Решение по дело №57/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 87
Дата: 13 април 2020 г. (в сила от 13 април 2020 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20207110700057
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                                                                                                                                                                                               87 от 13.04.2020 г., гр. Кюстендил

 

     В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на тринадесети март две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                                              СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар А. М., като разгледа докладваното от съдията административно дело № 57 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

Делото е образувано по жалба от И.Г.С.,***, срещу мълчаливия отказ на директора на общинско предприятие (ОП) „Ученическо хранене” при Община Кюстендил за предоставяне на достъп до информацията, поискана със заявление за достъп до обществена информация с рег. № 003/02.01.2020 г. по описа на общинското предприятие. Иска се отмяна на мълчаливия отказ и разрешаване на спора по същество, като на жалбоподателя се признае достъп до исканата информация в поисканата форма. Претендират се направените разноски по производството на делото.

В съдебното заседание по делото жалбата се поддържа от И.С. и процесуалния му представител по пълномощие адвокат А.А.,***.

Ответникът – директорът на ОП „Ученическо хранене” при Община Кюстендил, не се явява и не се представлява в съдебното заседание по делото. В отговор с вх. №1077/21.02.2020 г. и молба с вх. № 1387/12.03.2020 г. по описа на съда оспорва жалбата като неоснователна.

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е срещу мълчалив отказ на директора на ОП „Ученическо хранене” при Община Кюстендил да издаде административен акт по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК, и от лице с правен интерес от оспорването по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК. Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 2 от АПК. Разгледана по същество, същата е основателна по следните съображения:

Административното производство е образувано по подадено от И.С. заявление за достъп до обществена информация с рег. № 003/02.01.2020 г. по описа на ОП „Ученическо хранене” при Община Кюстендил, с което същият е поискал от директора на общинското предприятие да му бъде предоставен чрез преглед на оригиналите достъп до обществената информация, съдържаща се в първичните счетоводни касови и банкови документи, вторичните счетоводни документи – годишната и месечните оборотни ведомости, и регистрите – месечните описи на първичните и вторични счетоводни документи, за причините за изплащането и размера на сумите (с произход финансови средства от общински източник, републикански източник и/или европейско финансиране), изплатени от ОП „Ученическо хранене при Община Кюстендил на държавни, общински, обществени организации, сдружения, търговски дружества и физически лица (без информация за плащания за финансови операции с гриф държавна тайна” или класифицирани по закона, без плащания, породени от трудови правоотношения, социални плащания и подпомагания) – причини за изплащането и размер на сумите, обективирани в първичните счетоводни документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството в чл. 6, т. 4 – предмет, натурално и стойностно изражение на стопанската операция или извършеното от получателя и изплатена сума според договора и счетоводния документ, с който е извършено плащането, съгласно Закона за данъците върху доходите на физическите лица и другото релевантно законодателство, за времето от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г., включително. По заявлението липсва произнасяне от директора на ОП „Ученическо хранене” при Община Кюстендил.

В разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е регламентирал коя информация е обществена – тази, която е свързана с обществения живот в Република България и дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Кръгът на задължените субекти по ЗДОИ е посочен в нормата на чл. 3 от същия. По силата на чл. 3, ал. 1 и 2 от ЗДОИ законът се прилага за достъп до обществена информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България (ал. 1), от публичноправни субекти, различни от тези по ал. 1, включително публичноправните организации (ал. 2, т. 1) и от физически и юридически лица само относно извършвана от тях дейност, финансирана със средства от консолидирания държавен бюджет и средства от фондове на Европейския съюз или предоставени от Европейския съюз по проекти и програми (ал. 2, т. 2). ОП „Ученическо хранене” при Община Кюстендил е задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ. Статутът на общинското предприятие, предвидено за осъществяване самостоятелно на стопанска дейност от общината (чл. 51, ал. 2, изр. 2 от Закона за общинската собственост (ЗОС), създадено с решение на общинския съвет като специализирано звено на общината за изпълнение на местни дейности и услуги, финансирани от общинския бюджет (чл. 52, ал. 1 и 2 от ЗОС) и неговият предмет на дейност съгласно чл. 53 от ЗОС го определят като специфичен правен субект с белезите на публичноправна организация по смисъла на § 1, т. 4 от Допълнителната разпоредба на ЗДОИ (вж. в т. см. Решение № 1533/01.02.2013 г. на ВАС по адм. д. № 2974/2012 г., V о.). Съгласно чл. 4 от Правилника за организацията и дейността на общинско предприятиеУченическо хранене” – гр. Кюстендил (приет с Решение №395/26.03.2009 г. на Общински съвет – Кюстендил, изменен и допълнен с Решение № 1052/30.04.2015 г. на Общински съвет – Кюстендил) (Правилника) това общинско предприятие е специализирано звено на общината за осигуряване на ученическо столово хранене в общинските училища, финансирано от общинския бюджет, а съгласно чл. 5 от Правилника същото може да осъществява и допълнителна стопанска дейност от кетъринг услуги и други продажби на стоки и обслужване на общински туристически обекти, в т. ч. изпълнение на всички специфични дейности, свързани с тяхното функциониране. ОП „Ученическо хранене” се управлява от директор (чл. 10 от Правилника), като същият е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити (чл. 13 от Правилника).

