Решение по дело №218/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 май 2021 г. (в сила от 10 май 2021 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20217260700218
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

   204

 

10.05.2021 г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито съдебно заседание на двадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

Съдия: АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

 

при секретаря Ангелина Латунова,

като разгледа докладваното от съдия Митрушева

адм. дело № 218 по описа за 2021 година на Административен съд - Хасково,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 172, ал. 5, вр. ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).

 

Образувано е по жалба на М.М.П. с ЕГН : **********,***, съдебен адрес:***, чрез адв.А.Г.Г., срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0351-000043/10.02.2021 г. на мл.автоконтрольор в РУ - Свиленград при ОДМВР –Хасково.

 

Жалбоподателят посочва, че заповедта е незаконосъобразна. Със същата на основание чл. 171, т. l, б."б" от Закона за движение по пътищата на жалбоподателя била наложена принудителна административна мярка "Временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство до решаване на въпроса за отговорността, но за не повече от 18 месеца". Не били налице фактическите и правни основания санкциониращият орган да издаде заповедта. Описаната в заповедта фактическа обстановка не отговаряла на действителността. От формална страна заповедта страдала от съществени недостатъци. Липсвала индивидуализация на наложената със същата санкция. Посочването на наказание "Временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство до решаване въпроса за отговорността" се равнявало на липса на наказание, защото в сферата на предположенията оставало за какъв точно период от време е наложено наказанието. Недопустимо било в административно санкционната дейност на наказващите органи да бъдат издавани заповеди за неопределено време. Не били налице и фактическите и правни основания за издаване на заповедта, тъй като жалбоподателят не бил извършил визираните в нея нарушения, посочени като причина за издаването й.

С оглед на така изложеното се моли съдът да постанови решение, с което да отмени като незаконосъобразна обжалваната Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0351-000043/10.02.2021 г. на РУ - Свиленград при ОДМВР –Хасково и да му бъдат присъдени направените по делото разноски.

 

Ответникът - Мл. автоконтрольор към ОДМВР - Хасково, РУ - Свиленград, Б. П. Б., не се явява в съдебно заседание, не изпраща процесуален представител и не изразява становище по основателността на жалбата.

 

Административен съд – Хасково, като прецени събраните по делото доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:

 

На  10.02.2021 г. срещу жалбоподателя М.М.П. е съставен Акт за установяване на административно нарушение серия GA № 255168 за това, че на същата дата в 16:05 часа в гр.Свиленград по ул.“Александър Стамболийски“ в посока кръстовище с ул.“Иван Вазов“ управлява МПС - л. а Ауди А-8 с рег. № В******, като в 16:15 ч. е отказал да бъде изпробван за употреба на наркотични и упойващи вещества с дрегер DRUG tesst 5000. Издаден талон за медицинско изследване номер 082667. Не представя СУ на МПС, КТ и СР на МПС част II. Посочено е, че с това деяние М.М.П. виновно е нарушил чл. 174, ал. 3, предл.второ от ЗДвП. АУАН е подписан от актосъставителя, от двамата свидетели по акта и от нарушителя, като е вписано, че същият има възражения.

Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0351-000043/10.02.2021 г., младши автоконтрольор при РУ – Свиленград при ОДМВР - Хасково Б. П. Б., на основание чл. 22 от ЗАНН е наложил на М.М.П. принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. Заповедта е обоснована с това, че на 10.02.2021 г. около 16:05 часа в гр.Свиленград по ул.“Александър Стамболийски“ в посока кръстовище с ул.“Иван Вазов“ е управлявал МПС - л. а Ауди А-8 с рег. № В******, като в 16:15 ч. е отказал да бъде изпробван за употреба на наркотични и упойващи вещества с дрегер DRUG tesst 5000. Издаден талон за медицинско изследване номер 082667. Не представя СУ на МПС, КТ и СР на МПС част II.

Видно от разписката, инкорпорирана под текста на заповедта, препис от същата е връчен на жалбоподателя на 10.02.2021 г., което обстоятелство е удостоверено с подписа на лицето. Жалбата срещу заповедта е подадена на 16.02.2021 г. пред Административен съд – Хасково.

Към административната преписка са приложени Талон за изследване № 082667, издаден от младши автоконтрольор при РУ – Свиленград при ОДМВР - Хасково Б. П. Б., който жалбоподателят е отказал да получи, който отказ е удостоверен с подпис на един свидетел – А. К. Ж., както и със саморъчно положен подпис от жалбоподателя с ръкописно изписване – отказвам кр.проба и тест.

По делото като писмени доказателства са приети документите, съдържащи се в административната преписка, включително писмени доказателства, удостоверяващи компетентността на издателя.

 

Така установената фактическа обстановка налага следните правни изводи:

 

Жалбата е процесуално допустима, подадена е в преклузивния срок за обжалване на годен за оспорване административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита.

 

Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна.

 

На основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1 от същия закон се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност, или от оправомощени от тях длъжностни лица. Съгласно нормативната уредба на чл. 165 от ЗДвП, във връзка с чл. 43 от ЗМВР и чл. 42, ал. 2, вр. чл. 37, ал. 1, т. 2 и чл. 30, ал. 1, т. 5 от ЗМВР, Директорът на Областна Дирекция на МВР е ръководител на служба с правомощия по осъществяване на контролна дейност върху движението по пътищата, включваща и прилагане на принудителни административни мерки (чл. 31, т. 2 от ЗМВР). Видно от представената по делото Заповед № 272з-906/20.03.2019 г., Директорът на ОДМВР Хасково е оправомощил (т. 10) държавните служители от звената "Пътен контрол" в РУ при ОДМВР Хасково – полицейски органи по чл. 142, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, да прилагат с мотивирана заповед принудителни административни мерки, включително такива по чл. 171, т. 1 от ЗДвП, поради което настоящият състав приема, че е налице материалната и териториална компетентност на издателя на акта.

Съгласно чл. 171 от ЗДвП, принудителните административни мерки се налагат за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон. Волеизявлението за налагане на принудителна административна мярка се обективира в заповед, която има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и се издава съобразно изискванията на този кодекс, като специалният закон въвежда и изрично изискването същата да е мотивирана.

Оспорената заповед е обективирана в писмена форма, подписана е от издателя си и съдържа изискуемите от чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити, включително фактически и правни основания за издаване на акта, което я прави надлежно мотивирана. Налице е ясно и точно описание на фактите, въз основа на които органът е обосновал постановяване на процесния акт.

 

Относно съответствието на оспорената заповед с материалния закон, съдът намира следното:

 

В случая правното основание за налагане на принудителната административна мярка е чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП, съгласно която разпоредба „За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения спрямо водач, за който се установи, че управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/ или химико-токсикологично лабораторно изследване“, се прилага принудителна административна мярка „временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство“ до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца.

Предпоставка за издаването на заповед с правно основание по различните състави на чл. 171 ЗДвП, е извършено от водача на МПС съответно на хипотезата на правната норма административно нарушение, което се установява с акт за административно нарушение (АУАН), съставен от компетентните длъжностни лица.

В случая, съобразно възприетото от ответника в мотивната част на самата заповед, необходимата предпоставка за налагане на тази ПАМ е: отказ на водача да му бъде извършена проверка с тест за установяване употреба на наркотични вещества или техни аналози и неизпълнение от негова страна на предписание за химико-токсилогично лабораторно изследване за установяване на употреба на наркотични вещества или техни аналози, като съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП, АУАН се ползва с доказателствена сила до доказване на противното, поради което доказателствената тежест за установяване на фактическа обстановка, различна от тази по АУАН, лежи върху оспорващия заповедта за прилагане на ПАМ.

В случая такъв акт е редовно съставен на жалбоподателя – от длъжностно лице в кръга на правомощията му, при подробно описана фактическа обстановка и при правилна правна квалификация на констатираното релевантно за настоящия правен спор нарушение на ЗДвП, а именно чл. 174, ал. 3 от същия нормативен акт.

От същия АУАН безспорно се установява, че на 10.02.2021 г. в гр.Свиленград жалбоподателят е управлявал лек автомобил Ауди А-8 с рег. № В 3737 РК, като при извършената му проверка е отказал да му бъде извършена проверка с тест за установяване употреба на наркотични вещества или техни аналози, като по категоричен начин е установено и неизпълнение от негова страна на предписание за химико-токсилогично лабораторно изследване за установяване на употреба на наркотични вещества или техни аналози.

В тази връзка следва да се посочи, че съгласно чл. 3, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 19.07.2017 г. именно в случаите, в които лицето откаже извършване на проверка с тест, употребата на наркотични вещества или техни аналози се установява с химико-токсикологично лабораторно изследване, поради което и правилно е разпоредено от контролните органи извършването на такова, но жалбоподателят е отказал даването на кръвна проба.

В случая същият на практика не оспорва тази фактическа обстановка, поради което следва да се приеме, че ответникът е доказал по несъмнен начин наличието на условията (отказа на водача да му бъде извършена проверка с тест за установяване употреба на наркотични вещества или техни аналози и е отказал даването на биологична проба за извършването химико-токсилогично лабораторно изследване за установяване на употреба на наркотични вещества или техни аналози), с възникването на които относимата правна норма в случаи като процесния свързва настъпването на определени правни последици, изразяващи се във временно отнемане на свидетелството за управление на МПС.

Константна е съдебната практика, че разпоредбата на чл. 171, т. 1 б. „б“ от ЗДвП съдържа няколко хипотези, които са предвидени алтернативно, а не кумулативно. Самостоятелното осъществяване на която и да е от тях дава възможност на органа да упражни властническата си компетентност за прилагане на ПАМ с цел преустановяване на констатираното нарушение на правилата за движение по пътищата (в този смисъл Решение № 436/13.01.2017 г. по адм. дело № 4083/2016 г. по описа на ВАС; Решение № 8077 от 12.06.2014 г. по адм. дело № 800/2014 г. по описа на ВАС; Решение № 3588/31.03.2015 г. по адм. дело № 10872/2014 г. на ВАС и др.).

В случая приложената по отношение на М.М.П. ПАМ се основава на наличието на две от нормативно регламентираните хипотези по чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП - отказ на водача на МПС да му бъде извършена проверка с тест за установяване употреба на наркотични вещества или техни аналози и отказ от негова страна да даде биологична проба за химико-токсилогично лабораторно изследване за установяване на употреба на наркотични вещества или техни аналози, всяко едно от които съставлява необходимото и достатъчно фактическо основание за законосъобразното упражняване на административното правомощие. С проявлението на посочения релевантен правопораждащ юридически факт е възникнало публичното право на органа да наложи ПАМ, като отнеме временно свидетелството за управление на МПС на водача.

Следва да се отбележи, че тази мярка има превантивен характер - да осуети възможността на дееца да извърши други противоправни деяния, като същата не съставлява административно наказание. Именно затова тя се прилага под прекратително условие – „до решаване на въпроса за отговорността на водача на МПС, но за не повече от 18 месеца“. При произнасянето на компетентния орган относно осъществяването на административната или наказателна отговорност на водача или след изтичане на предвидения в закона срок, принудителната мярка се счита за отпаднала. В този смисъл не могат да се споделят изложените в тази връзка в жалбата възражения относно неяснота на продължителността на наложената мярка, с която да е нарушено правото на защита на санкционираното лице.

С оглед на така изложеното, настоящият съдебен състав счита, че са налице сочените фактически и правни основания за издаване на административния акт, с който е наложена ПАМ, като при постановяването му са спазени административнопроизводствените правила и същият е съобразен с целта на закона.

Предвид изложените правни изводи, настоящият състав на Административен съд –Хасково намира, че жалбата като неоснователна и недоказана следва да бъде отхвърлена.

От ответника по делото не се претендират разноски, поради което не следва да бъдат присъждани такива.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р     Е    Ш  И    :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на М.М.П. с ЕГН : **********,***, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0351-000043/10.02.2021 г., издадена от Б. П. Б. – мл.автоконтрольор в РУ - Свиленград при ОДМВР –Хасково, като НЕОСНОВАТЕЛНО.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

Преписи от решението да бъдат връчени на страните.

 

 

 

СЪДИЯ: