ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 254
Хасково, 16.01.2024 г.
Административният съд -
Хасково - XIII тричленен състав, в закрито
заседание на
шестнадесети януари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Председател: |
ПЕНКА
КОСТОВА |
Членове: |
АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА |
Като
разгледа докладваното от съдия БИЛЯНА ИКОНОМОВА частно касационно административно дело № 20237260701365
/ 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 229 и следващите АПК.
Образувано е по жалба на Я.Т.Я.
против Определение № 1951/23.11.2023 г. по гр. дело № 2508/2023 г. по описа на
Районен съд – Хасково.
Изложени са подробни съображения за
отмяна на постановения съдебен акт и връщане на преписката на Комисията по §
4к, ал. 8 от ПЗР на ЗСПЗЗ при община Хасково. Оспорва твърдението, че срокът по
чл. 57, ал. 6 АПК е изтекъл. Не била налице и хипотезата по чл. 57, ал. 5 АПК.
Неправилно било прието, че мълчаливият отказ на Комисията е формиран на
24.04.2023 г. Липсвали мотиви по какви причини Комисията не е провела заседание
и не е разгледала жалбата против ПНИ в частта за собствения на жалбоподателя
имот. Липсата на мотиви обуславяла извод за нищожност на мълчаливия отказ,
поради което и жалбата срещу него се подавала безсрочно.
Въз основа на изложените от частния
жалбоподател твърдения и приложения по делото писмен доказателствен материал
настоящата съдебна инстанция установи следното от фактическа страна:
С молба рег. индекс
94Я-363-2/23.03.2023 г. до Комисията за поправяне на грешки при изработване на
ПНИ по § 4 за КУБА I Я.Т.Я.
е поискала
изваждането на имот с идентификатор 77195.706.121 и път с изградена
инфраструктура с идентификатор 77195.706.123.
С писмо рег. индекс 94Я-363-2#1/25.04.2023 г. Кметът на община Хасково информира
молителя, че ПИ с идентификатор 77195.706.121 попада в плана на
новообразуваните имоти за *
съгласно заповед на Областния управител на област Хасково от 11.06.2019 г.,
поради което и на основание § 4к, ал. 8 и ал. 12 ПЗР ЗСПЗЗ община Хасково ще
разгледа документите и молителят ще бъде уведомен за решението на комисията.
След като делото му е изпратено по
подсъдност с определение № 1059/16.11.2023 г. по адм. дело № 1201/2023 г. по
описа на Административен съд – Хасково, Районен съд – Хасково с Определение №
1951/23.11.2023 г. по гр. дело № 2508/2023 г. е оставил без разглеждане жалбата
от Я.Т.Я. *** против Мълчалив отказ на Комисията по § 4к, ал. 8 от ПЗР
на ЗСПЗЗ при Община Хасково да извърши поправка на грешки в ПНИ за * в *, като от същия се извади имот с
идентификатор 77195.706.121 и път с изградена инфраструктура с идентификатор
77195.706.123, съобразно подадена от жалбоподателя молба с рег. индекс
94Я-363-2/23.03.2023 г., прекратил е производството по делото и е осъдил
жалбоподателя да заплати на Община Хасково направените по делото разноски.
В определението си Районен съд –
Хасково посочва, че срокът по чл. 57, ал. 6 АПК за произнасяне на Комисията по
§ 4к, ал. 8 от ПЗР на ЗСПЗЗ, колективен орган, започва да тече на 23.03.2023 г.
и изтича на 24.04.2023 г. В случая жалбата на Я.Т.Я. е депозирана на
06.11.2023 г., първоначално пред Административен съд – Хасково, т.е. след
изтичане на срока по чл. 149, ал. 2 АПК. При това Районният съд е приел, че
жалбата е недопустима като просрочена, поради което следва да бъде оставена без
разглеждане, а производството по делото – прекратено, по аргумент от чл. 159,
т. 5 АПК.
При така установените факти
настоящата съдебна инстанция формира следните правни изводи:
Частната жалба е допустима -
подадена е в срока по чл. 230 АПК от активно легитимирано лице срещу акт, който
подлежи на съдебен контрол.
Разгледана по същество, е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Оспореният в настоящото производство
съдебен акт следва да бъде оставен в сила, но не по изложените в него
съображения:
Разпоредбите на чл. 57 АПК
регламентират сроковете за издаване на индивидуален административен акт, като
непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ съгласно чл. 58, ал. 1 АПК.
За да е налице мълчалив отказ, е необходимо преди това до административен орган
да е било отправено искане за издаване на индивидуален административен акт,
което да не е било удовлетворено в определения от съответната норма срок, както
и това искане да е било адресирано до компетентния орган, т.е. когато органът
има задължение да се произнесе по направеното искане съобразно нормативно
предвиденото му правомощие /компетентност/. Фикцията на закона /чл. 58, ал. 1 АПК/ намира приложение само при непроизнасяне от компетентен орган, за когото е
възникнало задължение за произнасяне, а не по повод всяко сезиране на
административен орган.
В конкретния случай се установява,
че жалбоподателят е сезирал сочения като ответник – Комисията по § 4к, ал. 12
ПЗР на ЗСПЗЗ, с искане за издаване на конкретен административен акт. Спорен е
въпросът обаче дали тази комисия попада в обхвата на понятието административен
орган /§ 1, т. 1 ДР АПК/, съответно компетентна ли е да се произнесе по
искането на Я.Т.Я..
Съгласно § 4к, ал. 8, т. 1-3 от ПЗР
ЗСПЗЗ „влязъл в сила план на новообразуваните имоти може да се изменя: 1.
когато помощният план, въз основа на който е изработен, съдържа съществени
непълноти или грешки; при спор за материално право заинтересуваните лица
осъществяват правата си по съдебен ред; 2. когато планът съдържа явна
фактическа грешка; 3. когато планът е изработен при съществени закононарушения,
освен ако има влязло в сила решение на съда или планът е приложен“. Съгласно §
4к, ал. 12 от ПЗР ЗСПЗЗ „измененията в случаите на ал. 8, т. 1, 2 и 3 се
извършват въз основа на решенията на комисия, назначена със заповед на кмета на
общината, в която се включват представители на областната администрация, на
техническата служба на общината и на службата по геодезия, картография и
кадастър“. Съгласно § 4к, ал. 13 от ПЗР ЗСПЗЗ „въз основа на решенията на
комисията по ал. 12: 1. до одобряване на кадастралната карта и кадастралните
регистри кметът на общината издава заповед за изменение на плана на
новообразуваните имоти; заповедта подлежи на съобщаване и обжалване по реда на
Административнопроцесуалния кодекс; 2. след одобряване на кадастралната карта и
кадастралните регистри началникът на службата по геодезия, картография и
кадастър издава заповед за нейното изменение“.
Тълкувайки горните разпоредби, се
обуславя извод, че компетентни да издадат заповед за изменение на влязъл в сила
план на новообразуваните имоти са кметът на съответната община и началникът на
съответната служба по геодезия, картография и кадастър в зависимост от това
дали са одобрени кадастралната карта и кадастралните регистри. Безспорно е, че
част от производството по изменение е и приемането на решение на назначената по
§ 4к, ал. 12 от ПЗР ЗСПЗЗ комисия, която е единствено помощен орган на органа
по § 4к, ал. 13 от ПЗР ЗСПЗЗ. Комисията не е административен орган и не
разполага със самостоятелна правосубектност, поради което нейното решение не
подлежи на съдебен контрол. На съдебен контрол подлежи издадената по § 4к, ал.
13 ПЗР ЗСПЗЗ заповед. При това и след като решението на Комисията § 4к, ал. 12
от ПЗР ЗСПЗЗ е част от производството по § 4к, ал. 13 ПЗР ЗСПЗЗ /чл. 21, ал. 5 АПК/, то същата тази Комисия не може да формира мълчалив отказ.
В случая няма годен за оспорване
административен акт, поради което жалбата като недопустима е следвало
да бъде оставена от Районен съд - Хасково без разглеждане, а производството по
делото – прекратено, но на друго основание от посоченото, а именно – по чл.
159, т. 1 АПК.
Така мотивиран, Административен
съд – Хасково
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ В СИЛА Определение № 1951/23.11.2023 г. по
гр. дело № 2508/2023 г. по описа на Районен съд – Хасково.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно.
Председател: |
|
Членове: |