За всеки от субектите по чл. 3 от ЗДОИ е регламентирано задължение да предоставя информация, която е създадена в кръга на неговата компетентност и е налична, както и има качеството на обществена. В случаите, когато задължените по чл. 3 от ЗДОИ лица не се произнесат в срок по подадено пред тях заявление за достъп до обществена информация, е налице мълчалив отказ по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Според чл. 28, ал. 1 и 2 от ЗДОИ заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране, и в този срок органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или съответно отказ за предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение (при уточняване на заявлението съгласно чл. 29, ал. 1, изр. 2 от ЗДОИ срокът по чл. 28, ал. 1 започва да тече от датата на уточняването на предмета на исканата обществена информация). Единствената призната от закона възможност за процедиране на задължения по смисъла на чл. 3 от ЗДОИ субект по отправеното до него заявление за достъп до обществена информация е да постанови изричен акт – решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата информация, обхващащо цялата търсена със заявлението информация, като писмено уведоми заявителя за това свое решение, или акт за оставяне на заявлението без разглеждане по реда на чл. 29, ал. 2 от ЗДОИ. Изискването за писмено произнасяне е една от гаранциите за законосъобразност на акта.

Директорът на ОП „Ученическо хранене” при Община Кюстендил, като лице, което по силата на чл. 10 от Правилника представлява общинското предприятие, е задължен при постъпване на заявление за достъп до обществена информация да издаде акт по реда на ЗДОИ. По делото е установено, че същият не се е произнесъл по процесното заявление нито в срока по ЗДОИ, нито към момента на образуване на настоящото производство и до приключване на устните състезания. Като не се е произнесъл по заявлението в законоустановения срок, директорът на ОП „Ученическо хранене” при Община Кюстендил е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила, установени в императивните норми на чл. 38 и чл. 39 от ЗДОИ. Съгласно посочените норми отказът да бъде предоставен достъп до обществена информация може да бъде само изричен и се постановява с мотивирано решение, в което се посочват правното и фактическо основание на отказа, и което се връчва на заявителя срещу подпис или се изпраща по пощата с обратна разписка. Мълчалив отказ по ЗДОИ е недопустим, поради което само на това основание същият подлежи на отмяна, без съдът да се произнася по същество (неспазването на законоустановената форма е самостоятелно основание, водещо до незаконосъобразност на отказа – чл. 146, т. 2 от АПК). В съответствие с чл. 173, ал. 2, предл. 3 от АПК, с оглед естеството на производството, преписката следва да бъде изпратена на директора на ОП „Ученическо хранене” при Община Кюстендил за произнасяне по заявлението с изричен акт, удовлетворяващ изискванията за съдържание по чл. 34 от ЗДОИ, в случай на предоставяне на достъп до поисканата информация, или по чл. 38 от ЗДОИ, в случай на отказ за предоставяне на достъп до същата, като на основание чл. 174 от АПК се определи и срок за произнасянето. Съдът намира, че срокът следва да бъде 14-дневен, считано от датата на получаване на заверен препис от решението.

На основание чл. 143, ал. 1 от АПК Община Кюстендил следва да бъде осъдена да заплати на И.С. направените от него разноски по производството на делото в размер на 510,00 лева, в това число: 10,00 лева – платена държавна такса, и 500,00 лева – платено адвокатско възнаграждение (същото е в минималния размер, предвиден в чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения), съгласно представения списък на разноските и документите, удостоверяващи извършените плащания.

Воден от гореизложеното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ мълчаливия отказ на директора на ОП „Ученическо хранене” при Община Кюстендил за предоставяне на достъп до информацията, поискана със заявление за достъп до обществена информация с рег. № 003/02.01.2020 г. по описа на ОП „Ученическо хранене”.

ИЗПРАЩА преписката на директора на ОП „Ученическо хранене” при Община Кюстендил за произнасяне съобразно мотивите на настоящото решение в 14-дневен срок от получаването на заверен препис от същото.

ОСЪЖДА Община Кюстендил да заплати на И.Г.С., с адрес: *** размер на 510,00 (петстотин и десет) лева – разноски по делото.

Решението е окончателно.

 

 

 

                             

                                СЪДИЯ: