцифрен регулационен план 2“ на които регулационните граници на УПИ ****в кв.24 не съответстват на отразените в „Копие от одобрена КК и регулационен план по одобрен ПИПУП-ПР за УПИ ****в кв.24, за имот с идентификатор ***“. След като такива не са представени в съответствие с наличните по преписката доказателства административният орган приема че е налице спор и няма геодезически данни в административната преписка, даващи възможност еднозначно да се определи местоположението и границите на имот с идентификатор № *** - предмет на проекта.

     Оспорената заповед, е издадена в съответствие с материалния закон.

     Кадастралната карта и кадастралните регистри на с.**** са одобрени със заповед от 30.10.2018 г. на Изпълнителния директор на АГКК. Жалбоподателите твърдят, че имотът, който искат да бъде нанесен е придобит от тях с нот акт № 12/2005 г./ със съществуващи сгради/ представляващ  част от него не е нанесен в кадастралната и карта кадастралния регистър, като по делото няма данни същите да са обжалвали заповедтта за одобряването на КК и КР. Видно от подаденото от жалбоподателя Б. заявление от 18.05.2020г. за нанасяне на останалата част от имота им в кадастралната карта и кадастралните регистри, обосновават наличие на правното основание на чл. 51, ал.1, т.2 ЗКИР, като останалите случаи, при които е допустимо изменението на кадастралната карта и кадастралните регистри не са налице.

    Според действащата нормативна уредба, кадастралната карта и кадастралните регистри се поддържат в актуално състояние, като законодателят е предвидил възможност те да бъдат изменени при установяване на непълноти или грешки (чл. 51, ал. 1, т. 2 от ЗКИР). Легалната дефиниция на понятието „непълноти и грешки“ се съдържа в § 16 от ДР на ЗКИР, съгласно който текст това са несъответствия в границите и очертанията на недвижимите имоти в кадастралната карта за урбанизирана територия спрямо действителното им състояние. Непълнотата или грешката се допълва или поправя от службите по геодезия, картография и кадастър по местонахождението на имота въз основа на писмени доказателства и проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти, като не се смята за непълнота или грешка в кадастралната карта разликата в координатите на точка от граница, определена от кадастралната карта и чрез геодезически измервания, когато е по-малка от допустимата, определена с Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри (чл. 54, ал. 1 и ал. 3, вр. чл. 51, ал. 2 от ЗКИР).

    Съгласно чл. 70, ал. 1 от цитираната наредба, в случаите на непълноти или грешки СГКК уведомява по реда на АПК заинтересованите лица за започване на административно производство, които могат да правят писмени възражения по проекта в 7-дневен срок от получаване на уведомлението. „Заинтересовани лица“ по смисъла на§13 от ДР на ЗКИР са собствениците и носителите на други вещни права върху недвижими имоти, а в случаите на предоставени права на управление – ведомствата и общините, на които са предоставени правата. След изтичане на срока за възражения СГКК изяснява фактите и обстоятелствата от значение за установяване на непълнотата или грешката, като преценява основателността на исканията в заявлението и възраженията на заинтересованите лица (чл.70, ал. 2 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г.). Началникът на СГКК издава отказ за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри при установяване на недопустимост или неоснователност на искането или при установяване на спор за материално право въз основа на представени или събрани в производството писмени доказателства за местоположението и границите или очертанията на имотите – предмет на проекта (чл.70, ал.4 от Наредбата). Аналогичен е и текстът на чл.72 от Наредбата, който повелява, че отказ за отстраняване на непълнота или грешката се издава, когато отстраняването й е свързано със спор за материално право или когато от събраните документи в административното производство не е възможно еднозначно да се определи местоположението и границите или очертанията на имотите – предмет на проекта. Легалната дефиниция на понятието „спор за материално право“ се съдържа в § 16 от ДР на Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г., според който текст такъв е налице, когато в проекта за изменение на кадастралната карта местоположението и границите на имотите не съответстват на правата на собственост на всички заинтересовани лица съгласно представените и събрани писмени доказателства в административното производство. Отказът се съобщава на заинтересованите лица по реда на АПК и подлежи на обжалване пред административния съд по местонахождение на имота в 14-дневен срок от съобщаването му.

    С нормата на чл.19 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри  /обн., ДВ, бр. 4 от 13.01.2017 г., в сила от 13.01.2017 г./, е даден алгоритъм за определяне на допустимата разлика при повторно (контролно) определяне на площта на поземлен имот. Изрично в чл. 20, ал. 1 от Наредбата е посочено, че агенцията по геодезия, картография и кадастър не носи отговорност за отклоненията при нанасяне на границите на поземлените имоти в кадастралната карта, по-малки от допустимите стойности на грешките. Според ал. 2 от чл. 20 на Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г., разликата в площта на имота, записана в кадастралния регистър на недвижимите имоти, не се счита за грешка и не е основание за изменение на кадастралната карта, ако грешките в абсолютното положение на подробните точки от границите на имота и грешките в контролните дължини отговарят на изискванията по чл. 18, ал. 4 или 5 от Наредбата.

     За да постанови своя отказ, административният орган, въз основа на наличните по преписката данни, доказателствата и възраженията на заинтересованите лица, е установил пречка за изменението по заявление рег.№ 01-195758-18.05.2020г. съобразно хипотезата на чл.72 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ - от проекта и данните с peг. № 05-9221-07.08.2020г. не е възможно еднозначно да се определи местоположението и границите на имот с идентификатор № *** - предмет на проекта. Няма геодезически данни в административната преписка формата и   границите на индивидуализирания в проекта имот № *** отразяват ли негови действителни на място граници съобразно правото на собственост на заявителя при което е приел, че е налице спор и неяснота за местоположението и границите на поземлен имот с идентификатор № ***.  Такива не са представени и след изпратеното уведомление за отстраняване на недостатъци в проект за изменение на кадастралната карта и кадастрални регистри, въпреки подробните указания. Съдът споделя този извод, поради което счита, че правилно е било отказано исканото изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на с.****  за поземлен имот с идентификатор по приет проект с Удостоверение № 25-108766-15.05.2020г.

   В Кадастралният регистър /л.118/ имотът на оспорващите с идентификатор № *** е нанесен с площ 486 кв.м., а с исканото изменение площта възлиза на 515 кв.м. Имотът на подалите възражение заинтересовани страни с идентификатор № *** е нанесен с площ 464 кв.м., а с исканото изменение площта се намалява на 444 кв.м.

  Според доказателствата и заключението по съдебнотехническата експертиза, с уточненията при изслушването се установява, че предмет на изменението с атакуваната заповед е пренасянето на изменението на регулационния план със Заповед № 514/03.11.2004 г. на кмета на Община Тетевен в кадастралната карта на с.**** и по конкретно корекция на западната и източната граница на процесния имот ***. Установява се, че в приложената комбинирана скица към заключението има разлика между имотните и регулационните граници,  като към проекта за изменение на КККР не са представени геодезически измервания, от които може да се види действителното състояние на имотите към момента на изменението. Именно по тази причина, за изясняване фактите и обстоятелствата от значение за установяване на непълнотата или грешката от административният орган са дадени указания/ на л.84/.

      Същият е изпратил Уведомление за отстраняване на недостатъци в проект за изменение на КККР на основание чл. 19, ал. 2 от Наредба № РД-02-20-4/11.10 2016 г. за предоставяне на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри /КККР/, във връзка със заявление входящ № 01-195758- 18.05.2020г. подадено от името на Р.Б., за изменение на поземлени имоти с идентификатори №№ ***, ***, ****и заявление входящ № 01- 188305-12.05.2020г. подадено от името на инж. Х.Д., представител на „ДД“ ООД, за издаване на удостоверение за приемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на с. ****, одобрени със Заповед № РД-18- 1788/30.10.2018г. на Изпълнителния директор на Агенция по геодезия картография и кадастър /АГКК/ - гр. София, възражение входящ № 02-442/21.05.2020г. постъпило от името на В.М., и С.М., и приложените към него документи, допълнени с вх. № 05-6222-08.06.2020г., вх. № 05-6489/12.06.2020г., вх. № 05-6701-17.06.2020г., които са предоставяни на СГКК- гр. Ловеч. В тази връзка  с писмо изх. №24-17105-21.07.2020 г. от СГКК са дадени указания на инж. Х.Д., правоспособно лице изработило разглеждания проект за изменение на КККР, с копие до заявителя да се допълни документацията с данни от геодезически измервания необходими изменението съобразно изискванията на чл.73 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри / на л.84/. 

        Видно от писмото горепосочените са уведомени, че към проекта:

   1. Не са предоставени необходимите материали и данни от преобразуването на графичния план описани в Приложение № 9 към чл.83, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри: - вид на графичния носител (оригинал или копие); -размер на листа; -координатна система на оцифрявания план; - резултати от трансформацията на точките за трансформация в координатната система на кадастралната карта; - резултати от трансформирането на листа с координати на използваните точки, параметри на трансформацията, получените поправки и средната квадратна стойност на линейната грешка при трансформацията; - трансформираните растерни изображения на всеки лист във формат TIFF или JPEG или BMP; - най-големи линейни разлики между идентични кръстове по рамката на всеки два съседни листа или две съседни зони на трансформация, ако листовете са разделени на зони;  2. Не са предоставени геодезически измервания, съгласно разпоредбите на чл.73 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри; 3.Към постъпилото възражение е приложена извадка от трасировъчен план, предоставена от Община Тетевен от която е видно, че данните получени от преобразуването в цифров вид на частта от подробния устройствен план за УПИ XIV от кв.24, не съответстват на трасировъчните данни. Да се предоставят документи удостоверяващи откъде идва констатираното несъответствие.

