№ 108
гр. София, 09.01.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ВЪЗЗ. II-Г СЪСТАВ, в публично
заседание на единадесети декември през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Татяна Димитрова
Членове:Румяна М. Найденова
Радина К. Калева
при участието на секретаря Алина К. Тодорова
като разгледа докладваното от Радина К. Калева Въззивно гражданско дело
№ 20231100504179 по описа за 2023 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 258-273 от Гражданския
процесуален кодекс (ГПК).
С решение № 20076014 от 24.01.2023 г., постановено по гр. д. №
13197/2020 г. на Софийски районен съд, 81-ви състав са отхвърлени
предявените от Ц. И. М. срещу Столична дирекция на вътрешните
работи (СДВР) искове с правно основание чл. 187, ал. 5, т. 2 вр. чл. 178, ал.
1, т. 3 ЗМВР и чл. 86, ал. 1 ЗЗД за заплащане на сумата от 1577,92 лв.,
представляваща дължимо възнаграждение за положен извънреден труд,
преобразуван от положен нощен труд в периода от 04.03.2017 г. – 04.03.2020 г.,
както и сумата от 200 лв., представляваща обезщетение за забава в размер на
законната лихва върху всяка една от главниците за възнаграждение за
извънреден труд за периода от деня, следващ падежа на всяко вземане, до
04.03.2020 г., ведно със законната лихва, считано от датата на депозиране на
исковата молба – 10.03.2020 г. до окончателното изплащане.
Със същото решение е разпределена и отговорността за разноски
между страните, като ищецът е осъден на основание чл. 78, ал. 3 ГПК да
заплати на ответника сумата от 100 лв. за юрисконсултско възнаграждение в
първоинстанционното производство.
В срока по чл. 259, ал. 1 ГПК срещу така постановеното решение е
депозирана въззивна жалба с вх. № 25004802/06.02.2023 г. от ищеца Ц. М.,
подадена чрез процесуалния му представител адв. Н. Р., в която са изложени
1
доводи за неправилност и незаконосъобразност на обжалвания съдебен акт. На
първо място според въззивника липсата на изрична норма относно
преизчисляването на положените от служителите в МВР часове нощен труд в
дневен и отчитането и заплащането му като извънреден представлява
празнота в уредбата относно реда за организацията и разпределянето на
работното време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на
държавните служители в МВР, поради което следва субсидиарно да се
приложи чл. 9, ал. 2 НСОРЗ. В жалбата се поддържа още, че в случая са налице
предпоставките на чл. 46 от ЗНА за попълване на празнота в Закона за МВР и
субсидиарно прилагане на уредбата по Кодекса на труда и подзаконовите
нормативни актове по неговото прилагане. Въззивникът излага още, че
възприемането обратната теза би поставило държавния служител в МВР в
неравностойно положение спрямо работниците и служителите, чиито
правоотношения се регулират от КТ и НСОРЗ. Поради изложените
съображения е отправена молба до въззивния съд за отмяна на
първоинстанционното решение и постановяване на такова, с което исковите
претенции да бъдат уважени.
В законоустановения срок от насрещната страна СДВР не е постъпил
писмен отговор на така депозираната жалба.
Съдът, като прецени становищата на страните и обсъди
представените по делото доказателства, приема за установено от
фактическа и правна страна следното:
Съгласно нормата на чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно
по валидността на решението, а по допустимостта му – в обжалваната част,
като по останалите въпроси той е ограничен от наведените в жалбата
оплаквания с изключение на случаите, когато следва да приложи императивна
материалноправна норма, както и когато следи служебно за интереса на някоя
от страните – т. 1 от Тълкувателно решение № 1/09.12.2013 г. по тълк. дело №
1/2013 г. на ОСГТК на ВКС. При извършена проверка по реда на чл. 269, ал. 1
от ГПК въззивният съд установи, че обжалваното решение е валидно и
допустимо.
Същото е и правилно поради следните съображения:
Първоинстанционният съд е бил сезиран с обективно кумулативно
съединени осъдителни искове с правно основание чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР вр.
чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР и чл. 86 ЗЗД.
За уважаването на първия иск в тежест на ищеца е да докаже, че в
процесния период между страните е съществувало служебно правоотношение,
по силата на което е носил служба на смени при сумирано отчитане на
работното време, че е изпълнявал точно служебните си задължения в
процесния период, както и размера на възнаграждението за всеки месец от
процесния период и часовете на носене на служба в процесния период.
Съгласно разпоредбата на чл. 176 ЗМВР брутното трудово
възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно
месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. В чл. 179, ал. 1
ЗМВР е предвидено, че на държавните служители се изплаща допълнително
2
възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., а в чл. 187,
ал. 5, т. 2 и ал. 6 от същия закон (в приложимата му за процесния период
редакция) – че работата извън редовното работно време до 280 часа годишно
се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа
на тримесечен период за служителите, работещи на смени, като извънредният
труд се заплаща с 50 на 100 увеличение върху основното месечно
възнаграждение.
Чл. 187, ал. 1 ЗМВР предвижда, че нормалната продължителност на
работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 3 часа
седмично при 5-дневна работна седмица, а съгласно ал. 3 на същата
разпоредба работното време на държавните служители се изчислява в работни
дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за
тримесечен период. При работа на смени е възможно полагането на труд и
през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да
надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.
Според чл. 187, ал. 9 ЗМВР редът за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на
държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се
определят с наредба на министъра на вътрешните работи. През процесния
период е действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за
организация и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на
дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерство на вътрешните работи, издадена от министъра на вътрешните
работи. В чл. 3, ал. 3 от същата наредба е предвидено че за държавните
служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и
06,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за
всеки 24-часов период, а в чл. 31 – че отработеното време между 22,00 и 06,00
ч. се отчита с протокол, като са посочени лицата, които го изготвят, сроковете
за това и начинът на отчитане на броя отработени часове. В посочения
подзаконов нормативен акт обаче липсва правило за трансформиране на
нощния труд в дневен за разлика от чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407 от
11.08.2014 г. (отм.), съгласно който при сумирано отчитане на отработеното
време общият брой часове положен труд между 22.00 и 6,00 ч. за отчетния
период се умножава по 0,143, като полученото число се сумира с общия брой
отработени часове за отчетния период.
Страните не спорят пред настоящата инстанция по фактите, които се
установяват и от събраните по делото доказателства. Единственият спорен
въпрос в случая е по правото, а именно следва ли при отчитане на
извънредния труд, положен от ищеца в процесния период, да се прилагат
разпоредбите на Кодекса на труда и на НСОРЗ по аналогия на основание чл.
46 ЗНА. Този въпрос е разрешен с Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2023 г.
на ОСГК на ВКС по тълк. д. № 1/2020 г., с което е прието, че при отчитане и
заплащане на положените часове нощен труд от служители на Министерство
на вътрешните работи не са приложими разпоредбите на Кодекса на труда и на
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (в частност
разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от същата наредба) и следва да се прилагат
3
разпоредбите на специалния Закон за Министерството на вътрешните работи
и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове.
Настоящият състав на въззивния съд напълно споделя така приетото
разрешение на поставения правен въпрос, като според чл. 130, ал. 2 ЗСВ то е и
задължително за съдилищата
Така формираният извод е мотивиран с липсата на празнота в ЗМВР
относно продължителността на работното време на служителите в МВР,
изразено в брой на часовете (чл. 46, ал. 2, изр. 1 ЗНА), тъй като нормата на чл.
187, ал. 1 ЗМВР е императивна и предвижда, че нормалната продължителност
на работното време е 8 часа. По смисъла на чл. 187, ал. 1 ЗМВР „8 часа
дневно“ означава 8 астрономически часа, независимо от частта на
денонощието, в която работният ден се разполага – през деня, в неговата
„светла“ част и през нощта – в неговата „тъмна“ част, в последната хипотеза
от 22 часа до 6 часа. Съпоставката на нормите на чл. 187, ал. 1 и 3 ЗМВР и чл.
140 КТ показва, че разпоредбите на ЗМВР установяват по-голяма
продължителност на работното време на нощния труд на служителите от МВР
в сравнение с тази на работниците и служителите по трудово правоотношение.
Различието – установената с разпоредбите на ЗМВР по-голяма
продължителност на работното време на нощния труд за служителите от МВР,
се аргументира с основните функции на МВР, регламентирани в чл. 2, ал. 1
ЗМВР. Разпоредбите на чл. 179 и чл. 187, ал. 9 ЗМВР са делегиращи законови
норми, които предвиждат условията и редът за полагане на нощен труд,
включително отчитането му и заплащането да се извършват със съответните
актове – наредба и заповед. С последната, представляваща индивидуален
административен акт, се предвижда министърът на вътрешните работи да
определя размера на възнаграждението за положен нощен труд. Действително
в издадените наредби липсва правило като това на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ, но
липсата е обяснима с волята на законодателя да не се създава норма за
преобразуване на нощни часове в дневни. Не са налице и останалите две
предпоставки за прилагането на чл. 46, ал. 2, изр. 1 ЗНА. Случаите по ЗМВР и
по КТ не са сходни. Трудовото правоотношение е насочено към изпълнение на
частен интерес, а служебното правоотношение се реализира за осъществяване
на държавна власт, т.е. като вид правоотношения те са различни, а не сходни.
Прилагането на НСОРЗ към въпросните служебни правоотношения не би
обезпечило постигането на законова цел, доколкото методите на регулиране на
отношенията и заложената в чл. 187, ал. 1 ЗМВР воля на законодателя е да се
прилага еднаква продължителност на работното време през деня и нощта – „8
часа дневно“, независимо от частта на денонощието, в която работният ден се
разполага – през деня или през нощта. При разработването и приемането на
ЗМВР законодателят е имал предвид разбирането за спецификата на
служебните правоотношения и равенството на гражданите пред закона, като
неблагоприятните последици от полагането на нощен труд от служители на
МВР се компенсира със съответните компенсаторни механизми –
допълнително възнаграждение за прослужено време – чл. 178, ал. 1, т. 1
ЗМВР, по-голям основен платен годишен отпуск – чл. 189, ал. 1 ЗМВР,
обезщетение при прекратяване на служебно правоотношение – чл. 234, ал. 1
ЗМВР, по-благоприятен режим за заплащане на извънреден труд – чл. 187, ал.
5 и 6 ЗМВР, липса на задължение за заплащане на осигурителни вноски и по-
4
благоприятни условия за придобиване право на пенсия – чл. 69, ал. 2 КСО,
пенсиониране при условията на I категория труд – чл. 69 КСО и др.
В решението е посочено и, че горното съответства на правото на ЕС.
Различната регламентация в отчитането на нощния труд, полаган от
държавните служители на МВР, и служителите, полагащи труд по трудово
правоотношение, сама по себе си не води до извод за наличие на
дискриминация на субектите на служебните правоотношения, регламентирани
в специалния ЗМВР. Дискриминация би била налице, ако при равни условия
дадено лице би било лишено от определени права. Условията на труд, в
частност възнаграждението, обаче имат комплексен характер, а също и
обусловеност от вида на този труд, поради което не може да се приеме, че
останалите условия за служителите във и извън МВР са равни. ЗМВР
действително лишава служителите в МВР от увеличено възнаграждение за
положен нощен труд при сумирано начисляване на работното време, но им
дава право на други видове допълнителни възнаграждения, неприложими
спрямо всички категории държавни служители и работници/служители. Те са
посочени в мотивите на горецитираното тълкувателно решение. Отделно от
това, липсата на определени допълнителни възнаграждения може да намери
компенсация и в самия размер на основното възнаграждение, при
определянето на което е отчетена спецификата на работата и условията, при
които държавни служители – полицейски органи и органи по пожарна
безопасност и защита на населението по чл. 142, ал. 1, т. 1 ЗМВР полагат
труда си. От изложеното следва, че при съпоставяне между тези служители и
работниците и служителите, работещи по трудово правоотношение, няма
допусната дискриминация, забранена от КРБ, ЕКЗПЧОС, ХОПЕС.
Следва да се посочи също така, че различието в отчитането на нощния
труд, полаган от държавните служители на МВР, и служителите, полагащи
труд по трудово правоотношение, е основано на обективен и разумен
критерий – така т. 2 от Решение на СЕС по дело С-262/20. Законодателят е
съобразил, че характерът на работата на повечето от държавните служители
по чл. 142, ал. 1, т. 1 ЗМВР е такъв, при който по презумпция се налага
полагане на труд и през нощта. Ето защо е уредил компенсацията чрез другите
привилегии, а не с допълнително възнаграждение сходно на това, предвидено
в чл. 9, ал. 2 НСОРЗ.
Така приетото тълкуване на закона не противоречи и на вторичното
право на ЕС. Според т. 1 от цитираното решение на СЕС член 8 и член 12,
буква а) от Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 4
ноември 2003 година относно някои аспекти на организацията на работното
време трябва да се тълкуват в смисъл, че не налагат да се приема национална
правна уредба, която да предвижда, че нормалната продължителност на
нощния труд за работниците от публичния сектор като полицаите и
пожарникарите е по-кратка от предвидената за тях нормална
продължителност на труда през деня. При всички случаи в полза на такива
работници трябва да има други мерки за защита под формата на
продължителност на работното време, заплащане, обезщетения или сходни
придобивки, които да позволяват да се компенсира особената тежест на
полагания от тях нощен труд. С оглед изложеното по-горе следва да се
5
приеме, че за процесната група служители законодателят е предвидил други
компенсации, поради което и се допуска подобна разлика в уредбата. В същия
смисъл е и приетото в определение от 29.07.2024 г. по дело С-435/2023 на
СЕС.
Предвид изложеното, предявеният от ищеца осъдителен иск е
неоснователен и следва да бъде отхвърлен.
Претенцията на ищеца за мораторна лихва също се явява неоснователна,
тъй като за основателността на иска по чл. 86 ЗЗД е необходимо ищецът да е
доказал изискуемост на главното задължение и изпадането в забава от страна
на ответника, което в случая не е сторено.
При това положение и поради съвпадане на крайните изводи на двете
инстанции първоинстанционното решение следва да бъде потвърдено като
правилно и законосъобразно.
По отговорността за разноски съдът намира следното:
В хода на настоящото производство въззиваемият претендира разноски
за юрисконсултско възнаграждение. На основание чл. 273, вр. чл. 78, ал. 8
ГПК съдът определя размера на юрисконсултското възнаграждение на 100 лв.
Този размер е съобразен с фактическата и правна сложност на делото и
извършените от юрисконсулта действия в хода на въззивното производство.
С оглед цената на иска и предвид нормата на чл. 280, ал. 3 от ГПК
настоящото решение не подлежи на касационно обжалване.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА решение № 20076014 от 24.01.2023 г., постановено
по гр. д. № 13197/2020 г. на Софийски районен съд, 81-ви състав.
ОСЪЖДА Ц. И. М. с ЕГН ********** да заплати на Столична
дирекция на вътрешните работи при МВР с адрес гр. София, ул. **** на
основание чл. 273, вр. чл. 78, ал. 3 ГПК сумата от 100 лв., представляваща
направените в хода на въззивното производство разноски.
Решението е окончателно.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
6