     Уведомени са, че след предоставяне на липсващите материали и данни от страна на правоспособното лице, по смисъла на ЗКИР, изработило разглеждания проект за изменение и при условие, че не са налични съществени разлики, СГКК - гр.Ловеч ще финализира стартираната процедура за изменение на КККР на с. **** за горецитираните поземлени имоти. При наличие на съществени разлики и констатиран спор за материално право, във връзка с чл.54, ал.2 от Закона за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/, от Началника на СГКК - гр. Ловеч ще се издаде отказ съгласно разпоредбите на чл.70, ал.4 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри.  Уведомени са също, че в 14 - дневен срок от получаване на настоящото уведомление следва да бъдат представени необходимите документи и да бъдат изпълнени необходимите условия.

        Според доказателствата по делото и както е отбелязано в оспорената заповед  такива не са представени в срока по чл.19, ал.2 от Наредба № РД-02-20-4/ 11.10.2016 г. на МРРБ. С документ peг. № 05-9221-07.08.2020г. са приложени - “Схема съвместени ККР и оцифрен регулационен план 1“ и “Схема съвместени ККР и оцифрен регулационен план 2“ на които регулационните граници на УПИ ****в кв. 24 не съответстват на отразените в „Копие от одобрена КК и регулационен план по одобрен ПИПУП-ПР за УПИ ****в кв. 24, за имот с идентификатор ***“.

      От събраните по делото доказателства и заключението по СТЕ несъмнено се установява, към проекта за изменение на КККР не са представени геодезически измервания, от които може да се види действителното състояние на имотите към момента на изменението.

       В хода на административното производство собствениците на ПИ с идентификатор ***  депозират писмено възражение срещу исканото изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри, след като   установили, че с това изменение се предвижда 20 (двадесет) квадратни метра от техния имот да бъдат придадени към имот ***. 

       При изслушване на заключението вещото лице уточнява, че в приложената комбинирана скица към заключението е посочил границите по КК и регулационните граници с червена линия и от тази скица се вижда, че има разлика между имотните и регулационните граници между УПИ XIV. В комбинираната скица е написал УПИ XVI, защото в копието от кадастралния и регулационен план съседният парцел е изписан XVI, а в одобрения ПУП със Заповед №514/ 2004 година на Кмета на Община Тетевен са записани парцели XIV и XV. Това  го забелязъл при изслушването, когато е правил скицата, е гледал копие от оригиналния план. За да се отговори на въпросът дали с изпълнения проект за изменение на КК, предвиденото изменение говори за съществено отклонение при отразяване на регулационната граница като имотна между УПИ XIV и УПИ XVI се изисква допълнително геодезическо заснемане.  Вещото лице отбелязва при изслушването, че между двата имота няма ограда и въпреки това в удостоверението на Община Тетевен пише, че регулацията е приложена. Което следва да се отбележи, че не е пречка, предвид чл. 36, ал. 1, т.4 от ЗКИР, чл. 14, ал. 1, т. 4 от ЗКИР и чл.43, ал.1, т 5, б. „г“ от ЗКИР , според които за частите от населени места с одобрена дворищна регулация, границите на поземлените имоти са тези по регулационните линии на последния (актуалния) влязъл в сила и приложен дворищнорегулационен план, дори и да не са материализирани.  

      При огледа на място експерта е установил, че разстоянието между двете жилищни сгради, къщи стабилни, по на два етажа е 6.10 м., т.е. още при строителството на къщите, при тяхното трасиране и даване на строителните линии, е спазено изискването тези къщи да бъдат на по три метра от двете страните на регулационната граница. В момента кадастралната граница е приближена към имот 130 и там няма 3 м. отстояние от къщата.

        С оглед на събраните по делото доказателства правилно и обосновано ответникът е установил пречка за исканото изменение по заявление рег.№ 01-195758-18.05.2020г. съобразно хипотезата на чл.72 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ, доколкото от проекта и данните с peг. № 05-9221-07.08.2020г. не е възможно еднозначно да се определи местоположението и границите на имот с идентификатор № *** - предмет на проекта.

        Съгласно чл.72 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. на МРРБ отказ за отстраняване на непълнота или грешката се издава, когато отстраняването й е свързано със спор за материално право или когато от събраните документи в административното производство не е възможно еднозначно да се определи местоположението и границите или очертанията на имотите – предмет на проекта, какъвто е настоящият случай.

       Безспорно не са изпълнени указанията за отстраняване на недостатъците в проекта за изменение на кадастралната карта и кадастални регисри за преодоляване констатираната от СГКК неяснота относно местоположението и границите на поземлен имот с идентификатор № ***. Няма представени изискващите се геодезически данни в административната преписка формата и границите на  индивидуализирания в проекта имот № *** отразяват ли негови действителни на място граници съобразно правото на собственост на заявителя.

      Съгласно чл. 54, ал.1 ЗКИР непълнотата или грешката се допълва или поправя от службите по геодезия, картография и кадастър въз основа на писмени доказателства и проект за изменение на КККР, изготвен от правоспособно лице по кадастъра /чл. 51, ал.5 ЗКИР/. Това означава, че заинтересованото лице следва да представи в СГКК изготвен по негово възлагане проект за изменение на КК, в който се указва местоположението на границата, която е отразена погрешно или границите на имота, който не е отразен в КК и данните от предходен план или карта, в които границата/границите/ са отразени съобразно правото на собственост, доказателства за прилагане на дворищна регулация, съдебни решения, с които се възстановява правото на собственост по реда на реституционните закони, отчуждителни актове, нотариални актове и др. В случая заявителят като заинтересовано лице е представил в СГКК изготвен по негово възлагане проект за изменение на КК, в който липсват изискуемите геодезични данни, установяващи формата и границите на  индивидуализирания в проекта имот, вкл. след изтичане срока за набавянето им с указанията на л.82, затова е отказано изменението за поземлен имот с идентификатор по приет проект с Удостоверение № 25-108766-15.05.2020г.  

      Отказът за Изменението на кадастъра е правно обоснован с основание чл. 51, ал. 1, т. 2 ЗКИР, т. е. в хипотезата на непълнота или грешка по смисъла на §1, т.16 от Допълнителните разпоредби на ЗКИР. Административният орган е индивидуализирал елементите от фактическия състав на упражненото правомощие според приложената норма на ЗКИР, към които да бъдат съотнесени конкретни констатации относно границата между поземлените имоти и меродавния източник, предпоставящ правомерното й отразяване, в частност – отсъства очертана обективна връзка между фактическото положение в кадастралната карта и действителното им състояние с критериите за определянето му. Като последица, след като не са изпълнени /отстранени/ констатираните недостатъци в проекта на заявителя за изменението в указания срок  административният орган няма друга възможност освен да постанови отказ.       

              Поради изложените съображения оспорваната заповед е законосъобразна, издадена от компетентен орган при спазване на административно производствените  правила и материалноправни разпоредби, в съответствие с целта на закона и следва да бъде оставена в сила, а подаденото срещу нея оспорване следва да бъде отхвърлено като неоснователно и недоказано.           

                При този изход на процеса и с оглед своевременно направеното искане от заинтересованите страни за присъждане на разноски, съобразно чл. 143 от АПК следва да бъдат осъдени жалбоподателите да заплатят на В.Н.М. и С.Н.М. направените и доказани съдебно деловодни разноски в  размер на 600 лева, представляващи договорено и заплатено адвокатско възнаграждение по Договор за правна защита и съдействие от 14.10.2020г. /л.146 от делото/.    

                Мотивиран така и на основание чл.172, ал.1 и ал.2, предложение последно и чл.143 от Административно-процесуалният кодекс, Ловешки административен съд, четвърти състав 

               РЕШИ:

               ОТХВЪРЛЯ оспорването на Р.М.Б. и Ф.Р.М., двамата с адрес: ***, срещу Заповед № 18-7810 от 21.08.2020 година на Началника на службата по геодезия, картография и кадастър гр. Ловеч, с която е отказано по заявление рег. № 01-195758-18.05.2020 г. на Р.Б. изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на с. ****, община Тетевен, одобрени със Заповед № РД-18-1788/30.10.2018г. на Изпълнителния директор на Агенция по геодезия картография и кадастър /АГКК/ – гр. София за поземлен имот с идентификатор по приет проект с Удостоверение № 25-108766-15.05.2020г., поради спор и неяснота за местоположението и границите на поземлен имот с идентификатор № ***.  

                   ОСЪЖДА Р.М.Б. с ЕГН: ********** и Ф.Р.М. с ЕГН:**********, двамата с адрес: *** да заплатят на В.Н.М., ЕГН: ********** и С.Н.М., ЕГН: **********, двамата с посочен адрес: ***, сумата от 600 /шесстотин/ лева, представляваща договорено и платено адвокатско възнаграждение. 

    Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

    Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

 

                                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: